loading...
ایران هلو
رضا علوی بازدید : 49 شنبه 12 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

آیا باید پوستمان را کاملا از نور آفتاب در امان نگه داریم؟
متاسفانه در حال حاضر سطح سرمی ویتامین D بیشتر افراد کشورمان بسیار پایین آمده است. هنوز هم دقیق نمی دانیم علت آن فقر غذایی است یا فقر تابش نور آفتاب به پوست یا هر دوی این موارد. ما برای ساخت ویتامین D در بدنمان به تابش نور آفتاب به سطح پوست نیاز داریم اما این تابش باید به اندازه و در حد اعتدال باشد، نه افراطی.

 منظورتان از اعتدال چیست؟
ببینید، حدود ۳۰ ۲۰ دقیقه پیاده روی صبحگاهی بدون استفاده از ضدآفتاب می تواند زمینه تولید ویتامین D کافی در بدن فراهم کند. البته عجیب است که در کشور آفتاب خیزی مانند ایران که معمولا مردم از ضدآفتاب های فیزیکی و شیمیایی هم چندان استفاده نمی کنند، کمبود ویتامین D با این وسعت وجود دارد. شاید بتوان مشکلات مربوط به فقر غذایی را کمی پررنگ تر از فقر آفتاب دانست.

 سالمندان هم به آفتاب گرفتن روزانه نیاز دارند؟
بله، بهتر است افراد سالمند، برای ساخت ویتامین D در بدنشان، مدتی از روز را بدون استفاده از هیچ نوع ضدآفتابی در معرض نور آفتاب بگذرانند تا امکان تشدید پوکی استخوان در آنها کمتر شود. ضمن اینکه مصرف مکمل های دارویی کلسیم و ویتامین D هم برای این افراد با نظر پزشک متخصص لازم است. نتایج تحقیقات جدید نشان می دهند کمبود ویتامین D در بدن می تواند با ابتلا به برخی سرطان ها مرتبط باشد بنابراین سالمندان و افراد میانسال باید کمی کمتر از آفتاب بترسند و دقایقی از روز، خودشان را در معرض آن قرار بدهند.

 نور آفتاب، غیر از ایجاد زمینه برای ساخت ویتامین D در بدن، فایده دیگری هم دارد؟
بله، تابش نور آفتاب به بدن می تواند باعث افزایش ترشح هورمون های شادی بخش یا همان اندورفین ها در بدن شود و فرد را شادتر کنند. به همین دلیل خود آفتاب قادر به بالا بردن خلق وخو و ایجاد شادی در افراد است. محروم کردن بدن از نور خورشید می تواند باعث پایین آمدن خلق وخو و ابتلا به افسردگی شود بنابراین برای مدتی در طول روز، اجازه تابش آفتاب به پوست بدنتان را بدهید. اصلا به همین دلیل است که خوابیدن زیر نور آفتاب در کنار ساحل باعث ایجاد حسی خوب در افراد می شود و معمولا کسانی که با نور آفتاب برنزه می کنند، به انجام دوباره این کار نسبتا خطرناک معتاد می شوند. با این حال و با تمام خوبی هایی که نور آفتاب دارد، نمی توانیم از مضرات آن هم چشم پوشی کنیم.

 چه مضراتی؟
یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان پوست، اشعه فرابنفش نور خورشید است. معمولا در مناطقی مانند استرالیا که لایه ازن بیشتر تخریب شده و اشعه فرابنفش بیشتری وجود دارد، مردم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می گیرند. از طرف دیگر، پیری زودرس پوست هم می تواند نتیجه تابش نور آفتاب و اشعه فرابنفش آن به پوست باشد. ضمن اینکه یکی از مهم ترین علت های ایجاد و تشدید لک های پوستی هم همین تابش مستقیم نور آفتاب و اشعه فرابنفش آن به پوست است. نور آفتاب می تواند نازک تر شدن پوست را در پی داشته باشد و باعث بازتر شدن رگ های خونی شود.

 برخی افراد می گویند آفتاب گرفتن بچه ها کنار ساحل یا حتی در پارک های بازی در این دوره و زمانه ای که زندگی های بیشتر ما آپارتمانی شده، ضروری است. نظر شما در این مورد چیست؟
این باور درستی نیست. آفتاب سوختگی، جزو اورژانس های پزشکی، مخصوصا برای اطفال است.گاهی آفتاب سوختگی همراه با ایجاد تاول و اختلال آب و الکترولیت های بدن، شرایط لازم و کافی برای بستری شدن کودکان را فراهم می کند و حتی خطرهای جانی برای آنها دارد. ابتلا به آفتاب سوختگی در دوران کودکی می تواند عاملی برای ابتلا به ملانوما (حادترین سرطان پوست) در دوران بزرگسالی باشد. حتما باید پوست بچه ها را با ضدآفتاب های فیزیکی یا شیمیایی در برابر نور شدید آفتاب محافظت کرد. هرگز آنها را بدون پوشش مناسب برای ساعت های طولانی کنار دریا یا در پارک های بازی و زیر نور آفتاب رها نکنید .

 توصیه آخر؟
به جای آفتاب گرفتن های طولانی مدت، رژیم غذایی خود را اصلاح و از لبنیات حاوی ویتامین D استفاده کنید. باتوجه به خطرناک تر بودن نور آفتاب برای پوست نسبت به مفید بودن آن، استفاده و تمدید کرم ضدآفتاب در طول روز را پشت گوش نیندازید.

رضا علوی بازدید : 49 شنبه 12 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

عدد شانس 2

این عدد بیان‌کننده قانون دو دقیقه است. یعنی اگر انجام دادن کاری فقط دو دقیقه یا کمتر وقت می‌گیرد، بلافاصله آن را انجام دهید. گاهی اوقات همین کارهای بظاهر ساده جلوی کامل‌کردن فهرست کارهای روزانه‌تان را می‌گیرد. 

عدد شانس 5

وقتی با یک وظیفه سخت، چه در خانه و چه در محل کار مواجه شدید، از قانون 5 دقیقه استفاده کنید. برای این‌که آن کار سخت را به تعویق نیندازید به خودتان بگویید: «فقط 5 دقیقه روی این وظیفه وقت می‌گذارم و سپس اگر خواستم بعدا به سراغش می‌آیم.» با این کار شکیبایی‌تان را بالا می‌برید و چه بسا احساس می‌کنید می‌توانید تا آخر به آن کار رسیدگی کنید و انجام آن را به تعویق نیندازید. 

عدد شانس 11

اگر از ورزش‌کردن بیزارید، اما می‌خواهید بدنی سالم و عمری طولانی داشته باشید، عدد شانس 11 به کارتان خواهد آمد. بیشتر افراد فقط 11 دقیقه در روز ورزش می‌کنند و بنابر آمار 1.8 سال به طول عمرشان اضافه می‌شود. 

عدد شانس 15

آیا می‌خواهید دست از نوشیدنی‌های مضر بردارید یا دیگر سیگار نکشید یا دسرهای پر کالری شکلاتی را به دلایل سلامت مصرف نکنید، اما توانایی مقابله با وسوسه آنها را ندارید، عدد 15 مناسب‌تان است. تحقیقات نشان داده است اگر 15 دقیقه به چیزی یا خواسته‌ای «نه» بگویید بتدریج می‌توانید در برابر اکثر وسوسه‌ها، مقاومت خوبی از خود بروز دهید. 

عدد شانس 20

به دنبال راه‌حل مناسبی برای یک مشکل هستید، اما هرکار می‌کنید به نتیجه‌ای نمی‌رسید. اینجاست که قانون 20 دقیقه مفید است. در واقع هنگام بروز مشکل فرد ممکن است دچار اضطراب و نگرانی شود و فکر و ذهنش بدرستی کار نکند، بنابراین بهترین راه‌حل 20 دقیقه فکر نکردن به آن مشکل است. در این مدت مغز و ذهن‌تان را کاملا در حالت آزاد و استراحت قراردهید و پس از 20 دقیقه به مشکل و راه‌حل احتمالی فکر کنید. این روش بیشتر مواقع جواب می‌دهد.

رضا علوی بازدید : 56 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

1. خمیازه کشیدن یعنی ...
محققان معتقدند خمیازه مانند خنده نوعی وسیله برای برقراری ارتباط است! تا حالا بسیار پیش آمده روبروی فردی نشسته اید، او خمیازه می کشد، شما هم پشت بند آن خمیازه می کشید و یا بالعکس ... در واقع خمیازه با سرایت از یک فرد به فرد دیگری نوعی اطلاعات را منتقل می کند، واین معنا را به مخاطب انتقال می دهد که "من خسته ام" و یا "این برنامه کسل کننده است" ... محققان دریافتند که با خمیازه کشیدن الگوهای رفتاری در برخی نواحی مغز که مرتبط با تقلید است، فعال می شود.
2. دست و پایتان خواب می رود! چرا؟
وقتی دست وپایتان خواب می رود، این معنا را می دهد که دست و پایتان خفه شده است. در واقع به این دو عضو از بدنتان بدرستی خون نمی رسد و انگار دارد به نوعی از کار می افتد. به طور حتم بارها شنیده اید که طرف می گوید به مغزم خون نرسید، کاری کردم که نباید می کردم؛ حالا وقتی به دست و پایتان هم خون نرسد، یعنی اینکه آنها خفه شده اند.
3. این سکسکه لعنتی
سکسکه یک اسپاسم غیرارادی است که در قسمت غشای ماهیچه ای قفسه سینه رخ می دهد و در فرآیند تنفس نقش بسیار مهمی ایفا می کند... حال اگر این ماهیچه در اثر وجود غذای زیاد درون معده یا گرسنگی تحریک شود، یک دوره سکسکه اتفاق می افتد. سکسکه فقط آزاردهنده است و برای بدن هم هیچ فایده ای ندارد. البته اگر هنگام سکسکه شوکی به شما وارد شود، سریعا سکسکه تان از بین می رود.
4. اشک چشمان ما!
اشک ها مجموعه ای از هورمون ها و پروتئین های ناخوشایندی است که وقتی بدن احساس غم، اندوه و استرس می کند، به وجود می آید. به همین خاطر است که پس از یک گریه حسابی و به دنبال خارج شدن این مواد مضر، شما احساس می کنید تخلیه شده اید، در واقع هیجان شما تخلیه می شود.
البته راه های بسیاری نیز برای تخلیه هیجانی وجود دارد. در بسیاری از جوامع اتاقی در اختیار کسانی که اندوهی دارند قرار می گیرد که پر است از وسایل چینی و شکستنی. فرد همراه با گریه کردن اقدام به شکستن وسایل می کند. این روش بار هیجانی را دو برابر تخلیه می کند.
5. چرا خوابتان به چشمتان می آید؟
خدا کند هیچ وقت در لحظات حساس زندگی خواب به سراغ شما نیاید، مثل رانندگی ... هیچ انسانی به صورت طبیعی نمی تواند بیخوابی را بیش از چند روز تحمل کند. به همین جهت جلوگیری از خواب اسیران در زمان جنگ جهانی اول یکی از شکنجه هایی بود که به کار می رفت.
دانشمندان می گویند فرآیند خواب همچنان برای آنان یک حکایت ناشناخته است اما با اینحال خواب باعث تقویت مکانیسم بدن برای فعالیت در زمان بیداری و تنظیم سازماندهی مجدد نرون ها در مغز و سیستم عصبی می شود، محققان همچنین خواب را برای تقویت حافظه و توان یادگیری حیاتی می دانند ... خواب همچنین خاطرات را به حافظه طولانی مدت منتقل می کند.
6. بی جهت پلک نزنید
حرکتی در انسان که یک دهم ثانیه طول می کشد و کسی هم نیست که بگوید من پلک نمی زنم. البته اگر بخواهید پلک نزنید، می توانید اما به محض اینکه حواستان نباشد، ناخودآگاه پلک خواهید زد، پلک زدن باعث می شود که ذرات گرد و غبار پاک و مایعات روغنی روی کره چشم منتشر شود.
دانشمندان می گویند، مغز انسان نوعی توانایی برای نادیده گرفتن خاموشی های موقت و لحظه ای دارد، در واقع عمل پلک زدن باعث توقف فعالیت در چندین ناحیه از مغز می شود که مسئول ردیابی تغییرات محیطی می باشند.
7. واسه چی می خندید؟
لبخند، نیشخند، خنده، روانشناسان معتقدند که این واکنش رفتاری، نوعی سیگنال برای دیگران است و نوعی روش انتشار احساسات مثبت، کاهش استرس و حتی کمک به انسجام کارهای گروهی است ... گاهی اوقات شما با دیدن یک صحنه ناخودآگاه لبخند به لبانتان می آید. لبخند زدن، خندیدن، شادی، شکرگزاری و تشکر کردن، نه تنها شما را شخص خوبی جلوه می دهد بلکه در سلامت شما نیز موثر است.
"رابرت ساپولسکی"، پروفسور بیولوژی دانشگاه استنفورد، می گوید: تا می توانید بخندید، چرا که خندیدن باعث آرام شدن عضلات، کاهش ترشح هورمون های استرس زا، کاهش فشار خون و افزایش اکسیژن گیری سلول های تنفسی می شود. همچنین حملات قلبی را کاهش می دهد و لایه رگ های خونی را تحکیم می بخشد.

رضا علوی بازدید : 53 یکشنبه 06 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

1. بستنی: شاید خوردن یک کاسه بستنی قبل از خواب به نظرتان آرامش‌بخش بیاید اما خاصیت آرامش‌بخشی آن محدودیت دارد!
بستنی سرشار از چربی است و مطمئناً نمی‌توانید قبل از خواب چیزی از آن چربی‌ها را بسوزانید و همه آن قندها قبل از اینکه بخوابید، بدنتان را سرشار از انرژی می‌کنند و به این ترتیب پیام متناقضی به بدنتان می‌فرستید. از این گذشته، این قندها در بدن ذخیره شده و به چربی تبدیل می‌شوند. همچنین محققان دریافته‌اند که خوردن موادغذایی با قند بالا قبل از خواب، موجب کابوس می‌شود. بنابراین بااینکه مزه آن به نظرتان آرامش‌بخش می‌رسد، اما خوردن آن قبل از خواب نتیجه جالبی برایتان به دنبال نخواهد داشت.
 2. کرفس: شاید دیدن کرفس در این لیست متعجبتان کند اما یک دلیل ساده برای آن وجود دارد. کرفس یک ادرارآور طبیعی است. این یعنی باعث می‌شود برای رفتن به دستشویی از خواب بیدارتان کند. ادرارآورها به این دلیل میزان ادرار را بالا می‌برند که آب وارد بدنتان می‌کنند. بنابراین اگر قبل از خواب مقدار زیادی کرفس بخورید، خواب چندان راحتی نخواهید داشت. سبزیجات ازجمله موادغذایی بسیار مغذی برای بدنتان هستند اما از خوردن بعضی از آنها مثل کرفس قبل از خواب خودداری کنید. 
 3. پاستا: پاستا ازجمله غذاهایی است که درست کردن آن بسیار راحت است و به همین دلیل وقتی شب از سر کار خسته به خانه می‌آیید، یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند سریع شکمتان را سیر کند. 
پاستا کربوهیدرات خالص است و اگر بخواهید بلافاصله بعد از خوردن آن به رختخواب بروید، همه آن به چربی تبدیل خواهد شد. از این گذشته، چیزهایی که به آن اضافه می‌شود مثل روغن، پنیر، خامه و سس گوجه‌فرنگی، به انباشته شدن این چربی‌ها اضافه خواهد شد. پاستای گوشت هم شاخص گلیسمی بالایی دارد و این یعنی قند خونتان را تحریک کرده، خوابتان را به تعویق می‌اندازد و ممکن است شب بیدار نگهتان دارد.
 4. پیتزا: اگر می‌خواهید قبل از خواب به شکمتان یک تمرین حسابی بدهید، یک پیتزای چرب و نمکی بخورید. معده شما، درست مثل سایر اعضای بدنتان، نیاز به استراحت دارد اما پیتزا به هیچ عنوان غذای سبکی محسوب نمی‌شود. با خوردن آن معده‌تان حسابی مشغول می‌شود.
لایه سس گوجه‌فرنگی خاصیت اسیدی بالایی دارد که این هم محرک دیگری برای رفلکس اسید معده است اما به طور کلی، رویه‌های پرچرب پیتزاها ــ بخصوص گوشت‌ و پنیر ــ به اندازه کافی ضربان قلب شما را بالا خواهند برد. مطمئناً دوست ندارید شب بخاطر تپش قلب از خواب بیدار شوید. اگر هم واقعاً دوست دارید در این ساعت از شبانه‌روز پیتزا بخورید، بهتر است پیتزایی با رویه سبک‌تر انتخاب کنید. احتمالاً فکر می‌کنید با خوردن یک تکه پیتزا هیچ مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید، اما آیا واقعاً با یک تکه می‌توانید سیر شوید و دست از خوردن بکشید؟
 5. آب بنات: اگر کابوس دیوی در کمد دیواری یا زیر تخت خوابتان را برهم می‌زند، پس بهتر است خوردن شیرینی جات قبل از خواب را کنار بگذارید.
یکی از ساده‌ترین و بدترین چیزی که ممکن است خواب خوشتان را بر هم بزند، کابوس‌هایی است که خیلی واقعی به نظر می‌رسند. در یک بررسی جدید مشخص شد، ۷ نفر از هر ۱۰ نفر از کسانیکه قبل از خواب موادغذایی ناسالم مثل آب‌نبات می‌خوردند، بیشتر دچار کابوس می‌شدند. فرضیه پشت این تحقیقات این است که میزان بالای قند، امواج مغزی کابوس‌‌مانند و ترسناک ایجاد می‌کند. پس اگر می‌خواهید شب‌ها راحت بخوابید، از خوردن آب‌نبات و تنقلات مشابه قبل از خواب خودداری کنید.
 6. سیریال (غلات صبحانه): خیلی‌ها دوست دارند درست قبل از خواب یک کاسه سیریال به همراه شیر بخورند اما بهتر است مراقب باشید چه نوعی از آن را انتخاب می‌کنید.
سیریال‌ها معمولاً میزان بالایی قند تصفیه‌شده در خود دارند و سرشار از کربوهیدرات هستند. اینها باعث بالا رفتن قندخون شده که باعث می‌شود بدنتان دیگر به حالت آرامش قبل از خواب نرسد.
به جای مصرف سیریال‌های پرقند، سیریال‌های سالم‌تری انتخاب کنید. آنها که از غلات کامل و قند بسیار پایین درست شده‌اند، انتخاب بهترین برای قبل از خواب هستند.
 7. سیر: اگر کنار کسی می‌خوابید، بهتر است از خوردن سیر قبل از خواب خودداری کنید اما به دلایل دیگری هم به جز بوی بد دهان باید از خوردن آن اجتناب کنید، سیر یکی از سبزیجات گرم است اگر با غذاهای پرادویه و تند همراه شود، خواصی دارد که می‌تواند موجب بالا رفتن ضربان قلب شود.
همچنین در خیلی افراد با عارضه جانبی معده‌درد همراه است، بنابراین اگر معده ضعیفی دارید یا در معرض رفلکس اسید معده هستید، بهتر است به کلی از خوردن آن قبل از خواب منصرف شوید.
 8. شکلات تلخ: کیست که دوست نداشته باشد قبل از خواب یک تکه شکلات بخورد تا با گرمایی که در بدنش ایجاد می‌کند آرامش پیدا کند؟ متاسفانه اگر می‌خواهید خوابی خوب و باکیفیت داشته باشید، شکلات تلخ یکی از آن موادغذایی است که باید از خوردن آن قبل از خواب اجتناب کنید.
شکلات تلخ منبع خوبی از کافئین است که باعث بیدار نگه داشتن شما می‌شود. تقریباً همه شکلات‌ها مقداری کافئین در خود دارند و بیشتر از آن شکلات سرشار از محرک‌هایی مثل تئوبرومین است که ضربان قلب را بالا می‌برد. تنها شکلات سفید است که حاوی این محرک نیست و محتوای کافئین آن هم پایین است و می‌توانید با خیال راحت قبل از خواب مصرف کنید.
 9. الکل: یک باور کلی وجود دارد که نوشیدن مقدار مشخصی نوشیدنی الکلی قبل از خواب شما را به خوابی عمیق می‌اندازد اما این باور چندان صحیح نیست. بااینکه الکل به خوابیدن شما کمک می‌کند اما استراحتی کامل و باکیفیت برایتان به همراه نخواهد داشت.
در واقع الکل در عملکرد خواب برای تجدید قوا اختلال ایجاد می‌کند و معمولاً بعد از مصرف آن خوابتان بسیار سبک بوده و حتی چندین بار در طول شب بیدار خواهید شد، از اینها گذشته، کسانیکه به طور منظم برای خوابیدن از نوشیدنی الکلی کمک می‌گیرند، به آن وابستگی و اعتیاد پیدا می‌کنند.
 10. گوشت قرمز: یکی از ایرادهای بزرگ گوشت قرمز این است که سرشار از پروتئین و چربی است که بدنتان را برای ساعاتی طولانی بعد از مصرف، پرکار نگه می‌دارد. برای اینکه بتوانید به خواب عمیق‌تری بروید، همه اعضای بدنتان باید در آرامش باشند. البته منظورمان این نیست که به کلی مصرف گوشت را کنار بگذارید، زیرا این ماده‌غذایی سرشار از آهن و تریپتوفان است که به خواب شما کمک می‌کند. فقط نباید آن را درست قبل از خواب مصرف کنید تا در طول شب بدنتان مشغول هضم و گوارش آن نباشد.

رضا علوی بازدید : 56 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

جویدن یخ
یخ ماده ای طبیعی و بدون شکر است بنابراین ممکن است تصور کنید خوردن آن ضرری ندارد اما جویدن قطعات سخت یخ میتواند دندانهایتان را لب پر کرده و یا حتی دچار ترک خوردگی کند. اگر جویدن یخ موجب تحریک بافت نرم داخل دندان شود، دندان درد مکرر حاصل آن خواهد بود. غذاهای داغ و سرد ممکن است موجب درد سریع و شدید و ناگهانی یا دندان درد ادامه دار شود. دفعه بعدی که هوس یخ خوردن کردید، مقداری آدامس بدون شکر به جای آن بجوید.
 انجام ورزش بدون محافظ دهان
هنگام انجام هر گونه ورزش برخوردی، بدون محافظ دندان به میدان نروید. محافظ دندان یک ابزار پلاستیکی پرسی است که از ردیف بالایی دندانها محافظت مینماید و بدون آن ممکن است دندان هنگام وارد آمدن ضربه، لب ترک خورده و یا حتی بشکند. محافظ دندان متناسب با خود را میتوانید به صورت آماده خریداری کرده و یا از دندان پزشک بخواهید محافظ دهان مخصوص شما بسازد.
 شیشه شیر هنگام خواب
محافظت از دندان هیچ وقت زود نیست. اگر هنگام خواب کودک شیر خواره به او شیشه شیر یا آبمیوه بدهید، دندانهای تازه او را در مسیر پوسیدگی قرار میدهید. کودک ممکن است به خوابیدن با شیشه در دهان، عادت کند و دندانهایش در تمام طول شب غرق در شکر باشند. بهتر است شیشه کودک را خارج از گهواره او بگذارید.
 زیور آلات زبان
زیور آلات زبان ممکن است مد باشد اما وجود یک شی فلزی در دهان به دندان ضربه وارد کرده و ممکن است موجب ترک خوردن آن شود. زیورآلات لب نیز همین خطر را به دنبال دارد. وقتی شی فلزی به لثه مالیده میشود به آن صدمه وارد کرده و ممکن است منجر به افتادن دندان شود. دهان منبع باکتریها است بنابراین این زیور آلات خطر عفونت و زخم دهان را افزایش میدهند. به طور کلی اگر قصد دارید از این زیور آلات استفاده کنید حتما پیش از آن با دندانپزشک مشورت نمایید.
 دندان قروچه
دندان قروچه به مرور زمان پوشش مینای دندان را از بین میبرد. اغلب استرس و عادات خواب موجب دندان قروچه میشوند بنابراین ممکن است کنترل آن دشوار باشد. در طول روز از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید تا درد و آسیب ناشی از این عادت کاهش یابد. میتوانید شب هنگام از محافظ دهان استفاده کنید (ابزاری مخصوص محافظت از دندانها در مقابل دندان قروچه) تا در حین خواب دندانهایتان به خاطر ساییده شدن صدمه نبینند.
 شربت سرفه
این که قطره و شربت سرفه در داروخانه ها به فروش میرسد دلیل نمیشود که مصرف آن ضرری نداشته باشد. بیشتر شربت سرفه ها پر از شکر هستند بنابراین پس از مصرف آنها دندانهایتان را خوب مسواک بزنید. فرقی نمیکند شکر چسبیده به دندانهایتان از شربت سرفه بوده یا شکلات، در هر صورت موجب تخریب دندان میشود. شکر با پلاکهایی که روی دندانها چسبیده اند، واکنش میدهد، سپس باکتریهای موجود در پلاکها شکر را به اسید تبدیل میکنند که مینای دندان را حل میکند و موجب تشکیل سوراخهای ریز در دندان میگردد.
 پاستیل و آدامس
همه خوراکیهای شیرین پوسیدگی دندان را تسریع میکنند اما برخی از شکلاتها تاثیر مخربتری دارند. آدامس مدتها در دهان قرار دارد و ساعتها محتوای شکر آنها بر روی دندان باقی مانده و به اسید تبدیل شده و این اسید در تماس با مینا قرار دارد. اگر میخواهید آدامس و پاستیل بخورید به جای یک میان وعده جدا، آن را در همراه یک وعده غذایی مصرف کنید. در حین غذا بزاق بیشتری ترشح میشود که اسید و مواد باقیمانده شکلات را تا حدی میشوید و پاک میکند.
 نوشابه
شکلات تنها منبع شکر دریافتی نیست. نوشابه ها ۱۱ قاشق چایخوری شکر در هر جیره غذایی دارند. علاوه بر آن نوشابه حاوی اسید سیتریک و اسید فسفریک است که مینای دندان را میزداید. نوشابه های رژیمی اگر چه شکر ندارند اما اسید بیشتری به شکل شیرین کننده مصنوعی دارند.
 باز کردن همه چیز با دندان
باز کردن بطری و پاره کردن پلاستیک با دندان ممکن است مرسوم باشد اما یکی از عادات بدی است که دندانها را خراب میکند. استفاده از دندان به عنوان ابزار میتواند موجب لب پر شدن یا ترک خوردن آن شود. به جای این کار همیشه یک قیچی و در باز کن کوچک همراه خود داشته باشید. دندانهای شما فقط برای خوردن طراحی شده اند.
 نوشیدنی های انرژی زا
تردیدی وجود ندارد که نوشیدنیهای ورزشی سرد پس از ورزش احساس انرژی و طراوت میبخشند اما این نوشیدنیها معمولا محتوای شکر زیادی دارند و همانند شکلات و نوشابه به مینای دندانهای شما حمله اسیدی میکنند. اگر این نوشیدنیها را به طور مکرر مصرف کنید دندانهایتان دچار پوسیدگی میشوند. یک راه بهتر جلوگیری از بی آب شدن بدن در باشگاه، مصرف آب بدون کالری و شکر است.
 آبمیوه
آبمیوه سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدانها است اما متاسفانه بیشتر آنها مقدار زیادی شکر نیز دارند. برخی از آبمیوه ها به اندازه نوشابه شکر دارند. به عنوان مثال در نوشابه پرتقال تنها ۱۰ گرم شکر بیشتری نسبت به آبمیوه پرتقال وجود دارد. میوه ها قند طبیعی دارند بنابراین به دنبال آبمیوه هایی باشید که شکر افزودنی ندارند. همچنین میتوانید با افزودن مقداری آب به آبمیوه حاوی شکر، مقدار شکر آن را کاهش دهید.
 چیپس سیب زمینی
باکتریهای موجود در پلاک دندان غذاهای نشاسته ای را نیز به اسید تبدیل میکنند. حمله این اسید به دندان بیست دقیقه طول میکشد و اگر غذا بین دندانهایتان باقی مانده باشد یا مرتب میان وعده مصرف کنید، مدت این حمله طولانی تر نیز خواهد بود. پس از مصرف چیپس سیب زمینی یا غذاهای نشاسته ای دیگر که ممکن است بین دندانها باقی بمانند، نخ دندان بکشید.
 میان وعده مداوم
میان وعده ها باعث میشوند بزاق کمتری در حین غذا ترشح شود و بنابراین ذرات غذا مدت بیشتری در دهانتان باقی بمانند. از میان وعده به دفعات زیاد خودداری کنید و از میان وعده های کم شکر و کم نشاسته مانند هویج، بیشتر استفاده کنید.
 جویدن مداد
برخی افراد هنگام تمرکز بر کار یا مطالعات مداد یا خودکار خود را میجوند. این کار همانند جویدن یخ، به دندانها صدمه میزند. زمانی که دوست دارید چیزی بجوید، آدامس بدون شکر انتخاب بهتری است. جویدن جریان بزاق را تحریک میکند، بزاق موجب تقویت و استحکام دندانها و محافظت از آنها در مقابل اسیدهای از بین برنده مینا میشود.
 قهوه
رنگ تیره قهوه و اسیدیته قهوه به مرور زمان موجب زرد شدن دندانها میشود. خوشبختانه لکه حاصل با روشهای مختلف سفید کردن دندان به راحتی پاک میشود. در صورتی که نگران تغییر رنگ دندان خود هستید با دندانپزشک صحبت کنید.
 سیگار کشیدن
سیگار و محصولات دیگر تنباکو مانند قلیان، زرد شدن دندانها و بیماریهای لثه که منجر به افتادن دندان میشوند را در پی خواهد داشت. همچنین تنباکو موجب سرطان دهان، لب و زبان میشود. اگر به دنبال یک دلیل دیگر برای ترک سیگار هستید، به چهره خود هنگام لبخند فکر کنید.

 زیاده روی در خوردن
زیاده روی در خوردن اغلب شامل مصرف مقدار زیادی شیرینی میشود که به پوسیدگی دندان منتهی میگردد. پرخوری دوره ای پاکسازی (پرخوری و سپس استفراغ عمدی) برای دندان مخرب تر نیز هست چون اسیدهای قوی موجود در مواد استفراغی، دندان را فرسایش داده و آن را ضعیف و شکننده میکنند. این اسیدها موجب بوی بد نفس نیز میگردند. بولیمیا (پرخوری عصبی) میتواند انواع مشکلات سلامتی برای فرد ایجاد کند بنابراین در صورت چنین مشکلی باید به پزشک مراجعه کنید.

رضا علوی بازدید : 57 شنبه 22 فروردین 1394 نظرات (0)

۱-سیر

سیر مادهٔ غذایی شماره یک برای پاکسازی رگ‌ها محسوب می‌شود. اگر نمی‌خواهید رگ‌هایتان به این زودی‌ها دچار انسداد شود و مشکلات بعدی را به بار بیاورد سیر را در برنامهٔ روزانه‌تان بگنجانید. چون این مادهٔ غذایی حاوی خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی می‌باشد که می‌تواند با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله کند. علاوه بر این، سیر باعث کاهش کلسترول بد خون شده و افزایش دهندهٔ کلسترول خوب خون محسوب می‌شود. این خواص سیر باعث می‌شود که جریان خون در رگ‌ها به خوبی انجام شده و با فشار خون بالا مقابله شود.

۲-جو دوسر

جو دو سر بویژه برای شروع یک روز سالم و با نشاط فوق العاده است. به خاطر اینکه باعث تحریک دستگاه گوارش شده و انرژی لازم را برای فعالیت‌های روزمره مهیا می‌سازد. فراموش نکنید که جو دوسر باعث کاهش چربی‌هایی می‌شود که به جدارهٔ رگ‌های خونی چسبیده‌اند. در نتیجه می‌تواند احتمال بروز تصلب شرایین و مشکلات قلبی را کاهش دهد.

۳-سیب

نتایج بررسی‌های انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که سیب حاوی ترکیبی به نام پکتین است که نقش موثری در کاهش کلسترول دارد. زمانیکه کلسترول خون در حد نرمال باشد امکان گرفتگی رگ‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، سیب حاوی فلاونوئید‌ها است. این ترکیبات مغذی باعث کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

۴-ماهی

ماهی‌های چرب منبع فوق العادهٔ اسیدهای چرب امگا۳ هستند. این اسیدهای چرب به «چربی‌های خوب» معروف هستند و بدن ما برای بهبود عملکرد دستگاه قلب و عروق و همچنین جلوگیری از گرفتگی رگ‌ها به آن‌ها نیاز دارد. در بین ماهی‌های مختلف، ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، تن و ساردین و غیره حاوی بیشترین میزان اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

۵-زردچوبه

ترکیب فعال و پرخاصیت زردچوبه «کورکومین» نام دارد که محافظ سلامت قلب محسوب می‌شود. نتایج پژوهش‌های محققان نشان می‌دهند که زردچوبه به واسطهٔ دارا بودن این ترکیب می‌تواند از آسیب‌های ناشی از انسداد رگ‌ها جلوگیری کند. پس تا می‌توانید به غذا‌هایتان زردچوبه بزنید.

۶-اسفناج

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که اسفناج سرشار از ویتامین A و C است و برای جلوگیری از اکسایش کلسترول و بروز بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین مفید است. خوشبختانه اسفناج جزو آن سبزی‌های نسبتا ارزان است که می‌توانید مصرف کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

۷-میوه‌های خشک

میوه‌های خشک جزو بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از انسداد رگ‌ها و تمیزی آن‌ها محسوب می‌شوند. این مواد غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع و اسیدهای چرب امگا۳ هستند که برای ارتقای سلامت رگ‌های خونی لازم و ضروری‌اند. در بین این میوه‌های خشک می‌توان به فندق، بادام، گردو، بادام زمینی و غیره بیشترین اعتماد را کرد. 

۸-روغن زیتون

روغن زیتون بکر خواص زیادی برای سلامتی بدن و به ویژه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارد. این مادهٔ غذایی نیز حاوی چربی‌های اشباع نشده است که به میزان اندکی اکسید شده و مانع رسوب کلسترول در رگ‌های خونی می‌شوند.

۹-گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع فوق العادهٔ آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که مانع از تجمع چربی در جدارهٔ رگ‌ها می‌شود. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانهٔ گوجه فرنگی باعث کاهش چشمگیر خطر بروز پلاک‌ها در رگ‌ها می‌شود.

۱۰-آب انار

محققان به طور علمی ثابت کرده‌اند که آب انار در مقایسه با آب شاه توت و آب پرتقال و غیره حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها است. نتایج بررسی‌هایی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است نشان می‌دهد که این نوشیدنی مفید برای مقابله و درمان آسیب‌های وارد شده به رگ‌ها مانند تصلب شرایین موثر عمل می‌کند. 

رضا علوی بازدید : 59 سه شنبه 18 فروردین 1394 نظرات (0)

واقعیت اول: بیشتر وزن مغز را آب تشکیل می دهد و بخش جامد عمدتا از جنس چربی است.
بیشتر مردم تصور می کنند که مغز به طور کامل جامد است، اما این افراد اشتباه می کنند. 75 درصد مغز را آب تشکیل می دهد. بخش جامد مغز نیز از جنس چربی است و تقریبا 10 تا 12 درصد مغز را تشکیل می دهد. بقیه مغز از جنس پروتئین، هیدروکربن و نمک است.
واقعیت دوم: 160,000 کیلومتر رگ خونی در مغز وجود دارد!
این به این معنی است که اگر تمام رگهای خونی مغز را در امتداد یکدیگر قرار دهیم، شما می توانید آن را 4 بار دور کره زمین بپیچانید! یا اینکه کره ماه را با رگ های مغز دو نفر به زمین متصل کنید.
واقعیت سوم: مغز شما بین 10 تا 23 وات برق تولید می کند!
این قدرت برای روشنایی دو لامپ کم مصرف کافیست. بخش عمده ای از این قدرت تولید شده به منظور ارتباط عصبی مغز با دیگر اعضا استفاده می شود.
واقعیت چهارم: استفاده از غذای سالم، هوش را افزایش می دهد!
طبق تحقیقاتی که در یک موسسه در نیویورک انجام شده، اگر شما در وعده ناهار غذایی بخورید که هیچگونه مواد نگهدارنده و یا طعم دهنده مصنوعی نداشته باشد، 14 درصد در تست IQ امتیاز بهتری کسب خواهید کرد. این کشف بسیار چشمگیر است و نشان می دهد که عملکرد مغز به شدت به نوع تغذیه وابسته است.
واقعیت پنجم: هر فکری که می کنید یک اتصال عصبی جدید در مغزتان ایجاد می کند.
مغز از آن چیزی که تصور می کنید انعطاف پذیر تر است و به مرور زمان تغییر می کند. اگر در همین لحظه به موضوع جدیدی فکر کردید، مطمئن باشید در مغز شما به همان میزان اتصال عصبی جدید ایجاد شده است.
واقعیت ششم: یک فرد معمولی روزانه 70 هزار فکر انجام می دهد!
شما همیشه در حال فکر کردن هستید. با تغییر این تفکرات، شما می توانید به طور کل سیم کشی عصبی مغزتان را تغییر دهید.
واقعیت هفتم: خندیدن فرایند پیچیده ای است و از 5 بخش مغز استفاده می کند!
خندیدن موضوع خنده داری نیست، این فرایند بخش های زیادی از مغز را درگیر می کند. خندیدن برای فعالسازی مغز بسیار موثر است و مواد شیمیایی تقویت کننده ای در بدن شما در هنگام خندیدن رها می شود. تحقیقات نشان می دهد که خندیدن برای چند دقیقه در هر روز موجب بهبود وضعیت روحی، افزایش احساس خوشبختی و افزایش عملکرد مغز در خلاقیت می شود.
واقعیت هشتم: تردستی موجب تغییرات سریع در مغز می گردد!
تردستی و یادگیری کارهای پیچیده جدید تاثیر بسیار مثبتی بر روی مغز انسان دارد. تردستی و حرکات پیچیده موجب رشد بخش خاصی از مغز می شود، بنابراین اتصالات عصبی در مغز افزایش چشمگیر می شود. همچنین کارها و مسائل پیچیده می تواند موجب رشد چشمگیر مغز گردد.
واقعیت نهم: مغز توانایی احساس درد را در هیچ صورتی ندارد!
مغز قادر به حس کردن درد در خود نیست و تنها می تواند درد بخشهای دیگر بدن را دریافت کند. در واقع هیچ دریافت کننده دردی در مغز وجود ندارد.
واقعیت دهم: ارتفاع مغز انسان 9.3 سانتی متر است!
مغز از آن چیزی که مردم تصور می کنند کوچکتر است. اندازه مغز 16 در 14 در 9.3 سانتی متر و وزن آن 1.3 کیلوگرم است. در همین 1.3 کیلوگرم 200 میلیون سلول عصبی نرون وجود دارد.

رضا علوی بازدید : 57 سه شنبه 18 فروردین 1394 نظرات (0)

بدن انسان شبیه به یک موتور قدرتمند است و درست مثل یک ماشین باید دائما سوخت مناسب به آن برسد. بدن ما باید بطور مرتب با دریافت ویتامین های مناسب و سازگار احیا شود تا بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد و درست کار کند. ویتامین ها که بعنوان کاتالیزورها و کوآنزیم ها در بدن عمل می کنند از سلول ها محافظت کرده و نقش های مهمی را در فعالیت های سوخت و سازی بدن ایفا می کنند اما هنوز دانش انسان درباره این ترکیبات ضروری و حیاتی بسیار اندک است. در این مقاله آمده؛ هر یک از ویتامین ها شامل ویتامین A ،C ،D ،E ،K و انواع ویتامین هایB نقش منحصربفرد و جداگانه ای در بدن ایفا می کنند. به استثنای ویتامین های B۱۲ وD۳، ویتامین های A ،B ،C و E از نوع ویتامین های موجود در رژیم غذایی هستند. بسیاری از افراد معتقدند؛ اگر روزی یک عدد قرص مولتی ویتامین بخورند مریض نمی شوند. یا با رسیدن به سن ۴۰سالگی باید بعنوان مکمل یک داروی مولتی ویتامین را به رژیم خود بیفزاید. در واقع اگر مولتی ویتامین ها حاوی آهن و مواد معدنی باشند ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کنند. همچنین برخی از ویتامین ها مثلA، D۳، E وK به دلیل اینکه محلول در چربی هستند مصرف دوز بالای آن ها می تواند تاثیر سمی روی بدن داشته باشند و موجب بروز تغییرات روانی و نورولوژیکی شوند. به نوشته ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی نشنال ول بیینگ؛ از سوی دیگر، کمبود و فقدان این ویتامین ها نیز می تواند عوارض و پیامد های جبران ناپذیری برای بدن داشته باشند. نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که افراد با شرایط بدنی متفاوت یا با بیماری های مختلف به رژیم های متفاوت و البته متناسب با بدن خودشان نیازمند هستند بنابراین بجای تجویز شخصی این ویتامین ها، همواره توصیه می شود که تعیین نوع ویتامین و دوز مورد نیاز آن را به پزشک و درمانگر متخصص واگذار کنید تا با شناخت کافی از نیاز بدن شما آن را تجویز کند. در ادامه این کارشناسان تغذیه و طب مکمل، به منظور پیش آگاهی ما، عملکرد چند نمونه از ویتامین های مهم در بدن را توضیح می دهند:
ویتامینA: این ویتامین برای سلامت چشم ها و رشد استخوان ها مورد نیاز است. این ویتامین همچنین به بهبود عفونت ها کمک می کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت تولید RNA این تأثیر را اعمال می کند. ویتامینA در روغن کبد ماهی، تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات به رنگ زرد، هویج، سیب زمینی شیرین، گرمک، هلو و فلفل زرد و انبه به وفور یافت می شود.
ویتامینB۱: به تبدیل گلوکز به انرژی کمک می کند و در برنج قهوه ای، پوست گندم و خشکبار یافت می شود.
ویتامینB۲: به تبدیل چربی ها، پروتئین ها و قند به انرژی کمک می کند و در تشکیل گلبول های قرمز خون موثر است. منبع غنی این ویتامین فرآورده های شیری، عصاره مخمر، گوشت ارگانیک تخم مرغ و قارچ است.
ویتامینB۳: این ویتامین به تنفس سلول های بدن کمک کرده و موجب سلامت پوست و حفظ تعادل قند خون است. منابع اصلی این ویتامین غلات سبوس دار، بنشن ها، ماهی، مرغ، بوقلمون و قارچ هستند.
ویتامینB۵: به تولید هورمون ضدِ استرس کمک می کند و در تقویت سلامت پوست و مو و اعصاب موثر است. این ویتامین در تخم مرغ، مرغ، ماهی و سبزیجاتی مثل قارچ، آووکادو، عدس و دانه آفتاب گردان به وفور یافت می شود.
ویتامینB۹: این ویتامین یا همان اسیدفولیک برای زنان باردار بسیار ضروری است و به ساخته شدن DNA و پروتئین کمک می کند. منابع این ویتامین جگر مرغ، اسفناج، لوبیا قرمز، چغندر، نخود فرنگی، آووکادو و آب گوجه فرنگی هستند.
ویتامینB۶: بعنوان ویتامین ضدِ افسردگی شناخته شده و به خون سازی نیز کمک می کند و برای سوخت و ساز پروتئین و عملکرد سیستم عصبی حیاتی است. منابع اصلی آن شامل گوشت، ماهی آزاد، موز، کلم بروکلی، کلم و تمام سبزیجات با برگ سبز رنگ هستند.
ویتامینB۱۲: به سلامت سیستم اعصاب و رشد سالم و تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. ویتامینB۱۲ در روده ساخته می شود. این ویتامین تنها در منابع گوشتی یافت می شود و کسانی که فقط از سبزیجات استفاده می کنند اغلب با کمبود این ویتامین مواجه می شوند.
ویتامینC: به بهبود بافت ها و شکل گیری استخوان ها و دندان ها کمک می کند و هم چنین سرشار از آنتی اکسیدان است. سبزی و میوه های مثل لیمو، توت فرنگی، طالبی، انگور، نخود، بروکلی، فلفل و مرکبات دیگر سرشار از این ویتامین است.
ویتامینE: 
مصرف دوز مناسب این ویتامین از سمی شدن کبد جلوگیری می کند و یک آنتی اکسیدان مهم برای حفاظت از سلول ها است. سویا، بروکلی، سبزیجات سبز رنگ، دانه آفتاب گردان، خشکبار و بنشن از غنی ترین منابع این ویتامین هستند.
ویتامینK: در فرآیند لخته شدن خون مهم است که بیشتر در خانواده کلم ها، گوجه فرنگی، بنشن از غنی ترین منابع این ویتامین هستند.
ویتامینD۳: برای سوخت وساز و شکل گیری استخوان ها و دندان ها ضروری است و جذب کلسیم را ارتقا می دهد. این ویتامین ها بر اثر تابش نور آفتاب به پوست در بدن تولید می شود. در موارد کمبود نور آفتاب مصرف ماهی، ساردین، تن، تخم مرغ و یا مکمل های این ویتامین توصیه می شود.

رضا علوی بازدید : 59 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

1. انگیزه
شما باید انگیزه‌ای برای سخت کار کردن داشته باشید تا مطمئن شوید که کارها انجام می‌شود. زمانی که می‌بینید کارها در حال تکمیل شدن است به خود افتخار خواهید کرد و در صورت لزوم می‌توانید مسئولیت آن را نیز برعهده بگیرید. اهداف شما محرک شما هستند که باعث می‌شود تصور برتر و خوب بودن از خود داشته باشید.

2. خوداتکایی
شما باید مسئولیتهایی را برعهده بگیرید و در قبال آنها پاسخگو باشید. همچنین باید قادر باشید تصمیمات سختی بگیرید و آنها را عملی کنید.

3. اراده
شما قدرت این را دارید که به جای تردید کردن و تعویق انداختن در انجام کارها، به پیشواز آنها بروید و آنها را انجام دهید. اگر چیزی را بخواهید آن را بدست خواهید آورد. موفق‌ترین افراد جهان کسانی هستند که بروی اهداف خود تمرکز کرده‌اند و مداوم در تلاش بوده‌اند.

4. صبر
باید همیشه و در همه حال، در شکست و ناکامی صبور باشید. شخصی تلقی کردن شکستها یک شکست بزرگ است.

5. صداقت
نیاز به گفتن ندارد اما این ویژگی یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که می‌توانید در خود پرورش دهید. صداقت بهترین سیاست برای هر کاری است که انجام می‌دهید. یکرنگی و صداقت برای شما شخصیت ایجاد می‌کند و تعریف می‌کند که شما چه کسی هستید.

6. ارتباط
با دیگران در ارتباط باشید زیرا شما را به موفقیتها و دستاوردهای بیشتر و بااهمیت‌تری می‌رساند.

7. خوشبینی
موفقیتها و خوبیهای بسیاری در این دنیا برای بدست آوردن وجود دارد و شما می‌دانید که چه چیزی ارزش مبارزه را دارد. خوشبینی یک استراتژی برای ساختن آینده ای بهتر است، اگر باور نداشته باشید که آینده می‌تواند بهتر باشد نمی‌توانید قدم بردارید و مسئولیت ساختن آینده خود را برعهده بگیرید.

8. اعتماد به نفس
شما باید به خودتان اعتماد داشته باشید. به همین سادگی. هنگامی که اعتماد تزلزل‌ناپذیر و راسخی به خود داشته باشید یک گام به موفقیت نزدیکتر هستید.

9. ارتباطات
شما برای ارتباط و توجه به ارتباط برقرارکنندگان اطراف خود کار می کنید. مهمترین چیز این است که چیزی را که گفته نمی‌شود، بشنوید. هنگامی که ارتباطات وجود داشته باشد، اعتماد و احترام هم به دنبال آن می‌آید.

هیچ کس نمی‌خواهد متوسط باشد. متوسط بودن زمانی اتفاق می‌افتد که افراد برنامه‌ریزی ندارند. اگر می خواهید به موفقیت برسید، صفاتی را که شما به موفقیت خواهد رساند در خود پرورش دهید و برای به کار بردن آنها در هر روز زندگی خود، برنامه‌ریزی کنید. در عین بزرگی متواضع باشید و شجاع و مصمم، وفادار و بی‌باک باشید. این چیزی است که شما هستید و همیشه بوده‌اید.

10. شور و علاقه
اگر می‌خواهید به موفقیت برسید و اگر می‌خواهید زندگی کنید شور و شوق است که شما را به آن می‌رساند. 10 درصد زندگی چیزی است که شما تجربه می‌کنید و 90 درصد آن چگونگی واکنش شما در مقابل آن است. و نکته پایانی آنکه؛ اگر کاری را که دوست داریم داشته باشیم، آنگاه کار نمیکنیم، زندگی میکنیم، لذت میبریم، عشق میکنیم. امیدوارم همواره عالم، عامل عاشق باشید.

رضا علوی بازدید : 57 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

۱- روزانه ۱۰ ایده داشته باشید

درباره ی کاهش فقر، چگونگی حل مشکلی که دارید، ایده های جالب برای فیلم، یا هر چیز دیگری بیاندیشید. موضوع مهم نیست، همین قدر که مغز و ماهیچه های نظریه پردازتان به کار کردن مشغول شود. حتی ممکن است لیستی که در مورد آن فکر می کنید شما را به سمت ایده ی یک استارت آپ جدید و یا موضوعی جالب برای نوشتن هدایت کند.

۲- روزنامه بخوانید

روزنامه خواندن باعث می شود که از اتفاقات مهمی که در اطراف شما اتفاق می افتد، آگاه تر شوید. یاد می گیرید که نظریه های خودتان را شکل بدهید و با مسائلی که در ظاهر هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، نقاط مشترکی پیدا کنید. علاوه بر این در مهمانی ها  و جمع های دوستانه کلی حرف برای گفتن دارید. 

۳- با خودتان بحث کنید

یکی از چیزهایی که به تازگی آموخته اید را انتخاب کنید و یک نظریه ی خاص و جالب در موردش بدهید که به فکر هر کسی نمی رسد. سعی کنید برای نظریه تان شواهدی پیدا کنید. فکرتان را باز نگه دارید تا اگر شواهدی که یافته اید بر خلاف نظریه تان بود، نظریه را تغییر دهید. این کار را هر روز ادامه دهید تا مهارت تفکر خارج از جعبه را بیاموزید.

اگر احساس نمودید گیر کرده اید، مقاله های انتقادی را بخوانید. این نوع طرز نوشتار به شما کمک می کند تا بفهمید بقیه مردم چگونه نظراتشان را شرح داده و بحث می کنند.

۴- فصلی از یک کتاب داستانی یا غیر داستانی بخوانید

هدف تعیین کنید که هفته ای یک کتاب بخوانید. همیشه می توانید در لابلای کارهایتان اوقاتی برای کتاب خواندن بیابید. هنگام رفت و آمد های روزانه (مثلا در مترو یا اتوبوس) یا هنگامی که در صف ایستاده اید. Goodreads راه خیلی خوبی است که مسیر چیزهایی که می خوانید را ثبت کرده و جامعه های مجازی کتاب خوان های دیگر را پیدا کنید.

کتاب های داستانی برای درک شخصیت ها و نگاه کردن به زندگی از منظری دیگر عالی است. کتاب های غیر تخیلی هم شما را با موضوعات جدید، از سیاست گرفته تا روانشناسی آشنا می کند. 

۵- به جای تلویزیون نگاه کردن، ویدیوهای آموزشی ببینید

گاهی تماشای فیلم هایی مرتبط با چیزهای مورد علاقه تان بسیار مفرح تر از خواندن مطالبی در مورد آن ها است. همچنین با دیدن فیلم ها آموزشی قادر خواهید بود از تجربیات بقیه مردم نیز استفاده کنید.

می توانید فیلم های آموزشی و جالی را در Khan Academy پیدا کنید یا به گفتگو های talksTED گوش بدهید. اطلاعاتی که به وسیله فیلم منتقل می شوند اکثرا قابلیت هضم و به خاطر سپاری بیشتری دارند، پس می توانید مطمئن باشید که آن ها به حافظه تان می چسبند! 

۶- در خوراک یا روزنامه اطلاعات جالب مشترک شوید

در شبکه های اجتماعی صفحات جالب را دنبال کنید. بنابراین هر گاه صفحه ی فید خودتان را باز می کنید با مشتی از اطلاعات مفید روبرو هستید. مثلا اگر به تکنولوژی و علوم روز علاقمندید، دیجیاتو آن ها را برای شما گلچین می کند و می توانید با فالو کردن دیجیاتو در شبکه های اجتماعی، یا حتی اشتراک در خوراک دیجیاتو آن ها را همیشه داشته باشید. 

۷- منابع دانش مورد علاقه تان را هر روز چک کنید

هر روز در سایت هایی مثل Quora، Stack Overflow، دیجیاتو و بلاگ های مورد علاقه تان بچرخید تا گرسنگی ذهن خود برای یادگیری را سیر کنید. مقاله های مورد علاقه تان را برای مطالعه سر فرصت در Pocket نگه دارید و شب هنگام قبل از خواب مطالعه شان کنید.

۸- آنچه که یاد گرفته اید با دیگران به اشتراک بگذارید

اگر کسی را برای بحث و تحلیل در مورد ایده هایتان یافتید، می توانید دانش تان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید و به این ترتیب دیدگاه های جدیدی پیدا کنید. همچنین هر وقت شما توانستید ایده هایتان را به شخص دیگری توضیح بدهید، به این معنی است که شما قطعا روی آن مفهوم، تسلط کافی دارید. حتی می توانید بدون صحبت مستقیم با یک شخص خاص ایده هایتان را انتشار دهید. خیلی از مردم دوست دارند وبلاگ نویسی کنند و به این طریق دیگران را به گفتگوی آنلاین دعوت کنند. 

۹- دو فهرست تهیه کنید: یکی مهارت های مربوط به کار تان که در حال حاضر می خواهید که یاد بگیرید و یک لیست از چیزهایی که می خواهید در آینده به آن برسید

Google Doc جای مناسبی برای نگه داشتن لیست هایتان است. تصمیم بگیرید چه چیزهایی باید یاد بگیرید، منابعی را که این مهارت ها را به شما یاد می دهند تدوین کرده و هر روز روی آن ها کار کنید. 

۱۰- یک فهرست “انجام دادم” درست کنید

در انتهای هر روز، هر آنچه را که کامل کردید در داخل این لیست بنویسید. این باعث می شود که احساس بهتری در مورد کارهایی که انجام می دهید داشته باشید، خصوصا اگر در موقعیتی هستید که احساس دلسردی و نا امیدی می کنید. این موضوع به شما کمک می کند که کارایی خودتان را بسنجید و بفهمید لیست کارهای قابل انجام برای فردا را چگنه تهیه کنید.

۱۱- آنچه را که یاد می گیرید، بنویسید

می توانید نوشتن یک بلاگ را آغاز کنید. اپ هایی مثل Inkpad هم به شما کمک می کنند هرچیزی که یاد می گیرید را یادداشت کنید. این کار نه تنها برای ثبت هرآنچه که یاد می گیرید مفید است، بلکه منبع خوبی از انگیزه برای شماست که به این کار ادامه دهید.اگر بدانید که انتهای روز می خواهید در مورد چیزهایی که یاد گرفته اید بنویسید، انگیزه تان برای یادگیری موارد جدید بیشتر می شود. 

۱۲- ذهنتان را تحریک کنید

دویدن های روزانه باعث جریان یافتن و سلامت روانی مغز شما می شود. همچنین دویدن، وقت مناسبی برای فکر در مورد تصمیمات سختی که می خواهید بگیرید و پردازش اطلاعات جدید در اختیار شما قرار می دهد. 

۱۳- دوره های آنلاین ببینید

در دوره های آنلاینی که محبوب حرفه ای ها است (مثل Coursera) شرکت کنید. مطمئن شوید که بیش از حد خودتان را درگیر ننمایید. با یک یا دو دوره شروع کرده و روی آن ها تمرکز کنید. 

۱۴- با کسی که به نظرتان جالب می آید، صحبت کنید

حتی اگر غریبه بودند، از ارتباط برقرار کردن با آن ها نترسید. در مورد علایقشان بپرسید و اینکه چگونه به آن علایق دست یافته اند. شما از کسانی که به سختی می شناسید، بیشتر می آموزید. 

۱۵- با کسانی که از شما باهوش تر هستند بیرون بروید

وقتتان را تا آن جایی که می توانید با مردم باهوش تر از خودتان بگذرانید. هر روز باید تلاش کنید تا باکسی که الهام بخش شماست یک قهوه بنوشید و یا قدم بزنید.

همیشه فرووتنانه در جستجوی یادگیری باشید. تا جایی که می توانید سوال بپرسید. اگر همیشه در میان مردمانی باشید که بیشتر از شما می دانند، چاره ای ندارید جز اینکه شما هم بیشتر بیاموزید. 

۱۶- سوال هایتان را دنبال کنید

اگر چیز جالبی دیدید یا در موردش شنیدید، لحظه را از دست ندهید. دنبالش کنید. در پی رفع کنجکاویتان باشید و پاسخ سوال هایتان را بیابید. 

۱۷- از یک اپلیکیشین واژه روز استفاده کنید

دامنه واژگان خودتان را افزایش دهید، اینگونه در آزمون هایی مثل GRE یا SAT هم موفق تر خواهید بود. یا حداقل در تعاملات روزانه با دیگران احساس بهتری خواهید داشت.

همچنین سعی کنید واژگان جدیدی در زبان های مختلف یاد بگیرید. سعی کنید هر روز ۱۰ لغت از زبان خارجی که می خواهید، یاد بگیرید. برای این کار می توانید از اپ هایی مثل DuoLingo، LiveMocha، Basuu بهره بگیرید. 

۱۸- یک کار ترسناک انجام دهید

“خارج شدن از ناحیه راحتی مان همییشه باعث عاقل تر شدن ما می شود.” هر روز خودتان را کمی بیشتر به جلو هل بدهید. با پیوستن به کلاس های ToastMaster صحبت کردن در مقابل عموم را امتحان کنید. یک پرپوزال آماده کنید و جلسه کاری تان را به دست بگیرید. به کسی که تحسینش می کنید یک نامه یا ایمیل بنویسید و با او ارتباط برقرار کنید. 

۱۹- جاهای جدید را بگردید

اگر نمی توانید هر روز سفر کنید، حداقل سعی کنید چیزهای جالبی که در موطن خودتان وجود دارد را پیدا کنید. اینگونه با مردم جدید و متفاوتی برخورد کرده و حقایق جدیدی می آموزید. اینکه خودتان ببینید خیلی سازنده تر از نشستن در خانه و دیدن آن ها در تلویزیون است. 

۲۰- بازی های “هوشمند” بازی کنید

برخی بازی ها مثل شطرنج و اسکربل (بازی واژگان) باعث گسترش ذهن شما می شوند. گاهی خودتان را با بازی کردن اینگونه بازی ها به چالش بکشید. مثلا بدون استفاده از فرهنگ لغت، اسکربل بازی کنید. همچنین حل کردن جدول هایی مثل سودوکو، ۲۰۴۸ و Doors هم مفید است. 

21- مقدار زمان کنار بگذارید تا هیچ کاری در آن زمان انجام ندهید

نشستن در سکوت خیلی اوقات الهام بخش است و روی کل روز شما تاثیر می گذارد. 

۲۲- یک سرگرمی سازنده پیدا کنید

سرگرمی داشته باشید که می توانید هر روز کمی روی آن کار کنید، از بافتنی گرفته تا ماهیگیری، می توانید هر روز بیشتر از آن یاد بگیرید. مثلا هر روز سعی کنید یک قطعه جدید موسیقی را بنوازید، یا یک کتاب فیزیک بخوانید، چند صفحه از رمان خودتان را بنویسید یا یک مهارت جدید کامپیوتری یاد بگیرید. 

۲۳- چیزی که یادگرفته اید را به کار ببرید

اگر اخیرا یک زبان جدید برنامه نویسی یا نواختن یک ساز جدید را یادگرفته اید، مطمئن شوید که هر روز تا جایی که ممکن است، از این مهارت در زندگی تان استفاده می کنید. آموختن و به کار گرفتن یکی از موثر ترین راه هایی است که شما را باهوش تر می کند.

تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما به این سایت چه امتیازی می دهید
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 88
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 47
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 197
  • بازدید کلی : 15,568
  • کدهای اختصاصی
    خطاطي نستعليق آنلاين

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    اوقات شرعی