loading...
ایران هلو
رضا علوی بازدید : 52 جمعه 12 خرداد 1396 نظرات (3)

اکثر کاربران دستگاه های اندرویدی ، برای بالابردن امنیت و حفظ حریم خصوصی گوشی و تبلت خود از قفل الگو صفحه (Pattern lock) یا رمز عبور استفاده می کنند. 

اما در مواقعی ممکن است که این رمز عبور یا الگو صفحه را فراموش کرده و نیاز داشته باشید که برای بازکردن قفل از یک راه کار استفاده کنید.

برای باز کردن قفل الگو صفحه راه های متعددی مانند استفاده از حساب جیمیل، بازگشت به تنظیمات کارخانه ، فلش و … وجود دارد که ساده ترین و متعارف ترین این روش ها، استفاده از حساب جیمیل برای بازیابی می باشد.

1- آموزش بازکردن قفل الگوی صفحه (pattern) فراموش شده با استفاده از حساب جیمیل

برای استفاده از این روش نیاز است که دو پیشنیاز زیر از قبل بر روی گوشی شما فعال باشد:

۱- از قبل حساب جیمیل را بر روی گوشی خود فعال کرده باشید.

در صورتی که حساب گوگل را بر روی گوشی خود فعال نکرده اید می توانید از مطلب " آموزش ساخت اکانت گوگل و

سینک کردن آن در گوشی های اندروید "استفاده کنید

 2-این روش نیاز به اینترنت دارد، پس در هنگام بازیابی الگو نیاز است که دستگاه شما از قبل به شبکه WI-FI یا دیتای موبایل متصل شده باشد.

نکته :در صورتی دو نکته بالا بر روی گوشی شما فعال نباشد، دیگر استفاده از این روش کارساز نیست و شما می توانید قفل

صفحه خود را با استفاده از مطلب " چگونه دستگاه اندرویدی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانیم؟ " باز کنید.

خب حالا بریم سراغ آموزش

ابتدا قفل الگو صفحه خود را در حدود ۵ الی ۱۵ بار اشتباه وارد کنید .

پس از انجام مرحله ی بالا، یک پیغام مانند تصویر زیر برای شما نمایش داده می شود که میبایست گزینه OK را لمس کنید .

سپس دو گزینه با عناوین Pattern Forget و PIN Backup به پایین صفحه نمایش اضافه می شود :

PIN Backup: در صورتی که کد PIN صفحه نمایش را به یاد دارید، می توانید با لمس این گزینه و بدون نیاز به پیشنیاز های بالا، قفل صفحه خود را باز کنید . 

Pattern Forget: اما اگر PIN صفحه نمایش را نیز به یاد ندارید، گزینه Pattern Forget را لمس کنید .

در ادامه مشخصات حساب گوگل خود را وارد کرده و سپس گزینه in Sign را لمس کنید.

سپس کمی منتظر بمانید تا اکانت شما چک شود.

در صورتی که مشخصات وارد شده صحیح باشد، قفل الگوی صفحه شما غیر فعال شده و سپس به قسمت Screen unlock settings منتقل می شوید .

در قسمت Screen unlock settings می توانید دوباره برای دستگاه اندروید خود قفل، الگو و … تعیین کنید .

2- استفاه از محیط Recovery و H-Boot دستگاه اندروید

۱- ابتدا گوشی خود را خاموش کنید. برای این که مطمئن شوید گوشی آندرویدیتان کاملا خاموش شده است بهتر است باتری گوشی را درآورده و پس از ۲۰ ثانیه دوباره باتری را در داخل گوشی قرار دهید .

۲- در این قسمت ما با دو کلید پاور و ولوم گوشی کار داریم پس ابتدا کلید کاهشی ولوم را نگه دارید و سپس دکمه پاور را بزنید(دکمه ولوم کم+ دکمه قفل(یا دکمه خاموش کردن) +دکمه home رانگه داری)در صورت درست انجام دادن این کار ، محیط H-Boot برای شما ظاهر خواهد شد .

کلید پاور= به وسیله فشار دادن این کلید ، گزینه مورد نظری که به صورت رنگی نسبت به گزینه های دیگر مشخص شده است انتخاب می شود .

کلید های ولوم= می توانید با فشار دادن ولوم زیاد ، به سمت بالا و همین طور با فشار دادن ولوم کم به سمت پائین بروید .

۳- با استفاده از کاربردهای بیان شده از دو کلید ولوم و پاور ، گزینه Recovery را انتخاب کنید .

۴- هر وقت علامت مثلث زرد رنگ با پس زمینه لوگوی آندروید ظاهر شد < این بار دکمه افزایشی ولوم را نگه دارید و کلید پاور را بزنید .

۵- صفحه ی جدیدی برای شما ظاهر می شود ، گزینه wipe reset factory را انتخاب کنید .

۶- بعد از انتخاب tracball ، برای شما پیغامی مبنی بر موافقت برای انجام عملیات می آید که شما گزینه ’ yes‘ را انتخاب کنید .

عیب ها: متاسفانه در این روش تمامی پیام ها ، ای میل ها و مخاطبانتان پاک می شود .

نکته : گفتن این نکته ضروریست که این کار را زمانی انجام بدهید که دیگر چاره ای جز این کار وجود ندارد، زیرا با انجام این

کار تمامی تنظیمات و برخی اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی حذف خواهد شد

رضا علوی بازدید : 55 شنبه 23 بهمن 1395 نظرات (0)

مشخص شده که ما باید بهداشت دهان و دندان و سلامت عمومی بدن را یکپارچه در نظر بگیریم. چون پرواضح است که حفره دهان در واقع آینه‌ای از سایر نقاط بدن است. در نتیجه می‌توانیم از طریق معاینات عادی دندانپزشکی، مشکلات سلامتی دیگر را نیز تشخیص دهیم؛ به عبارت دیگر، وضعیت لبخند شما، وضعیت سلامت سایر نقاط بدن را نشان می‌دهد. گاهی اوقات حتی قبل از این که علائم این بیماری‌ها ظاهر شود، می‌توانیم از طریق معاینه دهان متوجه این بیماری‌ها شویم. در ادامه به ۵ بیماری که از طریق دندان و دهان نیز شناسایی می‌شوند، می‌پردازیم.

1.
 بیماری دیابت
دندان‌پزشک شما تنها به میزان سفیدی دندان شما اهمیت نمی‌دهد. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، تقریباً دوسوم دندان‌پزشکان اظهار داشتند به بیمارانی که التهاب لثه داشته‌اند، توصیه کرده‌اند که تست دیابت بدهند. چرا این تشخیص اهمیت دارد؟ دیابت نه تنها یک بیماری رایج است، بلکه علائمی نیز ندارد. بیشتر افراد دیابت دارند؛ اما نمی‌دانند. این یعنی استفاده از دندان‌پزشک به عنوان یکی دیگر از پزشکان خانوادگی خود، ایده زیرکانه‌ای است.

ارتباط میان دیابت و دندانپزشکی چیست؟ میزان بالای شکر خون ممکن است به سلامت دهان شما آسیب برساند، همان‌طور که مواد شیرین‌کننده یک قوطی نوشابه گازدار به دندان‌ها آسیب می‌رساند. این امر در نتیجه خشکی دهان روی می‌دهد که باعث افزایش پلاک‌ها شده و افرادی را که دیابت‌های کنترل‌شده ندارند، مستعد مبتلا به مشکلات دهان و دندان می‌کند.

دو نشانه رایج در دهان که نشان‌دهنده دیابت است عبارت است از: آبسه‌های متعدد در لثه و تنفس بدبو. در واقع این بو شبیه بوی یک میوه ترشیده و ناشی از ماده‌ای به نام کتون است.

2. 
بیماری‌های قلبی
دندان‌های شما میزان سلامتی قلبتان را نشان می‌دهد. طبق یک تحقیق که سال ۲۰۰۷ انجام شد، افرادی که بیماری‌های دندانی دارند، اغلب کسانی هستند که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها بیشتر است. در میان افرادی که هم بیماری قلبی و هم بیماری دندانی دارند، اگر بیماری دندانی درمان شود، بیماری قلبی به میزان زیادی بهبود می‌یابد.

زمانی که در دهان یک بیمار نگاه می‌کنید و یک التهاب مزمن می‌بینید، متوجه می‌شوید که بیمار دارای استرس در ساختار بدنی خود است. البته هیچ نشانه دهانی خاصی برای بیماری قلبی وجود ندارد؛ اما بیشتر بیماری‌های مزمن دندانی با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط دارند. علائم رایج عبارت‌اند از دندان شل، جابه‌جاشونده یا افتاده و عقب‌نشینی لثه.

3.
 زوال عقل
آیا دندان‌ها می‌توانند از دست دادن حافظه را نشان دهند؟ طبق یک تحقیق جدید در بریتانیا، از دست دادن دندان با زوال عقل ارتباط دارد. همچنین طبق یک تحقیق در سال ۲۰۱۲، افراد مسن‌تر که بهداشت دهانی ضعیفی دارند، ۷۶ درصد بیشتر دچار زوال عقل می‌شوند. این موضوع حوزه نسبتاً جدیدی در تحقیقات است؛ یعنی ارتباط بین این دو موضوع کاملاً مشخص نیست.

با این حال در یک تحقیق در سال ۲۰۱۳، یک باکتری مرتبط با عقب‌نشینی لثه در مغز افرادی که دچار زوال عقل هستند، کشف شد. این موضوع نشان می‌دهد که احتمالاً بیماری زوال عقل نقش مهمی در التهاب لثه و عقب‌نشینی لثه دارد.

4.
 پوکی استخوان
پوکی استخوان باعث نمی‌شود که دندان‌های شما فاسد گردند؛ اما دندان‌پزشک می‌تواند از طریق عکس ایکس ری استخوان‌های دهان مانند استخوان فک، پوکی استخوان را شناسایی کند.

یک استخوان سالم باید هم در بخش لبه‌ها و هم در داخل تراکم داشته باشد و اگر این‌طور نباشد، بیمار احتمالاً دچار پوکی استخوان است. در واقع، طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، ضخامت استخوان فک زنان یائسه با تراکم ستون فقراتشان یکسان بود. این یعنی دندان‌پزشک می‌تواند پوکی استخوان را شناسایی کند. پوکی استخوان معمولاً تا زمانی که شکستگی رخ نداده، تشخیص داده نمی‌شود.

5. 
بیماری برگشت اسید از معده
گاهی اوقات ممکن است سوزشی را در قسمت قفسه سینه خود احساس کنید؛ اما تأثیر آن در دهان بیشتر مشاهده می‌شود. اگر دچار بیماری بازگشت اسید از معده باشید، بالا آمدن اسید معده، مینای دندان‌ها را از بین می‌برد. این موضوع بیشتر در دندان‌های جلو مشاهده می‌شود. دندان‌ها در این حالت فرسایش می‌یابند و باریک‌تر می‌شوند. نباید این موضوع را نادیده بگیرید. یک نشانه دیگر برای این بیماری، احساس طعم ترشی در دهان است.

در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، محققان متوجه شدند نزدیک به یک‌سوم افراد بالغ که دچار فرسایش دندان هستند، دچار بیماری رفلکس معده هستند. به خاطر داشته باشید این فرسایش می‌تواند بدون ایجاد درد در قفسه سینه نیز ایجاد شود؛ به عبارت دیگر شما ممکن است دچار بیماری بازگشت اسید از معده باشید و ندانید؛ اما دندانپزشک می‌تواند این بیماری را شناسایی کند.

رضا علوی بازدید : 56 جمعه 01 بهمن 1395 نظرات (0)

نشستن های طولانی چه آسیب هایی به سلامتی ما وارد می کنند؟ آیا درمورد صحیح نشستن اطلاعی دارید و طرز صحیح نشستن را برای حفظ سلامتی تان میدانید؟

نشستن طولانی مدت باعث می‌شود دردهایی در قسمت کتف و شانه، گردن و پشت بدن ایجاد شود. این امر به خصوص اگر اصول درست نشستن رعایت نشود بیشتر خود را نشان می‌دهد.

از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است؛ در این بین گاهی اوقات کارهایی انجام می‌دهیم که به نظر نمی‌رسد به بدن ضرر می‌رسانند اما در دراز مدت عوارض نامطلوبی را خواهند داشت. یکی از این موارد نشستن برای طولانی مدت است، از طرف دیگر هم به خوبی می‌دانیم که نشستن برای مدت زمان طولانی به هیچ وجه از جانب پزشکان توصیه نمی‌شود؛ با این حساب امروز بر آن شدیم تا نگاهی به صدمه‌های وارد شده به بدن بر اثر نشستن طولانی مدت داشته باشیم.

وقتی زیاد می‌نشینیم چه بلایی سر بدن می‌آوریم؟

بیشتر ما در طول روز مشغول به کارهایی هستیم که به صورت نشسته انجام می‌شود، بعد از انجام کار هم غالبا در حین تردد به منزل در حالت نشسته قرار داریم، جالب اینجاست به منزل هم که می‌رسیم در حین کارهای مختلف و مشاهده تلویزیون باز هم در حالت نشسته قرار می‌گیریم. اینجاست که واقعا باید نگران شد چرا که نشستن طولانی مدت برای بدن مضر است. به این ترتیب بد نیست نگاهی به آسیب‌هایی که بر اثر نشستن بر سر بدن خود می‌آوریم داشته باشیم:

1. کند شدن فرآیند هضم غذا

کارهای زیادی را در حین نشستن انجام می‌دهیم که یکی از آنها خوردن غذا است. جالب اینجاست که حتی بعد از غذا خوردن هم بیشتر مردم عادت دارند سر میز بنشینند و به صحبت ادامه دهند، نشستن طولانی در حین و بعد از غذا خوردن باعث می‌شود فرآیند هضم غذا کندتر از معمول انجام شود. یبوست مزاج، ترش کردن و سوزش معده، درد‌های معده و افزایش وزن از عوارض نشستن طولانی مدت هستند.

2. گرفتگی عضلات و دردهای عضلانی

نشستن طولانی مدت باعث می‌شود دردهایی در قسمت کتف و شانه، گردن و پشت بدن ایجاد شود. این امر به خصوص اگر اصول درست نشستن رعایت نشود بیشتر خود را نشان می‌دهد. بیشتر افراد پس از اینکه مدتی به صورت نشسته قرارگرفته‌اند به یک سمت خم می‌شوند و بدن در حالتی غیر اصولی قرار می‌گیرد و صدمات بیشتری را در دراز مدت متحمل می‌شود. به همین دلیل است که شاهد هستیم، افرادی که شغل آنها به اصطلاح پشت میز نشینی است بیشتر از دردهای عضلانی شکایت می‌کنند. حتی اگر نشستن از روی رعایت اصول سلامتی بدن هم انجام شود باز هم فشار بیشتری به گردن و شانه‌ها وارد می‌شود. مهره‌های کمر نیز در نشستن دراز مدت تحت فشار قرار می‌گیرند و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند، این امر ممکن است ریسک ابتلا به بیماری فتق دیسک کمر را بیشتر کند.

3. تحلیل رفتن پاها

وقتی برای مدت زیادی در حالت نشسته قرار می‌گیریم، پاها فعالیت کمتری انجام می‌دهند، این امر در دراز مدت ممکن است به پاها صدمه بزند. نشستن درحالت سکون باعث می‌شود گردش خون کمتر انجام شود، لختگی خون در رگ‌ها ایجاد شود، قسمت‌هایی پایینی بدن و پاها متورم شوند، استخوان‌ها دچار ضعف شوند و حتی فردی که زیاد می‌نشیند به بیماری پوکی استخوان دچار شود. جالب اینجاست که راه‌های آسانی برای جلوگیری از این عوارض وجود دارد. برای نمونه پیشنهاد می‌کنیم از هر فرصتی برای تحرک استفاده کنید تا خون در رگ‌ها جریان داشته باشد، اگر از صبح تا بعد از ظهر در محل کار خود نشسته‌اید و در منزل نیز برای استراحت جلوی تلویزیون لم داده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از زمان پخش آگهی‌های طولانی مدت تلویزیونی استفاده کرده و قدم بزنید. از هر فرصتی برای پیاده روی استفاده کنید و اگر زمان دست داد حرکات کششی در قسمت پا انجام دهید تا خون در رگها جریان بگیرد.

3. تحلیل رفتن پاها

وقتی برای مدت زیادی در حالت نشسته قرار می‌گیریم، پاها فعالیت کمتری انجام می‌دهند، این امر در دراز مدت ممکن است به پاها صدمه بزند. نشستن درحالت سکون باعث می‌شود گردش خون کمتر انجام شود، لختگی خون در رگ‌ها ایجاد شود، قسمت‌هایی پایینی بدن و پاها متورم شوند، استخوان‌ها دچار ضعف شوند و حتی فردی که زیاد می‌نشیند به بیماری پوکی استخوان دچار شود. جالب اینجاست که راه‌های آسانی برای جلوگیری از این عوارض وجود دارد. برای نمونه پیشنهاد می‌کنیم از هر فرصتی برای تحرک استفاده کنید تا خون در رگ‌ها جریان داشته باشد، اگر از صبح تا بعد از ظهر در محل کار خود نشسته‌اید و در منزل نیز برای استراحت جلوی تلویزیون لم داده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از زمان پخش آگهی‌های طولانی مدت تلویزیونی استفاده کرده و قدم بزنید. از هر فرصتی برای پیاده روی استفاده کنید و اگر زمان دست داد حرکات کششی در قسمت پا انجام دهید تا خون در رگها جریان بگیرد.

4. ضعف عضلانی

همه به خوبی می‌دانیم که هرچه فعال و سرزنده‌تر زندگی کنیم روح و جسم سالم‌تری هم خواهیم داشت. از طرف دیگر فعال بودن از لحاظ فیزیکی در زندگی و کار باعث می‌شود در کنار سالم و قوی ماندن عضله‌ها، انعطاف آنها نیز حفظ شود. به این ترتیب اگر خسته و کوفته از سر میز کار خود بلند شده‌اید، بد نیست حرکات کششی انجام دهید تا در روز بعد دچار گرفتگی‌های عضلانی نشوید. ناگفته نماند که تنها پاها در اثر نشستن طولانی مدت دچار مشکل نمی‌شوند و راه‌رفتن به تمامی عضلات کمک می‌کند تا انعطاف خود را حفظ کنند. نشستن به صورت طولانی مدت عضلات شکمی، ران‌ها، ساق پا و عضلات نشیمنگاه را نیز ضعیف می‌کند.

رای پیشگیری از ضعیف شدن این عضلات پیشنهاد می‌کنیم از هر فرصتی برای تحرک بیشتر استفاده کنید. برای نمونه اگر محل کار یا منزل شما در ساختمانی چند طبقه قرار دارد به جای استفاده از آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. تا جایی که ممکن است سعی شود تا مسیرهای کوتاه مدت را به صورت پیاده طی کنید. در محل کار نیز از هر فرصتی برای قدم زدن استفاده کنید. از طرف دیگر استفاده از صندلی‌هایی که دسته ندارند نیز باعث می‌شود تا به صورت ناخودآگاه صاف‌تر بنشینید. پیاده روی ده‌ دقیقه‌ای به ازای هر یک ساعتی که می‌نشینید نیز گزینه‌ مناسبی به نظر می‌رسد. اگر انجام تمامی این موارد برای شما ممکن نیست باز هم حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که در هنگام نشستن پاهای خود را در زیر میز کشش دهید.

در پایان باید گفت همان‌گونه که در جریان قرار گرفتید، نشستن طولانی برای بدن خطرات زیادی دارد و پیشنهاد می‌کنیم در کنار انجام دادن توصیه‌های ذکر شده، برنامه‌ای منظم برای رفتن به باشگاه ورزشی داشته باشید.

رضا علوی بازدید : 58 چهارشنبه 26 آبان 1395 نظرات (0)

عسل

عسل ممکن است فرم خود را از دست بدهد، اما هیچ‌گاه به خودی خود فاسد نمی‌شود. درِ قوطی عسل را باید محکم بست تا مواد خارجی به درون آن نفوذ نکنند. به خصوص باید از رسیدن آب به عسل جلوگیری کرد، زیرا در چنین شرایطی عسل ترش می شود. عسل را باید در جای خنک و خشک نگهداری کرد.

برنج

برنج به این زودی‌ها فاسد نمی‌شود. تنها یک نوع برنج قهوه‌ای رنگ چرب دیده شده که می تواند فاسد شود. انواع دیگر برنج های مرغوب که بطور رایج مصرف می شود فاسد نمی‌شوند، البته اگر در مکانی نگهداری شوند که خشک باشد و هوای کافی به آن برسد.

شکر

شکر نیز فاسد نمی‌شود، زیرا باکتری‌ها در قند خالص نمی‌توانند زنده بمانند. اما شکر در صورتی که با مایعی درآمیزد به راحتی به توده‌ای سخت تبدیل می شود. بنابراین از رسیدن رطوبت به شکر جلوگیری و تا ابد از آن استفاده کنید.

سرکه انگور سفید

سرکه‌ای که از انگور سفید حاصل می شود فاسدشدنی نیست، البته در صورتی که درِ شیشه سرکه خوب بسته شود و در مکانی تاریک و سرد نگهداری شود. این سرکه می‌تواند سال‌های بعد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

شربت افرا

شربت افرا تنها خوشمزه نیست بلکه خاصیت‌های دیگری دارد. این شربت را می‌توان در فریزر برای مدتی بسیار طولانی نگه داشت. تاریخ مصرف این شربت پس از بازکردن درِ آن، در یخچال معمولی نیز بسیار طولانی است.

نشاسته ذرت

از نشاسته ذرت برای لعاب انداختن مایعات استفاده می‌کنند. نشاسته ذرت در صورتی تاریخ مصرفی بسیار طولانی خواهد یافت و فاسد نمی‌شود که در جای خنک نگهداری شود.

نمک

تاریخ مصرف نمک هرگز به پایان نمی‌رسد و اثر خود را نیز از دست نمی‌دهد. البته نمکی که تاریخ مصرف‌اش به پایان نمی‌رسد نمک یددار نیست. نمک بر خلاف بسیاری از مواد غذایی دیگر دارای آب نیست و در موادی که آب وجود نداشته باشد باکتری‌ها نمی‌توانند زنده بمانند. به همین دلیل نمک باید در مکانی خشک نگهداری شود.

مواد کنسرو شده

تاریخ مصرف قوطی‌های کنسرو مدت‌های طولانی است. این امکان وجود دارد که در جریان زمان طعم، رنگ مواد درون قوطی‌های کنسرو تغییر کنند، ولی این مواد سالم می‌مانند. اما توجه کنید: اگر قوطی کنسرو تغییر فرم داده و خم شده باشد، باید از مصرف مواد درون آن حذر کرد، زیرا این تغییر فرم نشان‌دهنده آن است که باکتری‌ها خود را به درون قوطی رسانده‌اند.

رضا علوی بازدید : 52 شنبه 15 آبان 1395 نظرات (0)

1. الکل

قطعا برای شهرت الکل به عنوان قاتل مغزی خود متعجب نمی‌شویم. ما معمولاً از پیامدهای مخرب و ویرانگر الکل بر کبد خود آگاهی داریم اما این در حالی است که الکل همچنین می‌تواند صدمات جدی به سلول‌های مغزی نیز وارد کند. عوارض جانبی شناخته شده از الکل شامل لغزش‌های حافظه و عدم تمرکز است. سوء مصرف طولانی مدت الکل نیز باعث اختلال در قوای شناختی می‌شود.

2. 
تنقلات

برگرها، سرخ‌کردنی‌ها و چیزهایی شبیه آن ما را دچار وسوسه ‌می‌کند اما خوردن این مواد غذایی باعث انباشته شدن چربی‌ها ‌می‌شود که این امر اعتیاد را بوجود می‌آورد. مصرف نامحدود تنقلات مانع تولید "دوپامین" می‌شود که ماده شیمیایی "شادی" در بدن ما است و علائمی را به وجود می‌آورد که با نوسان اخلاقی و افسردگی ارتباط دارد.

3. 
محصولات غذایی غنی از قند

قند‌های ذخیره شده که مسبب مشکلات عصبی است. مصرف بیش از حد قند منجر به کاهش تولید یک ماده شیمیایی در مغز می‌شود که به عنوان فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز شناخته شده است. نبود این ماده باعث اختلال در یادگیری و همچنین به خاطر سپردن می‌شود. طبیعت اعتیاد‌آور شکر عواقب بلند مدتی بهمراه دارد به طوریکه بر توانایی یادگیری تاثیر می‌گذارد و مهارت‌های شناختی را تضعیف می‌کند.

4.
 مواد غذایی سرخ شده

مواد غذایی سرخ شده، به سبک پخت جنوبی در جنوب شرقی آمریکا به عنوان "کمربند سکته مغزی" شناخته شده است. سطوح بالای چربی و کلسترول موجود در مواد غذایی سرخ شده بر دیواره‌های شریان تامین خون به مغز رسوب می‌کند؛ عدم خون‌رسانی کافی در نهایت باعث سکته مغزی می‌شود. بنابراین، هنگامی که در رژیم غذایی به طور منظم شامل مواد غذایی سرخ شده باشد، شما بیشتر با دردسر و مشکلات مواجه می‌شوید.

5. 
وعده‌های غذایی منجمد شده

اکثر افراد در زندگی خود به دلیل زمان کمی که دارند مجبور می‌شوند که غذاهای خود را فریز کنند. مصرف مواد غذایی یخ زده، به طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد و همچنین به زوال عقل که تخریب سلول‌های مغزی در طول زمان است،‌ منتهی شود.

6. 
محصولات غذایی شور

مواد غذایی شور درست مانند مواد قندی، می‌تواند اعتیاد آور باشد و با عواقب خطرناک همراه باشد. سدیم در تغییرات فشار خون شناخته شده است اما نکته اینجاست که آیا می‌دانید که این ماده می‌تواند همچنین توانایی‌های تفکر ما را مختل سازد؟ نه برای هر چیزی پزشکان به ما توصیه نمی‌کنند که مصرف نمک را کم کنیم. نمک، به عنوان یک ماده نگهدارنده در ترشی‌ها استفاده می‌شود، پس از زیاده‌روی در خوردن آن خودداری کنید.

7.
 پروتئین‌های فرآوری شده

پروتئین‌ها و چربی‌ها چیزهایی که ما از دوران مدرسه آنها را می‌شناسیم. زمانی که پروتئین‌ها فرآوری می‌شوند و تبدیل به سوسیس، پپرونی و کالباس، می‌شوند پروئتین‌ها خطرناک می‌شوند. مواد نگهدارنده، مانند نیترات سدیم، زمانی که در فرآوری گوشت با پروتئین‌ها ترکیب می‌شود بسیار سرطان زا می‌شوند.

8. 
نیکوتین

نیکوتین [اگرچه جزو مواد غذایی نیست اما خوب است میان آنچه به بدن سرازیر می‌شود نیز به آن اشاره شود زیرا] زمانی که به میزان بالا مصرف می‌شود به دلیل کاهش عرضه خون و اکسیژن به مغز به عنوان عامل سرطان شناخته می‌شود. علاوه بر این، سفت ‌شدن مویرگ‌ها و تأثیر بر عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی و انتقال مواد شیمیایی در بدن از دیگر عوارض آن به شمار می‌آید.

9. 
شیرین کننده‌های مصنوعی

بسیاری از ما نسبت به این موضوع که شیرین کننده‌های مصنوعی در زندگی ما فاقد آسیب هستند دارای تصور غلط هستیم. استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در نهایت به آسیب‌های مغزی منتهی می‌شود.

10. 
چربی‌های ترانس

چربی‌های ترانس (trans fats) هنگام افزودن هیدروژن به روغن‌های مایع گیاهی (عمل هیدروژنه کردن)، برای بالابردن نقطه ذوب آنها (جامد کردن) جهت افزایش طول عمر و پایداری شان به وجود می‌آیند. چربی‌های ترانس در روغن‌های شیرینی‌پزی، روغن نباتی جامد، مارگارین‌ها، شیرینی‌ها، غذاهای حاضری، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب‌زمینی‌ سرخ‌کرده و سایر غذاهایی که با روغن‌های هیدروژنه، پخته یا سرخ شده‌اند، یافت می‌شوند.

مصرف چربی‌های ترانس خطر ابتلا به بیماری کرونر قلبی را افزایش می‌دهد؛ در طی یک دوره، ما را با درد و رنج یک سکته مغزی حساس مواجه می‌سازد. همچنین، مصرف این نوع چربی سبب کم شدن حجم مغز می‌شود که در نهایت به بیماری آلزایمر منتهی می‌شود.

رضا علوی بازدید : 69 چهارشنبه 17 شهریور 1395 نظرات (0)

کمک به هضم غذا
نوشیدن آب لیمو بهترین و ساده‌ترین روش برای حمایت از دستگاه گوارشی است به این صورت که لیمو به اسید معده در هضم پروتئین‌ها و افزایش تولید صفرا در کبد کمک می‌کند و به نوبه خود باعث تسریع هضم چربی‌ها و جلوگیری از اختلالات گوارشی از جمله یبوست می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن
آب لیموترش ضد باکتری، ضد التهاب و غنی از ویتامین (C) و آنتی اکسیدان است که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. آب لیمو هنگامی که با آب ساده مخلوط شود باکتری‌های موجود در آن را از بین می‌برد.

تمیز کردن کلیه‌ها
لیمو ترش در مقایسه با بقیه میوه‌ها حاوی مقادیر بیشتری از سیترات است که در برطرف کردن سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل مجدد آن بسیار موثر است.

حفاظت از مفاصل و تقویت آنها
سیترات، سنگ کلیه را که حاوی کلسیم و کریستال‌های سنگی متشکل از اسید اوریک است از بین می‌برد. این نوع اسید که گاهی در مفاصل نیز یافت می‌شود از جمله عواملی است که باعث بیماری نقرس می‌شود، بنابرین لیموترش به برطرف کردن و جلوگیری از تولید آن کمک می‌کند.

هیدروژنیزه کردن بدن
آب لیموترش عمل هیدروژنیزه کردن بدن را انجام می‌دهد و به حفظ مایعات لازم در بدن انسان کمک می‌کند.

آب لیمو در سم زدایی موثر است
نوشیدن آب لیمو باعث افزایش ادرار شده در نتیجه به دفع آب اضافی، خروج آلاینده‌ها و سموم از بدن از طریق ادرار و فعال کردن روند سم‌زدایی کمک می‌کند.

جلوگیری از پیری زودرس
مخلوطی از آب لیمو با آب برای مراقبت از پوست بسیار مفید است، زیرا لیمو خاصیت ضدباکتری دارد و از بافت‌های سلول‌ها محافظت می‌کند، در نتیجه به عنوان یک مقوی برای جلوگیری از پیری زودرس بسیار سودبخش است.

بهبودی غشاهای مخاطی معده
آب لیمو می‌توانید زخم معده را درمان کرده و در نتیجه غشای مخاط معده را دوباره ترمیم کند.

لیمو وزن را کم می‌کند
نوشیدن آب لیمو در کاهش وزن موثر است، خوردن پوست لیمو پس از شستن آن که سرشار از ماده پلیفینول است به سوزاندن چربی‌ها کمک فراوانی می‌کند بنابر این می‌تواند نقش موثری در رژیم لاغری ایفا کند.

لیمو میوه‌ای سرشار از ویتامین‌ها
لیمو ترش به عنوان یکی از مرکبات دارای املاح و نیز ترکیبات زیادی مانند اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین C، فلاوانوید، پکتین و لیمونین است که ایمنی بدن را تقویت کرده با عفونت‌ها مقابله می‌ کند.

رضا علوی بازدید : 56 جمعه 12 شهریور 1395 نظرات (0)

1. زردی صورت و چشم‌ها

اگر متوجه رنگ زرد خفیفی در صورت و به ویژه سفیدی چشم‌هایتان شده‌اید، ممکن است دچار زردی باشید. زردی به علت تجمع بیلی روبین در خون و بافت‌های بدنتان ایجاد می‌شود. در حالت عادی کبد بیلی‌روبین‌ها را به همراه سلول‌های قرمز قدیمی دفع می‌کند. سایر علائم زردی عبارتند از خستگی، سردرد، تب، کم‌اشتهایی، تهوع، کاهش وزن، درد شکم، خارش پوست و کم‌رنگی ادرار و مدفوع.

2.
 لوپوس

وجود هر نوع جوش بر روی پوست صورت از وجود مشکلی در بدن خبر می‌دهد. اگر این جوش‌ها در امتداد گونه‌ها و دارای ظاهری مانند پروانه و علائمی شبیه به آفتاب‌سوختگی باشد، احتمالاً از بیماری لوپوس رنج می‌برید. لوپوس نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که بر روی پوست، مفاصل، خون، ریه‌ها، قلب و کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به خستگی، درد مفاصل، تورم، درد ماهیچه، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، احتباس مایعات و سردردهای مکرر اشاره کرد.

3. 
رویش موی بیش‌ازاندازه در صورت

رویش مو‌های زائدی که در امتداد خط فک، چانه و لب بالای خانم‌ها اتفاق ‌می‌افتد، به ‌عنوان هیرسوتیسم یا پرمویی شناخته می‌شود و می‌تواند نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد که به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها و افزایش سطح هورمون مردانه اتفاق می‌افتد. این مشکل به علت تغییرات هورمونی ناگهانی در زنان پس از یائسگی شایع‌تر است. این موها می‌تواند به دلیل استفاده از داروهای خاص یا اختلالات غدد فوق کلیوی و در موارد نادر تومور یا سرطان نیز ایجاد شوند.

4.
 رنگ‌پریدگی پوست

یکی از علل اصلی رنگ‌پریدگی پوست کم‌خونی و فقر آهن است. به دلیل کمبود آهن، بدن نمی‌تواند هموگلوبین موردنیاز خود را که باعث به وجود آمدن رنگ قرمز خون می‌شود، تولید کند. اگر کمبود آهن شدید باشد، سایر قسمت‌های صورت مانند داخل دهان، لثه‌ها، زیر پلک‌ها و لب‌ها نیز رنگ‌پریده‌تر از حد معمول به نظر می‌رسند. خستگی شدید، سر‌درد، سردی دست‌ها و پا‌ها و شکنندگی ناخن‌ها از دیگر علائم فقر شدید آهن هستند. با افزودن مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت، چغندر، انار، عدس و لوبیا به رژیم غذایی خود می‌توانید این عارضه را کنترل کنید.

5.
 خشکی و پوسته‌پوسته شدن لب

این مشکل رایج‌ترین نشانه از کمبود آب در بدن است. ۳۰ درصد از آب بدن در داخل پوست قرار دارد که در صورت کمبود آب در بدن، پوست خشک‌شده و لب‌ها ترک می‌خورند. همچنین کم آبی می‌تواند به کاهش تعریق و عدم دفع آلودگی و چربی انباشته‌شده بر روی پست منجر شود که باعث افزایش احتمال ابتلا به آکنه، اگزما و سوریاس می‌گردد.

6.
 تغییر رنگ غیرطبیعی پوست


زنانی که دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند ممکن است متوجه تکه‌های ضخیم مشکی یا قهوه‌ای بر روی پیشانی، گردن، ناف، زیر بغل و سینه خود شده باشند. مقاومت به انسولین یا بالا بودن سطح انسولین خون در افراد مبتلا به این سندرم باعث به وجود آمدن این نوع تغییر ناگهانی رنگ پوست می‌شود.

7. 
چین‌وچروک عمیق زودرس

چین‌وچروک رابطه‌ اجتناب‌ناپذیری با سن دارد؛ اما چین‌وچروک زودرس در اطراف دهان یا پیشانی می‌تواند در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض دود سیگار ایجاد شود. نیکوتین موجود در سیگار منجر به تنگ‌ شدن رگ‌های خونی در لایه‌های بیرونی پوست و کاهش جریان خون شده و در نتیجه مانع رسیدن مواد موردنیاز به پوست می‌شود.

8. 
به وجود آمدن ترک در گوشه‌های دهان


ترک‌های گوشه دهان معمولاً با کمبود ویتامین ب ۲ یا ریبوفلاوین، آهن و روی در بدن مرتبط است. کمبود ویتامین ب در بدن می‌تواند به التهاب غشا دهان، پوست، چشم‌ها و دستگاه گوارش منجر شود. از علائم دیگر آن می‌توان به تورم غشاهای مخاطی، التهاب پلک، زخم بر روی لب‌ها و دهان و قرمزی پوست اشاره کرد. برای درمان این مشکل باید غذاهای حاوی ویتامین ب مانند گوشت، مرغ، ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، تخم‌مرغ، صدف، گوجه‌فرنگی خشک‌شده در آفتاب، برگ چغندر، بادام‌زمینی، لوبیا و حبوبات را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

9.
 لک زرد اطراف چشم‌ها

بیماری‌های قلبی می‌توانند یکی از دلایل به وجود آمدن این لکه‌ها باشند. این لکه‌های زردرنگ که اغلب در نزدیکی گوشه داخلی پلک به وجود می‌آیند، نرم، کوچک و بدون درد هستند و مشکلی در بینایی ایجاد نمی‌کنند. این مشکل اغلب با تصلب شرایین، دیس‌لیپیدمی و بیماری عروق کرونر در ارتباط است.

10.
 چشمان پف‌کرده

پف و حلقه‌های تیره زیر چشم ممکن است به دلیل دیر خوابیدن، کمبود خواب یا گریه بیش‌ازحد به وجود بیایند. اما اگر با بهره‌مندی از خواب کافی این مشکل برایتان به وجود آمده است ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی پزشکی باشد. به عنوان مثال ممکن است دچار بیماری چشمی تیروئید باشید که منجر به تورم بافت‌ها و ماهیچه‌های اطراف چشم‌ها می‌شود.

بیماری چشمی تیروئید نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به پشت چشم‌ها حمله می‌کند و منجر به التهاب می‌شود. همچنین ممکن است مشکلی در غده تیروئید یا کلیه‌ها وجود داشته باشد.

رضا علوی بازدید : 58 جمعه 05 شهریور 1395 نظرات (0)

شیرینی

فیبر و کربوهیدرات موادی هستند که مصرف آنها پس از تمرینات ورزشی ضرورت دارند. اگر چه شیرینی سرشار از این مواد است اما به دلیل کربوهیدرات زیاد، چربی، نمک، قند و کالری باید از مصرف آن پس از ورزش خودداری کرد. بهتر است مواد غذایی سالم دیگری مانند آجیل یا نان تست را جایگزین آن کنید.

فست فود

به شما توصیه می کنیم که فست فودها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، به خصوص اگر ورزش می کنید. طبیعی است که پس از فعالیت بدنی، به دلیل از دست دادن نمک بدن، به دنبال مواد شور باشید و نخواهید زمان زیادی را صرف آشپزی کنید و در این مواقع سوسیس و برگرها نخستین انتخاب شما هستند، اما بدانید که این مواد تاثیر منفی بر بدن تان خواهند داشت و با مصرف آنها تنها چربی های ترانس بد را به بدن تان راه می دهید، در این صورت تمام تلاش هایتان در باشگاه نابود می شود. بهترین انتخاب برای شما در این شرایط، آواکادو و موز که سرشار از پتاسیم است، می باشند.

مواد انرژی زا

بدون شک مواد انرژی زا به شما در طول ورزش کمک می کند اما تنها زمانی مناسب اند که قبل از باشگاه مصرف شوند. این مواد سرشار از قند هستند و اگر آنها را پس از تمرینات ورزشی مصرف کنید، متابولیسم بدن تان کاهش می یابد و دچار اختلالات خواب نیز می شوید.

اسنک های نمکی

حتما شما هم می دانید که نباید اسنک های نمکی مصرف کنید. همه از خوردن چیپس لذت می برند اما مصرف آن پس از فعالیت های فیزیکی توصیه نمی شود. در واقع ما باید از موادی که سرشار از پتاسیم هستند مصرف کنیم. موز بهترین جایگزین برای اسنک های نمکی است.

سبزیجات خام

رژیم غذایی سالم بدون میوه و سبزیجات تازه امکان پذیر نیست اما زمانی که صحبت از غذاهای مصرفی پس از ورزش می شود باید دور آنها را خط بکشید. ما در طول ورزش مواد معدنی، ویتامین و مواد مغذی زیادی را از دست می دهیم و متاسفانه سبزیجات خام کمبود آنها را جبران نمی کنند. علارغم کالری کم، سبزیجات خام گزینه مناسبی به عنوان مواد مصرفی پس از ورزش به شمار نمی آیند. بدن شما برای عضله سازی به فیبر و پروتئین احتیاج دارد بنابراین آنها را در کنار مواد دیگر مانند ماست مصرف کنید.

شکلات شیری

ممکن است پس از تمرینات ورزشی تمایل زیادی به مواد شیرین مانند شکلات، داشته باشید و دلیل آن هم از دست دادن قند هنگام ورزش است. یکی از دلایل نخوردن شکلات شیری پس از تمرینات، گلوکز زیاد و چربی های مضر آن است. به جای آن میوه های تازه مصرف کنید یا اگر نمی توانید از شکلات بگذرید، شکلات تلخ به دلیل وجود آنتی اکسیدان، گزینه خوبی است.

پنیر

پنیر، به دلیل چربی زیاد، یکی از بدترین اسنک هایی است که می توانید پس از تمرینات ورزشی مصرف کنید. برای افرادی که به پنیر علاقه خاصی دارند، موزرلا که چربی کمتری دارد پیشنهاد می شود.

اسنک های شیرین


همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، بدن شما پس از تمرینات ورزشی احتیاج به مواد شیرین دارد اما اگر می خواهید بدنی سالم و تناسب اندام داشته باشید، از مصرف دسرها خودداری کنید. اسنک های شیرین نه تنها کالری زیادی دارند بلکه متابولیسم بدن شما را نیز کاهش می دهند.

تخم مرغ نیمرو

تخم مرغ سرشار از پروتئین و کولین است. شما باید پس از تمرینات ورزشی قلب خود را سالم و قوی تر کنید، به همین دلیل باید به دنبال منابع غذایی مقوی باشید. اما یادتان باشد که تخم مرغ نیمرو روغن و کره زیادی را به خود جذب می کند که جزو چربی های اشباع شده است. به جای سرخ کردن تخم مرغ، آن را بجوشانید یا حتی آن را خام به اسموتی خود بیافزایید.

نوشابه

آیا می دانید که این ماده برای سلامتی شما مضر است؟ نوشابه سرشار از قند و از طرف دیگر نفخ آور است. برای هیدارته کردن بدن پس از ورزش، آب بهترین گزینه است.

رضا علوی بازدید : 56 جمعه 05 شهریور 1395 نظرات (0)

ویتامین ب کمپلکس از ۸ نوع ویتامین ب محلول در آب تشکیل شده که به عنوان یک انرژی‌زا عمل می‌کند. ویتامین‌های گروه ب برای رشد و توسعه سلول‌های خون، هورمون و سیستم عصبی ضروری هستند. این ۸ ویتامین عبارتند از ویتامین ب ۱، ب ۲، ب ۳، ب ۵، ب ۶، ب ۷، ب ۹ و ب ۱۲. اما برای تأمین این ویتامین‌ها لازم نیست از مکمل‌ها استفاده کنید، بلکه می‌توانید از منابع طبیعی نیز بهره ببرید. در ادامه به ۱۰ ماده غذایی که غنی از ویتامین ب کمپلکس هستند، اشاره می‌کنیم.

1. 
ماهی

با اینکه ماهی قادر به تشکیل ویتامین ب ۱۲ در بدن خود نیست؛ اما یکی از غنی‌ترین منابع این ویتامین است.

ماهی ساردین، ماکرل و ماهی قزل آلا نمونه‌هایی هستند که غنی از ویتامین‌های ب و سایر مواد مغذی هستند.

2. 
جگر گاو

جگر گاو یا گوساله یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین‌های گروه ب است. در واقع حدود ۶۸ گرم جگر گاو بیش از نیمی از نیاز روزانه بدن به ب ۶، ب ۹ و ب ۱۲ را تأمین می‌کند. ویتامین ب ۹ از بروز نقایص مادرزادی جلوگیری می‌کند. ویتامین ب ۶ باعث تولید سروتینین می‌شود که برای تنظیم خلق و خو و خواب مورد نیاز است و ب ۱۲ به تشکیل سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

3. 
گوشت مرغ

گوشت مرغ که همیشه نیز در دسترس است، یک منبع فوق‌العاده از ویتامین ب کمپلکس، پروتئین و دیگر مواد معدنی است که برای بدن ضروری است. سینه مرغ پخته شده منبع خوبی از نیاسین (ب ۳)، اسید پانتوتنیک (ب ۵) و ویتامین ب ۶ است.

4. 
تخم مرغ و لبنیات

تخم مرغ سرخ شده یا آب پز منبعی سرشار از انواع ویتامین‌های ب است. زرده تخم مرغ منبع عالی از ویتامین ب ۱۲ است. تخم مرغ حاوی نیاسین، ویتامین ب ۶ و بیوتین نیز هست که مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن، افزایش ایمنی و رشد سلول‌ها هستند.

علاوه بر این، شیر و محصولات لبنی نیز یک منبع غنی از تیامین (ب ۱)، ریبوفلاوین (ب ۲) و ویتامین ب ۱۲ هستند. دیگر ویتامین‌های گروه ب نیز با درصد کمتری در تخم‌مرغ حضور دارند.

5. 
انواع لوبیا

انواع لوبیا یک منبع عالی از ویتامین ب کمپلکس است. بسیاری از گونه‌های لوبیا از جمله لوبیا قرمز، چشم بلبلی، لوبیا چیتی و حتی نخود غنی از تیامین، نیاسین، فولات و ریبوفلاوین هستند.

این ویتامین‌ها باعث تبدیل غذا به انرژی، کاهش التهاب و افزایش کلسترول خوب می‌شود.

6.
 شیر سویای غنی شده

شیر سویا یک منبع عالی از ویتامین ب ۱۲ و یک جایگزین سالم برای گیاه‌خواران و افرادی است که نمی‌توانند لاکتوز را تحمل کنند. از آنجا که ویتامین ب ۱۲ عمدتاً در محصولات حیوانی یافت می‌شود، شیر سویا برای گیاه‌خواران بسیار مفید است. همچنین از آنجا که شیر سویا از گیاه سویا استخراج می‌شود، حاوی لاکتوز، کلسترول یا چربی‌های اشباع شده‌ نیست. شیر سویا به غیر از ویتامین ب ۱۲، حاوی مقدار کمی از ویتامین‌های دیگر گروه ب نیز هست.

7. 
جو دو سر

غلات مانند بلغور جو دو سر یکی دیگر از منابع ویتامین ب کمپلکس است. بلغور جو دو سر حاوی ویتامین‌های گروه ب از جمله ب ۶ است که نقش مهمی را در ارتباطات عصبی مغز ایفا می‌کند. دیگر ویتامین‌های موجود در آن ب ۱، ب ۲، ب ۳ و ب ۹ است. بلغور جو دو سر همچنین حاوی فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی و ویتامین‌های ای و کا است و کلسترول ندارد.

8.
 مغزها و دانه‌ها

مغزها و دانه‌ها منابعی غنی از بسیاری از ویتامین‌های مهم ب کمپلکس، مانند نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، فولات و ویتامین ب ۶ هستند.

خوردن حدود ۴۲ گرم مغز به طور روزانه به کاهش احتمال ابتلا به اختلالات مختلف قلبی و عروقی کمک می‌کند. شاه بلوط، پسته، گردو، دانه آفتابگردان، تخم کتان و شاهدانه از منابع خوب ویتامین‌های گروه ب محسوب می‌شوند.

9. 
اسفناج

اسفناج یکی از بهترین منابع ویتامین‌های گروه ب است که برای سلامت فرد بسیار مفید است. این گیاه شامل چندین نوع مختلف از ویتامین ب و در واقع سرشار از فولات است. یک فنجان اسفناج خام، ۱۵ درصد از نیاز روزانه ویتامین ب ۹ یا فولات را تأمین می‌کند. ویتامین ب ۹ باعث شکل گیری بافت‌ها، عملکرد مناسب سلول‌ها و همچنین تولید DNA می‌شود. دیگر همچنین این گیاه غنی از پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است.

10. 
موز

موز یکی دیگر از گزینه‌های خوب برای برطرف کردن نیاز بدن به ویتامین ب به ویژه ویتامین ب ۶ است. یک فرد بزرگسال هر روز به ۱.۵ میلی‌گرم ویتامین ب ۶ احتیاج دارد و یک موز می‌تواند یک سوم نیاز بدن به این ویتامین را رفع کند.

این ویتامین به تولید انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند که باعث تنظیم خواب و خلق و خوی فرد می‌شود. ویتامین ب ۶ در زنان، علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد.

دیگر ویتامین‌های گروه ب موجود در موز ب ۱، ب ۲، ب ۳، ب ۹ و ب ۷ است. علاوه بر این، موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منگنز، ویتامین سی، فیبر و مس است.

خوردن موز به طور منظم به کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، تنظیم حرکات روده، بهبود سلامت ماهیچه‌ها، بهبود خواب و بهبود توانایی ذهنی کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید از پاپایا، پرتقال، طالبی و آووکادو نیز استفاده کنید که منابع خوبی از ویتامین ب کمپلکس هستند.

رضا علوی بازدید : 55 سه شنبه 02 شهریور 1395 نظرات (0)
ﭘﯿﮏ ﺁﻟﻔﺎ ﭼﯿﺴﺖ؟
۲۰ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻭ ۲۰ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﯿﺪﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺁﻟﻔﺎ ﻫﺴﺘﯿﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺳﻄﺢ ﺁﻟﻔﺎ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﺍست کهﺩﺍﺭدﺧﻮﺍبتان ﻣﯿﺒﺮد ﻭ. یا ﺩﺭﺳﺖ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﻣﯽ ﺷوید ﻭ ﺑﻪ ﺍین حالت میگویند،، ﭘﯿﮏ ﺁﻟﻔﺎ ....
ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺣﺎﻟﺘﯽ ﮐﻪ انسان ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﺝ ﺁﻟﻔﺎﯼ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍبشاﻥ ﺩﺍﺭند ﺑﻪ ﺳﻪ ﺩﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽ شوند
-ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ، ﻣﺜﺒﺖ ﺍﻣﺎ ﺭﻭﯾﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﺍﻧﺪﯾﺸﻨﺪ .
-ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ، ﻣﺜﺒﺖ ﺍﻣﺎ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻣﯽ ﺍﻧﺪﯾﺸﻨﺪ .
-ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ، ﻣﻨﻔﯽ ﻭ ﻣﻨﻔﯽ ﻣﯽ ﺍﻧﺪﯾﺸﻨﺪ !
ﻟﻄﻔﺎ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﺷﻤﺎ ﺟﺰﻭ ﮐﺪاﻡ ﺩﺳﺘﻪ ﻫﺴﺘﯿﺪ ؟ ﺑﻪ ﺧﻮﺩتاﻥ ﻫﻢ، ﺩﺭﻭﻍ نگویید ، ﺍﮔﻪ ﺟﺰﻭ ﺍﻭﻥ دسته انسان هایی
هستید ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻫﻤﻪ ﻏﺼﻪ ﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪگیتاﻥ ﺭﻭ ﻣﺮﻭﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎﺗﯽ ﮐﻪناراحتتان ﮐﺮﺩﻩ، ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ، ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺟﺰﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺳﻮﻣﯿﻦ !
ﺍﮔﻪ فردی شما راناراحت ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺷﻤﺎ در ﺧﻠﻮﺕ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍبتان، ﻣﺮﻭﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ بدی در مورد شما انجام داده ، ﯾﺎدتان ﺑﺎشد ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ شوید ﮐﻪ ﺭﻓﺘﺎﺭ بد ﺩﺭ آن شخصﺗﮑﺮﺍﺭ شود !
عجیب است! ﺍﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺯﻧﺪگیتاﻥ ﺭا ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺁﻟﻔﺎ ﭼﻪ گونه ﻓﮑﺮ می کنید، ﻣﯽ ﺳﺎﺯید ! ﭼﻪ ﺁﻟﻔﺎﯼ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻭ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺭﻭﯼ ﭼﯿﺰﯼ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻣﯽ کنید ﻭ ﺩﺭاصل ﺩﭼﺎﺭ ﺧﻠﺴﻪ ﻣﯽ شوید....
ﺫﻫﻦ ﺷﻤﺎ، ﻣﺜﻞ دیگ ﺟﺎﺩﻭﮔﺮﯼ ﻣﯽ ماند !که هر چه در آن بریزید پخته ﻣﯽ شود؟ !
 ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﯿﺪ هنگامی که به یکباره وار د ﻋﺎلم هپروت می شوید ﻭ ﺳﺎﻋﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻣﺎﻟﯽ، یا احساسی وعشقی یا ﺷﮑﺴﺖ ﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪگیتان ﻓﮑﺮ ﻣﯽ کنید ﯾﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ کمتر از مقداریﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻮﺏ ﺑﺎشید،، هستید ،،ﯾﺎﺩتان باشددر ﺣﺎﻟﺖ ﺧﻠﺴﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮفته اید ﻭ ﺍﻣﻮﺍﺝ ﺁﻟﻔﺎ ﺗﻮلید می کنید وﺩﺭ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻠﻘﯿﻦ ﭘﺬﯾﺮی هستید بدون اینکه خود متوجه باشید ﺧﻮﺩتاﻥ ﯾﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭا ، ﻫﯿﭙﻨﻮﺗﯿﺰﻡ ﮐﺮﺩه ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽشوید ﺗﺎ ﻫﻤﻪ آن ﭼﯿﺰ ﻫﺎﯼ ﺑﺪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺁﯾﻨﺪه ﺑﻪ ﺷﮑﻠﻬﺎﯼجدید برای شما ویا دیگران ایجاد شود بطور مثال هنگام که غرق تماشای فیلم غمگین میشوید و خودتان رابجای ﻗﻬﺮﻣﺎن فیلم ﻣﯽ ﮔﺬﺍرید و های های گریه می کنید امواج منفی وغمگین ارسال می کنید ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،د
ﻟﻄﻔﺎ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺍﻣﻮﺍﺝ ﺁﻟﻔﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﺎﺷﯿﺪ !
 
ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﻧﺎ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﺧﯿﻠﯽاز ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻧﺪگیمان ﺩﻋﻮﺕ ﮐﺮﺩﯾﻢ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﻢ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ آن ﻫﺎ ﺭﺍ به جهت درست هدایت کنیم
و ﺍﺯ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎیماﻥ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺳﺎﺧﺖ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﻢ!
ﺗﻤﺮﯾﻦ : ﺍﯾﻦ ﯾﻪ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺑﻮﺩﺍیست ، ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺑﻌﺪﯼ !
ﺗﻤﺮﯾﻦ کنید ﮐﻪ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻓﮑﺮتان ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﺮﻋﻬﺪﻩ ﺑﮕﯿﺮید ﻭ ﺍگر ﺩﺭ ﻃﯽ ﻣﺮﺍﻗﺒﻪ، ﻓﮑﺮﯼ ﺑﻪﺳﺮﺍﻏﺘﻮﻥ آﻣﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﻮﺩ، ﺍﺻﻼ ﺧﻮﺩتان ﺭا ﺷﻤﺎﺗﺖ ﻧﮑﻨﯿﺪ ! ﻓﻘﻂ ﺳﺮﯾﻊ ﺑﻪ ﺧﻮﺩتان بگویید ﺑﻌﺪﯼ ! و فکر ﺩﯾﮕﺮ ی ﺭا ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻨﺶ ﮐﻨﯿﺪ . ﺍﮔﻪ ﻓﮑﺮ ﺑﻌﺪﯼ ﻫﻢ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﻮﺩ ﺑﺎﺯ تکرار کنید بعدﯼ ﻭ ﺑﺮوید ﺳﺮﺍﻍ ﻓﮑﺮ
ﺑﻌﺪﯼ . آنقدر تکرار کنید . تا ﯾﮏ ﻓﮑﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺑﯿﺎﺩ .
ﺣﺘﻤﺎ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﮐﻨﯿﺪ.
رضا علوی بازدید : 47 پنجشنبه 02 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

سنگ کلیه بسیار دردناک است، به ویژه اگر سنگ در لوله‌هایی که از کلیه به مثانه راه دارند، گیر بیفتد. زمانی که سنگ به مثانه رسید، باید از طریق مجرای ادرار از بدن خارج شود. طبیعتاً مردان، مجرای ادرار بلندتری دارند و به همین دلیل دفع سنگ کلیه برایشان دشوارتر است. برخی از متخصصین این فرآیند را در مردان همانند زایمان در زنان می‌دانند. اگر تاکنون دچار سنگ کلیه شده‌ باشید، می‌دانید که این سنگ‌ها چقدر دردناک هستند. با ما همراه باشید تا بهترین روش‌های درمانی طبیعی برای این مشکل را با شما در میان بگذاریم.

سنگ کلیه دقیقاً چیست؟
سنگ‌هایی که در کلیه به وجود می‌آیند، از رسوبات مواد معدنی تشکیل شده‌اند. مواد معدنی مختلفی ممکن است در ایجاد سنگ کلیه نقش داشته باشند؛ اما بیشتر این سنگ‌ها از نوعی کلسیم به نام اکسالیت کلسیم ساخته شده‌اند. مصرف بیش از اندازه کلسیم یا اکسالیت باعث تجمع آن‌ها در کلیه می‌شود. سنگ‌ها ممکن است تا چندین هفته، ماه و حتی سال بدون هیچ نشانه‌ای در کلیه باقی بمانند. با این حال، سنگ ممکن است در هر جایی گیر کند. فرد ممکن است در قسمت کمر یا پهلو درد شدیدی داشته باشد.
بیشتر پزشکان یک سری مسکن به همراه میزان زیادی آب برای شما تجویز می‌کنند تا سنگ به صورت طبیعی دفع شود. با این حال، برخی سنگ‌ها بزرگ هستند و نمی‌توانند از طریق ادرار دفع شوند. به همین دلیل باید سریعاً از طریق جراحی خارج شوند.

چند روش خانگی و طبیعی برای دفع سنگ کلیه وجود دارد که در ادامه آورده شده است.


1. شیره درخت افرا و روغن‌زیتون
مصرف میزان زیادی مرکبات، یک روش عالی برای دفع سنگ کلیه است؛ زیرا مرکبات، میزان اسید ادرار را افزایش داده و کلسیم سنگ را حل می‌کند. جعفری نیز یک ادرارآور طبیعی است که به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

مواد لازم
۱ فنجان شیره درخت افرا
۲۵۰ گرم روغن‌زیتون خالص
۲۵۰ گرم لیموی طبیعی با پوست
۲۵۰ گرم جعفری
۲۵۰ گرم عسل خام و طبیعی
لیمو را با پوست به قطعات کوچک تقسیم کنید. آن را در مخلوط‌کن گذاشته و کاملاً مخلوط کنید.
جعفری را بشویید و خرد کنید. آن را به لیمو اضافه نمایید و با هم بزنید.
باقی مواد اولیه را نیز به این مخلوط اضافه کرده و هم بزنید. این مایع را داخل یک بطری شیشه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید.
هر روز صبح یک قاشق غذاخوری از این مایع را با شکم خالی میل کنید. به خاطر داشته باشید که روزانه ۸ لیوان آب میل نمایید.

2. چای ریحان
چای ریحان معمولاً به عنوان یک نیروبخش برای کلیه‌ها توصیه می‌شود. شما می‌توانید در حالت عادی و به منظور حفظ سلامت کلیه‌ها، چای ریحان را چند بار در روز بنوشید. اگر دچار سنگ کلیه هستید، یک قاشق چای‌خوری عصاره ریحان را با یک قاشق چای‌خوری عسل طبیعی مخلوط کرده و هر روز صبح آن را میل کنید تا سنگ کلیه دفع شود.

3. مکمل منیزیم
تحقیقات متعددی نشان دادند افرادی که همواره دچار سنگ کلیه می‌شوند، اگر روزانه یک مکمل منیزیم مصرف کنند، ۹۲ درصد بهبود می‌یابند. مصرف ۳۰۰ میلی‌گرم مکمل منیزیم در هر روز، تعداد دفعات سنگ کلیه را کاهش داده و از ایجاد آن‌ها جلوگیری می‌کند.

4. آب انار
حتماً شنیده‌اید که آب انار مزایای زیادی به همراه دارد؛ اما احتمالاً نمی‌دانید که آب انار یک روش طبیعی برای از بین بردن سنگ کلیه است. این موضوع احتمالاً به دلیل خاصیت اسیدی و محتویات قابض آب انار است. سعی کنید از آب انارهای تازه و طبیعی استفاده کنید.

5. مخلوط آب‌لیمو و سرکه سیب
این گزینه یکی از مؤثرترین روش‌های طبیعی برای دفع سنگ کلیه است. به هنگام مشاهده اولین نشانه‌های درد یا زمانی که پزشک به شما گفته است سنگ کلیه دارید، ۵۵ گرم روغن‌زیتون خالص را با ۵۵ گرم آب لیموی طبیعی مخلوط کنید. این دو ماده را به خوبی با یکدیگر هم بزنید و بنوشید. سپس ۳۰۰ میلی‌لیتر آب خالی بنوشید و ۳۰ دقیقه منتظر بمانید.
سپس آب نیمی از یک لیمو را بگیرید و آن را به همراه ۱ قاشق چای‌خوری سرکه سیب داخل حدود ۳۰۰ میلی‌لیتر آب بریزید و میل کنید. ۳۰ دقیقه دیگر منتظر بمانید.
تا زمانی که دردتان کم شود یا سنگ دفع شود، این مخلوط‌ها را هر یک ساعت بنوشید.

6. تنباکوی کینیکینیک
تنباکوی کینیکینیک نوعی گیاه است که از زمان قدیم برای درمان سنگ کلیه به کار رفته است. این گیاه با عفونت کلیه‌ها مقابله می‌کند و درد را کاهش می‌دهد. روزانه ۳ بار و هر بار ۵۰۰ میلی‌گرم از این گیاه را مصرف کنید.

7. ریشه قاصدک
این هم یک گزینه خانگی دیگر برای درمان سنگ کلیه است. ریشه قاصدک از صدها سال پیش به عنوان روشی درمانی برای دفع سنگ کلیه به کار رفته است. روزانه ۲ بار و هر بار ۵۰۰ میلی‌گرم از این گیاه را استفاده کنید.

8. گیاه دم‌اسب
دم‌اسب یک روش مؤثر برای دفع سنگ کلیه محسوب می‌شود. تا زمانی که سنگ دفع شود، روزانه ۳ الی ۴ فنجان دم‌نوش این گیاه را بنوشید یا روزانه یک کپسول ۲ گرمی مصرف کنید.

رضا علوی بازدید : 75 پنجشنبه 02 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

کلیه عضوی بسیار سرسخت است و حتی با 20 درصد از توانش می‌تواند همانند یک عضو سالم بدون آنکه علامتی از بیماری نشان دهد کار کند. اما برخی عادت‌ها برای کلیه‌ها سم است و بهتر است برای کاهش فشار وارده بر کلیه‌ها مراقب این عادت باشیم چراکه کارهای زیر می تواند کلیه تان را تخریب کند.

مصرف زیاد گوشت قرمز به کلیه صدمه می زند

مصرف زیاد گوشت و به خصوص گوشت قرمز به معنی افزایش سموم و ضایعات در خون است. متخصصان توصیه می‌کنند روزانه و برحسب هر کیلو، از مصرف یک گرم پروتئین بیشتر تجاوز نکنید (یک فرد 60 کیلویی نباید بیش از 60 گرم پروتئین مصرف کند). این ماده غذایی را باید در حد متعادل میل کرد. بررسی‌ها نشان داده رژیم‌های پر پروتئین در درازمدت آسیب‌های غیرقابل جبرانی بر کلیه‌ها دارند.

مصرف زیاد داروها برای کلیه ها مضر است

مصرف داروهای ضدالتهابی غیراسترئیدی مانند ایبوبروفن و داروهایی مانند آسپرین و پاراستامول برای طولانی‌مدت می‌تواند برای کلیه‌ها خطرناک باشد. این داروها در درازمدت آب‌رسانی به سلول‌های کلیوی را کاهش می‌دهند.

عدم مصرف کافی مایعات به کلیه تان صدمه میزند

روزانه کلیه‌ها حجم زیادی از خون را تصفیه می‌کنند و حدود 2 لیتر آب همرا با ضایعات از بدن دفع می‌شود. کم‌آبی وقتی فردی مبتلا به نارسایی کلیه‌ها یا عفونت ادراری است بسیار خطرناک است. در این شرایط مصرف به اندازه آب می‌تواند به کارکرد مناسب کلیه‌ها کمک کند. در شرایط طبیعی مصرف بیش از 2 لیتر آب در روز فایده‌ای برای کلیه‌ها ندارد بلکه برعکس کار بیشتری به کلیه‌ها تحمیل کرده و باعث خستگی آنها می‌شود.

سیگار کشیدن می تواند به کلیه تان آسیب برساند

فلزات سنگین موجود در سیگار در درازمدت به کلیه‌ها آسیب می‌رساند. برخی تحقیق‌های علمی به اثبات رسانده احتمال ابتلا به نارسایی کلیه‌ها در سیگاری‌ها 4 برابر بیش از افراد غیرسیگاری است.

عدم توجه به فشارخون و دیابت کلیه تان را دچار نارسایی می کند

افزایش فشارخون و دیابت نوع دو دلیل اصلی نارسایی کلیه‌ هستند. این دو بیماری با آسیب‌ رساندن به عروق و قلب، آب‌رسانی به سلول‌های کلیوی را کاهش داده و در نهایت باعث تصلب آن می‌شوند. متخصصان توصیه می‌کنند برای کنترل این بیماری‌ها دارو مصرف کنید و سالانه با اندازه‌گیری کراتینین خون از سلامت کلیه‌ها مطمئن شوید! فراموش نکنید اضافه وزن و چاقی هم می‌تواند تاثیر منفی بر کارکرد کلیه‌ها داشته باشد. در مصرف نمک هم حد تعادل را حفظ کنید و بیش از 6 گرم نمک در روز نخورید.

رضا علوی بازدید : 49 پنجشنبه 02 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

ویتامین A

ویتامین A ممكن است شما را یاد هویج بیندازد. اما به جز هویج، جگر، گوجه‌فرنگی، شلغم، اسفناج، فلفل تند، لبو و زرده تخم‌مرغ هم حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند. این ویتامین برای بهبود بینایی، حفظ سلامتی سطح چشم، سلامتی پوست و سلامتی مویرگ‌ها مؤثر است، مقاومت بدن را زیاد كرده و سلامت دستگاه تنفسی را تأمین می‌كند. اما اگر بیش از آنچه بدنتان نیاز دارد ویتامین A یا قرص آن را استفاده كنید، دچار مسمومیت ویتامینی می‌شوید. خشك‌شدن پوست بدن، شكنندگی ناخن‌ها، ریزش مو، خشكی لب‌ها، التهاب لثه‌ها، بی‌اشتهایی، خستگی و كوفتگی، سردرد، تحریك‌پذیری و استفراغ از عوارض مصرف بیش از حد ویتامین A است.

ویتامین C

شاید فكر كنید روزی چند لیوان آب پرتقال خوردن یا نوشیدن محلولی كه چند قرص جوشان ویتامین C در آن انداخته‌اید، جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های قندی در طول روز است اما اشتباه می‌كنید. زیاده‌روی در مصرف این ویتامین هم می‌تواند سلامتی شما را تهدید كند. ویتامینC در مقدار مناسب، باعث ارتقای مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها، استحكام بافت پیوندی، استحكام استخوان‌ها، دندان‌ها و لثه می‌شود.

بهترین منابع ویتامینC هم مركبات، سبزیجات سبز برگ، كیوی، توت‌فرنگی و فلفل‌سبز هستند. این ویتامین جزو آنتی‌اكسیدان‌هاست و در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی - عروقی مؤثر است. اما با همه اینها زیاده‌روی در دریافت ویتامینC می‌تواند منجر به اختلالات گوارشی، اسهال و سنگ كلیه شود. از سوی دیگر، این ویتامین اعتیادآور است و اگر بدنتان به مقادیر زیادی از ویتامینC عادت كند، دیگر مصرف روزانه غذاها و میوه‌ها پاسخگوی نیاز بدن شما نخواهد بود.

ویتامین D

ویتامین D هم از آن دسته ویتامین‌هایی است كه پزشكان زیاد برای افراد تجویز می‌كنند. جالب است بدانید كه در ایران كمبود یا فقر ویتامینD مشكل شایعی است كه در زنان و كودكان وضعیت شدیدتری وجود دارد. ویتامین D محلول در چربی است و مصرف بیش از حد آن، به‌خصوص اگر همراه با مصرف زیاد كلسیم باشد، می‌تواند به مسمومیت منجر شود.

اگر بدون تجویز پزشك یا بیشتر از آنچه پزشك تجویز كرده از قرص و آمپول ویتامین D استفاده كنید، كلسیم در بافت‌های نرم مانند كلیه‌، ریه، قلب و گوش شما رسوب می‌كند و دچار عوارض كلیوی و قلبی و ریوی می‌شوید. همچنین عوارض دیگری مثل سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست و اختلالات گوارشی در انتظار شماست.

ویتامین E
ویتامین E را ویتامین جوانی می‌نامند. به همین دلیل خیلی‌ها تمایل به مصرف زیاد این ویتامین دارند. ویتامینE باعث استحكام غشاهای سلولی و محافظت از سلول می‌شود، خاصیت‌آنتی اكسیدانی دارد و از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌كند. این ویتامین به‌طور طبیعی در جوانه‌ها، آجیل، حبوبات، غلات سبوس‌دار و روغن‌های گیاهی وجود دارد.

اما مصرف این ویتامین كه محلول در چربی هم هست، اگر بیش از اندازه باشد می‌تواند تهدیدی برای سلامتی شما به‌حساب بیاید. این ویتامین با رسوب كلسیم در استخوان‌ها اختلال ایجاد می‌كند؛ باعث اختلال در ذخیره ویتامین‌ A در كبد می‌شود و مقدار آن را كاهش می‌‌دهد و می‌تواند زمان انعقاد خون را افزایش دهد. ویتامین E اگر بیش از حد و در قالب قرص، كپسول یا آمپول مصرف شود، باعث مسمویت ویتامینی در بدن خواهد شد.

ویتامین B6
ویتامین B6 یكی از ویتامین‌های ضروری در سلامت ماست كه به خون‌سازی هم كمك زیادی می‌كند. بهترین منابع این ویتامین، گوشت، غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها و مغزها هستند اما اگر به شكل بی‌رویه از ویتامین B6 استفاده كنید، به‌ویژه با مصرف داروهای حاوی این ویتامین، ممكن است دچار عوارض عصبی شوید، ضعف و بی‌خوابی را تجربه كنید یا حتی نشانه‌هایی از اختلالات تعادل و راه رفتن در شما دیده شود.

اسید فولیك

خیلی از خانم‌ها حتی بدون تجویز پزشكشان به خوردن اسیدفولیك روی می‌آورند. درواقع شاید بتوان گفت اسیدفولیك یكی از پرمصرف‌ترین مكمل‌های ویتامینی است. این ویتامین، در گروه B قرار دارد و اگر در خوردن آن افراط كنید، موجب دفع روی و كمبود این ماده معدنی در بدن شما می‌شود.

آهن
آهن یكی از مهم‌ترین املاحی است كه كمبود آن در بدن می‌تواند باعث كم‌خونی شده و سلامت شما را تهدید كند. كمبود آهن در زنان بسیار شایع است و علائمی مثل خستگی و احساس كسالت را در پی دارد. البته این دلیل نمی‌شود سرخود آهن مصرف كنید. زیاده‌روی در مصرف آهن می‌تواند باعث مسمومیت بدن شده، كبد را بزرگ كند، درد شكمی، آریتمی قلب و تولد نوزادان نارس یا ناقص را در پی داشته باشد. میزان طبیعی استفاده از آهن، به ازای هر كیلوگرم از وزن بدن، 20میلی گرم برآورد می‌شود. به اشخاصی که قرص آهن مصرف می کنند توصیه می شود آن را همراه با شیر و لبنیات یا همزمان با قرص كلسیم مصرف نكنند چون جذب آهن را كاهش می‌دهد.

شایعات ویتامینی :
درباره ویتامین‌ها چند شایعه یا اظهارنظر غیرعلمی وجود دارد كه در ادامه برایتان می‌گوییم:

1- مصرف بیش از حد قرص‌های مولتی ویتامین از حملات قلبی یا سرطان جلوگیری می‌كند: اتفاقا برعكس. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد كه دریافت بیش از اندازه آنتی‌اكسیدان‌ها، می‌تواند باعث حملات قلبی شود.

2- ویتامین‌ها تداخلی در مصرف داروها ایجاد نمی‌كنند: این هم یك تصور اشتباه دیگر است. محققان دریافته‌اند مصرف ویتامین‌ها و تركیبات آنتی‌اكسیدانی به همراه داروهای پایین‌آورنده كلسترول، مانع از اثر این داروها می‌شود.

3- ویتامین اضافی بدن خودبه‌خود دفع می‌شود: اینطور نیست. بسیاری از ویتامین‌های قابل حل در آب زمانی كه به میزان زیادی مصرف شوند دفع می‌شوند، اما انواع دیگر آنها در بدن باقی می‌مانند. این ویتامین‌ها می‌توانند سمی شوند و عوارض جانبی جدی برای بدن داشته باشند.

نكاتی درباره مصرف ویتامین‌ها و املاح :
قرص آهن را همراه با شير و لبنيات يا همزمان با قرص كلسيم مصرف نكنيد چون جذب آهن را كاهش مي‌دهد.
بهتر است قرص كلسیم در شب خورده شود چون جذب بهتری خواهد داشت.
ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند. پس بهتر است این ویتامین‌ها همزمان با خوردن غذا مصرف شوند.
ویتامین C نباید قبل از خواب مصرف شود چون ماده‌ای محرك است و باعث پریدن خوابتان می‌شود.
مصرف بیش از حد ویتامین بطور خودسرانه باعث بروز مسمومیت ویتامینی می‌شود.

رضا علوی بازدید : 48 پنجشنبه 13 اسفند 1394 نظرات (0)
مولفه های هوش مدیریتی:
MQ=IQ+EQ+PQ+PQ+SQ
 
هوش مدیریتی:(MQ) به ما يادآور مي‌شود براي موفقيت در زندگي شخصي و زندگي كاروكسب بايد بتوانيم بر خودمان مديريت قوي داشته باشيم و به عبارتي روي خودمان كه ارزشمندترين دارايي‌مان است سرمايه‌گذاري كنيم، و براي اين مهم، 5 هوش را با نگاه جامعيت‌نگري به‌كار گيريم تا با هم‌توان‌افزايي بين آنها انساني موفق باشيم.
  
هوش منطقی(IQ): همان هوش عقلي يا هوش رياضي است كه در مدارس، ما را با آن مي‌سنجيدند. اما همه‌ي ما شواهد بسياري از انسانهايي را مي‌توانيم مثال بزنيم كه در مدرسه و دانشگاه معدل بالايي داشتند، اما در به‌كارگيري آنها در زندگي خانوادگي و زندگي كاري به توفيقات سعادت نيافتند. پس هوش عقلي لازم است، اما كافي نيست.
 
هوش هیجانی(EQ): به معناي توان مديريت كردن هيجانات خود و ديگران. خوشبختانه هوش هيجاني قابليت اكتسابي دارد و ما مي‌توانيم با يادگيري در هر سن كه باشيم هوش هيجاني خود را ارتقا دهيم. پس كم‌كاري در اين زمينه فقط و فقط نشان‌دهنده‌ي تصور خودمان است. براي اينكه هوش هيجاني خودمان را بالا ببريم بايد به عوامل مهمي چون پايداري و استقامت براي رسيدن به اهداف درست از پيش تعيين‌شده، انگيزه‌بخش و مديريت روح و روان خودمان و پرهيز از نااميدي و يادگيري براي ارتقاي روحيه‌ي مثبت‌انديشي و كنترل و اصلاح دائم و مرتب رفتار و كردار خويش در راستاي انسان متعالي شدن، همدلي و گذاشتن خودمان به جاي ديگران كه با آنها سروكار داريم براي درك بهتر ايشان، و اين سؤال را از خود پرسيدن كه اگر من به جاي طرف مقابل بودم چه انتظاري داشتم، و در نهايت ارتقاي مهارت خودشناسي و شناخت تيپ شخصيتي خودمان با مراجعه به مشاوران كاربلد و مطالعه براي تقويت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف خويش بپردازيم.
  
هوش سیاسی(PQ): هوش سياسي است كه بهتر است آن را به هوش تدبيري ترجمه كنيم، و معنا و مفهوم آن اين است كه بدانيم در مقابل هر فرد بهترين نوع رفتار چه بايد باشد.‌ تشخيص تفاوت میان افراد و به‌كارگيري بهترين شيوه‌ي عملكرد براي نزديك شدن به آنها، هوش تدبيري يعني هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد.
 
هوش تدبيري يعني اينكه خودم را با سواد مخاطب هدف هماهنگ كنم و از به‌كار بردن سؤالات و عبارات نابجا خودداري كنم. هوش تدبيري توان درك طرف مقابل را در ما افزايش مي‌دهد. هوش تدبيري همان كياست داشتن در كار است. به ما ياد مي‌دهد كه با مردم بحث نكنيم، ياد مي‌دهد كه در بازار رفته‌ايم تا معامله كنيم نه مقابله.  و اينكه درك فرهنگها و خرده‌فرهنگها را داشته باشيم.
 
هوش جسمانی یا فیزیکی(PQ): به ما مي‌گويد كه براي موفقيت در کار، و نزد مردم مي‌بايست روح شاداب و مغزي پويا داشته باشيم و اين مهم مهيا نمي‌شود مگر اينكه جسم سالم داشته باشيم. هوش جسمي به ما مي‌گويد كه عقل سالم در بدن سالم قرار دارد، پس مراقبت‌كننده‌ي ورزش و سلامتي خود باشيم.
  
هوش معنوی(SQ): نهايتاً هوش معنوي به انسان بودن ما، صداقت داشتن ما و سالم بودن اخلاق ما مي‌پردازد. همان پندار نيك، گفتار نيك، و كردار نيك است. هوش معنوي يعني خودمان را نانوايي فرض كنيم كه قرار نيست نان سوخته دست مردم بدهيم.
رضا علوی بازدید : 86 جمعه 08 آبان 1394 نظرات (0)

ژلوفن نوعی داروی ضد التهاب غیراستروئیدی است که در درمان و کاهش دردها و التهاب‌های ناشی از التهاب روماتیسمی مفاصل و پوکی استخوان، تب، دردهای خفیف تا متوسط و درمان اولیه دردهای قاعدگی به کار می‌رود.
علاوه بر موارد کاربردی که برای ژلوفن (ایبوپروفن) اشاره کردیم، از این دارو در تسکین سردرد، دندان‌درد و دردهای عضلانی نیز استفاده می‌شود. در سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز ژلوفن برای کاهش درد به کار می‌رود. ترشح پروستاگالاندین‌ها در مغز باعث بروز التهاب و درد می‌شوند.

:: ژلوفن و تأثیرات مثبت آن

ژلوفن مسکن ژله‌ای شکل بوده و تنها تفاوت آن با ایبوپروفن، ژله‌ای بودن آن است. هر دوی این داروها مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی هستند و از نظر ظاهر متفاوت‌اند. مهم‌ترین عملکرد ژلوفن دردزدا بودن آن است و از طریق عملکرد محیطی که کاهش فعالیت پروستاگالاندین (واسطه‌های شیمیایی مشابه کلسترول که در واکنش به بیماری ترشح می‌شود) و احتمال جلوگیری از ترکیب یا عمل سایر مواد را به دنبال دارد،گیرنده‌های درد را نسبت به محرک‌های مکانیکی یا شیمیایی حساس می‌کند و به این صورت از فعالیت تکانه‌های درد جلوگیری می‌کند.
این داروی ضد التهابی غیراستروئیدی با ممانعت از تولید مواد طبیعی خاصی که موجب بروز التهاب می‌شوند، درد و التهاب را در افراد کاهش می‌دهد و در نهایت تورم، درد و تب را کم می‌کند. ترشح پروستاگالاندین‌ها در مغز باعث بروز التهاب و درد می‌شوند.
پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که از برخی بیماری‌ها رنج می‌برند مانند مبتلایان به آسم، مشکلات کبدی، کلیوی، نارسایی‌های خفیف قلبی، فشار خون بالا، حملات و بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروق محیطی از قبیل باریک شدن عروق، مبتلایان به سکته و افرادی که سابقه خونریزی معده داشته‌اند، باید با احتیاط اقدام به مصرف ژلوفن و ایبوپروفن کنند. مصرف زیاد ایبوپروفن در زنان باعث کاهش قدرت باروری می شود.

:: خطراتی که شما را تهدید می‌کند

داروهای شیمیایی با وجود فوایدی که دارند و قادرند درد و علائم بیماری‌ها را تسکین دهند، عوارض جانبی نیز به دنبال دارند و برخی از این عوارض می‌تواند جان مصرف‌کنندگان را به خطر بیندازد. ژلوفن یا ایبوپروفن هم از این گردونه مجزا نیستند و خطراتی را نیز ممکن است در افراد ایجاد کنند. اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سوء‌هاضمه شامل نفخ و درد شکمی، هرگونه درد در ناحیه معده یا روده‌ها جزو عوارض شایع این مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها به شمار می‌رود.
در کنار این علائم، احساس سرگیجه، ایجاد تورم و احتباس مایعات در بدن یا نفخ، بالا رفتن فشار خون، یبوست، ایجاد زخم در سیستم گوارشی، بروز کهیر و بثورات جلدی و برخی واکنش‌های حساسیتی و تشدید علائم آسم در بیماران نیز ممکن است سراغ مصرف‌کنندگان بیاید که تنها در موارد نادر به چشم ‌می‌خورد. بیمارانی که دچار چنین علائمی می‌شوند باید بعد از قطع دارو به پزشک مراجعه کنند.
ولی علاوه بر عوارضی که برای مصرف ژلوفن و ایبوپروفن اشاره کردیم، سیاه شدن مدفوع و استفراغ خون‌آلود جزو عوارض بسیار نادری است که تنها در موارد خاص به چشم می‌خورد.
محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که زنان به دنبال استفاده طولانی‌مدت از ایبوپروفن دچار کاهش قدرت باروری می‌شوند ولی این مشکل با اقدامات سریع و آغاز راهکارهای درمانی قابل برگشت است و این گروه از زنان می‌توانند بارداری را تجربه کنند.
از سوی دیگر، محققان توصیه می‌کنند افراد بعد از مصرف ژلوفن چنانچه با علائمی مانند خونریزی یا کبودی ساده، تغییر در میزان شنوایی یا زنگ زدن گوش، تغییرات روحی روانی و خلقی، تورم قوزک پا و نیز دست‌ها به طور ناگهانی و بدون دلیل، افزایش وزن بدون دلیل، سفت شدن ناحیه گردن، تغییر در حجم ادرار، تغییرات بینایی و خستگی غیرمعمول روبه رو شدند، حتما با پزشک مشورت کنند.
با مصرف ژلوفن ممکن است مشکل حاد و مهلکی چون بیماری‌های کبدی نیز رخ دهد. در صورت مشاهده هرگونه علامتی مبنی بر آسیب کبدی از قبیل تیره شدن ادرار، وجود حالت تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، درد معده یا شکمی و زرد شدن پوست و چشم‌ها باید نسبت به اقدامات سریع پزشکی اقدام کرد.
البته معمولا واکنش حساسیتی بسیار شدید نسبت به این دارو بسیار نادر است، ولی با مشاهده هرگونه کهیر یا بثورات جلدی، خارش یا تورم در نواحی صورت، زبان یا گلو، سرگیجه شدید و دشواری در تنفس حتما به درمانگاه مراجعه کنید چرا که ادامه این علائم می‌تواند جان شما را به خطر بیندازد.
مشکلات کلیوی جزو عوارضی است که به دنبال مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی از قبیل ایبوپروفن ممکن است رخ دهد. البته اگر افرادی که آب زیادی از دست داده و مبتلا به بیماری‌های کلیوی و نارسایی‌های قلبی باشند، سالمند بوده و داروهای خاصی را به طور همزمان مصرف کرده باشند ممکن است بیشتر دچار عوارض ناشی از مصرف ژلوفن و ایبوپروفن شوند. از این رو، متخصصان توصیه می‌کنند افراد در طول روز به اندازه کافی آّب و سایر مایعات را مصرف کنند تا از کم‌آبی بدن جلوگیری شود.
علاوه بر این، این دو دارو معمولا در افرادی که ناراحتی معده دارند ممکن است خونریزی‌های معده را به دنبال داشته باشد، به همین دلیل محققان معتقدند استعمال دخانیات در ترکیب با ژلوفن و ایبوپروفن خطر خونریزی معده را بالا می‌برد. به همین دلیل پزشکان به این افراد توصیه می‌کنند کشیدن سیگار را کنار بگذارند.
مصرف ژلوفن و ایبوپروفن همچنین حساسیت به نور آفتاب را بالا می‌برد. از این‌رو، قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر خورشید می‌تواند احتمال آفتاب‌سوختگی را افزایش دهد که استفاده از ضدآفتاب‌ها و لباس‌های پوشیده می‌تواند خطر را کاهش دهد.

:: مصرف ژلوفن در کودکان

طبق گفته‌ محققان، تجویز ژلوفن یا ایبوپروفن تنها در کودکان بالای 3 ماه که بیش از 5 کیلوگرم وزن داشته باشند به منظور کاهش درد، التهاب و کنترل تب مجاز است. ولی برخی پزشکان ممکن است در صورت لزوم این دارو را برای کنترل تب در کودکان زیر 3 سال نیز تجویز کنند.
در واقع، در این سنین دادن ژلوفن و ایبوپروفن تنها با دستور پزشک معالج امکان‌پذیر است. دانشمندان کانادایی دریافتند که ایبوپروفن در مقایسه با استامینوفن و کدئین‌ها مؤثرترین داروی مسکن برای کودکان مبتلا به جراحت‌های عضلانی اسکلتی به شمار می‌رود. مصرف ژلوفن و ایبوپروفن حساسیت به نور آفتاب را بالا می‌برد.

:: تداخلات دارویی

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف همزمان ژلوفن و ایبوپروفن با برخی داروها ممکن است باعث تداخلات دارویی و بروز عوارض جانبی ناخواسته‌ شود. یکی از این تداخلات، استفاده از داروهای ضد فشارخون است که معمولا بیماران مبتلا به فشار خون بالا استفاده می‌کنند.
در برخی موارد با وجود مصرف داروهای کاهنده فشار، ایبوپروفن می‌تواند این اثر را خنثی کرده و فشار خون بیماران را افزایش دهد که طبیعتا خطرات زیادی برای مبتلایان به دنبال خواهد داشت. همچنین مصرف همزمان این دارو با آسپرین خطر خونریزی معده را بالا می‌برد. علاوه بر این استفاده از وارفارین در بیمارانی که مشکل انعقادی دارند، همزمان با ژلوفن اثر این دارو را کاهش داده و احتمال لخته شدن خون را بالا می‌برد.

رضا علوی بازدید : 62 شنبه 13 تیر 1394 نظرات (0)

قرمز

رنگ قرمز نشانگر خیال، شوق، تجمل، شجاعت و رقابت است. افرادی که رنگ قرمز را به عنوان رنگ مورد علاقه‌شان بر می‌گزینند بسیار رومانتیک هستند. آن‌ها عاشق نشان دادن محبت به همه هستند. پرجوش و سرشار از سرزندگی‌اند. عاشق توجه هستند. دوست دارند گل سرسبد باشند. آن‌ها حاضرند در برابر تقریباً همه چیز مقاومت به خرج دهند. سرگرمی‌های بسیار زیادی داشته و دوست دارند در هر کاری که وارد می‌شوند بهترین باشند. همچنین عاشق زرق و برق و تجمل هستند.

آبی

آبی رنگی شاهانه، آرام بخش و سرد است. دوستداران رنگ آبی عموماً خون گرم و فروتن هستند. آن‌ها از قوه طنز برخوردار بوده و به سادگی با دیگران عیاق می‌شوند. زیاد درباره آینده نگرانی ندارند. آن‌ها طرفدار جمله هرچه پیش آید خوش آید هستند. اگرچه متناقض آن نیز مشاهده شده است. از آنجایی که چندین قرن رنگ آبی را مربوط به اشرافیت می‌دانستند، در نتیجه افراد اصیل خود را "دارای خون آبی" می‌نامیدند، حتی تا به امروز این همبستگی وجود دارد. افرادی که رنگ آبی را دوست دارند معمولاً سطح بالا و به طور طبیعی تند مزاج هستند. به بیان دیگر، افرادی که رنگ آبی را دوست دارند می‌توانند صفات متفاوتی را کسب کنند. می‌توانند بسیار سطح بالا یا فروتن و یا ترکیبی از هر دو را از خود نشان دهند.

مشکی

اغلب رنگ مشکی رنگی بسیار منفی شناخته شده است و رنگی بر خلاف مثبت اندیشی است. دوستداران این رنگ همه چیز را در زندگی با کمی نمک به روی آن می‌پذیرند. آن‌ها از ریسک کردن متنفر بوده و همیشه از اینکه جلب توجه کنند گریزانند. مشکی رنگ قدرتمندی است و به سادگی می‌تواند با رنگ‌های دیگر ترکیب شود ولی می‌تواند بر هر رنگی که مخلوط شده غلبه کند. دوستداران این رنگ قدرت را در رهبری به دست می‌گیرند. آن‌ها ممکن است خجالتی باشند ولی وقتی که بتوانند از پیله خود بیرون بیایند بسیار قابلیت قدرت را خواهند داشت.

سفید

سفید بیانگر صلح، شفقت و خلوص است. افرادی که رنگ سفید را دوست دارند بسیار متواضع و مهربان هستند. رنگ سفید وقتی با دیگر رنگ‌ها مخلوط شود به سادگی با آن‌ها ترکیب می‌شود و دوستداران این رنگ هم همین کیفیت را دارند. آن‌ها به سادگی با محیط و موقعیت‌ها خود را وفق می‌دهند. همچنین بسیار از خود گذشتگی دارند و اغلب دیگران را به خود ترجیح می‌دهند. برخلاف رنگ مشکی آن‌ها مثبت اندیش هستند.

سبز

سبز رنگ مقاومت و مصمم بودن است. دوستداران این رنگ اغلب جاه طلب، سخت کوش، شجاع و لجوج هستند. به محض اینکه معطوف چیزی شوند دیگر دست بردار نیستند. آن‌ها از این که به راحتی حرف خود را بزنند کمتر واهمه دارند. دوست دارند حرف آخر را در هر بحثی بزنند.

نارنجی

نارنجی رنگ انرژی، هیجان و گرماست. رنگ قدرت و ریاست است. همچنین نمایان گر روحیه رقابتی به عنوان یک جنگجو است. برای دوستداران این رنگ موقعیت از دست رفته بدترین چیزی است که ممکن است برای آن‌ها رخ دهد. شجاع بوده و اشتیاق بسیار زیادی برای یادگیری چیزهای جدید دارند. بسیار با نفوذند و قابلیت تحریک کردن دیگران را دارند. مردم اغلب برای تشویق و نصیحت به آن‌ها رجوع می‌کنند.

زرد

زرد رنگ نور خورشید است. دوستداران این رنگ قدرت روشن کردن زندگی نزدیکان و عزیزانشان را دارند. با روحیه مثبت اندیش و دوستانه‌ای که دارند واقعاً می‌توانند زندگی را زیبا کنند. آن‌ها به طور مطلق عاشق یافتن دوست‌های جدید هستند. آن‌ها برای مصاحبت افراد فوق‌العاده‌ای هستند چرا که هیچ وقت از روشنی بخشیدن باز نمی‌ایستند. همچنین دوستان وفادار با درک بسیار بالا هستند. خلاقیت و ابتکار دیگر خصوصیت آن‌ها است.

بنفش

بنفش به عنوان رنگی شاهانه در نظر گرفته می‌شود. دوستداران این رنگ به سمت معنویت تمایل داشته و رگه‌هایی از خلاقیت در آن‌ها دیده می‌شود. همیشه ایده‌های شگفت انگیزی ارائه می‌دهند و اگر شما هیچ ایده‌ای در مورد چیزی نداشته باشید می‌توانید به آن‌ها تکیه کنید اگرچه آن‌ها اغلب خود را برتر از دیگران می‌دانند.

رضا علوی بازدید : 59 شنبه 13 تیر 1394 نظرات (0)

چربی های اشباع و ترانس

چربی‌ها مهمترین منبع انرژی بدن هستند اما چربی اضافه ‌ای که بعد از سوختن مقدار نیاز بدن باقی می‌ماند است که ما را دچار مشکل می‌کند. از آنجا که این چربی‌ها وقتی در دمای اتاق نگهداری شوند میل به جامد شدن دارند، می‌توانیم تصور کنیم که وقتی در جایی از بدن ذخیره شوند، دسترسی به آنها و سوزاندن آنها بعنوان سوخت بدن کار سختی خواهد بود. بیشتر منابع غذایی غیرگیاهی حاوی میزان بالایی چربی اشباع است و البته برخی چربی‌های گیاهی و روغن‌ها هم شامل آن می‌شوند. این چربی‌ها کلسترول زیادی را وارد بدن می‌کنند و این کلسترول‌های زیان‌بار بر کلسترول مفید در بدن غلبه می‌کنند. هرچه مقدار این کلسترول زیان‌بار بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی هم در فرد بیشتر می‌شود. جای تعجب نیست که چاقی و حمله‌ قلبی با هم ارتباط مستقیم دارند. موادغذایی حاوی چربی ترانس عبارتند از:

 فست ‌فود

 اسنک‌های سرخ‌شده غیرخانگی

 شیرینی‌ها

 پاپکورن غیرخانگی کره‌ای

 چیپس

 برگرها

 پیتزا

 موادغذایی کنسرو شده مثل پاستا، سوپ

 سس‌های بسته‌ بندی شده

 غذاهای پخته شده در رستوران

 موادغذایی فریزشده

 لبنیات پرچرب

 کره

 گوشت گاو/خوک/مرغ

اکثر مواقع وجود روغن‌های هیدروژنه در آماده‌ سازی این غذاهاست که مشکل‌ساز می‌شود. این روغن‌ها مدت نگهداری این محصولات را بالا برده و درنتیجه تولیدکننده‌ ها به وفور از آنها در محصولاتشان استفاده می‌کنند. چربی‌های ترانس نوعی از چربی‌های اشباع هستند.

کربوهیدرات های تصفیه شده

هضم این کربوهیدرات‌ها آسان است به همین دلیل منبع بسیار خوبی از انرژی فوری به حساب می‌آیند. اما اگر این کربوهیدرات‌ها زیاد استفاده شوند، به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره می‌شود، مخصوصاً در ناحیه میان‌ تنه. موادغذایی که سرشار از کربوهیدرات‌های ساده هستند مثل شیرینی‌ها، دسرها، شکلات و از این قبیل از جمله مهمترین موادغذایی هستند که موجب چربی آوردن ناحیه شکم در خانم‌ها می‌شوند چون خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان از این تنقلات استفاده می‌کنند. موادغذایی اصلی که تحت این دسته نامگذاری می‌شوند عبارتند از:

 شکلات

 شیرینی

 بیسکویت

 کیک

 برنج سفید

 آرد تصفیه ‌شده

 بستنی

 قهوه یا چای (درصورت استفاده از قند یا شکر تصفیه‌شده)

 نوشیدنی‌های قنددار و نوشابه

 قند و شکر

 نمک

متعجبید که چطور نمک باعث چاق شدنتان می‌شود؟ مولکول‌های سدیم موجب می‌شوند که آب دور سلول‌های چربی ذخیره در بدن را احاطه کرده و از این طریق آنها را مستحکم‌تر و البته متورم‌تر می‌کنند. این انباشتگی آب حالت بادکردگی به بدن داده و به سایز کلی بدن اضافه می‌کند. بیشتر موادغذایی کنسرو شده و غذاهای نمک‌ دار حاوی نمک یا سدیم هستند. درکنار اینها، موادغذایی دیگری که نمک فراوان دارند عبارتند از:

 پنیر

 گوشت

 آرد ذرت

 نخود

 سس‌ها

 چاشنی‌ها

 ترشیجات

 صدف

همانطور که می‌بینید، فقط غذاهای قنددار و چربی‌دار نیستند که قطر دور شکمتان را اضافه می‌کنند. نمک هم یک متهم اصلی است. در نتیجه، دفعه بعدی که خواستید ظرف نمکدان را برداشته و روی غذایتان نمک اضافی بپاشید یادتان باشد که این دانه‌های سفیدرنگ تا چه حد موجب چاق شدنتان می‌شود.

رضا علوی بازدید : 58 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

وقتی کمبود ویتامین A دارید
ویتامین A در کبد ذخیره می شود و کمبود آن در مدت زمان کوتاه، عارضه ای ایجاد نمی کند چون کبد در مواقع ضروری مقادیر زیادی از آن را برای استفاده بدن آزاد می کند. در موارد خاص، برخی از بیماری ها مثل اختلالات جذب و اسهال چرب باعث می شوند، کبد نتواند میزان کافی از این ویتامین را جذب کرده و در نتیجه فرد دچار علائمی از کمبود این ویتامین می شود. این علائم عبارت اند از اختلال در بینایی و شب کوری، اختلال باروری به ویژه در جنس مذکر، سقط خود به خودی، کم خونی و اختلال در سیستم ایمنی. به همین دلیل توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از این علائم به متخصص مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به کمبود شدید ویتامین A اقدامات ضروری صورت گیرد.

نشانه های کمبود ویتامین D
ویتامین D توسط نور خورشید در بدن ساخته می شود و در مناطقی که نور خورشید کمتر به زمین می تابد، کمبود این ویتامین بیشتر مشاهده می شود و با علائمی مثل پوکی استخوان در بزرگسالان و نرمی استخوان در کودکان در حال رشد بروز می کند. بر اساس آخرین تحقیقات، این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به افسردگی و برخی از سرطان ها موثر است. همچنین نقش ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به بیماری ام اس هم از دیگر نتایج این تحقیقات است.

اگر کمبود ویتامین E و K داشته باشید
اگرچه کمبود ویتامین E و K چندان شایع نیست اما عوارضی از کمبود این دو ویتامین در مواردی که این کمبود، شدید باشد، گزارش شده است. این نشانه ها عبارت اند از اختلال در انعقاد خون و شکستگی های استخوانی. در خصوص کمبود ویتامین E هم می توان به اختلالات عصبی، عضلانی و تولید مثل اشاره کرد.

ویتامین های گروه B
ویتامین های گروه B اهمیت بالایی در حفظ انرژی بدن دارند اما این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود و تامین آن از طریق مواد غذایی ضروری است. البته ویتامین B۱۲ تنها ویتامین گروه B محسوب می شود که دارای ذخایر کبدی برای تامین نیازهای بدن به مدت ۵ تا ۷ سال بوده و تنها در گیاه خواران مطلق، کمبود آن به چشم می خورد.

کمبود این ویتامین پوست را درگیر می کند
ویتامین B۱ یا تیامین از آن دسته ویتامین هایی است که کمبود آن در بدن با نشانه های ظاهری در پوست همراه است. این ویتامین نقش بسیار مهمی در تولید انرژی ناشی از مصرف غذاها در بدن دارد. از دیگر علائم کمبود آن می توان به بی اشتهایی، کاهش وزن و علائم قلبی و عصبی اشاره کرد.

کمبود ویتامین B۲
ترس یا حساسیت نسبت به نو (فتوفوبیا)، سوزش، خارش و اشک ریزش چشم، کاهش شفافیت بینایی و درد و سوزش لب ها و زبان از جمله مهم ترین نشانه های کمبود ویتامین B۲ است. در مواقعی که شدت کمبود این ویتامین بالا باشد، بروز مشکلاتی مثل ترکیلوز (شکاف و ترک خوردگی لب)، آنگولار استوماتیت (شکاف در پوست گوشه دهان و شقاق گوشه لب ها)، بثورات چرب پوستی، زبان متورم ارغوانی و افزایش رشد مویرگ های اطراف قرنیه چشم نیز دیده می شود.

وقتی کمبود ویتامین B۳ دارید
وقتی این علائم را در بدن خود مشاهده کردید، امکان دارد به کمبود ویتامین B۳ مبتلا شده باشید:
ضعف عضلانی، بی اشتهایی و سوء هاضمه و بثورات جلدی. این کمبود با تغییرات پوستی نیز بروز می کند به این ترتیب که نواحی از پوست که در معرض نور آفتاب هستند (دست ها، بازو، گردن و پاها) دچار ترک خوردگی، تیرگی رنگ و درماتیت پوسته ریزی کننده خواهند شد. حتی گاهی کمبود نیاسین سیستم عصبی را هم درگیر می کند که اغلب با نشانه هایی مثل گیجی و منگی، التهاب عصبی و تغییرات دستگاه گوارش به شکل تحریک پذیری و التهاب غشای مخاطی دهان و لوله گوارش همراه است.

کمبود ویتامین B۶ و بروز صرع
ویتامین B۶ در بدن نقش مهمی داشته و کمبود آن موجب مشکلات پوستی و عصبی در فرد می شود و زمانی که بدن فرد این ویتامین را به میزان کافی ذخیره نکرده باشد، دچار علائمی مانند ضعف، بی خوابی، نوروپاتی محیطی، کیلوز، التهاب زبان، التهاب حفره دهان و اختلال ایمنی سلولی خواهدشد. شاید تعجب کنید اما کمبود ویتامین B۶ در درازمدت می تواند فرد را مبتلا به بیماری صرع کند. البته خوشبختانه درمان با پیریدوکسین یا پیریدوکسال فسفات کمک کننده است.

اگر زود خسته می شوید
کمبود فولات یا ویتامین B۹ منجر به بروز کم خونی در بدن شده و بررسی ها نشان می دهند که عدم مصرف این عنصر حیاتی در دوران بارداری می تواند جنین را به نقایص سیستم عصبی مبتلا کند، زیرا در صورت بروز این کمبود هنگام بارداری، لوله عصبی جنین به صورت کامل تشکیل نمی شود و سلامت جنین به خطر می افتد. با این حساب توجه به مصرف کافی این ویتامین در تمام خانم ها به ویژه در سنین باروری ضروری است.

کمبود ویتامین B۱۲ و خستگی زودرس
یکی از عوارض مهم عدم مصرف ویتامین B۱۲ ایجاد عارضه کم خونی است که همین امر زمینه ساز بروز مشکلات عصبی و استرس های مزمن را نیز فراهم می کند. بدنیست بدانید بی حالی و خستگی زودرس در افراد می تواند یکی از دلایل کمبود این ویتامین باشد.

اگر ویتامین C بدن تان کم است
اگر می خواهید کمبود ویتامین C بدن تان را رفع کنید، سراغ مصرف ترکیبات طبیعی حاوی این ویتامین بروید، زیرا کمبود این ویتامین نه تنها شما را مدام به انواع سرماخوردگی دچار می کند بلکه ممکن است به بیماری اسکوربوت هم مبتلا شوید. همچنین حذف ویتامین C از رژیم افراد سالم طی ۳۰ روز حتی در صورت اشباع بودن ذخایر آن در بدن، علائم کمبود را تشدید می کند.
بزرگسالان مبتلا به اسکوربوت ممکن است دچار تورم و خونریزی لثه، از دست دادن دندان، خواب آلودگی، خستگی، دردهای مفاصل در پاها، تحلیل عضلانی، ضایعات پوستی و تغییرات روانی مختلف (مانند هیستری، هیپوکندری و افسردگی) شوند. از دیگر علائم کمبود ویتامین C می توان به خونریزی زیرپوستی، پیچ خوردگی شدید موها، درد مفاصل، تورم لثه، افسردگی، سندروم شوگرن (نوعی اختلال التهابی مزمن و وابسته به دستگاه ایمنی) تب، تنگی نفس و... اشاره کرد.

عوارض مصرف بی رویه مکمل ها
باید بدانید مصرف خودسرانه ویتامین ها مانند کمبود آنها افرد را دچار عوارض خطرناکی می کنند. به طور مثال برخی افراد برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی روزانه اقدام به مصرف ویتامین C می کنند اگرچه به گفته پزشکان مصرف بیش از حد این ویتامین خطری را متوجه فرد نمی کند و به طور معمول محدوده مصرف ویتامین C حدود ۲۰۰۰ میلی گرم در نظر گرفته می شود، اما افرادی که در طول یک روز بیش از این میزان ویتامین را مصرف می کنند ممکن است دچار علائمی چون استفراغ، سردرد، بی خوابی و ترش کردن شوند. حی در مواردی مصرف غیرمجاز این ویتامین فرد را مبتلا به اسهال می کند.

بایدها و نبایدهای مکملی
این روزها انواع و اقسام مکمل ها غذایی حاوی ویتامین های مختلف در داروخانه ها یافت می شوند که اتفاقا مشتریان زیادی هم دارند. در واقع بسیاری از خانم ها به توصیه اطرافیان شان برای رشد بهتر مو و ناخن مکمل زینک (روی) مصرف می کنند، برای پیشگیری از پوکی استخوان مکمل کلسیم می خورند و برای رفع مشکلات ناشی از کمبود انواع ویتامین ها، سراغ مولتی ویتامین می روند.
این در حالیست که بر اساس پژوهش های محققان مصرف خودسرانه مکمل غذایی مثل تیغ دولبه عمل می کند و سلامت مصرف کننده ها را به خطر می اندازد. به گفته این محققان، مصرف بی رویه این مکمل ها در خانم ها باعث تغییرات هورمونی، افزایش موهای زائد، بروز جوش صورت و بدن و در آقایان باعث کاهش سطح تستسترون (هورمون جنسی مردانه) و حتی ناباروری می شود. البته این خطرات متوجه مکمل غذایی خاصی نیست و مصرف هریک از آنها بدون مشورت با پزشک دردسرساز خواهد بود.

یک باور اشتباه
یکی از مهم ترین مشکلاتی که بسیاری از خانم های ایرانی با آن مواجه اند، کمبود کلسیم است. در صورتی که خواب شبانه منظم و باکیفیتی دارید، اما در طول روز دچار خواب آلودگی می شوید، باید به پزشک مراجعه کنید چون محققان می گویند بین سطح ویتامین D بدن و خواب آلودگی روزانه رابطه مستقیمی وجود دارد و شاید با مصرف مکمل این مشکل برطرف شود.

اگر مکمل مصرف می کنید
کم نیستند افرادی که به دلیل کمبود ویتامین و توصیه پزشک شان مکمل مصرف می کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید بدانید یک ساعت پیش از خوردن صبحانه یا ۲ ساعت پس از مصرف هر یک از وعده های غذایی، بهترین زمان برای مصرف مکمل ها به ویژه مکمل آهن است. همچنین بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها صبح و هنگام خوردن اولین وعده غذایی است، زیرا ویتامین ها مواد ترکیبی هستند و بهترین زمان جذب آنها در بدن هنگامی است که با یک ماده خوراکی مصرف شوند.

رضا علوی بازدید : 60 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

اسفناج

اسفناج به دلیل بافت های گیاهی که دارد از بسیاری از بیماری ها خصوصا در خانم های پیشگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که از اسفناج و سبزی های سبز دیگری استفاده می کنند، پیر شدن سلول هایشان را به تاخیر می اندازند. اسفناج به دلیل آنزیم هایی که در برگ های آن وجود دارد، سیناپس بین سلول های را تسهیل می بخشد و هوش را تقویت می کند. اسفناج دارای ماده ی دارویی به نام فولیک اسید است که در جهت تقویت حافظه موثر می باشد. و همچنین برای افرادی که دارای عارضه ی قلبی هستند نیز بسیار مفید می باشد. اسفناج حاوی مواد آنتی اکسیدان نیز می باشد. 

قهوه

قهوه دارای موادی مانند: آنتی اکسیدانها، آمینو اسید، ویتامین و مینرال است. بخصوص اگر دانه های قهوه را دم کنید و بخورید در جهت تقویت حافظه بسیار مفید می باشد. قهوه به دلیل کافئینی که دارد در جهت تقویت حافظه مفید است. قهوه همچنین بر ضد آلزایمر میباشد و با مصرف مداوم قهوه دچار آلزایمر نخواهید شد. 

غلات

غلاتی مانند سویا، لوبیا، نخود فرنگی، عدس سبزیجات دارای روغن بسیار مفیدی هستند که در جهت تقویت حافظه لازم می باشد. 

میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی هستند. میوه و سبزیجات بسیار برای تقویت حافظه مفیدند. 

تخم مرغ

تخم مرغ ماده ی بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشد بخصوص این که مادران باردار به هنگام بارداری و در هنگامی که جنینی را در رحم دارند، تخم مرغ مصرف کنند در هوش فرزندشان بسیار موثر است. 

ماست

آیا می دانید یک پیاله ماست دارای امگا ۳ و دی اچ ای می باشد. امگا ۳ و دی اچ ای مواد بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشند. اگر فرزندتان در زمان رشدش هر روز ماست مصرف کند، تاثیر بسیاری را بر روی رشد او می گذارد. 

انبه

این میوه ماده ی دیگری است که در تقویت حافظه بسیار مفید می باشد. با این که میوه چرب است و دارای بافتهای چربی می باشد اما باعث می شود که گردش خون تسریع یابد. هنگامی که گردش خون سریعتر شود باعث می شود خون بیشتری به مغز برسد و همچنین این میوه در حافظه نیز موثر است. 

سیب زمینی

محققان استرالیایی به تازگی دریافته اند که موادی مانند کربوهیدرات هایی که به وفور در سیب زمینی یافت می شوند باعث تقویت حافظه می شوند. 

ماهی

ماهی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث تقویت و رشد سریع تر سلول های مغز می شود. در نتیجه باعث تقویت حافظه می شود. ماهی برای عارضه ی قلبی نیز مفید است. 

شکلات

شکلات نیز یکی دیگر از موادی است که باعث تقویت حافظه می شود، البته بهتر است شکلات هایی را مصرف کنید که یا تلخ هستند و یا شکلات هایی که حاوی شیر باشند.

کربوهیدرات های پیچیده


به نقل از روزنامه نیوزویک، این نوع کربوهیدرات ها باعث رها شدن آرام گلوکز در مغز می شود. این تنها قندی است که مغز قادر به جذب کردن آن است. گلوکز برای سوخت رسانی به سلول های مغز لازم است. عملکرد سلول های مغز در زمینه تمرکز و یادگیری است. منابع خوب این نوع کربوهیدرات ها؛ جودوسر، برنج سبوس دار، میوه و انواع سبزی است.

آنتی اکسیدان ها

محققان معتقدند، مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان که با آسیب های رادیکال های آزاد مقابله می کند، می تواند روند پیری مغز را به تأخیر بیندازد. رادیکال های آزاد در بروز بیماری های متعدد از جمله سرطان و اختلال حافظه نقش دارد. محققان معتقدند، آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزی ها با رنگ های شاد مانند هویج و آواکادو، می تواند مغز را از آسیب محافظت کند. موادغذایی دیگر سرشار از آنتی اکسیدان شامل گردو، آلو، لوبیاقرمز، سیب سبز و ... است.

گیاه مریم گلی

این گیاه، تقویت کننده حافظه است. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، مصرف روغن مریم گلی عملکرد مغز را بهبود می دهد. مصرف دمنوش این گیاه، به عنوان ارزان ترین و آسان ترین راه تقویت حافظه، توصیه می شود.

آب

۷۵درصد مغز را آب تشکیل می دهد، بنابراین تأمین آب موردنیاز بدن برای عملکرد بهتر مغز لازم است. محققان معتقدند که یکی از علت های از دست دادن حافظه در هر سنی کمبود آب بدن است. با نوشیدن آب به طور چشمگیری می توان عملکرد مغز را بهبود بخشید.

کاکائو

کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان و اپی کاتکین است. محققان دریافته اند ورزش و برنامه غذایی سرشار از اپی کاتکین حافظه را تقویت می کند. از این رو با مصرف کاکائو می توان ذهن را هوشیار نگه داشت.

گردو

جالب است که پوست گردو شباهت زیادی به مغز دارد. گویا طبیعت می خواهد بگوید برای حفظ سلامت مغز و تغذیه آن، گردو بخورید. گردو سرشار از اسیدهای چرب طبیعی است که برای عملکرد سیستم عصب و مغز حیاتی است. مغز یک عضو چرب است و به میزان کافی از این اسیدهای چرب نیاز دارد.

رضا علوی بازدید : 58 چهارشنبه 06 خرداد 1394 نظرات (0)

عمری است که از آدامس برای خوشبوکردن دهان استفاده می‌شود. البته این گفته کلیت ندارد و افراد در گروه‌های سنی مختلف از کاربردهای دیگر آدامس هم استفاده می‌کنند. مثلا بیشتر کودکان آدامس را فقط به خاطر اسانس و شیرینی آن می‌جوند و در آخر هم آن را قورت می‌دهند.
رویه نوجوانان اندکی متفاوت تر است. بیشتر آنان از طرفداران پر و پا قرص آدامس های بادکنکی هستند و دوست دارند مدام آن را به پهنای صورتشان باد کنند و بترکانند یا با صدای نابهنجار ترق و تروقی که از آدامس ایجاد می کنند خون اطرافیان را به جوش آورند.

اما جوانان استفاده منطقی تری از آدامس می کنند. آنها زمان هایی که از موضوعی ناراحت هستند یا حرص می خورند، آدامسی گوشه دهانشان می اندازند و برای این که استرس و دل نگرانی شان را تسکین دهند تمام نیرو و تنش هایشان را بر دندان هایشان متمرکز کرده و بر سر این لاستیک جویدنی می کوبند.

در مورد سالمندانی هم که دندان هایشان را از دست داده اند این جویدنی کارایی چندانی ندارد، چون به محض جویدن، آدامس رفیق شفیق دندان های مصنوعی شان می شود و همچون چسب به آنها می چسبد و کندن آن مکافات دارد.
البته در این میان افراد باکلاسی هم هستند که بعد از هر وعده غذایی آدامس می جوند تا دندان هایشان تمیز شود که این گروه بسیار کم و اندک شمارند، اما سوالی که تمام گروه های جونده جویای دانستن آن از سوی متخصصان علوم و صنایع غذایی هستند این که روند تولید آدامس چگونه است و آیا می توان آدامس ها را به دو گروه بدترین ها و بهترین ها تقسیم بندی کرد؟

آدامس از چه موادی تشکیل شده است؟
در ابتدا لازم است با ترکیبات تشکیل دهنده آدامس آشنا شوید.
صمغ ها: ماده اولیه و اصلی آدامس نوعی صمغ است که هنگام جویدن حل نمی شود. در قدیم آدامس را از صمغ درخت کنار، صنوبر و ون (سقز) تهیه می کردند، ولی امروزه آدامس های جدیدی که در بازار عرضه می شود معمولا از جنس صمغ درختان نیست. چرا ؟ چون این صمغ گران بوده و صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان انواعی از پلیمرهای پلاستیکی، پارافین جامد یا موم زنبور عسل را جایگزین این صمغ ها می کنند. در نتیجه اگر آدامس قورت داده شود و ماده اولیه آن از ترکیبات پلاستیکی باشد هضم نشده دفع می شود و برای سلامت زیانبار نیست. ناگفته نماند در برخی کارخانجات از صمغ های وارداتی همچون صمغ عربی نیز استفاده می شود.
شیرین کننده ها: به دو دسته تقسیم می شود؛ در آدامس های معمولی از شیرین کننده های طبیعی مثل شکر و شربت گلوکز و در آدامس های رژیمی از قندهای مصنوعی همچون آسپارتام، آسه سولفام پتاسیم و... استفاده می شود. البته لازم است بدانید در گروه شیرین کننده های طبیعی انواعی از شیرین کننده ها همچون سوربیتول، ایزومالت، زایلیتول و مانیتول وجود دارد که قدرت شیرین کنندگی بالایی داشته، اما سرعت جذب پایینی دارد یعنی بتدریج باعث افزایش قند خون می شود و از همه مهم تر برای جذب نیاز به انسولین ندارد و معمولا به همراه شیرین کننده های مصنوعی در آدامس های رژیمی استفاده می شود که مصرف آن برای دیابتی ها و افرادی که در رژیم های کاهش وزن به سر می برند بلامانع است.
اما شاید بپرسید لزوم استفاده از این شیرین کننده ها چیست؟ قندهای مصنوعی به دلیل آن که همچون شکر قدرت حجم دهندگی به محصول ندارند باید به همراه این شیرین کننده ها استفاده شود تا باعث افزایش حجم و پیکره بندی محصول شده و از طرف دیگر موجب مخفی کردن پس طعم تلخ قندهای مصنوعی شود. در نتیجه اگر این ترکیبات را در میان دیگر ترکیبات مندرج روی بسته بندی آدامس ها مشاهده کردید تعجب نکنید.
مواد نرم کننده و سفید کننده: برای آن که صمغ سفت و سخت آدامس نرم شود و قابلیت جویدن پیدا کند از یکسری مواد نرم کننده که اغلب خاصیت چرب کنندگی دارد همچون گلیسیرین و لیسیتین استفاده می شود و برای سفید و گچی کردن سطح آدامس از تیتانیوم دی اکسید، برای حفظ تازگی آدامس از شربت ذرت، برای ایجاد طعم ترش از اسید سیتریک و برای ایجاد جلای سطح آدامس از نوعی موم یا واکس مخصوص استفاده می شود.
مواد رنگی و اسانس ها:
 این مواد می تواند طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی از این دو باشد که اغلب مصنوعی است. نعنا، دارچین، اکالیپتوس، انواع میوه ها مثل لیمو، توت فرنگی، سیب، پرتقال، هندوانه و حتی طعم کولا و قهوه ازجمله اسانس هایی است که به همراه مواد رنگی به آدامس افزوده می شود. نکته قابل توجه این که مواد رنگی که در صنایع غذایی به محصولات افزوده می شود به دو گروه تقسیم می شود، نوعی محلول در آب و نوعی غیرمحلول. معمولا در محصولی چون آدامس که با بزاق دهان در ارتباط است باید از رنگ های غیرمحلول استفاده شود که در اثر تماس با آب دهان، رنگی تراوش نکند. در نتیجه مصرف آدامس هایی که به محض مصرف، باعث رنگی شدن زبان، لب ها و در کل محفظه دهان می شود به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که این رنگ ها بلعیده و برای سلامت زیان آور است.
علاوه بر ترکیبات فوق در برخی آدامس ها برای ایجاد خاصیت سفیدکنندگی دندان ها از کربنات کلسیم و جوش شیرین، از فلوراید برای استحکام مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی و از ویتامین D، کلسیم یا نیکوتین و کافئین به شکل دارویی استفاده می شود.

با چگونگی تولید آدامس آشنا شوید
شاید اگر می توانستید به یک کارخانه تولید آدامس بروید و از نزدیک خط تولید و روند تهیه انواعی از آدامس ها را ببینید جذابیت های این صنعت نظرتان را جلب می کرد.
در صنعت آدامس سازی، بر خلاف باور، صمغی که برای تهیه آدامس استفاده می شود مثل سنگ سفت و قالبی است و باید حتما در داخل میکسر (مخلوط کن) به همراه دیگر ترکیبات در مدت زمان مشخصی حرارت ببیند تا ورز آمده و آب شود. مخلوط حاصل را از میکسر خارج و پس از کاهش دما آن را به صورت چانه تقسیم بندی می کنند و به وسیله دستگاه های فرم دهی به اشکال لوبیایی، توپی یا نواری درآورده و بر روی سطوحی چیده و خشک می کنند.
حالا نوبت به جذاب ترین قسمت یعنی پوشش دهی سطح آدامس می رسد. در این مرحله آدامس ها را درون دیگ دراژه می ریزند. دیگی در حال چرخش که مغز آدامس را درون آن می ریزند و کم کم ماده پوششی را که مخلوطی متشکل از آب و شکر و سفید کننده است با ملاقه به نحوی به مواد می افزایند که به صورت لایه ای روی مغزی را می پوشاند. وقتی آدامس ها خوب پوشش داده شد لایه ای از مواد رنگی به آن می افزایند و در آخر برای جلا و براقیت سطح محصول از نوعی واکس خوراکی استفاده می کنند.
حالا آدامس را از دیگ دراژه خارج و به قسمت بسته بندی ارسال می کنند. تمام این مراحل باید تحت نظر مسئولان فنی و مهندسان علوم و صنایع غذایی قرار گیرد و در هر مرحله از خط تولید باید محصول برای انجام یکسری از آزمایش های شیمیایی (جهت سنجش دوز ترکیبات مورد استفاده)، آزمایش های میکروبی (سنجش بار میکروبی) و آزمایش های فیزیکی (ارزیابی خصوصیات ظاهری) به آزمایشگاه ارسال و پس از تائید مرحله بعدی انجام می شود. در غیر این صورت محصول از خط تولید خارج و معدوم می شود.

بهترین و بدترین نوع آدامس کدام است؟
اکنون بهترین نوع آدامس ها، انواع رژیمی و بدون قند آن است که برای هر گروه سنی یا هر فرد بیمار یا سالمی مناسب است. هر عدد از این آدامس ها حاوی 2 کالری و انواع غیر رژیمی آن حاوی 10 کالری انرژی است. مهم ترین فایده آدامس های رژیمی این است که شیرین کننده آن از سوی باکتری های دهانی تجزیه و تخمیر نشده و باعث پوسیدگی و برداشت کلسیم و فسفات از دندان نمی شود و به حفظ تمیزی و سلامت دهان کمک می کند. در میان انواع آدامس های رژیمی انواعی که حاوی زایلیتول است توصیه می شود. تحقیقات نشان داده است اگر کودکان جویدن آدامس های بدون قند را یک سال قبل از رویش اولین دندان دائمی آغاز کنند میزان پوسیدگی دندان هایشان به طور چشمگیر کاهش خواهد یافت.
بدترین آدامس ها انواعی است که به دلیل قوام سفت حین فشرده شدن میان دندان ها و در حین تولید حباب، فشار مضاعفی به فک وارد کرده و باعث آزردگی و درد مفصل فک و لق شدگی مواد پرکرده دندان می شوند ضمن این که با تحریک ترشح بیش از حد غدد بزاق به طور کاذب سبب کاهش حس تشنگی می شود. همچنین از مصرف آدامس های رنگی و انواعی که اسانس قوی دارند، بپرهیزید و از خرید انواع آدامس های خارجی که فاقد برچسب تائید وزارت بهداشت و بدون تاریخ مصرف است اجتناب کنید.

اطلاعات آدامسی تان را بالا ببرید

- در مورد آدامس های نیکوتین و کافئین دار به یاد داشته باشید این آدامس ها مخصوص افراد سیگاری در حال ترک بوده و مصرف آن برای کودکان، افراد غیرسیگاری و زنان حامله و شیرده منع شده است. آدامس های نیکوتین دار را تحت نظر پزشک مصرف کنید.
- آدامس های با خاصیت سفید کنندگی اگرچه جرم و لک دندان را برطرف می کند، اما مصرف مستمر و زیاده از حد آن موجب می شود مواد سفید کننده آن باعث ساییدگی شدید مینای دندان شده و به گسترش پوسیدگی دندان ها کمک کند.
- آدامس نعنا و دارچین به علت خاصیت قوی ضدباکتریایی، باکتری های مولد گازهای بد بوی دهان را نابود می کند، اما این را هم بدانید آدامس دارچین به دلیل طعم تند و تیزی که دارد، می تواند مخاط دهان را دچار سوختگی، قرمزی و آفت کند. افرادی هم که از آدامس های نعنایی جهت رفع نفخ و باد شکم استفاده می کنند، بدانند اسانس ها بیشتر به عنوان طعم دهنده به محصولات اضافه می شود و معمولا در کارخانجات خواص و اثربخشی اسانس نعنا در ترکیب با آدامس مدنظر قرار گرفته نمی شود.

آدامس جویدن هم آدابی دارد
آدامس را با دهان بسته و به آرامی بجوید. از مصرف آدامس های ترقه ای یا ایجاد سر و صدا و باد کردن و ترکاندن آدامس در کلاس درس و دانشگاه یا در محافل عمومی اجتناب کنید. اگر آدامس را از دهانتان خارج کردید دیگر آن را مصرف نکنید و هنگام دورانداختن، آن را داخل دستمال یا تکه کاغذی بپیچید و درون سطل زباله بیندازید و هرگز آن را به زیر ظرف یا دیوار نچسبانید.

رضا علوی بازدید : 65 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

خیلی افراد برای تمیز و سالم نگه داشتن گوششان، به طور مرتب داخل آن را تمیز می‌کنند. اما تمیز کردن گوش کار صحیحی نیست. درواقع، گوش برنامه بهداشت خود را دارد و با وارد کردن اشیاء مختلف در گوش این فرایند طبیعی را بر هم می‌زنید؛ یا بدتر ایجاد آسیب‌دیدگی می‌کنید.
آکادمی گوش و حلق و بینی امریکا، استفاده از گوش پاک‌کن و عادت وارد کردن انگشت یا هر شی دیگر داخل گوش برای تمیز کردن آن را منع می‌کند. این آکادمی در وب‌سایت خود این روش تمیز کردن گوش را با خطر آسیب رسیدن به شنوایی یا از دست دادن آن مرتبط می‌داند.
موم گوش که در اصطلاح پزشکی سرومن نامیده می‌شود، ماده‌ای سالم در گوشهایتان است و بعنوان عامل تمیزکننده عمل می‌کند. این ماده ویژگی محافظ، آنتی‌باکتریال و روان‌ساز دارد و از پرده گوش تا مجرای بیرونی آن حرکت کرده و کانال گوش را تمیز کرده و بعد خشک شده و می‌ریزد. این یک فرایند خودتنظیم است و در شرایط عادی نیازی به ایجاد تداخل در آن نیست. اگر موم گوش وجود نداشته باشد، گوش خشک و خارش‌دار می‌شود. 

وقتی برای تمیز کردن گوش از گوش‌پاک‌کن استفاده می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
وقتی از گوش پاک‌کن استفاده می‌کنید، درواقع موم گوش را عمیق‌تر به داخل گوشتان و جایی که نباید باشد فرو می‌کنید و ممکن است جلو پرده گوشتان جمع شده، آن را مسدود کرده و مشکلات مختلفی ایجاد کند.
قارچ، باکتری و ویروس‌های مختلف از گوش بیرونی به داخل گوش رفته و می‌تواند موجب بروز عفونت شود که بسیار دردناک خواهد بود. همچنین وقتی موم گوش در عمق گوش جمع می‌شود، می‌تواند موجب از دست رفتن شنوایی شود. و اگر عمیق‌تر از آن پیش رود، حتی می‌تواند به پرده گوش آسیب رسانده و موجب پارگی آن شود.

آیا گوش اصلاً باید تمیز شود؟
گوش‌هایتان نباید هیچوقت تمیز شوند. با تمیز کردن داخل گوش فقط موجب دور باطل می‌شود. دکتر دوگلاس باکاوس، مدیر بخش شنوایی در موسسه علوم اعصاب سوئد توضیح می‌دهد که وقتی به طور مداوم پوست گوشتان را می‌مالید، هیستامین زیادی تولید می‌شود. این موجب التهاب پوست می‌شود. و هرچه بیشتر آن را بخراشید، خارش بیشتری پیدا می‌کند.
تنها زمانی که موم گوش باید تمیز شود وقتی است که تحت معاینه پزشک باشید که تشخیص داده باشد گوشتان دچار انباشتگی موم شده است. این مشکل با علائمی مثل گوش‌درد، از دست رفتن شنوایی، وزوز گوش، خارش، ایجاد بو و ترشحات از گوش همراه است. در چنین شرایطی گوش باید توسط متخصص تمیز شود.
اگر می‌خواهید به تمیز کردن گوشتان ادامه دهید، هیچ چیز را وارد گوش داخلی‌تان نکنید! فقط گوش بیرونی را با استفاده از پنبه تمیز کنید.
دکتر باکاوس مخلوطی از سرکه سفید، الکل و آب به میزان یکسان را برای تمیز کردن گوش پیشنهاد می‌کند. دقت کنید که این مخلوط باید در دمای محیط باشد و برای هر گوش از چند قطره بیشتر استفاده نکنید.

آخرین نکته اینکه هیچ چیز را نباید داخل گوشتان فرو کنید. اجازه بدهید بدن جادوی خود را انجام دهد!

رضا علوی بازدید : 53 دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

انواع خوراکی‌های دودی مانند ماهی، برنج، گوشت، سوسیس،‌ کالباس، سس و پنیرهای دودی حاوی مواد شیمیایی مختلف ساطع ‌شده از دود مانند هیدروکربن‌ها هستند و می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.
ترکیب‌های شیمیایی که در قسمت‌های سوخته خوراکی‌های کبابی یا سرخ‌شده مانند ته‌دیگ، بلال، جوجه کباب، سیب‌زمینی سرخ‌شده و... وجود دارد، حاوی مواد سرطان‌زاست و احتمال ابتلا به انواع سرطان را در مصرف‌کننده افزایش می‌دهد.
برخی شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند اسپارتام حاوی ترکیب‌های سرطان‌زا هستند و مصرف آنها نه تنها برای بیماران دیابتی مفید نیست بلکه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را هم در آنها افزایش دهد.
عادت به خوردن غذاهای چرب، سرخ‌کردنی و پرکالری می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را در خانم‌ها بالا ببرد.
سدیم، نیتریت، نیترات و نیتروزامین موجود در گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس، آنها را به موادغذایی سرطان‌زا تبدیل کرده است. اگر در مصرف این خوراکی‌ها افراط شود، احتمال ابتلا به سرطان‌هایی در مصرف‌کننده بالا می‌رود.
حتی اگر خوراکی‌های مفیدی مانند ماهی و میگو هم درون روغن بسیار داغ و با حرارت بسیار بالا سرخ شوند، ترکیب‌های سرطان‌زایی در آنها آزاد می‌شود که خطر ابتلا به انواع سرطان را بالا می‌برند.
بیشتر افرادی که در مصرف چربی‌های حیوانی و گوشت قرمز افراط می‌کنند و رژیم غذایی‌شان از نظر میوه‌ها و سبزی‌ها فقیر است، در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارند.
هرچه میزان مصرف گوشت‌های کبابی و نیم‌پز در برنامه غذایی‌ بیشتر باشد، شانس ابتلا به سرطان‌ پروستات و پستان بیشتر خواهد شد.
افرادی كه میوه، سبزی و موادغذایی تازه و سالم در برنامه غذایی خود ندارند و اهل الکل و دخانیات هم هستند، به اندازه كافی ویتامین و موادمعدنی دریافت نمی‌كنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مری قرار می‌گیرند.
شانس ابتلا به سرطان پروستات با مصرف فراوان غذاهای چرب و پرکالری تا حد قابل‌توجهی بالا می‌رود.
احتمال افزایش ماده سمی و سرطان‌زای آکریلامید در اثر سرخ کردن شدید و با حرارت بالا در سیب‌زمینی وجود دارد.
ارتباط مستقیمی بین مصرف نوشیدنی‌های الکلی و ابتلا به سرطان حنجره وجود دارد.
مصرف روغن‌های جامد و هیدروژنه خطر ابتلا به سرطان را برای مصرف‌کننده در پی دارد.
محققان انگلیسی معتقدند افرادی که بیشتر موادغذایی شور و نمک‌سود استفاده می‌کنند، 2 برابر سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان معده قرار دارند.
ماهی و گوشت‌های خشک و دودی حاوی نیتروزامین هستند و مصرف مداوم آنها خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی مانند سرطان معده و روده را افزایش می‌دهد.
مصرف بیش از حد چربی‌های حیوانی، احتمال ابتلا به سرطان را در خانم‌ها و آقایان افزایش می‌دهد.
مصرف فراوان انواع خوراکی‌های حاوی چربی ترانس مانند چیپس،‌ پفک یا اسنک‌های دیگر می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را تا حد چشمگیری بالا ببرد.
مصرف بیش از حد غذاهای تند، ترش و شور می‌تواند باعث از بین رفتن تدریجی دیواره داخلی معده و افزایش خطر ابتلا به سرطان معده شود.
شانس ابتلا به سرطان معده در افرادی که کمتر میوه و سبزی می‌خورند و در خوردن غذاهای سوخاری، دودی، کبابی، کنسروی و سرشار از نمک افراط می‌کنند، بیشتر از سایرین است.
دود حاصل از زغال که روی کباب‌های زغالی می‌نشیند، حاوی مواد سرطان‌زایی مانند ترکیب‌های معطر هیدروکربنی است و خطر ابتلا به سرطان، به‌خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش را بالا می‌برد.

رضا علوی بازدید : 65 شنبه 26 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

جرم در واقع رسوبی است که روی دندان‌ها و لثه تشکیل می‌شود و نه‌تنها باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود بلکه رنگ و سلامت دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به پوسیدگی آنها و بروز بیماری‌های لثه منجر شود. البته افرادی که زیاد چای و قهوه مصرف می‌کنند و سیگار می‌کشند زودتر دچار جرم دندان خواهند شد. پس به نوعی باید جرم دندان‌ها را از بین ببریم. 
دکتر مهرداد صادقی، دندانپزشک زیبایی دراین‌باره می‌گوید: بزاق دهان به صورت طبیعی دارای املاح بسیاری است که در قسمت‌هایی از دهان و دندان‌ها رسوب می‌کند و به مرور زمان هم میکروب‌های دهانی و مواد غذایی به این رسوبات اضافه می‌شوند. 
در مراحل اولیه این پلاک‌ها براحتی با مسواک‌زدن و نخ‌ دندان کشیدن قابل پاک شدن است، اما به مرور زمان به لایه‌ای سخت تبدیل می‌شود که نیاز به مداخلات درمانی دارد؛ یعنی این‌که برای از بین بردن جرم باید به دندانپزشک مراجعه و جرمگیری کنید.

آیا جرمگیری خطر دارد؟
به گفته دکتر صادقی بیشتر مردم فکر می‌کنند جرمگیری مینای دندان‌ها را از بین می‌برد و زمینه بروز پوسیدگی‌ را فراهم می‌کند در حالی که جرم دندان علاوه بر این‌که برای لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان مضر است، محلی برای تجمع و تکثیر میکروب‌ها به حساب می‌آید و فقط با جرمگیری می‌توان این مشکل را حل کرد. پس این جرم است که ضرر دارد نه جرمگیری!خیلی‌ها می‌گویند جرمگیری باعث حساس شدن دندان‌ها می‌شود و در صورت مصرف نوشیدنی گرم یا سرد دندان‌ها تیر می‌کشند. 
دکتر صادقی معتقد است وجود جرم روی دندان‌ها به علت ضخامتی که دارد به عنوان یک عایق عمل می‌کند و تا حدی جلوی حس دندان‌ها را می‌گیرد. بنابراین طبیعی است که با برداشته شدن آن بهتر متوجه تغییرات حرارتی شویم. البته این حساسیت همیشگی نیست و بعد از چند روز از بین می‌رود، پس نگران نباشید.

جرمگیری و لق شدن دندان‌ها؟
یکی از باورهای نادرست درباره جرمگیری این است که این اقدام درمانی، لق‌شدن دندان‌ها را به همراه دارد. 
به گفته دکتر صادقی با تجمع تدریجی جرم روی دندان‌ها و لثه و بی‌توجهی به این موضوع، مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می‌رود. در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده ولی به علت انباشتگی جرم و چسباندن دندان‌ها به هم، بیمار لق شدن آنها را احساس نکرده است، اما بعد از برداشتن جرم‌ها فرد متوجه آن می‌شود. البته این در مورد همه افرادی که جرمگیری می‌کنند، صادق نیست. مثلا فردی که دندان‌های سالمی دارد بعد از جرمگیری مشکلی نخواهد داشت و اتفاقا از این که بوی بد دهانش از بین رفته و دندان‌های تمیزتری دارد، بسیار راضی و خوشحال است.

جرمگیری چگونه انجام می‌شود؟
در جرمگیری با ابزارهای دستی، دندانپزشک از یک جرمگیر دندان استفاده می‌کند و به‌صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را از بین می‌برد، اما این نوع جرمگیری سطحی و مناسب افرادی است که جرم دندانی زیادی ندارند. 
در جرمگیری با ابزارهای التراسونیک، پزشک به کمک یک دستگاه کوچک و سر فلزی آن پلاک‌ها را از روی سطح دندان‌ها و لثه پاک می‌کند و از اسپری آب برای شستن جرم و سرد نگهداشتن سر دستگاه کمک می‌گیرد. البته سوال بسیاری از متقاضیان جرمگیری از دندانپزشک‌ این است که آیا جرمگیری درد دارد؟
به گفته دکتر صادقی بیمار در حین جرمگیری هیچ دردی را احساس نمی‌کند، چون نوک قلم دستگاه جرمگیری با ایجاد لرزش و ضربه‌های بسیار کوتاه روی جرم‌ها آنها را از بین می‌برد، اما دندان را نمی‌تراشد که باعث ایجاد درد شود.

جرمگیری؛ هر چند وقت یک بار؟
بسیاری از افراد با یک بار جرمگیری و رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان ممکن است تا مدت‌ها نیازی به جرمگیری مجدد نداشته باشند، اما برخی دیگر که به صورت مداوم از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنند، چندان توجهی به زیبایی و سلامت دندان‌هایشان ندارند و شب‌ها به یک مسواک زدن 15 ثانیه‌ای اکتفا می‌کنند زودتر دچار جرم دندانی خواهند شد. 
به گفته دکتر صادقی هر شش ماه یکبار می‌توان دندان‌ها را جرمگیری کرد، اما همه افراد باید حداقل سالی یک بار این کار را انجام دهند.

خمیر دندان‌های ضد جرم
استفاده از خمیردندان‌های ضدجرم موجود در بازار تا حدی می‌تواند جرم دندان‌ها را از بین ببرد، اما باید بدانید این محصولات دارای مقادیر زیادی از مواد ساینده هستند و استفاده همیشگی از آنها توصیه نمی‌شود چون به مرور زمان هم به مینای دندان آسیب می‌رسانند و هم باعث بروز حساسیت‌های دندانی می‌شوند.

بروساژ یعنی چه؟
احتمالا شما هم واژه بروساژ را همراه با جرمگیری دندان دیده یا شنیده‌اید. بد نیست بدانید دندانپزشکان با آغشته کردن دندان‌ها به خمیر مخصوص و نصب برس کوچکی روی یک وسیله خاص چرخشی اقدام به بروساژ سطوح دندانی می‌کنند که این کار معمولا بعد از جرمگیری و برای ایجاد سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که چسبندگی زیادی ندارند، استفاده می‌شود.
این روزها یکی از درمان‌های زیبایی که مردم از دندانپزشکان می‌خواهند، سفید کردن دندان است. یادتان باشد دندانپزشک شما هنگام جرمگیری، رسوبات رنگی و املاح ته‌نشین شده روی دندان‌ها را برمی‌دارد و در نتیجه رنگ داخلی دندان تغییر نخواهد کرد و نباید انتظار سفیدی و درخشندگی داشته باشید؛ هر چند به دلیل از بین رفتن لایه جرم، کمی تغییررنگ را احساس می‌کنید ولی در بلیچینگ (روشی برای سفید کردن دندان‌ها) ماده‌ای به نام پراکسید هیدروژن به درون ساختار مینایی دندان نفوذ کرده و باعث اکسید شدن رنگدانه‌ها و در نتیجه سفید شدن دندان‌ها می‌شود. از طرفی این کار بیشتر جنبه زیبایی دارد، در حالی که جرمگیری یک اقدام درمانی است.


رضا علوی بازدید : 53 شنبه 26 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

وقتی می‌‌خواهید یک تیوب خمیردندان بخرید تعداد گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید گیج‌کننده هستند. آیا باید بدنبال خمیردندانی باشید که جرم‌گیر باشد؟ فلوراید داشته باشد؟ یا هر دو؟ ... یادتان باشد که خمیردندان‌های سفیدکننده یا خمیردندان‌هایی با مواد طبیعی نیز وجود دارند. وقتی پای انتخاب خمیردندان به میان می‌آید، اول از همه باید به نیازهای منحصربه‌فرد خود در بهداشت و سلامت دهان و دندانتان توجه کنید.
خمیردندان به شکل‌های خمیر، ژل یا پودر وجود دارد. با وجود تنوع زیاد خمیردندان، برخی ترکیبات هستند که در بیشتر خمیردندان‌ها مشترک هستند. این ترکیبات عبارت‌اند از:
مادۀ ساینده: موادی زبر، حاوی کلسیم‌کربنات و سیلیکات، هستند که به پاک کردن غذا، باکتری و برخی لک‌های روی دندان کمک می‌کنند.
طعم‌دهنده: شیرین‌کننده‌های مصنوعی، شامل ساخارین، اغلب به خمیردندان اضافه می‌شوند تا مزۀ آنها را بهتر کنند. با اینکه بیشتر مردم طعم نعناع را دوست دارند، خمیردندان در طعم‌های مختلفی، مانند دارچین، لیمو و آدامس (برای کودکان یا بزرگسالانی که با کودک درون زندگی می‌کنند)، وجود دارد.
رطوبت‌نگهدار برای حفظ رطوبت: فرمول‌های خمیری یا ژل اغلب حاوی موادی هستند که گلیسرول دارند تا از خشک شدن خمیردندان پیشگیری کنند.
غلیظ‌کننده: موادی که غلظت خمیردندان را بیشتر می‌کنند، مانند ملکول‌های صمغ و شیره که در برخی گیاهان دریایی یافت می‌شود، به ایجاد و حفظ بافت مناسب خمیردندان کمک می‌کند.
پاک‌کننده: کفی که هنگام مسواک زدن می‌بینید از پاک‌کننده‌هایی نظیر سدیم‌لوریل‌سولفات است.

خمیردندان فلوراید
مهم‌ترین ترکیبی که هنگام خرید یک خمیردندان باید به دنبال آن باشید فلوراید است. فلوراید یک مادۀ طبیعی است. این ماده در کاهش چشم‌گیر پوسیدگی دندان و کرم‌خوردگی طی 50 سال اخیر بسیار سودمند بوده است. باکتری دهان از شکر و نشاستۀ باقی‌مانده روی دندان‌ها پس از غذا خوردن، تغذیه می‌کند. فلوراید دندان‌ها را در برابر اسیدی که پس از این اتفاق ایجاد می‌شود محافظت می‌کند. این کار به دو روش انجام می‌شود: اول اینکه فلوراید مینای دندان را تقویت می‌کند تا کمتر بر اثر اسید آسیب ببینید. در مرحلۀ دوم، با کانی‌شدگی مجددِ مناطقی که شروع به پوسیدگی کرده‌اند آسیب‌های اولیه را ترمیم می‌کند.
استفاده از خمیردندان فلوراید راهی مهم برای اطمینان از این است که دندان‌ها از مزایای این مادۀ معدنی دوستدار دندان بهره‌مند می‌شوند. فکر نکنید اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب فلوریده است نیازی به استفاده از خمیردندان فلوراید نیست. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از خمیردندان فلوراید به افزایش چگالی فلوراید در دندان کمک می‌کند؛ حتی در مناطقی که منابع آب میزان بالایی از مواد معدنی را دارند.

خمیردندان کنترل جرم
خمیردندان‌های بسیاری برای کنترل جرم در بازار وجود دارد که بیشتر آنها حاوی فلوراید است. هر کس لایه‌ای باکتری روی دندان‌هایش دارد که پلاک نامیده می‌شود. اگر پلاک فوراً با رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان برداشته نشود تبدیل به جرم می‌شود. این رسوب، که به سختی پاک می‌شود، روی دندان و زیر لثه انباشته و در نهایت منجر به بیماری لثه می‌شود.
تنوع ترکیباتی که در خمیردندان‌ها برای پیشگیری از جرم روی دندان استفاده می‌شود زیاد است. ترکیبات شیمیایی، شامل پیروفسفات و زینک سیترات، اغلب به خمیرندان افزوده می‌شود و تأثیر آن به اثبات رسیده است. علاوه بر این، برخی از خمیردندان‌های کنترل جرم شامل آنتی‌بیوتیکی به نام تریکلوزان هستند که برخی از باکتری‌های دهان را می‌کشد. خمیردندان‌هایی که حاوی مواد چندگانۀ ضدپلاک هستند در کنترل جرم، از خمیردندان‌هایی که فقط با یک پلاک مبارزه می‌کنند، مؤثرتر هستند.

خمیردندان برای دندان‌های حساس
برای افرادی که دندان‌هایی آنها به‌راحتی تحریک می‌شود، مثلاً با دمای گرم و سرد، خمیردندان‌هایی وجود دارد که برای دندان‌های حساس تولید شده‌اند. این خمیردندان‌ها معمولاً شامل نیترات پتاسیم یا کلوراید استرونتیوم هستند. ترکیبات شیمیایی نام‌برده تا 4 هفته طول می‌کشد تا دندان را تسکین دهد و با بستن راه‌های عبور دندان، که متصل به اعصاب داخل دندان هستند، به حساسیت دندانی کمک کنند.

خمیردندان‌های سفیدکننده
برای کمک به افرادی که دندان‌های سفیدصدفی می‌خواهند، بسیاری از خمیردندان‌های سفیدکننده برای استفادۀ روزمره وارد بازار شده‌اند. خمیردندان‌های سفیدکننده مادۀ سفیدکننده ندارند. در عوض، مواد ساینده‌ یا شیمیایی دارند که به طور مؤثری دندان را جلا می‌دهد یا لکه‌ها را به دام انداخته و آنها را از سطح دندان پاک می‌کند. با اینکه ممکن است نگران باشید که مواد ساینده یا سفیدکننده احتمال آسیب رساندن به دندان‌های شما را دارد، مطالعات نشان می‌دهد که خمیردندان‌های سفیدکننده سخت‌تر از دیگر انواع خمیردندان روی مینای دندان نیستند.

نکاتی برای انتخاب خمیردندان
در اینجا نکاتی برای انتخاب بهترین خمیردندان که مطابق با نیازهای دندانی همۀ افراد خانواده‌تان باشد را عنوان می‌کنیم:
خمیردندانی را انتخاب کنید که مجوز انجمن دندانپزشکی امریکا را داشته باشد. نیاز خمیردندان شما هر چیزی که باشد، حتماً خمیردندانی را انتخاب کنید که مهر تأیید انجمن دندانپزشکی امریکا را داشته باشد. خمیردندان‌هایی که با این مهر متمایز شده‌اند، توسط هیئتی از کارشناسان علمی مستقل برای بی‌خطر بودن و مؤثر بودن محصول ارزیابی شده‌اند. همۀ خمیردندان‌هایی که مهر انجمن دندانپزشکی امریکا را دارند حاوی فلوراید، مهم‌ترین ترکیب هر خمیردندان، هستند.

نیازهای خود و خانواده‌تان را در نظر بگیرید: تا زمانی که از خمیردندان فلوراید استفاده می‌کنید، بهترین خمیردندان بستگی به انتخاب شخصی و اولویت شما دارد. اگر می‌‌خواهید سبک زندگی کاملاً طبیعی داشته باشید، ممکن است دلتان بخواهد به دنبال خمیردندانی باشید که هم مهر انجمن دندانپزشکی امریکا را داشته باشد و هم فقط حاوی مواد طبیعی باشد. برای افرادی که سعی می‌کنند کم‌کم عادات بهداشت و سلامت خوب دهان و دندان را به کودکان خود تزریق کنند، چرا خمیردندان‌هایی انتخاب نکنید که با طعم میوه هستند و براق‌کننده دارند تا کودکان به مسواک زدن دندان‌های خود تشویق شوند؟ برخی افراد می‌خواهند با استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده سفیدی دندان‌های خود را حفظ کنند. برخی دیگر دوست دارند هنگام مسواک زدن خمیردندانی را استفاده کنند که حاوی پراکسید هیدروژن یا جوش شیرین باشد.

رضا علوی بازدید : 50 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

درمان سرطان سینه: کلم خام

انواع کلم های خام را به برنامه روزانه غذای خود اضافه کنید. با کلم سالاد درست و با طعم دهنده های موردعلاقه تان سرو کنید. این سبزی های خوشمزه علاوه بر اینکه شکل و رنگ زیبایی دارند و به میز غذا تنوع می بخشند، برای از بین بردن سلول های سرطانی نیز بسیار مفید هستند. فلاونوئید موجود در کلم خام خاصیت ضدسرطانی دارد و روزی یک کاسه از آن کمک می کند تا هرگز دچار سرطان سینه نشوید.

درمان سنگ کلیه: شربت آبلیمو

به تازگی بیماری سنگ کلیه بیشتر از ناراحتی های قلبی، سکته و دیابت در میان مردم شیوع پیدا کرده است. تعداد افرادی که به این مشکل مبتلا هستند در طول 13 سال گذشته دو برابر شده است. اگر شما نیز به این بیماری دچار هستید تا می توانید لیموناد بنوشید. آب لیمو بیشتر از انواع دیگر مرکبات، سیترات دارد و این سیترات کمک می کند تا رسوبات کلسیم که منجر به ایجاد سنگ کلیه می شوند، از بین بروند. با لیموهای تازه شربت آب لیمو تهیه کنید یا لیموناد آماده بخرید.

درمان موهای نازک: اسموتی موز

اگر موهای نازک و ظریفی دارید احتمالا یکی از نگرانی های شما دیده شدن کف سرتان است. بنابراین باید باعث پرپشتی و ضخامت بیشتر موهای خود بشوید. برای این منظور باید تغذیه درستی داشته باشید و خوراکی های سرشار از پروتئین مصرف کنید. اما علاوه بر آن می توانید ماسک پروتئینی نیز برای موهای خود درست کنید.
بهترین ماسک برای تقویت ریشه و ضخامت موها، اسموتی موز است. این آب میوه مخلوط حاوی موزهای سرشار از اسید و تخم مرغ است که هر دو برای کشسانی، قدرت و ضخامت بخشیدن به مو بسیار مفید هستند. برای تهیه این اسموتی، دو زرده تخم مرغ، دو عدد موز رسیده، دو یا سه قاشق غذاخوری عسل، نصف پیمانه نرم کننده، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم حسابی مخلوط کنید تا پوره ای نرم و لطیف به دست بیاید. این مواد را روی موهای خود بریزید و به مدت 20 تا 30 دقیقه بگذارید روی موهایتان بماند. سپس با آب سرد آبکشی کنید. نتیجه این ماسک را در لحظه می توانید ببینید. البته باید بدانید که این ماسک تا دفعه بعدی که حمام بروید و شامپو بزنید بیشتر پایدار نیست.

درمان گزش پشه: آسپرین

فصل گرما رسیده است و پشه ها راهشان را به خانه های ما پیدا خواهند کرد. هنگامی که مورد گزش پشه قرار گرفتید، خارش و سوزش آن را با خمیر آسپرین کاهش دهید. برای این منظور، یک آسپرین ضعیف را له کنید و یک قطره آب به آن اضافه تا خمیر شود. این خمیر ضد سوزش و التهاب است و قرمزی و باد حاصل از نیش پشه، موهای زیرپوستی و جوش را کاهش می دهد زیرا آسپرین حاوی اسید سیلاسیلیک (ماده ای که در داروهای ضد جوش استفاده می شود) است.

درمان آکنه: نمک

برای جوش های پایدار ابتدا خیلی نرم صورت خود را با سنگ نمک یا نمک های درشت و زبر مالش دهید تا ضدعفونی شود و سپس چند قطره روغن درخت "نیم" روی آن بریزید. پس از چند دقیقه آبکشی کنید و ماسکی از ماست را به مدت 15 تا 30 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. اسید لاکتیک موجود در ماست، لایه بردار طبیعی است که موجب شفافیت بیشتر پوست، از بین رفتن آکنه و کمرنگ شدن لکه ها می شود. 

درمان حالت تهوع: شربت های شیرین

اگر محتویات قرص های ضدتهوع را مطالعه کرده باشید متوجه می شوید مملو از شکر است. به همین دلیل، برای برطرف کردن این حالت خود می توانید شربت شیرین میوه بنوشید. برای تهوع های ناشی از حرکت، استفراغ های صبحگاهی یا دل به هم خوردگی معده آخرین چیزی که لازم دارید، غذای زیاد است. همین شربت های شیرین و سودا به شما کمک می کند تا بهتر شوید.

درمان اسهال: پوست انار

برای برطرف کردن اسهال می توانید از خوراکی های گیاهی کمک بگیرید. به طور مثال، چای تهیه شده از پوست انار به معده به هم ریخته کمک بسیاری می کند. از این پس، انارها را خشک و نگهداری کنید. پوست خشک انار تا 6 ماه می ماند. سپس یک قاشق غذاخوری پر از پودر پوست انار را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید سه تا 4 دقیقه بماند. این ماده سرشار از تانین است که باعث ایجاد مایع لعابی اطراف معده و کاهش درد آن می شوند. دو قاشق غذاخوری از این نوشیدنی را 4 تا 6 بار در روز بنوشید.

درمان شوره سر: زنجبیل

شوره سر در واقع نوعی عارضه پوست سر است که به طور مدام سلول های مرده را دور می ریزد. برای کاهش دادن سرعت پوست ریزی و مبارزه با شوره از ریشه زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل خاصیت ضد التهاب دارد و باعث تسکین کف سر می شود و پوسته های سر را کنترل می کند.
برای این منظور باید نصف یک زنجبیل بزرگ را درون دو پیمانه آب بجوشانید تا به اندازه یک فنجان چای شود. یک قاشق غذاخوری آب لیمو و روغن زیتون به آن اضافه کنید. این مایع را درست روی پوسته های سر بمالید، اجازه دهید خشک شود و سپس با شامپو بشویید. 

درمان افسردگی: قهوه

بسیاری از افرادی که از افسردگی رنج می برند به خرید داروهای گران قیمت روی می آورند. اما محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده اند نوشیدن چند فنجان قهوه در طول روز می تواند نیاز به این داروها را از بین ببرد. آنها ثابت کرده اند، خانم هایی که در طول روز به طور میانگین 4 فنجان قهوه می نوشند، حدود 20 درصد کمتر از افراد دیگر که قهوه یا دیگر نوشیدنی های کافئین دار نمی نوشند، به افسردگی دچار می شوند. کافئین، در برابر سم عصبی که منجر به افسردگی می شود مغز را محافظت می کند. همچنین باعث ایجاد نشاط و انرژی نیز می شود. به همین منظور، بهتر است قهوه را در وعده های صبح خود بگنجانید و سعی کنید از نمونه های ارگانیک استفاده کنید.

رضا علوی بازدید : 47 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

1. سردرد خوشه ای
این نوع سردرد، شدیدترین درد را به همراه دارد، در عین حال کمتر از انواع دیگر شایع است. از هر ۱۰ فرد مبتلا به این بیماری، ۹ نفرشان مرد است که اغلب سیگاری های ماهر و دایم الخمر در زمره این گروه قرار دارند.
سردردهای خوشه ای به صورت گروهی حمله می کنند. معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می کند و ممکن است روزها، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. در نهایت هم این امکان وجود دارد که پس از بهبودی نسبی، درد ماه ها یا سال ها به سراغ فرد نیاید و او فکر کند که کاملا خوب شده است.
در هنگام شروع حمله، دردی شدید و کشنده در یک طرف سر احساس می شود. ضمن آن که ممکن است آبریزش بینی و چشم از همان طرف سر آغاز شود. گاهی اوقات استنشاق اکسیژن خالص در مرحله اول بروز سردرد، ممکن است درد را متوقف کند. هنگامی که به این نوع سردرد مبتلا شدید، سیگار نکشید و از انجام فعالیت های استرس زا خودداری کنید.

2. سردرد تنشی یا هیجانی
این نوع سردرد بسیار شایع است. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت است. مهم ترین دلیل پیدایش این انقباض ها نیز هیجانات عصبی است. سردرد تنشی، هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز می کند و هم به شکل مزمن و حاد گریبان افراد را می گیرد. طوری که شخص در طول یک ماه ممکن است پنج روز با این سردرد دست و پنجه نرم کند.
درد معمولا از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه شروع می شود و به تــدریج تمام کاسه سر را فرا می گیرد. این درد ماهیت فشاری داشته، ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از اینکه سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند، اما به استفراغ دچار نمی شود. این درد می تواند ۳۰ دقیقه تا ۷ روز ادامه داشته باشد.
برای درمان سردردهای پراکنده و نامنظم معمولا می توان از قرص های مسکن استفاده کرد. علاوه بر آن، سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله، یا ماساژ آرام شقیقه و گیجگاه می تواند تاثیر بسزایی در تسکین این نوع سردرد داشته باشد.

3. میگرن
میگرن، سردرد شدید و گذرایی است که گاه در یک قسمت سر پدید می آید. میگرن در زبان یونانی به معنای "نیمه سر" است. معمولا سردرد میگرنی با یک دوره مقدماتی آغاز می شود که طی آن شخص به طرز غیرعادی احساس خستگی و کسالت می کند. سپس حالت تهوع، استفراغ، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور (ترس از نور) به وجود می آید. این دوره مقدماتی ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و متعاقب آن سردرد بروز می کند.
دردی که با میگرن همراه است ربطی به گشاد شدن رگ ها ندارد. در حقیقت، افراد مبتلا به میگرن نمی توانند به خوبی در برابر محرک های محیط از قبیل نور، صدا و حتی علایم درد واکنش نشان دهند، در نتیجه میزان درد شدت می یابد.
با اسکن مغز معلوم گردید به هنگام بروز میگرن، فعالیت ساقه مغز نیز غیر طبیعی می شود. ساقه مغز به ناحیه ای از مغز گفته می شود که کنترل واکنش های مربوط به گرسنگی و تنفس را بر عهده دارد. این ناحیه همانند فیلتر عمل می کند و موجب می شود افراد، پیغام های ناخواسته یا مزاحم مثل صداهای اضافی را از خود دور کنند. هنگامی که ساقه مغز خوب عمل نکند، این پیغام ها به سمت مغز هجوم می برند و موجب پر شدن مغز از بارهای اضافی می شوند.
به نظر می رسد داروهای ضد تشنجی که به منظور جلوگیری از حمله صرع توسط بیماران مبتلا به صرع مصرف می شود، می تواند آن دسته از سلول های عصبی را که موجب بروز میگرن می شوند غیر فعال کند. طبق تحقیقات حدود ۷۰ درصد بیماران مبتلا به میگرن شدید، از این داروها استفاده می کنند. داروهای ضد تشنج، عوارض جانبی مثل خستگی، اضطراب و ریزش مو را به دنبال دارند. بنابراین باید به دنبال داروهای جدیدی بود که تنها روی ساقه مغز اثر بگذارند.

4. سردرد به علت مننژیت (عفونت پرده مغزی)
درد در این بیماران به صورت فشرده است و تمام سر را فرا می گیرد، با استراحت کاهش می یابد و با حرکت بدنی تشدید می شود. وجود علایمی چون تب و سفتی گردن به تشخیص این نوع سردرد کمک می کند.

5. سردرد به علت تومور مغزی
این نوع سردرد معمولا متناوب بوده و در اوایل صبح شدیدتر است و بیشتر ماهیت حمله ای دارد. با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. معمولا سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاهی بیمار به علت سردرد از خواب بیــــــدار می شود.

6. سردرد به علت فشار خون بالا
سردرد در این بیماران، معمولاً زمانی ظاهر می شود که فشار خون ماکزیمم به حدود ۲۰ و فشار خون مینیمم به حدود ۱۲ رسیده باشد. این نوع سردرد غالبا در ناحیه پس سر است و با درمان فشار خون در اکثر موارد از بین می رود.

7. سردرد ناشی از بیماری های چشم
عیوب انکساری چشم، سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می شود. سردرد ناشی از آب سیاه چشم نیز معمولا در ناحیــه پیشانی متمرکز می شود، اما با درد شدید و تهوع همراه است.

8. سردرد ناشی از بیماری سینوس
سردرد ناشی از التهاب و عفونت سینوس ها (سینوزیت) اغلب در ناحیه پیشانــــی متمرکز می شود. این دردها با حرکت سر و دراز کشیدن تشدید می شود و پس از بیدار شدن از خــواب به حداکثر شدت خود می رسد. این سردردها با درمان التهاب یا عفونت سینوس ها مرتفع می شوند.

9. سـردرد ناشی از عفونت دندان
این نوع سردرد غالبا از ناحیه صورت شروع و به تدریج به تمام سر منتشر می شود و با درمان عفونت دندانی، درد از بین می رود.

10. سردرد آلرژیک
این نوع سردرد متعاقب تماس فرد بیمار با ماده حساسیت زا ایجــــاد می شود. معمولا همراه با این نوع سردرد، سایر علایم حساسیت مثل گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و گاهی اسهال دیده می شود و کنترل حساسیت معمولا به کنترل سردرد منجر می شود.

رضا علوی بازدید : 49 سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

۱- مدت زمان مکالمه تان را کاهش دهید

بهترین راهکار این است که مدت زمان مکالمه با تلفن همراه تان را کاهش دهید. مطالعات نشان می دهد اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می گیرد.

۲- کودکان فقط در مواقع ضرورت

به هیچ وجه درست نیست که کودکان یک تلفن همراه مخصوص خودشان داشته باشند، چون مغز کودکان در حال رشد بوده و اثر امواج تلفن همراه بر آنها پنج برابر بیشتر است. بهتر است کودکان جز در موارد ضرورت، با تلفن همراه خود صحبت نکنند.

۳- تلفن همراه را در جیب شلوارتان و یا روی کمربندتان قرار ندهید

بهتر است تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید، چون بافت های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت های سر و صورت، اشعه های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می بینند.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می دهند، تعداد اسپرم هایشان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و دچار عقیمی موقت می گردند.

۴- اول بگذارید ارتباط برقرار شود

وقتی شماره گرفتید، اجازه دهید اول ارتباط با طرف مقابل برقرار شود، سپس موبایل را روی گوش تان قرار دهید. در این صورت تحت اشعه مضر کمتری قرار می گیرید. شما می توانید برقرار شدن ارتباط را روی صفحه تلفن همراه تان ببینید.

۵- تلفن همراه تان را داخل پوشش های فلزی قرار ندهید

برای موبایلتان پوشش های فلزی نخرید. این محفظه های فلزی مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراه را که به سمت بدن شما می آیند، تشدید و منعکس می کنند.

استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است

۶- تلفن همراهی با میزان اِس.اِی.آر پایین تر (جذب پایین اشعه برای بدن) بخرید

هنگام خرید تلفن همراه به میزان اِس.اِی.آر آن توجه کنید. این عدد به طور معمول به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه روی گوشی و یا کاتالوگ آن درج می شود و نشان می دهد که هنگام استفاده از تلفن همراه چه مقدار از امواج جذب بدن شما می شود.

هر چه این عدد در یک گوشی تلفن همراه پایین تر باشد، آن گوشی ایمن تر است.

۷- از هدست استفاده کنید

برای اینکه امواج تلفن همراه هنگامی که آن را روی گوش تان قرار داده اید مغز شما را نشانه نروند، باید آن را از سرتان دور کنید.

بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوش تان، از یک «هندزفری» یا «هدست» سیم دار استفاده کنید. این کار موجب می شود امواج تلفن همراه به سمت مغز شما نیایند.

۸- از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید

برای کاهش تماس با امواج مضر تلفن همراه، هنگام صحبت کردن با آن، از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید. فراموش نکنید در این شرایط تلاش کنید تا می توانید تلفن همراه را دورتر از بدن تان قرار دهید. با بیشتر شدن فاصله، میزان امواج الکترومغناطیس به میزان زیادی کاهش می یابد.

۹- از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید

آنتی اکسیدان ها موادی در بدن هستند که از پیری پیشگیری می کنند و برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند. امواج تلفن همراه می توانند این ترکیبات حیاتی بدن را از بین ببرند و فرمول شیمیایی آنها را بشکنند. بنابراین چون در طول روز شما مدت زیادی تحت تابش این اشعه های مضر قرار می گیرید، خوب است روزانه از موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان بیشتری استفاده کنید.

۱۰- جلوی آنتن موبایلتان را نپوشانید

مسدود کردن آنتن تلفن همراه هنگام استفاده از آن، مقدار پرتوهای جذب شده از طریق مغز را افزایش می دهد. این کار موجب می شود کارایی تلفن همراه کاهش یابد و موجب شود موبایل از نیروی بیشتری برای ایجاد کیفیت بیشتر استفاده کند و پرتوهای بیشتری را منتشر کند.

۱۱- موبایل در منزل

بهتر است موبایل را هنگام خواب دور از خودتان قرار دهید. همچنین در حالت آنتن دهی بالای موبایل در محل سکونت یا محل کار و داشتن علائمی نظیر سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم کیفیت خواب خوب مثل بی خوابی یا کابوس، سوزش چشم ، فشار خون بالا و یا حالت گُر گرفتگی، اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب، استرس و پرخاشگری به احتمال زیاد در معرض امواج قوی الکترومغناطیس قرار دارید. بهتر است نسبت به شناسایی و ایزوله کردن محیط خود در برابر امواج بالا اقدام نمایید.

۱۲- موبایل و خانم باردار

امواج بالای موبایل، آسیب جدی به سلول های در حال شکل گیری و دی ان ای جنین وارد می نماید. لذا بهتر است خانم های باردار در طول ایام بارداری، موبایل را از خود دور نگه دارند، خصوصا در هنگام زنگ خوردن موبایل یا برقرار شدن تماس که بیشترین میزان موج را دارا می باشد، موبایل در نزدیکی بدن آنها نباشد.

قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد

۱۳- موبایل و بیماری های خاص

امواج الکترومغناطیس تاثیرات مخربی بر روی سلول های ضعیف گذاشته و می تواند در پیشرفت بیماری و طولانی شدن درمان آن تاثیر بگذارد.

لذا بهتر است افراد با بیماری های خاص خصوصا تومور، ام اس، لوسمی، اختلالات خونی و قلبی و کلیوی یا افرادی که پروتز یا قعطه فلزی در بدن دارند، از موبایل و امواج الکترو مغناطیس دوری نمایند.

۱۴- موبایل در بیمارستان

استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است.

سازمان جهانی بهداشت یک سری وسایل و تجهیزات پزشکی را مشخص کرده است که موبایل و سیستم های وایرلس از فواصل نزدیک می تواند روی آنها تأثیر بد بگذارد.

۱۵- موبایل در پمپ بنزین

امواج موبایل به دلیل داشتن پرتوهای قوی امواج الکترومغناطیس می تواند با برخورد به اشیای فلزی حالت جرقه ایجاد نماید.

موارد بسیار زیادی از انفجار خودروهای در حال سوختگیری، به دلیل استفاده از موبایل در جایگاه سوخت بوده که پرتوها با ایجاد جرقه در محل بخارهای بنزین، باعث انفجار و شعله وری محل گردیدند.

۱۶- محل قرارگیری موبایل

قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد.

بهتر است موبایل با اعضای اصلی بدن مانند قلب، سر و اندام پایین تنه فاصله داشته باشد.

همچنین زنگ خوردن موبایل در نزدیکی کارت های اعتباری مغناطیسی نیز می تواند باعث اختلال در کارایی آنها گردد.

۱۷- موبایل و استفاده از اینترنت

اتصال به اینترنت موبایل، امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می کند.

بهتر است در موارد ضروری از اینترنت موبایل استفاده کنید و بعد از استفاده، در حالت خاموش قرار دهید و یا بهتر است در مواقع لزوم از وایفای موبایل بجای اینترنت سیم کارت استفاده کنید.

۱۸- موبایل در وسیله نقلیه

موبایل در حال حرکت به میزان چند برابر آلودگی موجی تولید می نماید. همچنین به دلیل وجود دیواره های فلزی در خودرو، امواج در داخل خودرو محبوس شده و باعث جذب و نفوذ بیشتر امواج به بدن می گردد. همچنین استفاده طولانی مدت از موبایل هنگام رانندگی باعث بروز سردرد، سرگیجه، اختلال در هوشیاری و واکنش سریع راننده می گردد.

۱۹- ارتباط موبایل با تومور مغزی

پژوهشگران علوم پزشکی در موسسه ملی بهداشت آمریکا اعلام کردند افرادی که از گوشی های تلفن همراه استفاده می کنند، پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به انواع تومورهای مغزی قرار دارند.

همچنین بر اساس تحقیق سازمان ملل، افرادی که طی ده سال روزانه نیم ساعت به طور مداوم با تلفن همراه صحبت کرده اند، دچار تومور مغزی از نوع گلیوما (تومور بدخیم سیستم عصبی مرکزی) می شوند.

امواج مغناطیسی تلفن همراه روی جریان خون مغز و DNA سلول ها تاثیر می گذارد و باعث ابتلا به تومور مغزی می شود، اما افرادی که برای صحبت طولانی با تلفن همراه از هندزفری استفاده کرده اند، کمتر دچار تومور مغزی شده اند.

۲۰- استفاده از پیام یا تلفن ثابت به جای تماس

از موبایل در مواقع ضروری، استفاده کنید و بیشتر از تلفن ثابت و یا ارسال پیامک استفاده نمایید. البته در این کار هم نباید زیاده روی کنید تا دچار بیماری "گردن پیامکی” نشوید.

رضا علوی بازدید : 51 شنبه 19 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

دست خشک کن برقی یا دستمال کاغذی؟
امروزه در توالت های عمومی معمولا یا دست خشک کن های برقی تعبیه شده است و یا دستمال کاغذی، تا افراد دست های خود را خشک کنند. اما زمانی که صحبت از بهداشت فردی است باید گفت که کارایی این دو وسیله در یک سطح نیست.
دست خشک کن های برقی 60 درصد زمان بیشتری در مقایسه با دستمال کاغذی می گیرند تا دست ها را کاملا خشک کنند. به همین دلیل اکثر مردم حوصله کافی به خرج نمی دهند و قبل از خشک شدن کامل دست ها مکان را ترک می کنند. باید بدانید که دست مرطوب یک فضای مطلوب برای باکتری هاست. در نتیجه توصیه می شود برای خشک کردن کامل دست ها از دستمال کاغذی استفاده کنید.

صابون های آنتی باکتریال: مفید یا مضر؟
چند سالی هست که صابون های آنتی باکتریال محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، به خاطر اینکه برخی تصور می کنند این نوع صابون ها در مقایسه با انواع معمولی آن، باکتری های بیشتری را نابود می کنند. اما نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند که این نوع صابون ها هیچ برتری نسبت صابون های معمولی ندارند و بنا به دلایلی از انواع معمولی خود پرآسیب تر هستند. به خاطر اینکه حاوی ترکیبی به نام «تری کلوزان» است که باعث اختلالات هورمونی می شوند.

قانون 5 ثانیه غلط است
باوری وجود دارد که اگر در طی پنج ثانیه یک ماده غذایی از روی زمین برداشته شود، امکان آلودگی آن وجود ندارد، اما این باور غلط است. واقعیت این است که به محض افتادن ماده ی غذایی روی زمین، 99 درصد باکتری ها روی آن جمع می شوند.

سینک ظرفشویی تمیز نیست
خیلی از مردم جرات نمی کنند که از شیر دستشویی آب بخورند. اما همه ی ما ظرف هایمان را در سینک و با خیال راحت می شوییم، غافل از اینکه این بخش از آشپرخانه کثیف تر از دستشویی می تواند باشد. توجه داشته باشید که سینک ظرفشویی کثیف می تواند صدهزار برابر دستشویی، میکروب داشته باشد. برای همین حتما سینک ظرفشویی را بعد از شستن ظروف و هر کار دیگری، با اسکاچ و مایع ظرفشویی کاملا بشویید، طوری که از تمیزی برق بزند.

ناف نقطه ای فراموش شده
محققان معتقدند که ناف یکی از قسمت های فراموش شده در حین شستشوی بدن است.
نتایج بررسی هایی که روی شصت نفر انجام شده است نشان می دهد که حداقل 2300 باکتری در ناف وجود دارد که 1500 نوع آن قبل از انجام این پژوهش شناخته نشده بود.
در نتیجه این بار که حمام رفتید، حتما این قسمت از بدنتان را نیز بشویید.

مسواک زدن: مهم است اما فراموش شده
همه ی مردم می دانند که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باید مسواک بزنند، اما معمولا خستگی و تنبلی مانع از این می شود که افراد به طور مرتب مسواک بزنند.
البته این موضوع مربوط به ما نمی شود. اولین مسواک در قرن 15 میلادی ابداع و ساخته شد، در حالیکه عادت مسواک زدن تا جنگ جهانی دوم بین مردم نهادینه نشده بود. برای مراقبت از دندان ها حتما باید با حوصله و دقت مسواک بزنید. در غیر این صورت باید منتظر عواقب آن باشید.

شستشوی روزانه ی موها چندان خوب نیست
همه ی ما از ترس اینکه مبادا موهایمان چرب شود و کثیف به نظر برسد، هر روز دوش می گیریم و موهایمان را می شوییم. اما باید بدانید شستشوی روزانه ی موها باعث افزایش سبوم (چربی طبیعی) کف سر شده و باعث می شود که غدد سباسه، چربی بیشتری تولید کنند. در واقع یک دور باطل شکل می گیرد. هر چه موها را بیشتر بشویید چرب تر می شوند. متخصصان پوست و مو توصیه می کنند که موها هفته ای دو تا سه مرتبه شسته شوند.

یک دنیای کوچک در بین تار و پود فرش
فرش ها در مقایسه با کف پوش های هایی مانند پارکت، سنگ، سرامیک و غیره، 10 برابر گردوخاک بیشتری به خود می گیرند. این گرد و غبار در فرش هایی که کرک های بلندی دارند، به چشم نمی آید. واقعیت این است که لابه لای این دنیای نقش و نگار، پر است از باقیمانده ها و خورده ریزهای غذا، حشرات مرده، خرده های پوست و غیره.

قرار دادن مسواک در دستشویی: وحشتناک ترین اشتباه بهداشتی
اکثر مردم مسواک هایشان را مقابل آینه ی تعبیه شده در دستشویی قرار می دهند. این محل نزدیک ترین محل موجود به کاسه ی توالت و میکروب های معلق موجود در هوا است. اگر فاصله ی مسواک تان تا این محل مورد نظر کمتر از دو متر باشد، امکان آلوده شدن آن به میکروب ها خیلی زیاد است. پس مسواک تان را بیرون از دستشویی بگذارید.

میکروب های بدن از جمعیت کشور بیشتر است
همه ی ما تلاش می کنیم که بدن مان را از شر میکروب ها در امان بداریم، اما به عقیده ی محققان این یک جنگ از پیش باخته است، چون بدن انسان پذیرای حداقل 1000 نوع باکتری و میکروب های گوناگون است. اگر می خواهید آمار دقیق تری از میکروب های موجود در بدن داشته باشید باید بگوییم که چیزی حدود چهار برابر جمعیت کشور است.

رضا علوی بازدید : 49 جمعه 18 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

سردی پا و هزار و یک دلیل
شاید در اطرافیان خود کسانی را بشناسید که مدام از سردی انگشتان پاهای خود شکایت دارند و همواره مجبورند برای فرار از این سرما، حتی در منزل هم جوراب به پا کنند. این حالت می تواند بیانگر برخی مشکلات باشد. یکی از دلایل آن می تواند کاهش جریان خون در عروق باشد. مشکلات گردش خون در افراد با استعمال دخانیات، فشار خون بالا یا بیماری قلبی نیز در ارتباط است. آسیب عصبی دیابت کنترل نشده در مبتلایان به این بیماری نیز می تواند باعث سرد شدن انگشتان پاها شود. کم کاری تیروئید و کم خونی از دیگر دلایلی است که می توان برای این مشکل به آن اشاره کرد.

پای دردناک
اگر بعد از یک روز طولانی، احساس خستگی بسیاری در پاهای خود داشته باشید، نخستین فکری که به نظرتان می رسد این است که کفش هایتان را مقصر اصلی بدانید. ولی در برخی موارد پوشیدن کفش های پاشنه بلند علت اصلی این دردها نیست بلکه شکستگی های تنشی استخوانی نیز می تواند چنین دردهایی ایجاد کند که به دنبال ورزش های شدید و پرجنب و جوش از قبیل بسکتبال و ورزش دوومیدانی ایجاد می شود. استخوان های ضعیف ناشی از پوکی استخوان بخصوص در زنان، احتمال این قبیل دردهای ناحیه پا را افزایش می دهد.

انگشتانی قرمز، سفید و آبی رنگ
گاه انگشتان پاها یا دست ها تغییر رنگ داده و سفید، قرمز یا آبی می شوند. این حالت ها نشانه بیماری سندرم رینود است که باعث تغییر انگشتان به رنگ سفید، سپس آبی و در نهایت قرمز می شود و بعد به رنگ طبیعی خود برمی گردد.
این بیماری به طور ناگهانی به نازک شدن عروق منجر می شود. استرس یا تغییرات ایجاد شده در درجه حرارت بدن، از جمله عوامل بروز چنین حالتی است که مشکل خاص دیگری را ایجاد نمی کند. سندرم رینود ارتباط مستقیمی با التهاب روماتیسمی مفاصل و مشکلات تیروئید دارد.

درد پاشنه
یکی از شایع ترین دردهای ناحیه پا، درد پاشنه است که غالبا به دنبال التهاب غلاف کف پایی ایجاد می شود. التهاب محل اتصال رباط به استخوان پاشنه اصلی ترین علت درد پاشنه است. این درد معمولا ابتدای صبح و بلافاصله پس از برخاستن از رختخواب و اعمال فشار روی آن آغاز می شود. التهاب مفاصل، ورزش شدید و انتخاب کفش نامناسب از جمله علل بروز درد پاشنه است که اغلب به التهاب تاندون منجر می شود. علاوه بر این، در موارد نادر، تحریک شدن یا احساس تیر کشیدن در انتهای پاشنه، عفونت استخوان، تومور یا شکستگی نیز می تواند از علل بروز دردهای پاشنه به شمار رود.

کشیدن پا روی زمین
نخستین علامتی که در پاها به چشم می خورد، نحوه راه رفتن فرد است. فاصله بیش از حد پاها یا کشیدن پا روی زمین از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت. یکی از دلایل اصلی کشیدن پا روی زمین می تواند کاهش حس طبیعی و حساسیت اعصاب پا باشد که از طریق آسیب به اعصاب محیطی ایجاد می شود. حدود ۳۰درصد از این موارد با بروز بیماری دیابت ارتباط تنگاتنگی دارند. آسیب عصبی نیز به دلایل مختلفی مانند عفونت، کمبود ویتامین و اعتیاد به مصرف الکل ممکن است ایجاد شود ولی در بسیاری از موارد علت آسیب وارد شده به عصب ناشناخته باقی می ماند.

برجسته شدن ناخن ها
در چنین حالتی، شکل ناخن ها یا حتی انگشتان پا تغییر کرده و انحنای رو به بیرون پیدا می کند و گنبدی شکل می شود. بیماری های ریوی از شایع ترین علل زمینه ای بروز این مشکل است ولی از سوی دیگر، بیماری های قلبی و انواع عفونت ها نیز می توانند باعث تغییر شکل ناخن ها و انگشتان پا شوند. گاهی این تغییر شکل ها علت خاصی ندارد و عوامل ارثی و ژنتیک مقصر اصلی هستند.

پای ورم کرده
التهاب و ورم پا غالبا مشکل آزاردهنده ای است که به طور موقت بروز می کند و به دنبال ایستادن طولانی مدت یا پروازهای طولانی بخصوص در دوران بارداری بروز می کند. علاوه بر این، التهاب پا می تواند عامل بروز مشکلات جدی تری نیز باشد. یکی از علل آن، نقص در سیستم گردش خون است که بر اثر مشکل ایجاد شده در سیستم لنفاوی بدن یا لخته های خونی بروز می کند. اختلال کلیوی یا حتی تیروئید کم کار نیز می تواند عامل بروز التهاب و ورم پا شود.

سوزش پا
احساس سوزش در پا بویژه در مبتلایان به دیابت ایجاد می شود که از آسیب عصب محیطی رنج می برند. همچنین کمبود ویتامین B، بیماری مزمن کلیوی، کاهش گردش خون در پاها یا کم کاری تیروئید نیز از دلایل آن به شمار می رود.

زخم هایی که درمان نمی شود
زخم هایی که در پا ایجاد شده و براحتی درمان نمی شوند، علامت هشداردهنده ای برای مبتلایان به دیابت محسوب می شود. در واقع، دیابت حس لامسه پاها، گردش خون و قدرت طبیعی ترمیم زخم ها را کاهش داده و حتی بروز کوچک ترین زخمی روی پاهای این بیماران می تواند عوارض جبران ناپذیری برای آنها داشته باشد. در این میان، باید به زخم های شدیدی که احتمال عفونت دارند، بیش از سایر زخم ها توجه کرد. افراد مبتلا به دیابت باید مرتب پاهای خود را شسته و خشک کنند و آنها را برای مشاهده زخم های احتمالی بررسی کنند. درمان زخم های ناحیه پا به دلیل ضعف گردش خون ناشی از مشکلاتی از قبیل بیماری های عروق محیطی، روند کندی دارد.

درد انگشت بزرگ پا
نقرس، معمولا مفصل انگشت بزرگ پا را درگیر می کند و با قرمزی و التهاب همراه است. پوکی استخوان از دیگر عوامل درد و تورم انگشت پا به شمار می رود. سخت شدن و کاهش انعطاف پذیری انگشت بزرگ پا و التهاب مفاصل همراه با احساس درد شدید در استخوان این انگشت از جمله علائم این بیماری محسوب می شود. در مشکل دیگری که به بیماری پای ورزشکاران معروف است، به رباط های اطراف مفصل انگشت بزرگ پا آسیب وارد می شود. این بیماری، بیشتر برای ورزشکارانی که روی زمین های سخت بازی می کنند، پیش می آید.

درد انگشتان کوچک تر پا
درد ناحیه برجستگی کف پا که به انگشتان انتشار می یابد، علامت نوعی سندرم به نام «التهاب عصب مورتون» است که باعث نازک شدن بافت اطراف عصب می شود و معمولا بین انگشت سوم و چهارم قرار دارد. این بیماری در زنان ۸ تا ۱۰ برابر بیش از مردان بروز کرده و علت اصلی آن، اعمال فشار بیش از حد روی انگشتان پاست.

خارش پا
خارش و پوسته شدن پا، علائم شایع بیماری پای ورزشکاران است و نوعی عفونت قارچی به شمار می رود که در مردان و بین ۲۰ تا ۴۰ سال شیوع بیشتری دارد. واکنش به مواد شیمیایی یا هر ماده دیگری که به درماتیت تماسی معروف است، از عمده دلایل خارش، قرمزی و خشکی پا و انگشتان محسوب می شود. ضخیم و برجسته شدن پوست انگشتان پا نیز علامت بیماری پسوریازیس است که نوعی بیماری سیستم ایمنی به شمار می رود.

پنجه های چنگال مانند
تغییر شکل انگشتان پا به گونه ای که شبیه چنگال شود، معمولا با پوشیدن کفش های تنگ و فشار آمدن روی انگشتان پا ایجاد می شود که به اعصاب پا آسیب می زند. دیابت، اعتیاد به الکل و اختلال عصبی نیز می تواند باعث بروز چنین تغییر شکلی در انگشتان پا شود. در این حالت، انگشتان به سمت بالا خم شده و از برآمدگی کف پا فاصله می گیرند.

گرفتگی پا
دردهای ناگهانی ناشی از اسپاسم یا گرفتگی عضلات و ماهیچه های پا که معمولا تا چند دقیقه طول می کشد، بیشتر به دلیل خستگی های مفرط عضلانی ایجاد می شود. ضعف سیستم گردش خون، کم آبی بدن؛ نبود تعادل در میزان پتاسیم، منیزیم، کلسیم یا ویتامین D بدن از دیگر علل گرفتگی های ماهیچه ای پا به شمار می رود. تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری یا بیماری های تیروئید نیز نقش مهمی در بروز چنین حالاتی دارد.

رنگ زرد ناخن های پا
عفونت های قارچی ناخن های پا، باعث ضخیم و زرد شدن آنها می شود. چنین ناخن هایی می تواند بیانگر مشکلات و بیماری های زمینه ای از قبیل التهاب سیستم لنفاوی، مشکلات ریوی یا التهاب روماتیسمی مفاصل باشد.

ناخن های قاشقی
گاهی ناخن های پا تغییر شکل داده و شبیه قاشق فرو رفته می شوند که در بیشتر موارد به دلیل قرار گرفتن در معرض محلول هایی که پایه بنزین دارند به این شکل در می آیند. با وجود این، کمبود آهن در بدن نیز از دیگر عوامل بروز چنین حالتی در ناخن های پاست.

سفیدی ناخن ها
صدمه وارد شده به ناخن ها یا بیماری در هر نقطه ای از بدن می تواند به سفید شدن رنگ ناخن های پا بینجامد. جدا شدن قسمتی از ناخن از بستر گوشت باعث سفید شدن آن می شود. از سوی دیگر، آسیب های وارد به ناخن، عفونت ناخن یا ابتلا به پسوریازیس نیز از علل دیگر این مشکل به شمار می رود. اگر بخش وسیعی از ناخن پا سفید شده باشد، ممکن است بیماری جدی تری پیش رو باشد. از جمله بیماری های کبدی، نارسایی احتقانی قلب یا دیابت.

فرورفتگی روی ناخن ها
گاه مشاهده حفره یا فرورفتگی روی سطح ناخن ها با اختلال در رشد ناخن در ارتباط است. این مشکل در حدود نیمی از مبتلایان به پسوریازیس به چشم می خورد. مواردی که اشاره شد، نشان می دهد نباید به کوچک ترین علامتی در بدن بی توجه بود و حتی تغییر شکل یا رنگی ساده را نیز به دقت باید بررسی کرد تا در صورت وجود مشکل یا بیماری خاص، در کمترین زمان ممکن بتوان درمان مناسبی را برای آن اتخاذ کرد.

رضا علوی بازدید : 49 سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

تخمه ها مانند ماهی ها از نظر امگا ۳ غنی اند. امگا ۳ موجود در تخمه ها به کاهش بی نظمی های ضربان قلب، تری گلیسرید خون، خطرات تشکیل لخته، سرعت سخت شدن شرایین، خطر فشارخون بالا و کاهش سرطان و اختلالات رفتاری در جوانان کمک می کند و برعکس امگا۳ های دارویی، خطر مسمومیت ندارند. تخمه ها منبع غنی چربی هستند که هنگام رسیدن، مقدار زیادی از نشاسته خود را از دست می دهند و به میزان چربی آنها افزوده می شود. از نظر نوع چربی هم دارای اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع هستند که البته مقدار اسیدهای چرب غیر اشباع (مفید) آنها بیشتر است... در ادامه ایمیل به خواص برخی از انواع تخمه ها اشاره می کنیم.

تخمه آفتابگردان: انرژی ساز

تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم، آهن و حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک)، ویتامین۵ Bو ویتامین های دیگر گروه B است که این ویتامین ها باعث می شوند بدن به خوبی بتواند از کربوهیدرات ها (قندها) استفاده کند و پرانرژی باشد. یک مشت تخمه آفتابگردان ۵۵ درصد تیامین یا همان ویتامین ۱ Bموردنیاز روزانه افراد را تامین می کند. تخمه های آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده چند باندی، به خصوص اسیدلینولئیک هستند که نوعی اسیدچرب امگا ۶ محسوب می شود.
علاوه بر این، این تخمه حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده تک باندی نیز است که این اسیدهای چرب برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدند. یک مشت از این تخمه ها، ۹۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین E را تامین می کند. در ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان ۵۸۰ کالری انرژی نهفته است. این تخمه حاوی ۲۴ درصد مواد پروتئینی، ۴۷ درصد روغن، ۲۰ درصد کربوهیدرات و سرشار از فسفر، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین A، B و E است.

تخمه هندوانه: دشمن پوکی استخوان

۱۰۰ گرم تخمه هندوانه، ۵۹۰ کالری انرژی دارد و در ۱۰ عدد آن، ۵ کالری انرژی نهفته است. ترکیب های موجود در این تخمه مانند انواع دیگر است و مصرف متعادل آن می تواند از کم خونی، بی اشتهایی، سوءجذب و التهاب جلوگیری کند. این تخمه بیشتر به نام تخمه جابانی (ژاپنی) معروف است و کلسیم آن برای زنان یائسه در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مفید به نظر می رسد. تخمه جابانی با توجه به گونه های مختلف هندوانه اندازه های ریز و درشت دارد و می توان آن را به صورت بوداده در طعم های نمکی (البته کم نمک)، گلپر و آبلیمو مصرف کرد.

تخمه خربزه: خون ساز

مغز تخمه خربزه بوداده حاوی چربی، پروتئین، آهن، ویتامین E و فیبر است. تخمه خربزه نیز غنی از مواد معدنی و ویتامین هاست، به خونسازی کمک می کند و خاصیت آنتی اکسیدان دارد.

تخمه کدو: سلامت پروستات

با خوردن ۱۰۰ گرم تخمه کدو نیمی از نیاز روزانه بدن به منگنز، منیزیم و فسفر تامین می شود. تخمه کدو می تواند برای سالمندانی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند آجیل مناسبی باشد. به علاوه تخمه کدو در حفظ سلامت پروستات نقش ضدالتهابی ایفا می کند. تخمه کدو تنبل بهترین منبع منیزیم است و به گفته دانشمندان، سطح بالای منیزیم در خون تا ۴۰ درصد احتمال مرگ زودرس را کاهش می دهد.
در پاییز که فصل کدوتنبل است می توانید تخمه آن را خشک و این دانه را به برنامه غذایی روزانه تان اضافه کنید. در هر ۳۰ گرم دانه برشته شده کدو تنبل، ۱۵۰ میلی گرم منیزیم وجود دارد. برخلاف افکار عمومی تخمه کدو دفع کننده کرم است و باعث افزایش و تقویت حافظه می شود. تخمه کدوی کاغذی نیز سرشار از فیتوسترول و ویتامین E و اسیدهای چرب لینولئیک است و برای ورم پروستات و سوزش مجاری ادرار استفاده می شود.

مغز تخمه پوست کنده بخوریم یا نه؟

از مصرف مغز تخمه ها به صورت پوست کنده و آماده حتی الامکان خودداری کنید زیرا در این صورت هم از مصرف تخمه لذت کمتری می برید، هم کالری خیلی بالایی دریافت می کنید. علاوه بر اینها، احتمال اکسیده شدن این مغز تخمه ها بیش از خود تخمه هاست. در ضمن اگر از هر چند تخمه ای که می خورید یکی تلخ است معنی آن این است که این تخمه ها در حال فساد هستند.

و امــــــــا؛ مضرات مصرف بی رویه تخمه ها

در مصرف انواع تخمه ها محتاط باشید چراکه زیاده روی در مصرف آنها به دلیل چربی و کالری بالا منجر به اضافه وزن می شود و نمک به کار رفته در آنها برای طعم دار شدن باعث افزایش فشارخون و برخی عوارض دیگر در بدن خواهد شد بنابراین بهتر است از آجیل هایی استفاده کنید که طعم دیگری به غیر از شوری برای آنها در نظر گرفته شده است. اگرچه تخمه ها از هر نوع فیبر محلول و نامحلول، غنی هستند ولی عمدتا میزان فیبر نامحلول بالاتری دارند. مصرف متعادل این خوراکی برای افرادی که به یبوست، بیماری های التهابی، سرطان روده بزرگ، افزایش چربی و فشارخون مبتلا هستند، مناسب خواهد بود.
فراموش نکنید در اثر حرارت نامطلوب، چربی تخمه نیز دستخوش تغییرات نامطلوب و روغن مفید آن به روغنی مضر تبدیل می شود. پروتئین و کربوهیدرات های آن نیز به علت قهوه ای شدن افت تغذیه ای پیدا می کند. اگر درجه حرارت خیلی بالا باشد، با تشکیل مواد سمی که بوی تند نامطلوبی دارد شروع به تجزیه شدن و سوختن می کنند بنابراین توصیه می شود همیشه از آجیل های بو نداده استفاده کنید یا در صوت لزوم، بو داده آن را از مراکز معتبر وزارت بهداشت که دارای مجوز بهداشتی و تاریخ مصرف هستند، تهیه کنید.

رضا علوی بازدید : 49 شنبه 12 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

آیا باید پوستمان را کاملا از نور آفتاب در امان نگه داریم؟
متاسفانه در حال حاضر سطح سرمی ویتامین D بیشتر افراد کشورمان بسیار پایین آمده است. هنوز هم دقیق نمی دانیم علت آن فقر غذایی است یا فقر تابش نور آفتاب به پوست یا هر دوی این موارد. ما برای ساخت ویتامین D در بدنمان به تابش نور آفتاب به سطح پوست نیاز داریم اما این تابش باید به اندازه و در حد اعتدال باشد، نه افراطی.

 منظورتان از اعتدال چیست؟
ببینید، حدود ۳۰ ۲۰ دقیقه پیاده روی صبحگاهی بدون استفاده از ضدآفتاب می تواند زمینه تولید ویتامین D کافی در بدن فراهم کند. البته عجیب است که در کشور آفتاب خیزی مانند ایران که معمولا مردم از ضدآفتاب های فیزیکی و شیمیایی هم چندان استفاده نمی کنند، کمبود ویتامین D با این وسعت وجود دارد. شاید بتوان مشکلات مربوط به فقر غذایی را کمی پررنگ تر از فقر آفتاب دانست.

 سالمندان هم به آفتاب گرفتن روزانه نیاز دارند؟
بله، بهتر است افراد سالمند، برای ساخت ویتامین D در بدنشان، مدتی از روز را بدون استفاده از هیچ نوع ضدآفتابی در معرض نور آفتاب بگذرانند تا امکان تشدید پوکی استخوان در آنها کمتر شود. ضمن اینکه مصرف مکمل های دارویی کلسیم و ویتامین D هم برای این افراد با نظر پزشک متخصص لازم است. نتایج تحقیقات جدید نشان می دهند کمبود ویتامین D در بدن می تواند با ابتلا به برخی سرطان ها مرتبط باشد بنابراین سالمندان و افراد میانسال باید کمی کمتر از آفتاب بترسند و دقایقی از روز، خودشان را در معرض آن قرار بدهند.

 نور آفتاب، غیر از ایجاد زمینه برای ساخت ویتامین D در بدن، فایده دیگری هم دارد؟
بله، تابش نور آفتاب به بدن می تواند باعث افزایش ترشح هورمون های شادی بخش یا همان اندورفین ها در بدن شود و فرد را شادتر کنند. به همین دلیل خود آفتاب قادر به بالا بردن خلق وخو و ایجاد شادی در افراد است. محروم کردن بدن از نور خورشید می تواند باعث پایین آمدن خلق وخو و ابتلا به افسردگی شود بنابراین برای مدتی در طول روز، اجازه تابش آفتاب به پوست بدنتان را بدهید. اصلا به همین دلیل است که خوابیدن زیر نور آفتاب در کنار ساحل باعث ایجاد حسی خوب در افراد می شود و معمولا کسانی که با نور آفتاب برنزه می کنند، به انجام دوباره این کار نسبتا خطرناک معتاد می شوند. با این حال و با تمام خوبی هایی که نور آفتاب دارد، نمی توانیم از مضرات آن هم چشم پوشی کنیم.

 چه مضراتی؟
یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان پوست، اشعه فرابنفش نور خورشید است. معمولا در مناطقی مانند استرالیا که لایه ازن بیشتر تخریب شده و اشعه فرابنفش بیشتری وجود دارد، مردم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می گیرند. از طرف دیگر، پیری زودرس پوست هم می تواند نتیجه تابش نور آفتاب و اشعه فرابنفش آن به پوست باشد. ضمن اینکه یکی از مهم ترین علت های ایجاد و تشدید لک های پوستی هم همین تابش مستقیم نور آفتاب و اشعه فرابنفش آن به پوست است. نور آفتاب می تواند نازک تر شدن پوست را در پی داشته باشد و باعث بازتر شدن رگ های خونی شود.

 برخی افراد می گویند آفتاب گرفتن بچه ها کنار ساحل یا حتی در پارک های بازی در این دوره و زمانه ای که زندگی های بیشتر ما آپارتمانی شده، ضروری است. نظر شما در این مورد چیست؟
این باور درستی نیست. آفتاب سوختگی، جزو اورژانس های پزشکی، مخصوصا برای اطفال است.گاهی آفتاب سوختگی همراه با ایجاد تاول و اختلال آب و الکترولیت های بدن، شرایط لازم و کافی برای بستری شدن کودکان را فراهم می کند و حتی خطرهای جانی برای آنها دارد. ابتلا به آفتاب سوختگی در دوران کودکی می تواند عاملی برای ابتلا به ملانوما (حادترین سرطان پوست) در دوران بزرگسالی باشد. حتما باید پوست بچه ها را با ضدآفتاب های فیزیکی یا شیمیایی در برابر نور شدید آفتاب محافظت کرد. هرگز آنها را بدون پوشش مناسب برای ساعت های طولانی کنار دریا یا در پارک های بازی و زیر نور آفتاب رها نکنید .

 توصیه آخر؟
به جای آفتاب گرفتن های طولانی مدت، رژیم غذایی خود را اصلاح و از لبنیات حاوی ویتامین D استفاده کنید. باتوجه به خطرناک تر بودن نور آفتاب برای پوست نسبت به مفید بودن آن، استفاده و تمدید کرم ضدآفتاب در طول روز را پشت گوش نیندازید.

رضا علوی بازدید : 49 شنبه 12 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

عدد شانس 2

این عدد بیان‌کننده قانون دو دقیقه است. یعنی اگر انجام دادن کاری فقط دو دقیقه یا کمتر وقت می‌گیرد، بلافاصله آن را انجام دهید. گاهی اوقات همین کارهای بظاهر ساده جلوی کامل‌کردن فهرست کارهای روزانه‌تان را می‌گیرد. 

عدد شانس 5

وقتی با یک وظیفه سخت، چه در خانه و چه در محل کار مواجه شدید، از قانون 5 دقیقه استفاده کنید. برای این‌که آن کار سخت را به تعویق نیندازید به خودتان بگویید: «فقط 5 دقیقه روی این وظیفه وقت می‌گذارم و سپس اگر خواستم بعدا به سراغش می‌آیم.» با این کار شکیبایی‌تان را بالا می‌برید و چه بسا احساس می‌کنید می‌توانید تا آخر به آن کار رسیدگی کنید و انجام آن را به تعویق نیندازید. 

عدد شانس 11

اگر از ورزش‌کردن بیزارید، اما می‌خواهید بدنی سالم و عمری طولانی داشته باشید، عدد شانس 11 به کارتان خواهد آمد. بیشتر افراد فقط 11 دقیقه در روز ورزش می‌کنند و بنابر آمار 1.8 سال به طول عمرشان اضافه می‌شود. 

عدد شانس 15

آیا می‌خواهید دست از نوشیدنی‌های مضر بردارید یا دیگر سیگار نکشید یا دسرهای پر کالری شکلاتی را به دلایل سلامت مصرف نکنید، اما توانایی مقابله با وسوسه آنها را ندارید، عدد 15 مناسب‌تان است. تحقیقات نشان داده است اگر 15 دقیقه به چیزی یا خواسته‌ای «نه» بگویید بتدریج می‌توانید در برابر اکثر وسوسه‌ها، مقاومت خوبی از خود بروز دهید. 

عدد شانس 20

به دنبال راه‌حل مناسبی برای یک مشکل هستید، اما هرکار می‌کنید به نتیجه‌ای نمی‌رسید. اینجاست که قانون 20 دقیقه مفید است. در واقع هنگام بروز مشکل فرد ممکن است دچار اضطراب و نگرانی شود و فکر و ذهنش بدرستی کار نکند، بنابراین بهترین راه‌حل 20 دقیقه فکر نکردن به آن مشکل است. در این مدت مغز و ذهن‌تان را کاملا در حالت آزاد و استراحت قراردهید و پس از 20 دقیقه به مشکل و راه‌حل احتمالی فکر کنید. این روش بیشتر مواقع جواب می‌دهد.

رضا علوی بازدید : 56 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

1. خمیازه کشیدن یعنی ...
محققان معتقدند خمیازه مانند خنده نوعی وسیله برای برقراری ارتباط است! تا حالا بسیار پیش آمده روبروی فردی نشسته اید، او خمیازه می کشد، شما هم پشت بند آن خمیازه می کشید و یا بالعکس ... در واقع خمیازه با سرایت از یک فرد به فرد دیگری نوعی اطلاعات را منتقل می کند، واین معنا را به مخاطب انتقال می دهد که "من خسته ام" و یا "این برنامه کسل کننده است" ... محققان دریافتند که با خمیازه کشیدن الگوهای رفتاری در برخی نواحی مغز که مرتبط با تقلید است، فعال می شود.
2. دست و پایتان خواب می رود! چرا؟
وقتی دست وپایتان خواب می رود، این معنا را می دهد که دست و پایتان خفه شده است. در واقع به این دو عضو از بدنتان بدرستی خون نمی رسد و انگار دارد به نوعی از کار می افتد. به طور حتم بارها شنیده اید که طرف می گوید به مغزم خون نرسید، کاری کردم که نباید می کردم؛ حالا وقتی به دست و پایتان هم خون نرسد، یعنی اینکه آنها خفه شده اند.
3. این سکسکه لعنتی
سکسکه یک اسپاسم غیرارادی است که در قسمت غشای ماهیچه ای قفسه سینه رخ می دهد و در فرآیند تنفس نقش بسیار مهمی ایفا می کند... حال اگر این ماهیچه در اثر وجود غذای زیاد درون معده یا گرسنگی تحریک شود، یک دوره سکسکه اتفاق می افتد. سکسکه فقط آزاردهنده است و برای بدن هم هیچ فایده ای ندارد. البته اگر هنگام سکسکه شوکی به شما وارد شود، سریعا سکسکه تان از بین می رود.
4. اشک چشمان ما!
اشک ها مجموعه ای از هورمون ها و پروتئین های ناخوشایندی است که وقتی بدن احساس غم، اندوه و استرس می کند، به وجود می آید. به همین خاطر است که پس از یک گریه حسابی و به دنبال خارج شدن این مواد مضر، شما احساس می کنید تخلیه شده اید، در واقع هیجان شما تخلیه می شود.
البته راه های بسیاری نیز برای تخلیه هیجانی وجود دارد. در بسیاری از جوامع اتاقی در اختیار کسانی که اندوهی دارند قرار می گیرد که پر است از وسایل چینی و شکستنی. فرد همراه با گریه کردن اقدام به شکستن وسایل می کند. این روش بار هیجانی را دو برابر تخلیه می کند.
5. چرا خوابتان به چشمتان می آید؟
خدا کند هیچ وقت در لحظات حساس زندگی خواب به سراغ شما نیاید، مثل رانندگی ... هیچ انسانی به صورت طبیعی نمی تواند بیخوابی را بیش از چند روز تحمل کند. به همین جهت جلوگیری از خواب اسیران در زمان جنگ جهانی اول یکی از شکنجه هایی بود که به کار می رفت.
دانشمندان می گویند فرآیند خواب همچنان برای آنان یک حکایت ناشناخته است اما با اینحال خواب باعث تقویت مکانیسم بدن برای فعالیت در زمان بیداری و تنظیم سازماندهی مجدد نرون ها در مغز و سیستم عصبی می شود، محققان همچنین خواب را برای تقویت حافظه و توان یادگیری حیاتی می دانند ... خواب همچنین خاطرات را به حافظه طولانی مدت منتقل می کند.
6. بی جهت پلک نزنید
حرکتی در انسان که یک دهم ثانیه طول می کشد و کسی هم نیست که بگوید من پلک نمی زنم. البته اگر بخواهید پلک نزنید، می توانید اما به محض اینکه حواستان نباشد، ناخودآگاه پلک خواهید زد، پلک زدن باعث می شود که ذرات گرد و غبار پاک و مایعات روغنی روی کره چشم منتشر شود.
دانشمندان می گویند، مغز انسان نوعی توانایی برای نادیده گرفتن خاموشی های موقت و لحظه ای دارد، در واقع عمل پلک زدن باعث توقف فعالیت در چندین ناحیه از مغز می شود که مسئول ردیابی تغییرات محیطی می باشند.
7. واسه چی می خندید؟
لبخند، نیشخند، خنده، روانشناسان معتقدند که این واکنش رفتاری، نوعی سیگنال برای دیگران است و نوعی روش انتشار احساسات مثبت، کاهش استرس و حتی کمک به انسجام کارهای گروهی است ... گاهی اوقات شما با دیدن یک صحنه ناخودآگاه لبخند به لبانتان می آید. لبخند زدن، خندیدن، شادی، شکرگزاری و تشکر کردن، نه تنها شما را شخص خوبی جلوه می دهد بلکه در سلامت شما نیز موثر است.
"رابرت ساپولسکی"، پروفسور بیولوژی دانشگاه استنفورد، می گوید: تا می توانید بخندید، چرا که خندیدن باعث آرام شدن عضلات، کاهش ترشح هورمون های استرس زا، کاهش فشار خون و افزایش اکسیژن گیری سلول های تنفسی می شود. همچنین حملات قلبی را کاهش می دهد و لایه رگ های خونی را تحکیم می بخشد.

رضا علوی بازدید : 53 یکشنبه 06 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

1. بستنی: شاید خوردن یک کاسه بستنی قبل از خواب به نظرتان آرامش‌بخش بیاید اما خاصیت آرامش‌بخشی آن محدودیت دارد!
بستنی سرشار از چربی است و مطمئناً نمی‌توانید قبل از خواب چیزی از آن چربی‌ها را بسوزانید و همه آن قندها قبل از اینکه بخوابید، بدنتان را سرشار از انرژی می‌کنند و به این ترتیب پیام متناقضی به بدنتان می‌فرستید. از این گذشته، این قندها در بدن ذخیره شده و به چربی تبدیل می‌شوند. همچنین محققان دریافته‌اند که خوردن موادغذایی با قند بالا قبل از خواب، موجب کابوس می‌شود. بنابراین بااینکه مزه آن به نظرتان آرامش‌بخش می‌رسد، اما خوردن آن قبل از خواب نتیجه جالبی برایتان به دنبال نخواهد داشت.
 2. کرفس: شاید دیدن کرفس در این لیست متعجبتان کند اما یک دلیل ساده برای آن وجود دارد. کرفس یک ادرارآور طبیعی است. این یعنی باعث می‌شود برای رفتن به دستشویی از خواب بیدارتان کند. ادرارآورها به این دلیل میزان ادرار را بالا می‌برند که آب وارد بدنتان می‌کنند. بنابراین اگر قبل از خواب مقدار زیادی کرفس بخورید، خواب چندان راحتی نخواهید داشت. سبزیجات ازجمله موادغذایی بسیار مغذی برای بدنتان هستند اما از خوردن بعضی از آنها مثل کرفس قبل از خواب خودداری کنید. 
 3. پاستا: پاستا ازجمله غذاهایی است که درست کردن آن بسیار راحت است و به همین دلیل وقتی شب از سر کار خسته به خانه می‌آیید، یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند سریع شکمتان را سیر کند. 
پاستا کربوهیدرات خالص است و اگر بخواهید بلافاصله بعد از خوردن آن به رختخواب بروید، همه آن به چربی تبدیل خواهد شد. از این گذشته، چیزهایی که به آن اضافه می‌شود مثل روغن، پنیر، خامه و سس گوجه‌فرنگی، به انباشته شدن این چربی‌ها اضافه خواهد شد. پاستای گوشت هم شاخص گلیسمی بالایی دارد و این یعنی قند خونتان را تحریک کرده، خوابتان را به تعویق می‌اندازد و ممکن است شب بیدار نگهتان دارد.
 4. پیتزا: اگر می‌خواهید قبل از خواب به شکمتان یک تمرین حسابی بدهید، یک پیتزای چرب و نمکی بخورید. معده شما، درست مثل سایر اعضای بدنتان، نیاز به استراحت دارد اما پیتزا به هیچ عنوان غذای سبکی محسوب نمی‌شود. با خوردن آن معده‌تان حسابی مشغول می‌شود.
لایه سس گوجه‌فرنگی خاصیت اسیدی بالایی دارد که این هم محرک دیگری برای رفلکس اسید معده است اما به طور کلی، رویه‌های پرچرب پیتزاها ــ بخصوص گوشت‌ و پنیر ــ به اندازه کافی ضربان قلب شما را بالا خواهند برد. مطمئناً دوست ندارید شب بخاطر تپش قلب از خواب بیدار شوید. اگر هم واقعاً دوست دارید در این ساعت از شبانه‌روز پیتزا بخورید، بهتر است پیتزایی با رویه سبک‌تر انتخاب کنید. احتمالاً فکر می‌کنید با خوردن یک تکه پیتزا هیچ مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید، اما آیا واقعاً با یک تکه می‌توانید سیر شوید و دست از خوردن بکشید؟
 5. آب بنات: اگر کابوس دیوی در کمد دیواری یا زیر تخت خوابتان را برهم می‌زند، پس بهتر است خوردن شیرینی جات قبل از خواب را کنار بگذارید.
یکی از ساده‌ترین و بدترین چیزی که ممکن است خواب خوشتان را بر هم بزند، کابوس‌هایی است که خیلی واقعی به نظر می‌رسند. در یک بررسی جدید مشخص شد، ۷ نفر از هر ۱۰ نفر از کسانیکه قبل از خواب موادغذایی ناسالم مثل آب‌نبات می‌خوردند، بیشتر دچار کابوس می‌شدند. فرضیه پشت این تحقیقات این است که میزان بالای قند، امواج مغزی کابوس‌‌مانند و ترسناک ایجاد می‌کند. پس اگر می‌خواهید شب‌ها راحت بخوابید، از خوردن آب‌نبات و تنقلات مشابه قبل از خواب خودداری کنید.
 6. سیریال (غلات صبحانه): خیلی‌ها دوست دارند درست قبل از خواب یک کاسه سیریال به همراه شیر بخورند اما بهتر است مراقب باشید چه نوعی از آن را انتخاب می‌کنید.
سیریال‌ها معمولاً میزان بالایی قند تصفیه‌شده در خود دارند و سرشار از کربوهیدرات هستند. اینها باعث بالا رفتن قندخون شده که باعث می‌شود بدنتان دیگر به حالت آرامش قبل از خواب نرسد.
به جای مصرف سیریال‌های پرقند، سیریال‌های سالم‌تری انتخاب کنید. آنها که از غلات کامل و قند بسیار پایین درست شده‌اند، انتخاب بهترین برای قبل از خواب هستند.
 7. سیر: اگر کنار کسی می‌خوابید، بهتر است از خوردن سیر قبل از خواب خودداری کنید اما به دلایل دیگری هم به جز بوی بد دهان باید از خوردن آن اجتناب کنید، سیر یکی از سبزیجات گرم است اگر با غذاهای پرادویه و تند همراه شود، خواصی دارد که می‌تواند موجب بالا رفتن ضربان قلب شود.
همچنین در خیلی افراد با عارضه جانبی معده‌درد همراه است، بنابراین اگر معده ضعیفی دارید یا در معرض رفلکس اسید معده هستید، بهتر است به کلی از خوردن آن قبل از خواب منصرف شوید.
 8. شکلات تلخ: کیست که دوست نداشته باشد قبل از خواب یک تکه شکلات بخورد تا با گرمایی که در بدنش ایجاد می‌کند آرامش پیدا کند؟ متاسفانه اگر می‌خواهید خوابی خوب و باکیفیت داشته باشید، شکلات تلخ یکی از آن موادغذایی است که باید از خوردن آن قبل از خواب اجتناب کنید.
شکلات تلخ منبع خوبی از کافئین است که باعث بیدار نگه داشتن شما می‌شود. تقریباً همه شکلات‌ها مقداری کافئین در خود دارند و بیشتر از آن شکلات سرشار از محرک‌هایی مثل تئوبرومین است که ضربان قلب را بالا می‌برد. تنها شکلات سفید است که حاوی این محرک نیست و محتوای کافئین آن هم پایین است و می‌توانید با خیال راحت قبل از خواب مصرف کنید.
 9. الکل: یک باور کلی وجود دارد که نوشیدن مقدار مشخصی نوشیدنی الکلی قبل از خواب شما را به خوابی عمیق می‌اندازد اما این باور چندان صحیح نیست. بااینکه الکل به خوابیدن شما کمک می‌کند اما استراحتی کامل و باکیفیت برایتان به همراه نخواهد داشت.
در واقع الکل در عملکرد خواب برای تجدید قوا اختلال ایجاد می‌کند و معمولاً بعد از مصرف آن خوابتان بسیار سبک بوده و حتی چندین بار در طول شب بیدار خواهید شد، از اینها گذشته، کسانیکه به طور منظم برای خوابیدن از نوشیدنی الکلی کمک می‌گیرند، به آن وابستگی و اعتیاد پیدا می‌کنند.
 10. گوشت قرمز: یکی از ایرادهای بزرگ گوشت قرمز این است که سرشار از پروتئین و چربی است که بدنتان را برای ساعاتی طولانی بعد از مصرف، پرکار نگه می‌دارد. برای اینکه بتوانید به خواب عمیق‌تری بروید، همه اعضای بدنتان باید در آرامش باشند. البته منظورمان این نیست که به کلی مصرف گوشت را کنار بگذارید، زیرا این ماده‌غذایی سرشار از آهن و تریپتوفان است که به خواب شما کمک می‌کند. فقط نباید آن را درست قبل از خواب مصرف کنید تا در طول شب بدنتان مشغول هضم و گوارش آن نباشد.

رضا علوی بازدید : 56 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

جویدن یخ
یخ ماده ای طبیعی و بدون شکر است بنابراین ممکن است تصور کنید خوردن آن ضرری ندارد اما جویدن قطعات سخت یخ میتواند دندانهایتان را لب پر کرده و یا حتی دچار ترک خوردگی کند. اگر جویدن یخ موجب تحریک بافت نرم داخل دندان شود، دندان درد مکرر حاصل آن خواهد بود. غذاهای داغ و سرد ممکن است موجب درد سریع و شدید و ناگهانی یا دندان درد ادامه دار شود. دفعه بعدی که هوس یخ خوردن کردید، مقداری آدامس بدون شکر به جای آن بجوید.
 انجام ورزش بدون محافظ دهان
هنگام انجام هر گونه ورزش برخوردی، بدون محافظ دندان به میدان نروید. محافظ دندان یک ابزار پلاستیکی پرسی است که از ردیف بالایی دندانها محافظت مینماید و بدون آن ممکن است دندان هنگام وارد آمدن ضربه، لب ترک خورده و یا حتی بشکند. محافظ دندان متناسب با خود را میتوانید به صورت آماده خریداری کرده و یا از دندان پزشک بخواهید محافظ دهان مخصوص شما بسازد.
 شیشه شیر هنگام خواب
محافظت از دندان هیچ وقت زود نیست. اگر هنگام خواب کودک شیر خواره به او شیشه شیر یا آبمیوه بدهید، دندانهای تازه او را در مسیر پوسیدگی قرار میدهید. کودک ممکن است به خوابیدن با شیشه در دهان، عادت کند و دندانهایش در تمام طول شب غرق در شکر باشند. بهتر است شیشه کودک را خارج از گهواره او بگذارید.
 زیور آلات زبان
زیور آلات زبان ممکن است مد باشد اما وجود یک شی فلزی در دهان به دندان ضربه وارد کرده و ممکن است موجب ترک خوردن آن شود. زیورآلات لب نیز همین خطر را به دنبال دارد. وقتی شی فلزی به لثه مالیده میشود به آن صدمه وارد کرده و ممکن است منجر به افتادن دندان شود. دهان منبع باکتریها است بنابراین این زیور آلات خطر عفونت و زخم دهان را افزایش میدهند. به طور کلی اگر قصد دارید از این زیور آلات استفاده کنید حتما پیش از آن با دندانپزشک مشورت نمایید.
 دندان قروچه
دندان قروچه به مرور زمان پوشش مینای دندان را از بین میبرد. اغلب استرس و عادات خواب موجب دندان قروچه میشوند بنابراین ممکن است کنترل آن دشوار باشد. در طول روز از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید تا درد و آسیب ناشی از این عادت کاهش یابد. میتوانید شب هنگام از محافظ دهان استفاده کنید (ابزاری مخصوص محافظت از دندانها در مقابل دندان قروچه) تا در حین خواب دندانهایتان به خاطر ساییده شدن صدمه نبینند.
 شربت سرفه
این که قطره و شربت سرفه در داروخانه ها به فروش میرسد دلیل نمیشود که مصرف آن ضرری نداشته باشد. بیشتر شربت سرفه ها پر از شکر هستند بنابراین پس از مصرف آنها دندانهایتان را خوب مسواک بزنید. فرقی نمیکند شکر چسبیده به دندانهایتان از شربت سرفه بوده یا شکلات، در هر صورت موجب تخریب دندان میشود. شکر با پلاکهایی که روی دندانها چسبیده اند، واکنش میدهد، سپس باکتریهای موجود در پلاکها شکر را به اسید تبدیل میکنند که مینای دندان را حل میکند و موجب تشکیل سوراخهای ریز در دندان میگردد.
 پاستیل و آدامس
همه خوراکیهای شیرین پوسیدگی دندان را تسریع میکنند اما برخی از شکلاتها تاثیر مخربتری دارند. آدامس مدتها در دهان قرار دارد و ساعتها محتوای شکر آنها بر روی دندان باقی مانده و به اسید تبدیل شده و این اسید در تماس با مینا قرار دارد. اگر میخواهید آدامس و پاستیل بخورید به جای یک میان وعده جدا، آن را در همراه یک وعده غذایی مصرف کنید. در حین غذا بزاق بیشتری ترشح میشود که اسید و مواد باقیمانده شکلات را تا حدی میشوید و پاک میکند.
 نوشابه
شکلات تنها منبع شکر دریافتی نیست. نوشابه ها ۱۱ قاشق چایخوری شکر در هر جیره غذایی دارند. علاوه بر آن نوشابه حاوی اسید سیتریک و اسید فسفریک است که مینای دندان را میزداید. نوشابه های رژیمی اگر چه شکر ندارند اما اسید بیشتری به شکل شیرین کننده مصنوعی دارند.
 باز کردن همه چیز با دندان
باز کردن بطری و پاره کردن پلاستیک با دندان ممکن است مرسوم باشد اما یکی از عادات بدی است که دندانها را خراب میکند. استفاده از دندان به عنوان ابزار میتواند موجب لب پر شدن یا ترک خوردن آن شود. به جای این کار همیشه یک قیچی و در باز کن کوچک همراه خود داشته باشید. دندانهای شما فقط برای خوردن طراحی شده اند.
 نوشیدنی های انرژی زا
تردیدی وجود ندارد که نوشیدنیهای ورزشی سرد پس از ورزش احساس انرژی و طراوت میبخشند اما این نوشیدنیها معمولا محتوای شکر زیادی دارند و همانند شکلات و نوشابه به مینای دندانهای شما حمله اسیدی میکنند. اگر این نوشیدنیها را به طور مکرر مصرف کنید دندانهایتان دچار پوسیدگی میشوند. یک راه بهتر جلوگیری از بی آب شدن بدن در باشگاه، مصرف آب بدون کالری و شکر است.
 آبمیوه
آبمیوه سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدانها است اما متاسفانه بیشتر آنها مقدار زیادی شکر نیز دارند. برخی از آبمیوه ها به اندازه نوشابه شکر دارند. به عنوان مثال در نوشابه پرتقال تنها ۱۰ گرم شکر بیشتری نسبت به آبمیوه پرتقال وجود دارد. میوه ها قند طبیعی دارند بنابراین به دنبال آبمیوه هایی باشید که شکر افزودنی ندارند. همچنین میتوانید با افزودن مقداری آب به آبمیوه حاوی شکر، مقدار شکر آن را کاهش دهید.
 چیپس سیب زمینی
باکتریهای موجود در پلاک دندان غذاهای نشاسته ای را نیز به اسید تبدیل میکنند. حمله این اسید به دندان بیست دقیقه طول میکشد و اگر غذا بین دندانهایتان باقی مانده باشد یا مرتب میان وعده مصرف کنید، مدت این حمله طولانی تر نیز خواهد بود. پس از مصرف چیپس سیب زمینی یا غذاهای نشاسته ای دیگر که ممکن است بین دندانها باقی بمانند، نخ دندان بکشید.
 میان وعده مداوم
میان وعده ها باعث میشوند بزاق کمتری در حین غذا ترشح شود و بنابراین ذرات غذا مدت بیشتری در دهانتان باقی بمانند. از میان وعده به دفعات زیاد خودداری کنید و از میان وعده های کم شکر و کم نشاسته مانند هویج، بیشتر استفاده کنید.
 جویدن مداد
برخی افراد هنگام تمرکز بر کار یا مطالعات مداد یا خودکار خود را میجوند. این کار همانند جویدن یخ، به دندانها صدمه میزند. زمانی که دوست دارید چیزی بجوید، آدامس بدون شکر انتخاب بهتری است. جویدن جریان بزاق را تحریک میکند، بزاق موجب تقویت و استحکام دندانها و محافظت از آنها در مقابل اسیدهای از بین برنده مینا میشود.
 قهوه
رنگ تیره قهوه و اسیدیته قهوه به مرور زمان موجب زرد شدن دندانها میشود. خوشبختانه لکه حاصل با روشهای مختلف سفید کردن دندان به راحتی پاک میشود. در صورتی که نگران تغییر رنگ دندان خود هستید با دندانپزشک صحبت کنید.
 سیگار کشیدن
سیگار و محصولات دیگر تنباکو مانند قلیان، زرد شدن دندانها و بیماریهای لثه که منجر به افتادن دندان میشوند را در پی خواهد داشت. همچنین تنباکو موجب سرطان دهان، لب و زبان میشود. اگر به دنبال یک دلیل دیگر برای ترک سیگار هستید، به چهره خود هنگام لبخند فکر کنید.

 زیاده روی در خوردن
زیاده روی در خوردن اغلب شامل مصرف مقدار زیادی شیرینی میشود که به پوسیدگی دندان منتهی میگردد. پرخوری دوره ای پاکسازی (پرخوری و سپس استفراغ عمدی) برای دندان مخرب تر نیز هست چون اسیدهای قوی موجود در مواد استفراغی، دندان را فرسایش داده و آن را ضعیف و شکننده میکنند. این اسیدها موجب بوی بد نفس نیز میگردند. بولیمیا (پرخوری عصبی) میتواند انواع مشکلات سلامتی برای فرد ایجاد کند بنابراین در صورت چنین مشکلی باید به پزشک مراجعه کنید.

رضا علوی بازدید : 57 شنبه 22 فروردین 1394 نظرات (0)

۱-سیر

سیر مادهٔ غذایی شماره یک برای پاکسازی رگ‌ها محسوب می‌شود. اگر نمی‌خواهید رگ‌هایتان به این زودی‌ها دچار انسداد شود و مشکلات بعدی را به بار بیاورد سیر را در برنامهٔ روزانه‌تان بگنجانید. چون این مادهٔ غذایی حاوی خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی می‌باشد که می‌تواند با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله کند. علاوه بر این، سیر باعث کاهش کلسترول بد خون شده و افزایش دهندهٔ کلسترول خوب خون محسوب می‌شود. این خواص سیر باعث می‌شود که جریان خون در رگ‌ها به خوبی انجام شده و با فشار خون بالا مقابله شود.

۲-جو دوسر

جو دو سر بویژه برای شروع یک روز سالم و با نشاط فوق العاده است. به خاطر اینکه باعث تحریک دستگاه گوارش شده و انرژی لازم را برای فعالیت‌های روزمره مهیا می‌سازد. فراموش نکنید که جو دوسر باعث کاهش چربی‌هایی می‌شود که به جدارهٔ رگ‌های خونی چسبیده‌اند. در نتیجه می‌تواند احتمال بروز تصلب شرایین و مشکلات قلبی را کاهش دهد.

۳-سیب

نتایج بررسی‌های انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که سیب حاوی ترکیبی به نام پکتین است که نقش موثری در کاهش کلسترول دارد. زمانیکه کلسترول خون در حد نرمال باشد امکان گرفتگی رگ‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، سیب حاوی فلاونوئید‌ها است. این ترکیبات مغذی باعث کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

۴-ماهی

ماهی‌های چرب منبع فوق العادهٔ اسیدهای چرب امگا۳ هستند. این اسیدهای چرب به «چربی‌های خوب» معروف هستند و بدن ما برای بهبود عملکرد دستگاه قلب و عروق و همچنین جلوگیری از گرفتگی رگ‌ها به آن‌ها نیاز دارد. در بین ماهی‌های مختلف، ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، تن و ساردین و غیره حاوی بیشترین میزان اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

۵-زردچوبه

ترکیب فعال و پرخاصیت زردچوبه «کورکومین» نام دارد که محافظ سلامت قلب محسوب می‌شود. نتایج پژوهش‌های محققان نشان می‌دهند که زردچوبه به واسطهٔ دارا بودن این ترکیب می‌تواند از آسیب‌های ناشی از انسداد رگ‌ها جلوگیری کند. پس تا می‌توانید به غذا‌هایتان زردچوبه بزنید.

۶-اسفناج

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که اسفناج سرشار از ویتامین A و C است و برای جلوگیری از اکسایش کلسترول و بروز بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین مفید است. خوشبختانه اسفناج جزو آن سبزی‌های نسبتا ارزان است که می‌توانید مصرف کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

۷-میوه‌های خشک

میوه‌های خشک جزو بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از انسداد رگ‌ها و تمیزی آن‌ها محسوب می‌شوند. این مواد غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع و اسیدهای چرب امگا۳ هستند که برای ارتقای سلامت رگ‌های خونی لازم و ضروری‌اند. در بین این میوه‌های خشک می‌توان به فندق، بادام، گردو، بادام زمینی و غیره بیشترین اعتماد را کرد. 

۸-روغن زیتون

روغن زیتون بکر خواص زیادی برای سلامتی بدن و به ویژه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارد. این مادهٔ غذایی نیز حاوی چربی‌های اشباع نشده است که به میزان اندکی اکسید شده و مانع رسوب کلسترول در رگ‌های خونی می‌شوند.

۹-گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع فوق العادهٔ آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که مانع از تجمع چربی در جدارهٔ رگ‌ها می‌شود. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانهٔ گوجه فرنگی باعث کاهش چشمگیر خطر بروز پلاک‌ها در رگ‌ها می‌شود.

۱۰-آب انار

محققان به طور علمی ثابت کرده‌اند که آب انار در مقایسه با آب شاه توت و آب پرتقال و غیره حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها است. نتایج بررسی‌هایی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است نشان می‌دهد که این نوشیدنی مفید برای مقابله و درمان آسیب‌های وارد شده به رگ‌ها مانند تصلب شرایین موثر عمل می‌کند. 

رضا علوی بازدید : 59 سه شنبه 18 فروردین 1394 نظرات (0)

واقعیت اول: بیشتر وزن مغز را آب تشکیل می دهد و بخش جامد عمدتا از جنس چربی است.
بیشتر مردم تصور می کنند که مغز به طور کامل جامد است، اما این افراد اشتباه می کنند. 75 درصد مغز را آب تشکیل می دهد. بخش جامد مغز نیز از جنس چربی است و تقریبا 10 تا 12 درصد مغز را تشکیل می دهد. بقیه مغز از جنس پروتئین، هیدروکربن و نمک است.
واقعیت دوم: 160,000 کیلومتر رگ خونی در مغز وجود دارد!
این به این معنی است که اگر تمام رگهای خونی مغز را در امتداد یکدیگر قرار دهیم، شما می توانید آن را 4 بار دور کره زمین بپیچانید! یا اینکه کره ماه را با رگ های مغز دو نفر به زمین متصل کنید.
واقعیت سوم: مغز شما بین 10 تا 23 وات برق تولید می کند!
این قدرت برای روشنایی دو لامپ کم مصرف کافیست. بخش عمده ای از این قدرت تولید شده به منظور ارتباط عصبی مغز با دیگر اعضا استفاده می شود.
واقعیت چهارم: استفاده از غذای سالم، هوش را افزایش می دهد!
طبق تحقیقاتی که در یک موسسه در نیویورک انجام شده، اگر شما در وعده ناهار غذایی بخورید که هیچگونه مواد نگهدارنده و یا طعم دهنده مصنوعی نداشته باشد، 14 درصد در تست IQ امتیاز بهتری کسب خواهید کرد. این کشف بسیار چشمگیر است و نشان می دهد که عملکرد مغز به شدت به نوع تغذیه وابسته است.
واقعیت پنجم: هر فکری که می کنید یک اتصال عصبی جدید در مغزتان ایجاد می کند.
مغز از آن چیزی که تصور می کنید انعطاف پذیر تر است و به مرور زمان تغییر می کند. اگر در همین لحظه به موضوع جدیدی فکر کردید، مطمئن باشید در مغز شما به همان میزان اتصال عصبی جدید ایجاد شده است.
واقعیت ششم: یک فرد معمولی روزانه 70 هزار فکر انجام می دهد!
شما همیشه در حال فکر کردن هستید. با تغییر این تفکرات، شما می توانید به طور کل سیم کشی عصبی مغزتان را تغییر دهید.
واقعیت هفتم: خندیدن فرایند پیچیده ای است و از 5 بخش مغز استفاده می کند!
خندیدن موضوع خنده داری نیست، این فرایند بخش های زیادی از مغز را درگیر می کند. خندیدن برای فعالسازی مغز بسیار موثر است و مواد شیمیایی تقویت کننده ای در بدن شما در هنگام خندیدن رها می شود. تحقیقات نشان می دهد که خندیدن برای چند دقیقه در هر روز موجب بهبود وضعیت روحی، افزایش احساس خوشبختی و افزایش عملکرد مغز در خلاقیت می شود.
واقعیت هشتم: تردستی موجب تغییرات سریع در مغز می گردد!
تردستی و یادگیری کارهای پیچیده جدید تاثیر بسیار مثبتی بر روی مغز انسان دارد. تردستی و حرکات پیچیده موجب رشد بخش خاصی از مغز می شود، بنابراین اتصالات عصبی در مغز افزایش چشمگیر می شود. همچنین کارها و مسائل پیچیده می تواند موجب رشد چشمگیر مغز گردد.
واقعیت نهم: مغز توانایی احساس درد را در هیچ صورتی ندارد!
مغز قادر به حس کردن درد در خود نیست و تنها می تواند درد بخشهای دیگر بدن را دریافت کند. در واقع هیچ دریافت کننده دردی در مغز وجود ندارد.
واقعیت دهم: ارتفاع مغز انسان 9.3 سانتی متر است!
مغز از آن چیزی که مردم تصور می کنند کوچکتر است. اندازه مغز 16 در 14 در 9.3 سانتی متر و وزن آن 1.3 کیلوگرم است. در همین 1.3 کیلوگرم 200 میلیون سلول عصبی نرون وجود دارد.

رضا علوی بازدید : 57 سه شنبه 18 فروردین 1394 نظرات (0)

بدن انسان شبیه به یک موتور قدرتمند است و درست مثل یک ماشین باید دائما سوخت مناسب به آن برسد. بدن ما باید بطور مرتب با دریافت ویتامین های مناسب و سازگار احیا شود تا بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد و درست کار کند. ویتامین ها که بعنوان کاتالیزورها و کوآنزیم ها در بدن عمل می کنند از سلول ها محافظت کرده و نقش های مهمی را در فعالیت های سوخت و سازی بدن ایفا می کنند اما هنوز دانش انسان درباره این ترکیبات ضروری و حیاتی بسیار اندک است. در این مقاله آمده؛ هر یک از ویتامین ها شامل ویتامین A ،C ،D ،E ،K و انواع ویتامین هایB نقش منحصربفرد و جداگانه ای در بدن ایفا می کنند. به استثنای ویتامین های B۱۲ وD۳، ویتامین های A ،B ،C و E از نوع ویتامین های موجود در رژیم غذایی هستند. بسیاری از افراد معتقدند؛ اگر روزی یک عدد قرص مولتی ویتامین بخورند مریض نمی شوند. یا با رسیدن به سن ۴۰سالگی باید بعنوان مکمل یک داروی مولتی ویتامین را به رژیم خود بیفزاید. در واقع اگر مولتی ویتامین ها حاوی آهن و مواد معدنی باشند ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کنند. همچنین برخی از ویتامین ها مثلA، D۳، E وK به دلیل اینکه محلول در چربی هستند مصرف دوز بالای آن ها می تواند تاثیر سمی روی بدن داشته باشند و موجب بروز تغییرات روانی و نورولوژیکی شوند. به نوشته ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی نشنال ول بیینگ؛ از سوی دیگر، کمبود و فقدان این ویتامین ها نیز می تواند عوارض و پیامد های جبران ناپذیری برای بدن داشته باشند. نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که افراد با شرایط بدنی متفاوت یا با بیماری های مختلف به رژیم های متفاوت و البته متناسب با بدن خودشان نیازمند هستند بنابراین بجای تجویز شخصی این ویتامین ها، همواره توصیه می شود که تعیین نوع ویتامین و دوز مورد نیاز آن را به پزشک و درمانگر متخصص واگذار کنید تا با شناخت کافی از نیاز بدن شما آن را تجویز کند. در ادامه این کارشناسان تغذیه و طب مکمل، به منظور پیش آگاهی ما، عملکرد چند نمونه از ویتامین های مهم در بدن را توضیح می دهند:
ویتامینA: این ویتامین برای سلامت چشم ها و رشد استخوان ها مورد نیاز است. این ویتامین همچنین به بهبود عفونت ها کمک می کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت تولید RNA این تأثیر را اعمال می کند. ویتامینA در روغن کبد ماهی، تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات به رنگ زرد، هویج، سیب زمینی شیرین، گرمک، هلو و فلفل زرد و انبه به وفور یافت می شود.
ویتامینB۱: به تبدیل گلوکز به انرژی کمک می کند و در برنج قهوه ای، پوست گندم و خشکبار یافت می شود.
ویتامینB۲: به تبدیل چربی ها، پروتئین ها و قند به انرژی کمک می کند و در تشکیل گلبول های قرمز خون موثر است. منبع غنی این ویتامین فرآورده های شیری، عصاره مخمر، گوشت ارگانیک تخم مرغ و قارچ است.
ویتامینB۳: این ویتامین به تنفس سلول های بدن کمک کرده و موجب سلامت پوست و حفظ تعادل قند خون است. منابع اصلی این ویتامین غلات سبوس دار، بنشن ها، ماهی، مرغ، بوقلمون و قارچ هستند.
ویتامینB۵: به تولید هورمون ضدِ استرس کمک می کند و در تقویت سلامت پوست و مو و اعصاب موثر است. این ویتامین در تخم مرغ، مرغ، ماهی و سبزیجاتی مثل قارچ، آووکادو، عدس و دانه آفتاب گردان به وفور یافت می شود.
ویتامینB۹: این ویتامین یا همان اسیدفولیک برای زنان باردار بسیار ضروری است و به ساخته شدن DNA و پروتئین کمک می کند. منابع این ویتامین جگر مرغ، اسفناج، لوبیا قرمز، چغندر، نخود فرنگی، آووکادو و آب گوجه فرنگی هستند.
ویتامینB۶: بعنوان ویتامین ضدِ افسردگی شناخته شده و به خون سازی نیز کمک می کند و برای سوخت و ساز پروتئین و عملکرد سیستم عصبی حیاتی است. منابع اصلی آن شامل گوشت، ماهی آزاد، موز، کلم بروکلی، کلم و تمام سبزیجات با برگ سبز رنگ هستند.
ویتامینB۱۲: به سلامت سیستم اعصاب و رشد سالم و تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. ویتامینB۱۲ در روده ساخته می شود. این ویتامین تنها در منابع گوشتی یافت می شود و کسانی که فقط از سبزیجات استفاده می کنند اغلب با کمبود این ویتامین مواجه می شوند.
ویتامینC: به بهبود بافت ها و شکل گیری استخوان ها و دندان ها کمک می کند و هم چنین سرشار از آنتی اکسیدان است. سبزی و میوه های مثل لیمو، توت فرنگی، طالبی، انگور، نخود، بروکلی، فلفل و مرکبات دیگر سرشار از این ویتامین است.
ویتامینE: 
مصرف دوز مناسب این ویتامین از سمی شدن کبد جلوگیری می کند و یک آنتی اکسیدان مهم برای حفاظت از سلول ها است. سویا، بروکلی، سبزیجات سبز رنگ، دانه آفتاب گردان، خشکبار و بنشن از غنی ترین منابع این ویتامین هستند.
ویتامینK: در فرآیند لخته شدن خون مهم است که بیشتر در خانواده کلم ها، گوجه فرنگی، بنشن از غنی ترین منابع این ویتامین هستند.
ویتامینD۳: برای سوخت وساز و شکل گیری استخوان ها و دندان ها ضروری است و جذب کلسیم را ارتقا می دهد. این ویتامین ها بر اثر تابش نور آفتاب به پوست در بدن تولید می شود. در موارد کمبود نور آفتاب مصرف ماهی، ساردین، تن، تخم مرغ و یا مکمل های این ویتامین توصیه می شود.

رضا علوی بازدید : 59 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

1. انگیزه
شما باید انگیزه‌ای برای سخت کار کردن داشته باشید تا مطمئن شوید که کارها انجام می‌شود. زمانی که می‌بینید کارها در حال تکمیل شدن است به خود افتخار خواهید کرد و در صورت لزوم می‌توانید مسئولیت آن را نیز برعهده بگیرید. اهداف شما محرک شما هستند که باعث می‌شود تصور برتر و خوب بودن از خود داشته باشید.

2. خوداتکایی
شما باید مسئولیتهایی را برعهده بگیرید و در قبال آنها پاسخگو باشید. همچنین باید قادر باشید تصمیمات سختی بگیرید و آنها را عملی کنید.

3. اراده
شما قدرت این را دارید که به جای تردید کردن و تعویق انداختن در انجام کارها، به پیشواز آنها بروید و آنها را انجام دهید. اگر چیزی را بخواهید آن را بدست خواهید آورد. موفق‌ترین افراد جهان کسانی هستند که بروی اهداف خود تمرکز کرده‌اند و مداوم در تلاش بوده‌اند.

4. صبر
باید همیشه و در همه حال، در شکست و ناکامی صبور باشید. شخصی تلقی کردن شکستها یک شکست بزرگ است.

5. صداقت
نیاز به گفتن ندارد اما این ویژگی یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که می‌توانید در خود پرورش دهید. صداقت بهترین سیاست برای هر کاری است که انجام می‌دهید. یکرنگی و صداقت برای شما شخصیت ایجاد می‌کند و تعریف می‌کند که شما چه کسی هستید.

6. ارتباط
با دیگران در ارتباط باشید زیرا شما را به موفقیتها و دستاوردهای بیشتر و بااهمیت‌تری می‌رساند.

7. خوشبینی
موفقیتها و خوبیهای بسیاری در این دنیا برای بدست آوردن وجود دارد و شما می‌دانید که چه چیزی ارزش مبارزه را دارد. خوشبینی یک استراتژی برای ساختن آینده ای بهتر است، اگر باور نداشته باشید که آینده می‌تواند بهتر باشد نمی‌توانید قدم بردارید و مسئولیت ساختن آینده خود را برعهده بگیرید.

8. اعتماد به نفس
شما باید به خودتان اعتماد داشته باشید. به همین سادگی. هنگامی که اعتماد تزلزل‌ناپذیر و راسخی به خود داشته باشید یک گام به موفقیت نزدیکتر هستید.

9. ارتباطات
شما برای ارتباط و توجه به ارتباط برقرارکنندگان اطراف خود کار می کنید. مهمترین چیز این است که چیزی را که گفته نمی‌شود، بشنوید. هنگامی که ارتباطات وجود داشته باشد، اعتماد و احترام هم به دنبال آن می‌آید.

هیچ کس نمی‌خواهد متوسط باشد. متوسط بودن زمانی اتفاق می‌افتد که افراد برنامه‌ریزی ندارند. اگر می خواهید به موفقیت برسید، صفاتی را که شما به موفقیت خواهد رساند در خود پرورش دهید و برای به کار بردن آنها در هر روز زندگی خود، برنامه‌ریزی کنید. در عین بزرگی متواضع باشید و شجاع و مصمم، وفادار و بی‌باک باشید. این چیزی است که شما هستید و همیشه بوده‌اید.

10. شور و علاقه
اگر می‌خواهید به موفقیت برسید و اگر می‌خواهید زندگی کنید شور و شوق است که شما را به آن می‌رساند. 10 درصد زندگی چیزی است که شما تجربه می‌کنید و 90 درصد آن چگونگی واکنش شما در مقابل آن است. و نکته پایانی آنکه؛ اگر کاری را که دوست داریم داشته باشیم، آنگاه کار نمیکنیم، زندگی میکنیم، لذت میبریم، عشق میکنیم. امیدوارم همواره عالم، عامل عاشق باشید.

رضا علوی بازدید : 57 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

۱- روزانه ۱۰ ایده داشته باشید

درباره ی کاهش فقر، چگونگی حل مشکلی که دارید، ایده های جالب برای فیلم، یا هر چیز دیگری بیاندیشید. موضوع مهم نیست، همین قدر که مغز و ماهیچه های نظریه پردازتان به کار کردن مشغول شود. حتی ممکن است لیستی که در مورد آن فکر می کنید شما را به سمت ایده ی یک استارت آپ جدید و یا موضوعی جالب برای نوشتن هدایت کند.

۲- روزنامه بخوانید

روزنامه خواندن باعث می شود که از اتفاقات مهمی که در اطراف شما اتفاق می افتد، آگاه تر شوید. یاد می گیرید که نظریه های خودتان را شکل بدهید و با مسائلی که در ظاهر هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، نقاط مشترکی پیدا کنید. علاوه بر این در مهمانی ها  و جمع های دوستانه کلی حرف برای گفتن دارید. 

۳- با خودتان بحث کنید

یکی از چیزهایی که به تازگی آموخته اید را انتخاب کنید و یک نظریه ی خاص و جالب در موردش بدهید که به فکر هر کسی نمی رسد. سعی کنید برای نظریه تان شواهدی پیدا کنید. فکرتان را باز نگه دارید تا اگر شواهدی که یافته اید بر خلاف نظریه تان بود، نظریه را تغییر دهید. این کار را هر روز ادامه دهید تا مهارت تفکر خارج از جعبه را بیاموزید.

اگر احساس نمودید گیر کرده اید، مقاله های انتقادی را بخوانید. این نوع طرز نوشتار به شما کمک می کند تا بفهمید بقیه مردم چگونه نظراتشان را شرح داده و بحث می کنند.

۴- فصلی از یک کتاب داستانی یا غیر داستانی بخوانید

هدف تعیین کنید که هفته ای یک کتاب بخوانید. همیشه می توانید در لابلای کارهایتان اوقاتی برای کتاب خواندن بیابید. هنگام رفت و آمد های روزانه (مثلا در مترو یا اتوبوس) یا هنگامی که در صف ایستاده اید. Goodreads راه خیلی خوبی است که مسیر چیزهایی که می خوانید را ثبت کرده و جامعه های مجازی کتاب خوان های دیگر را پیدا کنید.

کتاب های داستانی برای درک شخصیت ها و نگاه کردن به زندگی از منظری دیگر عالی است. کتاب های غیر تخیلی هم شما را با موضوعات جدید، از سیاست گرفته تا روانشناسی آشنا می کند. 

۵- به جای تلویزیون نگاه کردن، ویدیوهای آموزشی ببینید

گاهی تماشای فیلم هایی مرتبط با چیزهای مورد علاقه تان بسیار مفرح تر از خواندن مطالبی در مورد آن ها است. همچنین با دیدن فیلم ها آموزشی قادر خواهید بود از تجربیات بقیه مردم نیز استفاده کنید.

می توانید فیلم های آموزشی و جالی را در Khan Academy پیدا کنید یا به گفتگو های talksTED گوش بدهید. اطلاعاتی که به وسیله فیلم منتقل می شوند اکثرا قابلیت هضم و به خاطر سپاری بیشتری دارند، پس می توانید مطمئن باشید که آن ها به حافظه تان می چسبند! 

۶- در خوراک یا روزنامه اطلاعات جالب مشترک شوید

در شبکه های اجتماعی صفحات جالب را دنبال کنید. بنابراین هر گاه صفحه ی فید خودتان را باز می کنید با مشتی از اطلاعات مفید روبرو هستید. مثلا اگر به تکنولوژی و علوم روز علاقمندید، دیجیاتو آن ها را برای شما گلچین می کند و می توانید با فالو کردن دیجیاتو در شبکه های اجتماعی، یا حتی اشتراک در خوراک دیجیاتو آن ها را همیشه داشته باشید. 

۷- منابع دانش مورد علاقه تان را هر روز چک کنید

هر روز در سایت هایی مثل Quora، Stack Overflow، دیجیاتو و بلاگ های مورد علاقه تان بچرخید تا گرسنگی ذهن خود برای یادگیری را سیر کنید. مقاله های مورد علاقه تان را برای مطالعه سر فرصت در Pocket نگه دارید و شب هنگام قبل از خواب مطالعه شان کنید.

۸- آنچه که یاد گرفته اید با دیگران به اشتراک بگذارید

اگر کسی را برای بحث و تحلیل در مورد ایده هایتان یافتید، می توانید دانش تان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید و به این ترتیب دیدگاه های جدیدی پیدا کنید. همچنین هر وقت شما توانستید ایده هایتان را به شخص دیگری توضیح بدهید، به این معنی است که شما قطعا روی آن مفهوم، تسلط کافی دارید. حتی می توانید بدون صحبت مستقیم با یک شخص خاص ایده هایتان را انتشار دهید. خیلی از مردم دوست دارند وبلاگ نویسی کنند و به این طریق دیگران را به گفتگوی آنلاین دعوت کنند. 

۹- دو فهرست تهیه کنید: یکی مهارت های مربوط به کار تان که در حال حاضر می خواهید که یاد بگیرید و یک لیست از چیزهایی که می خواهید در آینده به آن برسید

Google Doc جای مناسبی برای نگه داشتن لیست هایتان است. تصمیم بگیرید چه چیزهایی باید یاد بگیرید، منابعی را که این مهارت ها را به شما یاد می دهند تدوین کرده و هر روز روی آن ها کار کنید. 

۱۰- یک فهرست “انجام دادم” درست کنید

در انتهای هر روز، هر آنچه را که کامل کردید در داخل این لیست بنویسید. این باعث می شود که احساس بهتری در مورد کارهایی که انجام می دهید داشته باشید، خصوصا اگر در موقعیتی هستید که احساس دلسردی و نا امیدی می کنید. این موضوع به شما کمک می کند که کارایی خودتان را بسنجید و بفهمید لیست کارهای قابل انجام برای فردا را چگنه تهیه کنید.

۱۱- آنچه را که یاد می گیرید، بنویسید

می توانید نوشتن یک بلاگ را آغاز کنید. اپ هایی مثل Inkpad هم به شما کمک می کنند هرچیزی که یاد می گیرید را یادداشت کنید. این کار نه تنها برای ثبت هرآنچه که یاد می گیرید مفید است، بلکه منبع خوبی از انگیزه برای شماست که به این کار ادامه دهید.اگر بدانید که انتهای روز می خواهید در مورد چیزهایی که یاد گرفته اید بنویسید، انگیزه تان برای یادگیری موارد جدید بیشتر می شود. 

۱۲- ذهنتان را تحریک کنید

دویدن های روزانه باعث جریان یافتن و سلامت روانی مغز شما می شود. همچنین دویدن، وقت مناسبی برای فکر در مورد تصمیمات سختی که می خواهید بگیرید و پردازش اطلاعات جدید در اختیار شما قرار می دهد. 

۱۳- دوره های آنلاین ببینید

در دوره های آنلاینی که محبوب حرفه ای ها است (مثل Coursera) شرکت کنید. مطمئن شوید که بیش از حد خودتان را درگیر ننمایید. با یک یا دو دوره شروع کرده و روی آن ها تمرکز کنید. 

۱۴- با کسی که به نظرتان جالب می آید، صحبت کنید

حتی اگر غریبه بودند، از ارتباط برقرار کردن با آن ها نترسید. در مورد علایقشان بپرسید و اینکه چگونه به آن علایق دست یافته اند. شما از کسانی که به سختی می شناسید، بیشتر می آموزید. 

۱۵- با کسانی که از شما باهوش تر هستند بیرون بروید

وقتتان را تا آن جایی که می توانید با مردم باهوش تر از خودتان بگذرانید. هر روز باید تلاش کنید تا باکسی که الهام بخش شماست یک قهوه بنوشید و یا قدم بزنید.

همیشه فرووتنانه در جستجوی یادگیری باشید. تا جایی که می توانید سوال بپرسید. اگر همیشه در میان مردمانی باشید که بیشتر از شما می دانند، چاره ای ندارید جز اینکه شما هم بیشتر بیاموزید. 

۱۶- سوال هایتان را دنبال کنید

اگر چیز جالبی دیدید یا در موردش شنیدید، لحظه را از دست ندهید. دنبالش کنید. در پی رفع کنجکاویتان باشید و پاسخ سوال هایتان را بیابید. 

۱۷- از یک اپلیکیشین واژه روز استفاده کنید

دامنه واژگان خودتان را افزایش دهید، اینگونه در آزمون هایی مثل GRE یا SAT هم موفق تر خواهید بود. یا حداقل در تعاملات روزانه با دیگران احساس بهتری خواهید داشت.

همچنین سعی کنید واژگان جدیدی در زبان های مختلف یاد بگیرید. سعی کنید هر روز ۱۰ لغت از زبان خارجی که می خواهید، یاد بگیرید. برای این کار می توانید از اپ هایی مثل DuoLingo، LiveMocha، Basuu بهره بگیرید. 

۱۸- یک کار ترسناک انجام دهید

“خارج شدن از ناحیه راحتی مان همییشه باعث عاقل تر شدن ما می شود.” هر روز خودتان را کمی بیشتر به جلو هل بدهید. با پیوستن به کلاس های ToastMaster صحبت کردن در مقابل عموم را امتحان کنید. یک پرپوزال آماده کنید و جلسه کاری تان را به دست بگیرید. به کسی که تحسینش می کنید یک نامه یا ایمیل بنویسید و با او ارتباط برقرار کنید. 

۱۹- جاهای جدید را بگردید

اگر نمی توانید هر روز سفر کنید، حداقل سعی کنید چیزهای جالبی که در موطن خودتان وجود دارد را پیدا کنید. اینگونه با مردم جدید و متفاوتی برخورد کرده و حقایق جدیدی می آموزید. اینکه خودتان ببینید خیلی سازنده تر از نشستن در خانه و دیدن آن ها در تلویزیون است. 

۲۰- بازی های “هوشمند” بازی کنید

برخی بازی ها مثل شطرنج و اسکربل (بازی واژگان) باعث گسترش ذهن شما می شوند. گاهی خودتان را با بازی کردن اینگونه بازی ها به چالش بکشید. مثلا بدون استفاده از فرهنگ لغت، اسکربل بازی کنید. همچنین حل کردن جدول هایی مثل سودوکو، ۲۰۴۸ و Doors هم مفید است. 

21- مقدار زمان کنار بگذارید تا هیچ کاری در آن زمان انجام ندهید

نشستن در سکوت خیلی اوقات الهام بخش است و روی کل روز شما تاثیر می گذارد. 

۲۲- یک سرگرمی سازنده پیدا کنید

سرگرمی داشته باشید که می توانید هر روز کمی روی آن کار کنید، از بافتنی گرفته تا ماهیگیری، می توانید هر روز بیشتر از آن یاد بگیرید. مثلا هر روز سعی کنید یک قطعه جدید موسیقی را بنوازید، یا یک کتاب فیزیک بخوانید، چند صفحه از رمان خودتان را بنویسید یا یک مهارت جدید کامپیوتری یاد بگیرید. 

۲۳- چیزی که یادگرفته اید را به کار ببرید

اگر اخیرا یک زبان جدید برنامه نویسی یا نواختن یک ساز جدید را یادگرفته اید، مطمئن شوید که هر روز تا جایی که ممکن است، از این مهارت در زندگی تان استفاده می کنید. آموختن و به کار گرفتن یکی از موثر ترین راه هایی است که شما را باهوش تر می کند.

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما به این سایت چه امتیازی می دهید
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 88
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 188
  • بازدید کلی : 15,559
  • کدهای اختصاصی
    خطاطي نستعليق آنلاين

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    اوقات شرعی