loading...
ایران هلو
رضا علوی بازدید : 67 چهارشنبه 27 اسفند 1393 نظرات (0)

آیا می‌دانستید فقط با ۲۰٪ کارکرد کلیه‌ هایتان هم می‌توانید زندگی طبیعی داشته باشید؟ به همین دلیل ممکن است برای مدتی طولانی متوجه تخریب تدریجی کلیه‌ هایتان نشوید. گاهی‌ اوقات حتی عادت‌های بسیار متداول می‌تواند موجب آسیب رسیدن به کلیه‌ هایتان شود و ممکن است وقتی مشکل تشخیص داده شود، دیگر خیلی دیر شده باشد.
کلیه‌های ما عضوی فوق‌العاده هستند. آنها هورمون ترشح کرده، خون را تصفیه کرده، موادمعدنی را جذب کرده، تولید ادرار کرده و توازن اسیدی قلیایی بدن را حفظ می‌کند. زندگی کردن بدون کلیه‌ها ممکن نیست و چینی‌ها آن را خاستگاه انرژی حیاتی بدن می‌دانند. مراقبت از کلیه‌ها هم‌ردیف مراقبت از سلامت عمومی بدنتان است. اگر می‌خواهید در تمام طول عمرُ کلیه‌هایتان به خوبی برایتان کار کنند به مواردی که در زیر تحت عنوان عادت‌های مضر به آن اشاره شده توجه کنید:
1. عادت مصرف نوشابه: طبق تحقیقی که روی کارمندان دانشگاه اوساکا در ژاپن انجام گرفت، مشخص شد که نوشیدن دو یا بیشتر نوشابه در روز (چه رژیمی و چه عادی) می‌تواند با بالا رفتن احتمال بروز بیماری‌های کلیوی در ارتباط باشد. این تحقیق روی ۱۲۰۰۰ کارمند انجام گرفته و میزان پروتئین یافت‌شده در ادرار آنهایی که میزان بالایی نوشابه در روز مصرف می‌کردند، بالاتر بود. وجود پروتئین در ادرار یکی از نشانه‌های اولیه تخریب کلیه‌هاست اما اگر در این مرحله تشخیص داده شود، می‌توان از آن پیشگیری کرد.
2. عادت به سیگار کشیدن: سیگار کشیدن با بیماری آترواسکلروز (تصلب شراین) در ارتباط است. باریک و سخت شدن رگ‌های خونی بر تامین خون برای اندام‌های حیاتی بدن ازجمله کلیه‌ها اثر می‌گذارد. طبق یک تحقیق کشیدن دو سیگار در روز برای دوبرابر کردن سلول‌های اندوتلیال موجود در خون کافی است. این یک هشدار برای تخریب رگ‌هاست. تحقیقات بسیار زیادی کشیدن سیگار را با مشکلات کلیوی مرتبط دانسته‌اند.
3. کمبود ویتامین B6: دنبال کردن یک رژیم‌غذایی سالم برای سلامت عملکرد کلیه‌ها خیلی مهم است. براساس تحقیقاتی که در مرکز پزشکی دانشگاه مری‌لند انجام گرفته است، کمبود ویتامین B6 خطر ابتلا به سنگ‌کلیه را بالا می‌برد. برای عملکرد خوب کلیه‌ها باید در روز حداقل 1.3 میلی‌گرم ویتامین B6 مصرف کنید. غنی‌ترین منابع این ویتامین ماهی، نخود، جگر، سیب‌زمینی و سبزیجات نشاسته‌دار و میوه‌ها غیر از مرکبات هستند.
4. ورزش نکردن: ورزش یک راه عالی دیگر برای محافظت از کلیه‌هایتان است. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت مشخص شد که زنانی که بعد از یائسگی ورزش می‌کردند تا ۳۱٪ کمتر به سنگ‌کلیه مبتلا شدند. به طور کل حفظ وزن سالم احتمال سنگ‌کلیه را کاهش می‌دهد.
5. کمبود منیزیم: اگر به اندازه کافی به بدنتان منیزیم نرسانید، کلسیم به درستی در بدن جذب نشده و در جایی انباشته می‌شود که این می‌تواند منجر به اضافه‌بار کلسیم و ایجاد سنگ کلیه شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، از سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها و آجیل استفاده کنید. آوکادو نیز منبعی بسیار عالی از منیزیم است.
6. اختلال خواب: همه ما یک خواب خوب در شب را دوست داریم. کلیه‌هایمان هم همینطور. اختلالات خواب مزمن می‌تواند منجر به بیماری‌های کلیوی شود. باید بدانید که بافت کلیه‌ها در طول شب تجدید می‌شوند و به همین دلیل اختلال خواب می‌تواند به طور مستقیم به آنها آسیب برساند.
7. ننوشیدن آب کافی: کلیه‌ها برای اینکه بتوانند به درستی عمل کنند، باید به آنها آب برسد. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، سموم در خونتان جمع می‌شود زیرا مایعات کافی برای بیرون کشیدن آنها از طریق کلیه‌ها وجود ندارد. توصیه می‌شود که در روز حداقل ۱۲ لیوان آب بنوشید. چک کردن رنگ ادرار روش خوبی برای تشخیص کم‌آب شدن بدن است.
8. خالی نکردن به‌موقع مثانه: وقتی احساس می‌کنید باید به دستشویی بروید، معطل نکنید. نگه داشتن ادرار در مثانه اصلاً کار درستی نیست چون اگر به طور منظم ادامه پیدا کند، می‌تواند فشار وارد بر کلیه‌ها را زیاد کرده و موجب نارسایی کلیه شود.
9. مصرف بالای سدیم: نمک برای بدن حیاتی است اما باید مصرف آن را محدود کنید. مصرف زیاد سدیم می‌تواند فشارخونتان را بالا برده و فشار زیادی به کلیه‌هایتان وارد کند. نباید در روز بیشتر از 5.8 گرم نمک مصرف کنید.
10. مصرف زیاد کافئین: معمولاً خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم در روز کافئین مصرف می‌کنیم. در بسیاری از نوشیدنی‌ها و سوداها کافئین وجود دارد و قبل از اینکه بدانید فشارخونتان بالا رفته و کلیه‌هایتان شروع به شکایت می‌کنند.
11. سوء‌مصرف داروهای مُسکِن: معمولاً خیلی زود به سراغ مسکن‌ها می‌رویم، آن هم به میزان بالا و در زمان نامناسب. وقتی درد دارید، ساده‌ترین فکر این است که یک مسکن بخورید اما بهتر است کمی بیشتر فکر کنید. همه داروها عوارض‌جانبی دارند و خیلی از آنها به کلیه‌ها آسیب می‌رسانند. بااینحال مصرف بعضی داروها برایتان لازم است که بهتر است به مورد بعد رجوع کنید.
12. مصرف نامنظم داروها: فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ دو مشکل متداول هستند که معمولاً در اثر سبک‌زندگی و رژیم‌غذایی بد ایجاد می‌شود. اگر به آن مبتلا هستید، مراقب آسیبی که می‌توانند به کلیه‌هایتان برسانند باشید و از اعضای بدنتان با مصرف به‌موقع داروهای تجویزشده برایتان، محافظت کنید.
13. مصرف زیاد پروتئین: براساس تحقیق دانشگاه هاروارد، بالا بودن میزان پروتئین در برنامه‌غذایی، می‌تواند به کلیه‌ها ضرر برساند. آمونیا یکی از محصولات فرعی است که در اثر هضم پروتئین در بدن تولید می‌شود. سمی که کلیه‌های پُرکارتان باید آن را خنثی کنند. هرچه مصرف پروتئین شما بیشتر باشد، فشار بیشتری به کلیه‌ها وارد شده و این مسئله به مرور زمان موجب ضعف عملکرد آنها می‌شود.
14. عدم رسیدگی به‌موقع به بیماری‌ها و عفونت‌ها: همه ما خیلی اوقات بیماری‌های کوچکی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا را نادیده می‌گیریم اما این می‌تواند به کلیه‌هایمان آسیب برساند. تحقیقات نشان داده است که کسانیکه به خوبی از خود مراقبت نکرده و استراحت کافی برای درمان بیماری‌هایشان ندارند، دچار مشکلات کلیوی می‌شوند. 
15. سوء‌مصرف نوشیدنی‌های الکلی: سموم موجود در الکل نه‌تنها به کبدتان آسیب می‌رساند، بلکه روی کلیه‌هایتان نیز اثر منفی دارد. یک راه برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی، مصرف نکردن نوشیدنی‌های الکلی است.

رضا علوی بازدید : 70 یکشنبه 24 اسفند 1393 نظرات (0)

1. اگر کاهو تلخ است، می توانید آن را چند دقیقه ای (حدودا ۱۵ دقیقه) داخل محلول آب سرد و نمک قرار دهید.
2. میوه های قرمزرنگ را قبل از شستن حتما چند ساعت در یخچال قرار دهید تا زمان بیشتری سالم بمانند و لهیده نشوند.
3. همیشه سیب را داخل نایلون پلاستیکی درباز در یخچال قرار دهید. سیب، گازی از خود متصاعد می کند که به بهتر رسیدن سایر میوه ها و سبزی ها کمک خواهد کرد، بنابراین اگر میوه نرسیده ای دارید، از سیب برای رسیدن سریع تر آن استفاده کنید.
4. هنگام سرخ کردن موادغذایی، حرارت را از ۱۸۰ درجه سانتی گراد بالاتر نبرید. بعد از هر بار سرخ کردن، روغن درون ظرف را خالی و با دستمال آن را پاک کنید و دوباره روغن بریزید و موادغذایی را سرخ کنید اما بعد از ۸ بار حتما ظرف را بشویید. موادغذایی سرخ شده را در اتمام کار روی حوله کاغذی بگذارید تا روغنشان خوب گرفته شود.
5. برای خوش طعم شدن ماهی سرخ شده، چند دقیقه ای آن را در شیر نمک زده یا خامه تازه یا سیب زمینی رنده شده بخوابانید. برای گرفتن بوی ماهی نیز می توانید به روغن، قبل از قرار دادن آن روی حرارت، آبلیمو اضافه کنید.
6. هنگام پختن حبوبات، داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آبلیمو بریزید تا هم ظرف سفید بماند و هم طعم حبوبات بهتر شود.
7. برای جلوگیری از وا رفتن کوفته گوشت و برنج، در آب قدری آرد بریزید و حرارت را بالا ببرید.
8. اگر به غذا بیش از حد فلفل زده اید و خیلی تند شده است، چند دقیقه قبل از برداشتن از روی حرارت، آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید.
9. برای گرفتن بوی پیاز قبل از خرد کردن آن در غذا، اجازه دهید ۵ دقیقه در آبجوش قل بزند. حتی می توانید پیاز را برش بزنید و چند ساعتی در آب، روغن یا آبلیمو قرار دهید.
10. برای گرفتن بوی کلم در غذا می توانید از تکه ای نان خشک یا یک قاشق سوپخوری آرد استفاده کنید.
11. برای نگهداری سبزی ها بعد از شستشو، آنها را در حوله کاغذی بگذارید و بعد از گذاشتن در یک کیسه پلاستیکی، در یخچال قرار دهید.
12. اگر می خواهید رنگ و بوی ادویه های قرمزرنگ حفظ شود، آنها را در یخچال نگهداری کنید.
13. اگر گوجه فرنگی ای خریده اید که هنوز کاملا قرمز و رسیده نیست، چند روزی آن را در آفتاب یا محیط گرم بگذارید و بعد به یخچال منتقل کنید.
14. برای شستن قارچ هرگز آن را در آب خیس نکنید بلکه با کمک یک برس نرم قارچ را تمیز و با دستمالی مرطوب پاک کنید و بعد با آب (در حد یک آبکشی ساده) بشویید.
15. برای اینکه برنج سفید شود، می توانید چند قاشق غذاخوری ماست داخل ظرف برنج در حال جوش بریزید.
16. اگر برنج بیش از حد جوش خورد، ۳ ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید تا وا نرود.
17. اگر می خواهید سیب زمینی هنگام پختن ترک نخورد، قبل از پختن کمی کره یا روغن روی آن بمالید.
18. برای ترد شدن کلم قرمز، مقداری آب داخل ظرف بریزید و روی اجاق بگذارید و ۲ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. کلم ها را خرد کنید و داخل آب جوش و سرکه بریزید. بعد از مدت کمی آنها را آبکش کنید. اگر کلم خردشده را در ظرف فلزی بریزید و چند دقیقه داخل فریزر قرار دهید هم بسیار ترد خواهد شد.
19. برای سرخ شدن سریع تر پیازها، نصف قاشق چایخوری نمک به روغن درون تابه اضافه کنید. با این کار پیازها سریع تر سرخ می شوند و طعم بهتری پیدا خواهندکرد.
20. به جای شکستن تخم مرغ با لبه ظرف، از سطحی صاف استفاده کنید. به این ترتیب هرگز پوسته تخم مرغ وارد غذا نمی شود.

رضا علوی بازدید : 74 یکشنبه 24 اسفند 1393 نظرات (0)

 1. ماهی آزاد

دکتر آندرو ویل می‌گوید که خوردن ماهی‌های چرب سرشار از امگا3 برای خانم‌ها بسیار مفید است و اگر در ترکیب این ماهی‌ها ماده‌ای به نام DHA هم وجود داشته باشد بسیار عالی می‌شود. وی وجود این دو ماده مغذی را که به وفور در ماهی آزاد وجود دارد، باعث حفظ سلامت خانم‌ها در طول دوران بارداری می‌داند. همچنین امگا3 می‌تواند از افسردگی پیش از قاعدگی و پس از زایمان هم جلوگیری کند و یک دشمن جدی برای بیماری آلزایمر به شمار آید. از پروتئین و ویتامین D فراوان موجود در ماهی آزاد هم نمی‌شود چشم‌پوشی کرد؛ ویتامینی که بدن اکثر خانم‌ها با کمبود آن مواجه است.

 چقدر بخوریم؟ حداقل 2 بار در هفته از این ماهی یا ماهی‌های چرب دیگر استفاده کنید.

 2. لوبیا قرمز

 حبوبات، سرشار از مواد مغذی هستند اما در بین آنها لوبیا قرمز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این ماده غذایی حاوی مقادیر بالایی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، فولات، پروتئین، مواد معدنی و فیبر است. به همین دلیل هم خوردن لوبیا قرمز باعث می‌شود که شما زودتر احساس سیری کنید و برای مدت زمان بیشتری سیر بمانید و دچار اضافه وزن ناشی از پرخوری نشوید.

 همچنین مصرف این ماده مغذی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود، قندخون را کنترل می‌کند و خطر ابتلا به سرطان‌های زنانه را هم پایین می‌آورد.

 خاصیت این لوبیای سحرآمیز آنقدر زیاد است که دکتر لیز اپلگیت، استاد دانشگاه کالیفرنیا درباره آن می‌گوید: «حتی اگر فرصت کافی برای درست کردن خوراک لوبیا ندارید، کنسرو آن را تهیه کنید و بخورید.»

چقدر بخوریم؟ خوردن هفته‌ای 3 فنجان یا روزی یک قاشق لوبیا قرمز پخته به همه خانم‌ها توصیه می‌شود. 

3. گردو

 «پروتئین، فیبر، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و امگا3! دیگر از یک ماده غذایی چه می‌خواهید؟» اینها گفته‌های دکتر دیوید کاتز، استاد دانشکده پزشکی ییل (Yale)، در مورد گردو است. اگر خانم‌ها هر روز و به اندازه گردو بخورند، می‌توانند کلسترول خونشان را کاهش دهند، قدرت تمرکزشان را بالا ببرند، خواب بهتری را در طول شب تجربه کنند، از استرس و بیماری‌های قلبی دور باشند و از همه مهم‌تر خطر ابتلا به سرطان پستان را در خود به حداقل برسانند.

 چقدر بخوریم؟ خوردن 2، 3 عدد گردو در روز می‌تواند تاثیرات شگرفی را در بدن خانم‌ها بر جای بگذارد.

 4. جو

متخصصان تغذیه، جو را به عنوان یک ماده کاهش‌دهنده کلسترول در بدن معرفی می‌کنند که مقادیر بالایی از فیبر در آن موجود است و خوردنش مثل لوبیا قرمز می‌تواند برای ساعت‌های زیادی شما را سیر نگه دارد. به همین دلیل خوردن آن به تمام خانم‌هایی که قصد دارند وزنشان را کم کنند و گرسنگی هم نکشند، توصیه می‌شود.

 بسیاری از خانم‌ها به خاطر دیرپز بودن جو، بی‌خیال خوردن آن می‌شوند اما توصیه متخصصان تغذیه به این افراد مصرف جوی دو سر و پرک است که ظرف مدت بسیار کوتاهی پخته می‌شود.

چقدر بخوریم؟ متخصصان انجمن قلب آمریکا نه‌تنها به خانم‌ها بلکه به همه افراد توصیه می‌کنند که هر روز حداقل 20 تا 30 گرم انواع غلات سرشار از فیبر مانند جو را در جیره غذایی روزانه‌شان جای دهند. 

 5. کلم بروکلی

 کلم بروکلی یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها برای مبارزه با سرطان پستان است و منبع خوبی برای دریافت ویتامین C و A محسوب می‌شود. این ماده غذایی که جزو گروه سبزی‌ها تقسیم‌بندی می‌شود، سرشار از فیبر، اسیدفولیک، کلسیم، آهن و پتاسیم است و همان‌طور که می‌دانید تمام این ریزمغذی‌ها برای بدن خانم‌ها بسیار لازم و ضروری اعلام شده‌اند و اکثر خانم‌ها نیز با کمبود آنها مواجه‌اند.

 به علاوه، خوردن یک وعده (یک فنجان) کلم بروکلی، کمتر از 30 کالری انرژی را به بدن وارد می‌کند و این یعنی اینکه مصرف به دلخواهش چاقی و اضافه وزن را در پی نخواهد داشت.

چقدر بخوریم؟ خوردن 2 تا 4 فنجان کلم بروکلی خام یا بخارپز شده در هفته به تمام خانم‌ها پیشنهاد می‌شود. 

 6. روغن زیتون

 لیست غذاهای زنانه ما به هیچ عنوان بدون ذکر نام روغن زیتون کامل نمی‌شود. محققان دانشگاه کلمبیا روغن زیتون را عاملی برای مقابله با آلزایمر و زوال عقل می‌دانند و پژوهشگران اسپانیایی هم شانس ابتلا به سرطان پستان را در خانم‌هایی که به صورت منظم روغن زیتون می‌خورند، بسیار پایین اعلام كرده‌اند.

چقدر بخوریم؟ بهتر است خانم‌ها روزی 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون روی سالاد یا غذایشان بریزند تا علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم در خود به حداقل برسانند. 

 7. ماست

 این ماده لبنی مفید، سرشار از کلسیم است که مصرف روزانه‌اش می‌تواند یک‌چهارم از نیاز خانم‌ها به این ماده معدنی را برطرف کند، مخصوصا اگر به صورت کم‌چرب مصرف شود. همچنین خوردن ماست کم‌چرب می‌تواند قدرت سیستم ایمنی بدن زنان را افزایش دهد و از بدخلق و خو شدن آنها پیشگیری کند.

چقدر بخوریم؟ حداقل 3 وعده ماست یا لبنیات کم‌چرب را در روز میل كنید.

رضا علوی بازدید : 68 یکشنبه 24 اسفند 1393 نظرات (0)

 ساعت شش صبح: با ترشح هیدرو كورتیزون، اعضای بدن بیدار می شوند. بدین طریق بدن بطور آهسته خودش را برای بیدار شدن آماده میكند. متابولیسم به فعالیت در می آید و برای فعالیت روزانه ما پروتئین و انرژی ذخیره شده به جریان در می آید.

 ساعت هفت صبح: هنوز بدن ضعیف است، پس وقت ورزش نیست چون در این ساعت با ورزش فقط به قلب فشار وارد می شود. به جای ورزش صبحانه بخورید چون دستگاه گوارش در این زمان بخوبی كار میكند.

 ساعت هشت صبح: مقدار زیادی هورمون در این ساعت ترشح میشود. سیگار كشیدن در این ساعت بیشتر از هر ساعت دیگری باعث تنگ شدن عروق می شود.

 ساعت نه صبح: بدن سفت وسخت بیدار است و زمانی است كه نیروی زیادی را در اختیار دارد. در صورت نیاز به تزریق هر آمپولی این ساعت بهترین موقع است. چون هر گونه عوارض ناشی از تزریق آمپول در این زمان به حداقل می رسد و بدن در مقابل اشعه ایكس مقاوم است.

 ساعت ده صبح: ساعتی كه ارگانیسم به خودش می آید و اعلام آمادگی می كند. بدن انرژی زیادی را در اختیار دارد و حرارت بدن بالاست. نكته مهم اینكه بین ساعتهای ده تا دوازده احتمال سكته های قلبی بیشتر از هر زمان دیگر است.

 ساعت یازده صبح: بدن در بهترین حالت و زمان خود قرار دارد. ضربان قلب و میزان گردش خون به اندازه ای مناسب است كه ممكن است در معاینات قلبی (اكتروكاردیو گرافی) اشتباهاتی رخ بدهد و اگر مشكلی در قلب وجود داشته باشد در این لحظه دیده نشود. بدن كاملاً آماده است تا مسائل ریاضی و سخت ترین فرمول ها را حل كند.

 ساعت دوازده ظهر: دقت افراد كم و انسان دچار خواب آلودگی می شود. اسید معده زیاد ترشح میشود و خون رسانی به مغز كاهش پیدا میكند. برای خون رسانی به دیگر اعضای بدن از معده استفاده بیشتری میشود. افرادی كه عادت به خواب نیمروزی دارند حدوداً تا سی درصد خطر سكته قلبی در آنها كمتر از دیگران است.

 ساعت سیزده: بدن از تب وتاب می افتد. بهره وری در اواسط روز بیست درصد كاهش پیدا میكند. همه اعضای بدن در پایین ترین سطح فعالیت میباشند. در این ساعت فقط كیسه صفرا است كه خوب فعالیت میكند و مشغول هضم غذای نیمروزی است.

 ساعت چهارده: احساس خستگی بروز میكند چون فشار و ترشح هورمون ها كم میشود. برای افرادی كه از دندانپزشكی ترس دارند این ساعت بهترین زمان است چون افراد در این ساعت كمتر احساس درد میكنند. این وضعیت تا سی دقیقه ادامه خواهد داشت.

 ساعت پانزده: در این زمان انرژی دوباره به بدن بر میگردد و حافظه خوب كار میكند و مرحله دوم از بهره وری آغاز می شود. ولی كمتر از آن چیزی كه بدن در صبح داشت.

 ساعت شانزده: برای ورزش كردن بهترین ساعت است فشار و گردش خون بدن در بهترین حالت است.

 ساعت هفده: فعالیت ارگانها به بالاترین حد خود می رسد. نیرو افزایش پیدا میكند، اكسیژن زیادی استفاده میشود، كلیه ومثانه خوب كار میكند. زمانی است كه ناخنها و موها خوب رشد میكند، اسید معده افزایش پیدا میكند به همین دلیل در این ساعت احتمال خونریزی هم بیشتر است.

 ساعت هیجده: الآن زمان مناسبی برای خوردن شام است. پانكراس در این ساعت فعالیت خوبی دارد.

 ساعت نوزده: میزان فشار خون و ضربان نبض كاهش پیدا میكند. به همین دلیل كسانی كه از داروهای كاهش دهنده فشار خون استفاده میكنند باید دقت بیشتری داشته باشند. چون داروهای فشار خون در این زمان باید با احتیاط بیشتری مصرف شود. تاثیر دارو های ضد افسردگی در این ساعت خیلی زیاد است.

 ساعت بیست: میزان چربی كبد كاهش می یابد و خون كثیف از هر زمان بیشتر به قلب می رسد. كسانی كه آلرژی یا آسم دارند در این ساعت باید از دارو هایشان استفاده كنند. آنتی بیوتیكها از این قاعده مستثنی نیستند چون در این ساعت بیشترین تاثیر را دارند.

 ساعت بیست و یک: عملكرد ترشح غدد در این ساعت به پایان می رسد. هر چیزی از این به بعد وارد معده میشود و عملیات هضم و جذب غذا به كندی انجام میشود كه این مسئله میتواند خیلی خطرناك باشد چون باقیمانده غذا به مخاط روده حمله كرده و مخاط روده را دچار آسیب میكند.

 ساعت بیست و دو: سیستم دفاعی بدن به حالت آماده باش در می آید. كسانی كه سیگار میكشند باید بدانند كه از این ساعت به بعد بدن سمومی مثل نیكوتین را خیلی سخت دفع میكند.

 ساعت بیست و سه: بدن ارگانیسم ترشح هورمونها را كه در طول روز فعال بوده است متوقف میكند آرامش بسراغ بدن می آید و جسم احساس راحتی میكند.

 ساعت بیست و چهار: زمان خواب سلولهای پوست بی وقفه فعالیت می كنند حتی بیشتر از آن چیزی كه در صبح انجام میدادند. نخستین تصویر خواب و رویا در همان ساعات اولیه پدید می آید.

 ساعت یک نیمه شب: بازدهی در پایین ترین حد قرار دارد. در این ساعت حتی كسانی كه شب كار هستند و عادت به شب كاری دارند، خوابشان می گیرد. دقت كم میشود چون بدن و اعضای بدن خود را برای خوابیدن آماده میكنند.

 ساعت دو نیمه شب: كسانی كه رانندگی می كنند باید دقت بیشتری داشته باشند چون قدرت دید كم میشود و سرعت عمل و عكس العمل كم میشود بهمین دلیل بیشتر تصادفات در این ساعت اتفاق می افتد.

 ساعت سه نیمه شب: هم بدن هم روح در تاریك ترین حالت قرار دارند. ترشح هورمون ملاتونین كم و نامنظم می شود و كسانی كه تعادل روحی ندارند این ساعت خطرناكتر عمل میكنند و بیشتر خودكشی ها در این ساعت است.

 ساعت چهار: با زیاد شدن ترشح هورمون ها بدن انرژی می گیرد و احتمال سكته های قلبی بین ساعت چهار تا شش افزایش می یابد. فشار خون به بالاترین حد میرسد و رگ ها تنگتر می شود. در این ساعت میزان زایمانها بیشتر است.

 ساعت پنج: زیاد شدن هورمونها در بدن حدوداً شش برابر روز فرد را برای فعالیت آماده می كند. بدن به حركت در میآید و دوباره روز جدیدی آغاز میشود.

رضا علوی بازدید : 73 سه شنبه 19 اسفند 1393 نظرات (0)

برای خودتان قهوه با چای آماده کنید

یک فنجان قهوه‌ی صبحگاهی باعث می‌شود تا بدن به مدت دو ساعت کالری مصرف کند. علاوه بر این چای سبز نیز برای سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن فوق‌العاده است. باید بدانید نوشیدن منظم چای سبز به لاغری و خوش اندامی شما کمک می‌کند.

عملکرد غده‌ی تیروئیدتان مهم است

اگر از اضافه‌وزن و چاقی شکایت دارید حتماً عملکرد غده‌ی تیروئیدتان را بررسی کنید. اگر می‌بینید که هیچ کنترلی روی وزنتان ندارید به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید عملکرد این غده‌ی مربوط به متابولیسم را بررسی کند. میزان قند خونتان را نیز بررسی کنید. اگر تیروئیدتان درست کار نکند متابولیسم بدنتان کند می‌شود و وزنتان بالا می‌رود. 

به اندازه‌ی کافی بخوابید

خواب شبانه‌ کمتر از 7 ساعت باعث به هم ریختن هورمون‌های کنترل وزن می‌شود. اگر کمبود خواب داشته باشید بدنتان نمی‌تواند به خوبی گلوسیدها را تجزیه کند و در این صورت احتمال ابتلا به دیابت و چاقی بالا می‌رود. 

صبحانه میل کنید

اگر یک صبحانه‌ خوب یعنی حاوی پروتئین و مواد چربی مانند تخم مرغ یا ماست حاوی پروتئین میل کنید میزان متابولیسم بدن را 10 درصد افزایش می‌دهید. نتایج پژوهشی که در سال 2010 در Journal international de l’obésité به چاپ رسید نشان می‌دهد خوردن یک صبحانه‌ حاوی مواد چرب باعث می‌شود که بدن در طول روز گلوسیدها و چربی‌های بیشتری بسوزاند. 

آب خنک بنوشید

نوشیدن آب متابولیسم بدن را بالا می‌برد به خصوص اگر آب یخ باشد. دلیلش هم این است که بدن انرژی زیادی برای گرم کردن آن خرج می‌کند.

حداقل سه تا چهار وعده غذا بخورید

حذف وعده‌های غذایی را فراموش کنید و اگر می‌توانید پنج تا شش وعده‌ کم‌حجم میل کنید. اگر قصد لاغری دارید بهتر است از پرخوری در وعده‌ی شام بپرهیزید. بهتر است ناهار را بیشتر بخورید. زمانی که وعده‌های بیشتری میل می‌کنید کار متابولیسم بیشتر می‌شود و امکان کاهش وزن نیز بالا می‌رود. 

عضلاتتان را به کار بگیرید

هر چقدر بیشتر عضلاتتان را به کار بگیرید کالری بیشتری می‌سوزانید. سعی کنید حتماً عضلات پاها و ران‌ها را تقویت کنید.

پیاده‌روی کنید، از پله‌ها بالا بروید، کوه بروید. خلاصه این که از نشستن در یک جا بپرهیزید و عضلاتتان را به کار بگیرید. 

پروتئین بیشتری مصرف کنید

نتایج پژوهشی که در سال 2012 در Journal de l’Association médicale américaine به چاپ رسید نشان می‌دهد افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند در زمان استراحت هم متابولیسم بالاتری دارند. متأسفانه بیشتر خانم‌ها پروتئین کافی مصرف نمی‌کنند. توصیه می‌کنیم در هر وعده‌ی غذایی پروتئین کم‌چرب بیشتری مانند ماهی، مرغ یا تخم مرغ مصرف کنید. برای میان وعده نیز یک ماده‌ی غذایی سرشار از پروتئین مانند یک مشت بادام میل کنید. 

گرمای فلفل چیلی را تجربه کنید

فلفل چیلی حاوی رنگ‌دانه‌هایی است که سیستم عصبی را تحریک می‌کند و بعد از غذا متابولیسم بدن را بالا می‌برد. اگر به غذاهایتان فلفل چیلی اضافه کنید اشتهایتان نیز کاهش می‌یابد و کمتر غذا می‌خورید. اگر به طور مرتب از این فلفل میل کنید متابولیسم شما به طور چشمگیری بالا می‌رود. 

به اندازه‌ کافی غذا بخورید

محققان آمریکایی بر این عقیده‌اند اگر شما به اندازه‌ی کافی غذا نخورید امکان دارد عملکرد متابولیسم بدنتان به میزان 30 درصد افت کند. به جای این که گرسنگی بکشید و خودتان را عذاب دهید مواد غذایی سالم میل و به طور مرتب ورزش کنید. در هر شرایطی حذف وعده‌های غذایی و گرسنگی کشیدن راه حل لاغری نیست.


رضا علوی بازدید : 71 جمعه 01 اسفند 1393 نظرات (0)

وقتی تازه غذای مطبوعی خورده‌اید و راحت کنار تلویزیون دراز کشیده‌اید ناگهان در قسمت بالای شکم‌، پشت استخوان جناق سینه احساس سوزش نا خوشایندی می‌کنید. این حالت ممکن است طوری باشد که احساس کنید قفسه سینه شما در آتش می‌سوزد. سوزش و درد ممکن است از پایین مری به طرف بالا حرکت کند و حتی تا گلو هم برسد. در نتیجه ممکن است مزه ناخوشایند و ترشی را در دهان حس کنید و احساس کنید نزدیک است که غذا دوباره وارد دهان شما شود.
سوزش سر دل ناشی از ریفلاکس اسید معده به مری و درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی، دو بیماری کاملا متفاوت با هم هستند، اما علائم و نشانه های شبیه به هم دارند، طوری که گاهی تشخیص این دو از هم دشوار خواهد بود. این مساله جدا مهم و گاهی خطرناک است!
قطعا شما برای یکبار هم که شده تجربه سوزش سر دل را داشته اید، مخصوصا بعد از مصرف یک وعده غذایی سنگین. اما مشکل آنجاست که این علامت درست شبیه علامت حملات قلبی در مبتلایان به بیماری های قلبی است و خیلی وقت ها مخصوصا در کسی که علاوه بر بیماری قلبی، به بیماری ریفلاکس اسید معده هم مبتلاست، می تواند باعث نادیده گرفتن علامت حملات قلبی شود و این مساله خطرناک است. اما دانستن تفاوت ها و علامت های دقیق این بیماری ها می تواند در خیلی وقت ها از مرگ پیشگیری کند. در این جا می خواهیم این تفاوت ها و علامت ها را به شما بگوییم.

سوزش سر دل چیست؟
سوزش سر دل علامت بیماری بسیار شایعی به نام GERD یا ریفلاکس (برگشت) اسید معده به مری است. در حالت عادی اسید ترشح شده از معده، بعد از مخلوط شدن با مواد غذایی به سمت پایین یعنی روده کوچک حرکت می کند. از طرفی دریچه ای محکمی که بین مری و معده وجود دارد مانع برگشت این اسید به سمت بالا می شود. اما در بیماری GERD که علت های متعددی هم دارد، در اثر کاهش انقباض عضلات این دریچه، اسید معده به سمت مری حرکت کرده و به دیواره های آن آسیب می زند و نتیجه همان درد و سوزشی است که به آن سوزش سر دل می گوییم.

علامت های این بیماری از قرار زیر هستند:
- احساس درد و سوزش در پشت جناغ سینه که معمولا طی نیم تا یک ساعت بعد از مصرف وعده غذایی ایجاد می شود و برای چند دقیقه تا چند ساعت با فرد می ماند.
- درد قفسه سینه که مخصوصا بعد از دراز کشیدن و یا غذا خوردن ایجاد می شود. فراموش نکنید که علت این درد قفسه سینه هرچه که باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.
- سوزش گلو، احساس سوزش و یا طعم اسیدی در دهان و انتهای حلق
- مشکل در بلع غذا
- احساس چسبیدن غذا در وسط قفسه سینه و یا گلو
- سرفه های مکرر، صاف کردن گلو و خشن شدن صدا در طولانی مدت
حمله قلبی معمولا تعریق شدید را به همراه داد، علامتی که در سوزش سر دل اصلا شایع نیست

حملات قلبی
حمله قلبی به یکباره اتفاق نمی افتد، بلکه همراه با علائم متعددی است که طی روزها و هفته ها خود را نشان می دهد، اما اغلب افراد به آن بی توجه هستند. علائم حمله قلبی در زنان و مردان متفاوت است. بررسی ها نشان می دهد 95 درصد زنانی که دچار حمله شده بودند، هفته ها و ماه ها قبل از آن علائمی غیر از درد قفسه سینه را تجربه کرده بودند. اما یکی از علائم سکته قلبی، شروع درد قفسه سینه است که این درد قفسه سینه می‌تواند مختلف باشد. این درد خیلی وقت ها به صورت درد و سوزش زیر جناق سینه تظاهر می کند. اما برخی اوقات این درد به گردن و دست‌ها بویژه دست چپ و گاهی همزمان در هر دو دست و کتف و شانه ها نیز گسترش پیدا می کند.
در مواردی که فرد دچار سکته قلبی می‌شود، درد 20 دقیقه طول می‌کشد و گستره درد ممکن است به صورت سنگینی یا خنجری یا احساس فشردگی در قفسه سینه خود را نشان دهد. این دردها معمولا با سایر علائمی همچون تعریق شدید و احساس سردی در تمام نقاط بدن که ناشی از تحریک قوه سمپاتیک است، همراه می‌باشد. در این موارد همچنین افراد دچار احساس ترس، نگرانی و بی ‌قراری، تپش قلب و افت فشار خون و گاهی نیز افزایش فشار خون می‌شوند.
برای تشخیص سوزش سر دل از سکته قلبی در ابتدا باید پنج سئوال را برای خودتان جواب دهید:
1. این درد چه نوع دردی است؟
همانطور که گفتیم درد ناشی از سوزش سر دل، دردی سوزناک و در زیر سینه و دنده ها است. این سوزش می تواند به سمت گلو نیز پیش برود و با دراز کشیدن و بلند کردن اجسام سنگین نیز بدتر می شود. در حالیکه درد ناشی از حمله قلبی باعث احساس فشار در مرکز سینه می شود که به طور ناگهانی و بسیار شدید است.
احساس سیری و سنگینی هم معمولا با آن همراه می شود و خیلی وقت ها احساس تنگی نفس به فرد دست می دهد.
این درد می تواند به بازوها، شانه ها و یا گردن سرایت کند و این اتفاقی است که خیلی کم در سوزش سردل می افتد.
2. چه علامت های دیگری به همراه این درد دارید؟
سوزش سر دل معمولا با احساس طعم ترشی در انتهای دهان همراه است که از ریفلاکس اسید معده به مری ناشی می شود.
حمله قلبی معمولا تعریق شدید را به همراه داد، علامتی که در سوزش سر دل اصلا شایع نیست. همچنین احساس سبکی سر، تهوع، تنگی نفس و نیز تپش قلب دارید.
سوزش سر دل معمولا به آنتی اسید ها پاسخ می دهد، در حالی که درد قفسه سینه ناشی از حملات قلبی هیچ واکنشی به آنتی اسید ها نمی دهد.
3. چه چیزی باعث شروع این درد شده است؟
سوزش سر دل ناشی از ریفلاکس اسید معده، معمولا طی 30 تا 45 دقیقه بعد از مصرف وعده غذایی ایجاد می شود، مخصوصا وعده های غذایی سنگین و پر حجم و در صورت دراز کشیدن و خوابیدن بعد از مصرف غذا تشدید می شود. غذاهای چرب معمولا متهم ردیف اول در برنامه غذایی اند.
غذاهای اسیدی، غذاهای ادویه ای و غذاهایی که حاوی کافئین هستند، قدرت بالایی در تحریک این عارضه گوارشی دارند.
سکته قلبی معمولا بعد از فعالیت های بدنی سنگین ایجاد می شود. لازم نیست این فعالیت شدید، در حد بلند کردن یک جسم سنگین و یا دویدن باشد. آستانه تحمل افراد برای این فعالیت ها معمولا متفاوت است.
فعالیتی برای فرد سنگین است که باعث افزایش یکدفعه ای در فشار خون شود. این افزایش فشار خون حتی می تواند ناشی از استرس و هیجان باشد. برای مثال مطالعات بسیاری نشان داده اند که شیوع حملات قلبی در طی فصل تابستان و تعطیلات که افراد به تفریح و مسافرت می روند، بیشتر است.
4. این درد چه مدتی ادامه پیدا می کند؟
سوزش سر دل ناشی از GERD معمولا طی 5 تا 10 دقیقه از بین می رود. اما حمله قلبی بیشتر طول می کشد و ممکن است ساعتی بعد بازگردد.
5. چه اقداماتی این درد را بهبود می دهد؟
سوزش سر دل معمولا به آنتی اسید ها پاسخ می دهد، در حالیکه درد قفسه سینه ناشی از حملات قلبی هیچ واکنشی به آنتی اسید ها نمی دهد، بلکه با قرص های قلبی آرام می گیرد.
اما فراموش نکنید حتی زمانی که شما هیچ سابقه ای از بیماری های قلبی هم نداشته باشید، با تجربه سوزش سر دل و علائم گفته شده باید به پزشک مراجعه کنید.
در صورتی که شما تجربه حمله قلبی داشته باشید، نادیده گرفتن این علامت ها و ربط دادن غلط آن به سوزش سر دل ناشی از ریفلاکس می تواند واقعا تهدیدکننده زندگی باشد.
پزشک با بررسی علائم بیماری، تاریخچه بیماری و بررسی داروهای مصرفی به راحتی قادر خواهد بود بیماری اصلی شما را تشخیص دهد و بهترین راهکار درمانی را برای شما در پیش بگیرد.
برای از بین بردن زمینه های سوزش سر دل ناشی از ریفلاکس اسید معده به مری سعی کنید از غذاها و نوشیدنی‌هایی‌ كه‌ باعث‌ ترشح‌ زیاد اسید می‌شوند پرهیز كنید، از جمله‌ غذاهای‌ پر ادویه‌، قهوه‌، آب‌ میوه‌ ترش‌، یا الكل‌. خوردن‌ شكلات‌ باید كنار گذاشته‌ شود و مصرف‌ غذاهای‌ چرب‌ نیز محدود شود.

رضا علوی بازدید : 231 چهارشنبه 22 بهمن 1393 نظرات (1)

دانشمندان اخیرا متوجه شده اند که رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند از بروز سرطان های دهانی از جمله سرطان گلو جلوگیری کند. چراکه دهان به عنوان یکی از آلوده ترین نقاط بدن شناخته می شود و مستعد جذب میکروب ها و باکتری های متعددی از محیط اطراف است و همه می دانیم که بهترین روش برای حفظ سلامت دهان و دندان مسواک زدن است. اما آیا می دانستید که مسواک شما آلوده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید؟! با خواندن مطالب این ایمیل می‌توانید سلامت خود را در برابر بسیاری از آلودگی‌های روی مسواک حفظ کنید.

آیا می‌دانید چه چیزهایی روی مسواک شما قرار گرفته است؟
به گفته محققان دانشگاه منچستر انگلستان مسواک شما پر از میکروب و آلودگی است. این محققان در تحقیقات خود متوجه شدند مسواکی که به خوبی روی سطح آن پوشانده نشده باشد می‌تواند بیش از 100 میلیون باکتری مانند ای‌ کولای داشته باشد که باعث اسهال می‌شود. از دیگر باکتری‌های خطرناک روی مسواک می‌توان به staphylococci اشاره کرد که باعث ابتلا به عفونت پوست می‌گردد.

دکتر گیل مک‌کامبس اتساد دانشگاه و مدیر مرکز تحقیقات بهداشت دهان و دندان در دانشگاه دومینیون در این باره می‌گوید: هر روز صدها میکروارگانیسم مختلف درون دهان ما زندگی می‌کنند. البته این موضوع در مرحله اول خطر زیادی ندارد. مشکل از جایی شروع می‌شود که تعادل بین باکتری‌های دهان به هم بخورد. دکتر کیمبرلی هارمس از سازمان دندان آمریکا در این باره می‌گوید: شما باید بدانید بخش زیادی از پلاک‌هایی که روی دندان‌ها را می‌گیرند، از باکتری‌ تشکیل شده‌اند. بنابراین هر روز که شما مسواک می‌زنید، این باکتری‌ها را روی مسواک خود قرار می‌دهید.

 آیا مسواک می‌تواند باعث بیماری شود؟
احتمال جواب این سوال منفی است. بدون توجه به این که چه حجمی از باکتری‌ها درون دهان شما زندگی می‌کنند، یا چه تعداد باکتری روی مسواک وجود دارند، سیستم ایمنی بدن انسان آنقدر قدرتمند هست که مانع از ابتلای شما به عفونت‌های مختلف در هنگام مسواک زدن شود.
هارمس می‌گوید: خوشبختانه سیستم ایمنی بدن انسان می‌تواند از خودش در برابر باکتری‌ها محافظت کند. تاکنون هیچگونه شواهدی یافت نشده که نشان دهد مسواک زدن می‌تواند به سلامت بدن آسب برساند. اما به هر حال عقل حکم می‌کند شما در مورد نگهداری از مسواک خود چند نکته را رعایت کنید تا به طور کامل از عفونت‌ها و بیماری‌ها در امان باشید.

 مسواک را هیچ گاه نزدیک به دست‌شویی قرار ندهید
بسیاری از دست‌شویی‌ها کوچک هستند و در درصد زیادی از خانه‌ها فاصله توالت‌ها تا سینک دست‌شویی بسیار کم است. هر زمان که شما از فلش تانک استفاده می‌کنید، حجم عظیمی از باکتری‌ها در هوا پراکنده می‌شوند. بنابراین بهتر است هیچ وقت مسواک خود را در نزدیکی این محیط قرار ندهید.

هیچ‌کس بشقاب‌ها و لیوان‌های خود را در نزدیکی دست‌شویی‌ها نگه نمی‌دارد، پس چه دلیلی دارد که ما مسواک خود را که هر روز چند بار در دهانمان می‌گذاریم در این محیط‌ها قرار دهیم؟ همان طور که شما باید قبل از خوردن غذا دست‌های خود را بشویید، همین کار را هم باید در مورد مسواک خود انجام دهید.

 آیا بعضی مسواک‌ها از بقیه بهترند؟
برخی کارخانجات تولیدکننده مسواک، مدعی هستند که با ایجاد تغییراتی در نحوه قرارگیری، طول، سختی در سر مسواک محصول ارائه شده آنها بهترین کارایی را در بین کالاهای مشابه دارد. هم‌چنین در مواردی ادعا می‌شود بعضی از انواع مسواک‌های جدید، پلاک‌های میکروبی را بهتر برمی‌دارند، ولی در کاربرد عملی و تحقیقات، نشان داده شده است که هیچ یک برتری مشخصی بر دیگری ندارند و هیچ مسواکی قادر نیست همه پلاک‌ها را بردارد. به نظر دندان پزشکان، روش مسواک زدن صحیح مهم‌تر از نوع مسواک است.

 نکاتی در مورد نگهداری از مسواک
حالا که شما فهمیدید باید مسواکتان را از محیط دست‌شویی دور کنید، بد نیست نکات دیگری را هم به شما یادآوری کنیم تا مسواکتان به طور کامل از آلودگی‌ها در امان باشد.
همیشه مسواک را بشویید: به یاد داشته باشید که همیشه قبل و بعد از استفاده از مسواک، آن را به خوبی با آب شیر بشوید.
مسواک را خشک نگه دارید: طبق گفته دکتر هارمس، باکتری‌ها عاشق محیط‌های مرطوب هستند. پس بلافاصله بعد از مسواک زدن سعی کنید آن را به طور کامل خشک کرده و رطوبت روی آن را بگیرید. نکته مهم دیگر این است که هیچ گاه روی مسواک را با پوشش‌های مخصوص نپوشانید. با این کار رطوبت در یک محیط کوچک به دام می‌افتد و رشد باکتری‌ها را سرعت می‌بخشد.
مسواک را عمودی نگه دارید: سعی کنید مسواک خود را با گذاشتن در ظروف مخصوص یا آویزهای کوچک به صورت عمودی نگه دارید و هیچ‌گاه آن را به حالت افقی روی سطح رها نکنید.
مسواک یک وسیله کاملا شخصی است: مهم نیست که شما چه قدر به خواهر، برادر، همسر یا هم‌اتاقی خود نزدیک هستید. هیچ‌گاه اجازه ندهید که شخصی غیر از شما از مسواکتان استفاده کند. هم‌چنین مسواک‌هایتان را در یک فنجان در کنار هم قرار ندهید، زیرا تماس آنها با هم می‌تواند باعث انتقال میکروب‌ها شود.

 آیا استرلیزه کردن مسواک‌ها موثر است؟
محصولات مختلفی در بازار هستند که ادعا می‌شود می‌توانند مسواک‌ها را استرلیزه کنند. بعضی‌ها می‌گویند این محصولات می‌توانند با گرما یا اشعه ماوراء بنفش، یا اسپری‌های آنتی‌باکتریال میکروب‌های روی مسواک را از بین می‌برند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بعضی از این محصولات می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند، اما هنوز کارشناسان به این نتیجه نرسیدند که استفاده از این محصولات بتواند خطر ابتلای شما به بیماری را کاهش دهد.
به هر حال اگر تصمیم به استفاده از یکی از این محصولات را گرفتید، اطمینان حاصل کنید که آنها دارای تائیدیه از FDA هستند. هم‌چنین به یاد داشته باشید که حتی بهترین محصولات هم نمی‌توانند تمام میکروب‌های روی مسواک شما را بکشند و در بهترین حالت کارایی آنها 99.9 درصد است. به این ترتیب اگر یک میلیون باکتری روی مسواک شما باشد، بعد از استفاده از این محصولات باز هم نزدیک به 1000 عدد از آنها روی مسواک باقی خواهد ماند.
بعضی از سایت‌ها به خوانندگان خود توصیه می‌کنند مسواک را درون اجاق‌های مایکروویو و حتی ماشین‌های ظرفشوی قرار دهند تا با این روش آنها را ضد عفونی کنند. اگرچه این روش‌ها بعضی از باکتری‌ها را از بین می‌برند، اما احتمالا این کارها به مسواک آسیب وارد می‌کند.

 چه زمانی باید مسواک را عوض کرد؟
بهترین کار برای کاهش باکتری‌ها روی مسواک‌ها این است که آنها را به فاصله‌های زمانی منظم تعویض کنید. سازمان دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند بعد از 3 یا 4 ماه استفاده از مسواک‌، آن را تعویض کنید. اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، بهتر است فاصله تعویض مسواک‌ها را کمتر کنید و آنها را هر دو ماه یکبار و حتی زودتر تعویض کنید. اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید، با رعایت همین فاصله زمانی سر قابل تعویض آنها دور بیندازید و از سر جدید استفاده کنید.
اگر موهای مسواک شما پس از مدت کوتاهی مثلا یک هفته کج و بدشکل شد، نشانه این است که شما با نیروی زیادی مسواک می‌زنید. بنابراین باید فشار دستتان را حین مسواک زدن کاهش دهید. اما اگر بعد از شش‌ ماه، موهای مسواک شما دست نخورده باقی مانده است، نشان می‌دهد که شما با نیروی کمی مسواک می‌زنید و به این ترتیب دندان‌هایتان به خوبی تمیز نمی‌شوند یا اینکه تنبلی می‌کنید و فقط گاهی به مسواکتان سر می‌زنید. هر زمان که از روی تنبلی تصمیم گرفتید مسواک زدن بعد از ناهار یا شام را انجام ندهید، به این فکر کنید که چه میزان باکتری در دهان شما وجود دارد و می‌توانند چه خطراتی برایتان ایجاد کنند.

دکتر هارمس می‌گوید: این باکتری‌ها هستند که می‌توانند باعث ابتلا به بیماری‌های لثه شوند، پوسیدگی دندان به بار بیاورند و تنفس شما را بدبو کنند. بنابراین تا آنجا که ممکن است مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید تا این باکتری‌ها به کمترین میزان ممکن برسند. شستشوی دهان قبل و بعد از استفاده از یک دهان‌شویه آنتی‌باکتریان قبل و بعد از مسواک زدن می‌تواند تعداد باکتری‌های ایجاد کننده پلاک‌های دندانی به طور قابل توجهی کاهش دهد.

رضا علوی بازدید : 75 چهارشنبه 22 بهمن 1393 نظرات (0)

یکی از سخت‌‌جان‌ترین چربی‌های بدن، چربی‌های تجمع‌یافته در ناحیه شکم – کمر هستند. این چربی‌ها به همان سرعتی که در این ناحیه ته‌نشین می‌شوند، به همان سرعت از بین نمی‌روند. این چربی‌ها علاوه براینکه به زیبایی آسیب زده و ساختار بدنی را از حالت عادی به فرم سیبی‌شکل تبدیل می‌کنند، زمینه‌ساز ابتلا به سکته قلبی نیز هستند. اگرچه در تجمع چربی در این ناحیه ژنتیک، سن و سبک زندگی تاثیرگذار است اما نباید نقش تغذیه را نادیده گرفت.
مصرف هر نوع چربی خوراکی اعم از کره، خامه و غذاهای چرب و پرکالری باعث تجمع چربی در این ناحیه می‌شود. نکته مهم اینکه مصرف چربی‌های ترانس یا همان اشباع می‌توانند چربی موجود در نقاط دیگر بدن را به سمت تجمع در این ناحیه سوق دهند. بنابراین وقتی از کره حیوانی برای چرب‌تر شدن برنج‌تان استفاده می‌کنید یادتان باشد علاوه بر تجمع چربی کره حیوانی در ناحیه شکم در هر نقطه از بدن شما که چربی اضافی وجود داشته باشد، به سمت شکم شما حرکت کرده و در آن نقطه تجمع پیدا می‌کند. 
چربی ترانس در انواع روغن جامد، مارگارین، غذاهای سرخ‌شده، فست‌فودها و شیرینی‌تر وجود دارد. علاوه بر اینکه مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج و سیب‌زمینی سرخ‌شده، باعث افزایش تجمع چربی در ناحیه شکم می‌شود اما خوراکی‌هایی هم وجود دارند که مانند آب روی آتش بوده و با خوردن آنها چربی ناحیه شکم از بین می‌رود.

رضا علوی بازدید : 246 چهارشنبه 15 بهمن 1393 نظرات (0)

ویتامین A

چرا کودکان به آن نیاز دارند؟
کودکان برای داشتن بینایی خوب بخصوص در شب ها و تشخیص رنگ ها به این ویتامین نیاز دارند. این ویتامین همچنین سیستم ایمنی بدن آنها را قوی می کند.
در کجا یافت می شود؟
بشقاب کودکتان را پر از هویج و سایر میوه ها و سبزیجات زردرنگ (مانند گرمک و سیب زمینی شیرین کنید) و همچنین لیوانهایشان را پر از شیر غنی شده با ویتامین نمایید.


 ویتامین های گروه B

چرا کودکان به آن نیاز دارند؟
کودکان به ویتامین های گروه بی (ب کمپلکس) که شامل، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولیت، پانتتونیک اسید، ب6، ب12 و بیوتین هستند، برای تولید و استفاده انرژی نیاز دارند. بدون ویتامین بی کافی کودکان دچار کم خونی می شوند.
در کجا یافت می شود؟
شما می توانید ویتامین های گروه ب را تقریبا در هر غذایی پیدا کنید. غلات کامل، ماهی، مرغ، گوشت، سبزیجات و لبنیات سرشار از ویتامین ب هستند.


 ویتامین C

چرا کودکان به آن نیاز دارند؟
روزانه یک وعده ویتامین C به کودکان برای جلوگیری از عطسه و آبریزش بینی و مبارزه بدنشان با عفونت کمک می کند. همچنین ویتامین ث برای درمان سریعتر خراشیدگی ها مفید است.
در کجا یافت می شود؟
بادادن یک لیوان آب پرتقال و یا بهتر از آن یک عدد پرتقال به کودکان می توانید نیاز آنها به ویتامین ث را تامین کنید. همچنین سایر میوه ها و سبزیجات مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی، طالبی و فلفل قرمز شیرین هم سرشار از این ویتامین هستند.


 ویتامین D

چرا کودکان به آن نیاز دارند؟
برای داشتن استخوان ها و دندان های محکم کودکان به ویتامین د نیاز دارند. ویتامین د به جذب کلسیم مورد نیاز برای ساخت استخوان توسط بدن کمک می کند.
در کجا یافت می شود؟
زمانیکه آفتاب به پوست می تابد پوست شروع به ساختن ویتامین د می کند، اما چون برای دریافت این ویتامین D باید در معرض اشعه خورشید قرار بگیرید می تواند خطر سرطان پوست را افزایش دهد بهتر است به میزان کمی از آن استفاده کنید و برای تامین بقیه ویتامین د مورد نیاز کودکتان از منابع جایگزینی مانند، شیر غنی شده، حبوبات، ماهی تن یا تخم مرغ استفاده کنید.


 کلسیم

چرا کودکان به آن نیاز دارند؟
برای داشتن استخوان ها و دندان های محکم کودکان به کلسیم نیاز دارند. مصرف کم آن می تواند خطر ابتلا به بیماریهای استخوانی را در بزرگسالی آنها تشدید کند.
در کجا یافت می شود؟
لبنیات بهترین مکان برای یافتن کلسیم هستند. مصرف روزانه شیر کم چرب و ماست می تواند به سلامت استخوان کودک شما کمک کند.


 کولین

چرا کودکان به آن نیاز دارند؟
هرچند کولین یک ویتامین نیست اما ماده مغذی مهمی می باشد. سلول ها برای شکل گرفتن و سیستم اعصاب برای انتقال پیغام های عصبی به آن نیاز دارند.
در کجا یافت می شود؟
کولین در بدن تولید نمی شود پس برای دریافت آن نیاز به خوردن غذاهای شامل کولین مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت گوساله، مرغ و بروکلی میباشد.


 آهن

چرا کودکان به آن نیاز دارند؟
آهن به پمپاژ خون در بدن کمک می کند. آهن در بخشی از سلول های قرمز خون که اکسیژن را در بدن حمل می کند قرار دارند.
در کجا یافت می شود؟

گوشت یکی از منابع غنی آهن ست از سایر غذاهای سرشار از آهن، می توان به حبوبات، سبزیجات تیره رنگ و غلات غنی شده با آهن اشاره کرد.


 منیزیم

چرا کودکان به آن نیاز دارند؟
منیزیم یکی از بلاک های ساخت سلول را تشکیل می دهد و همچنین در تولید انرژی استفاده می شود. رژیم غذایی سرشار از منیزیم می تواند در بزرگسالی کودکتان قلبی قوی به او بدهد.
در کجا یافت می شود؟
غلات سبوس دار، برنج قهوه ای، حبوبات و آجیل همه منابعی سرشار از منیزیم هستند.


 پتاسیم

چرا کودکان به آن نیاز دارند؟
تقریبا تمام سلول ها و اعضای بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارند. پتاسیم همچنین برای فشارخون ، حفظ ضربان قلب و عملکرد ماهیچه های کودکان مورد نیاز است.
در کجا یافت می شود؟
موز سرشار از پتاسیم می باشد، همچنین شما می توانید پتاسیم را در سیب زمینی شیرین، لوبیا سفید، شیر و ماست کم چرب بیابید.


 روی

چرا کودکان به آن نیاز دارند؟
بدن برای رشد به روی نیاز دارد، همچنین روی ممکن است بتواند با قوی کردن سیستم ایمنی بدن کودکان جلوی سرماخوردن آنها را بگیرد.
در کجا یافت می شود؟
مرغ، حبوبات و سرلاک های غنی شده صبحانه سرشار از روی هستند.

رضا علوی بازدید : 246 چهارشنبه 15 بهمن 1393 نظرات (0)

دو عضو کوچک لوبیایی‌شکل در دو طرف ستون مهره‌ها و کمی پایین‌تر از قفسه سینه قرار دارند که جزو اعضای حیاتی بدن هستند که وظایف متعددی بر عهده دارند از جمله دفع مواد زائد و مایعات اضافی از بدن، تصفیه خون، تنظیم فشار خون و...
گاهی امکان دارد بدون این‌که متوجه باشیم این عضوها دچار اشکالاتی بشوند. در نتیجه بدن با علائمی مانند خستگی، نیاز زیاد به دستشویی رفتن و بی‌اشتهایی اطلاع‌رسانی می‌کند. اگر علائمی که در این مطلب ارائه می‌شوند در خود دیدید به سلامت کلیه‌هایتان بیشتر اهمیت بدهید. 

احساس نیاز مکرر به دستشویی در شب
وقتی کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند و مشکلی دارند، نیاز بیشتری به دفع ادرار پیدا می‌کنید. در این صورت ادرار بیش از اندازه رقیق، کمرنگ (مانند آب) می‌شود و حجم آن نیز افزایش می‌یابد.
این افزایش حجم ادرار و نیاز مکرر به توالت بخصوص در شب‌هنگام اتفاق می‌افتد، طوری که فرد از خواب برمی‌خیزد و نیاز به دفع ادرار پیدا می‌کند. این مشکل حتی با کاهش مصرف مایعات نیز برطرف نمی‌شود و در عین حال تشنگی فرد را بیشتر می‌کند.
افزایش حجم ادرار و نیاز مکرر به دفع آن، نشان‌دهنده نارسایی کلیوی است که نیاز به بررسی و درمان دارد. با مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خون و ادرار میزان کراتینین، اوره و آلبومین‌ بررسی شود.

احساس خستگی زیاد
خستگی زیاد و دائمی را بی‌اهمیت ندانید؛ چون به دو دلیل ممکن است از علائم اختلال در عملکرد کلیه‌ها باشد. اولا زمانی که کلیه‌ها نتوانند به‌درستی مواد زائد ناشی از هضم غذاها را دفع کنند، این مواد زائد در خون جمع می‌شوند و آن را اسیدی می‌کنند؛ در نتیجه بدن احساس خستگی می‌کند. ثانیا این‌که مغزاستخوان به اندازه کافی گلبول سفید (که برای حمل اکسیژن به خون لازم است) تولید نمی‌کند؛ در نتیجه بدن دچار کم‌خونی و در پی آن خستگی زیاد می‌شود.
اگر مدام دچار ضعف عمومی و رنگ‌پریدگی هستید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون و ادرار بدهید. در این صورت پزشک معالج کراتینین، اوره و آلبومین و همچنین علائم کم‌خونی‌تان را بررسی می‌کند.

پف‌کردگی پلک‌ها و پاها
پف و ورم در پلک‌ها، قوزک پاها و خود پاها ممکن است نشان‌دهنده اختلال در عملکرد کلیه‌ها باشد.
کلیه‌هایی که بدرستی به وظایف خود عمل می‌کنند به حفظ تعادل میزان سرم خون و بافت‌ها کمک زیادی می‌کنند، اما وقتی اختلالی در عملکرد این اعضای حیاتی رخ می‌دهد، راه عبور پروتئین‌ها از خون به ادرار باز می‌شود. در نتیجه عدم تعادل رخ می‌دهد و سرم داخل خون به سمت بافت‌های پیرامون نفوذ می‌کند و باعث پف‌کردگی می‌شود. اگر صبح‌ها با چشم‌هایی پف‌کرده از خواب بیدار می‌شوید و شب‌ها پاها و قوزک پاهایتان ورم می‌کنند، احتمال این‌که دچار بیماری کلیوی شده باشید دور از ذهن نیست.
این مشکلات در برخی موارد با مشکلات دیگری مانند اضافه‌وزن و افزایش فشار خون نیز همراه است. حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم را برای تشخیص سلامت کلیه‌هایتان انجام دهد.

تمایل نداشتن به مصرف گوشت
وقتی کلیه‌ها بدرستی کار نمی‌کنند، اوره (همان ضایعات پروتئین‌ها) کامل از بدن دفع نمی‌شود. در نتیجه میزان آن در خون بالا می‌رود و مشکل نارسایی کلیوی بتدریج پیشرفت می‌کند.
یکی از علائم نشان‌دهنده این مشکل بیزاری از گوشت قرمز به همراه بی‌اشتهایی و لاغری است. این علائم بعد از اولین نشانه‌های اشاره ‌شده یعنی پف‌کردگی و کم‌خونی خود را نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که حالت تهوع و استفراغ نیز در مراحل جدی نارسایی مزمن کلیوی و افزایش بیش از اندازه اوره دیده می‌شود. در این صورت نیاز به درمان‌های تکمیلی کلیه از طریق دیالیز خواهد بود. با بروز این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید و آزمایش ادرار و خون بدهید.

خارش‌های عضلانی
وقتی بیماری نارسایی کلیوی پیشرفته باشد، خارش و کرامپ‌ها یا گرفتگی‌های عضلانی نیز خود را نشان می‌دهند. این مشکلات ناشی از احتباس فسفر و پتاسیم در خون هستند که به طور عادی از طریق کلیه‌ها دفع نشده‌اند.
اگر در تمام بدن‌تان احساس خارش می‌کنید و جوش‌هایی در پوست‌تان ایجاد شده است و اگر دچار گرفتگی عضلانی بخصوص در پاها و بازوها شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام شود.

نارسایی مزمن کلیوی
ممکن است افرادی که دچار مشکل نارسایی کلیوی می‌شوند در ظاهر کاملا سالم به نظر برسند، اما برخی از افراد بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند مانند افراد دیابتی یا مبتلایان به پرفشاری خون. این دو بیماری آسیب‌های جدی به کلیه‌ها وارد می‌کنند.
افراد بالای 60 سال نیز بیشتر در معرض این بیماری هستند. در این سن 30 درصد افراد، حداقل یک سوم عملکرد کلیوی خود را به دلیل پیری کلیه‌ها از دست می‌دهند.
افرادی که دچار یک بیماری کلیوی ژنتیکی هستند، مبتلایان به پیلونفریت (عفونت باکتریایی شایع کلیه) و مبتلایان به انسداد مجاری ادراری (سنگ کلیه، تومورهای مثانه یا پروستات و...) نیز بیشتر در معرض نارسایی مزمن کلیوی قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که مصرف برخی از داروها مانند ادویل و نروفن نیز ممکن است برای سلامت کلیه‌ها خطرساز باشد.


پیشگیری
بیماری‌های کلیوی گریبان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان گرفته است. باید بدانید وقتی کلیه آسیب ببیند و از کار بیفتد ترمیم‌پذیر نخواهد بود. به همین دلیل تشخیص و درمان زودهنگام هر نوع بیماری و اختلال در عملکرد کلیه‌ها و همچنین بیماری‌های زمینه‌ساز مانند دیابت و فشار خون بالا و... از پیشرفت بیماری‌های کلیوی و تبدیل‌شدن آن به نارسایی جدی پیشگیری می‌کند. برای تشخیص بیماری‌های کلیوی و سنجش سلامت این اعضای حیاتی آزمایش‌های ساده مانند آزمایش خون و ادرار کافیست.

تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما به این سایت چه امتیازی می دهید
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 88
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 42
  • بازدید سال : 201
  • بازدید کلی : 15,572
  • کدهای اختصاصی
    خطاطي نستعليق آنلاين

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    اوقات شرعی