loading...
ایران هلو
رضا علوی بازدید : 65 سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

خیلی افراد برای تمیز و سالم نگه داشتن گوششان، به طور مرتب داخل آن را تمیز می‌کنند. اما تمیز کردن گوش کار صحیحی نیست. درواقع، گوش برنامه بهداشت خود را دارد و با وارد کردن اشیاء مختلف در گوش این فرایند طبیعی را بر هم می‌زنید؛ یا بدتر ایجاد آسیب‌دیدگی می‌کنید.
آکادمی گوش و حلق و بینی امریکا، استفاده از گوش پاک‌کن و عادت وارد کردن انگشت یا هر شی دیگر داخل گوش برای تمیز کردن آن را منع می‌کند. این آکادمی در وب‌سایت خود این روش تمیز کردن گوش را با خطر آسیب رسیدن به شنوایی یا از دست دادن آن مرتبط می‌داند.
موم گوش که در اصطلاح پزشکی سرومن نامیده می‌شود، ماده‌ای سالم در گوشهایتان است و بعنوان عامل تمیزکننده عمل می‌کند. این ماده ویژگی محافظ، آنتی‌باکتریال و روان‌ساز دارد و از پرده گوش تا مجرای بیرونی آن حرکت کرده و کانال گوش را تمیز کرده و بعد خشک شده و می‌ریزد. این یک فرایند خودتنظیم است و در شرایط عادی نیازی به ایجاد تداخل در آن نیست. اگر موم گوش وجود نداشته باشد، گوش خشک و خارش‌دار می‌شود. 

وقتی برای تمیز کردن گوش از گوش‌پاک‌کن استفاده می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
وقتی از گوش پاک‌کن استفاده می‌کنید، درواقع موم گوش را عمیق‌تر به داخل گوشتان و جایی که نباید باشد فرو می‌کنید و ممکن است جلو پرده گوشتان جمع شده، آن را مسدود کرده و مشکلات مختلفی ایجاد کند.
قارچ، باکتری و ویروس‌های مختلف از گوش بیرونی به داخل گوش رفته و می‌تواند موجب بروز عفونت شود که بسیار دردناک خواهد بود. همچنین وقتی موم گوش در عمق گوش جمع می‌شود، می‌تواند موجب از دست رفتن شنوایی شود. و اگر عمیق‌تر از آن پیش رود، حتی می‌تواند به پرده گوش آسیب رسانده و موجب پارگی آن شود.

آیا گوش اصلاً باید تمیز شود؟
گوش‌هایتان نباید هیچوقت تمیز شوند. با تمیز کردن داخل گوش فقط موجب دور باطل می‌شود. دکتر دوگلاس باکاوس، مدیر بخش شنوایی در موسسه علوم اعصاب سوئد توضیح می‌دهد که وقتی به طور مداوم پوست گوشتان را می‌مالید، هیستامین زیادی تولید می‌شود. این موجب التهاب پوست می‌شود. و هرچه بیشتر آن را بخراشید، خارش بیشتری پیدا می‌کند.
تنها زمانی که موم گوش باید تمیز شود وقتی است که تحت معاینه پزشک باشید که تشخیص داده باشد گوشتان دچار انباشتگی موم شده است. این مشکل با علائمی مثل گوش‌درد، از دست رفتن شنوایی، وزوز گوش، خارش، ایجاد بو و ترشحات از گوش همراه است. در چنین شرایطی گوش باید توسط متخصص تمیز شود.
اگر می‌خواهید به تمیز کردن گوشتان ادامه دهید، هیچ چیز را وارد گوش داخلی‌تان نکنید! فقط گوش بیرونی را با استفاده از پنبه تمیز کنید.
دکتر باکاوس مخلوطی از سرکه سفید، الکل و آب به میزان یکسان را برای تمیز کردن گوش پیشنهاد می‌کند. دقت کنید که این مخلوط باید در دمای محیط باشد و برای هر گوش از چند قطره بیشتر استفاده نکنید.

آخرین نکته اینکه هیچ چیز را نباید داخل گوشتان فرو کنید. اجازه بدهید بدن جادوی خود را انجام دهد!

رضا علوی بازدید : 53 دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

انواع خوراکی‌های دودی مانند ماهی، برنج، گوشت، سوسیس،‌ کالباس، سس و پنیرهای دودی حاوی مواد شیمیایی مختلف ساطع ‌شده از دود مانند هیدروکربن‌ها هستند و می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.
ترکیب‌های شیمیایی که در قسمت‌های سوخته خوراکی‌های کبابی یا سرخ‌شده مانند ته‌دیگ، بلال، جوجه کباب، سیب‌زمینی سرخ‌شده و... وجود دارد، حاوی مواد سرطان‌زاست و احتمال ابتلا به انواع سرطان را در مصرف‌کننده افزایش می‌دهد.
برخی شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند اسپارتام حاوی ترکیب‌های سرطان‌زا هستند و مصرف آنها نه تنها برای بیماران دیابتی مفید نیست بلکه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را هم در آنها افزایش دهد.
عادت به خوردن غذاهای چرب، سرخ‌کردنی و پرکالری می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را در خانم‌ها بالا ببرد.
سدیم، نیتریت، نیترات و نیتروزامین موجود در گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس، آنها را به موادغذایی سرطان‌زا تبدیل کرده است. اگر در مصرف این خوراکی‌ها افراط شود، احتمال ابتلا به سرطان‌هایی در مصرف‌کننده بالا می‌رود.
حتی اگر خوراکی‌های مفیدی مانند ماهی و میگو هم درون روغن بسیار داغ و با حرارت بسیار بالا سرخ شوند، ترکیب‌های سرطان‌زایی در آنها آزاد می‌شود که خطر ابتلا به انواع سرطان را بالا می‌برند.
بیشتر افرادی که در مصرف چربی‌های حیوانی و گوشت قرمز افراط می‌کنند و رژیم غذایی‌شان از نظر میوه‌ها و سبزی‌ها فقیر است، در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارند.
هرچه میزان مصرف گوشت‌های کبابی و نیم‌پز در برنامه غذایی‌ بیشتر باشد، شانس ابتلا به سرطان‌ پروستات و پستان بیشتر خواهد شد.
افرادی كه میوه، سبزی و موادغذایی تازه و سالم در برنامه غذایی خود ندارند و اهل الکل و دخانیات هم هستند، به اندازه كافی ویتامین و موادمعدنی دریافت نمی‌كنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مری قرار می‌گیرند.
شانس ابتلا به سرطان پروستات با مصرف فراوان غذاهای چرب و پرکالری تا حد قابل‌توجهی بالا می‌رود.
احتمال افزایش ماده سمی و سرطان‌زای آکریلامید در اثر سرخ کردن شدید و با حرارت بالا در سیب‌زمینی وجود دارد.
ارتباط مستقیمی بین مصرف نوشیدنی‌های الکلی و ابتلا به سرطان حنجره وجود دارد.
مصرف روغن‌های جامد و هیدروژنه خطر ابتلا به سرطان را برای مصرف‌کننده در پی دارد.
محققان انگلیسی معتقدند افرادی که بیشتر موادغذایی شور و نمک‌سود استفاده می‌کنند، 2 برابر سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان معده قرار دارند.
ماهی و گوشت‌های خشک و دودی حاوی نیتروزامین هستند و مصرف مداوم آنها خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی مانند سرطان معده و روده را افزایش می‌دهد.
مصرف بیش از حد چربی‌های حیوانی، احتمال ابتلا به سرطان را در خانم‌ها و آقایان افزایش می‌دهد.
مصرف فراوان انواع خوراکی‌های حاوی چربی ترانس مانند چیپس،‌ پفک یا اسنک‌های دیگر می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را تا حد چشمگیری بالا ببرد.
مصرف بیش از حد غذاهای تند، ترش و شور می‌تواند باعث از بین رفتن تدریجی دیواره داخلی معده و افزایش خطر ابتلا به سرطان معده شود.
شانس ابتلا به سرطان معده در افرادی که کمتر میوه و سبزی می‌خورند و در خوردن غذاهای سوخاری، دودی، کبابی، کنسروی و سرشار از نمک افراط می‌کنند، بیشتر از سایرین است.
دود حاصل از زغال که روی کباب‌های زغالی می‌نشیند، حاوی مواد سرطان‌زایی مانند ترکیب‌های معطر هیدروکربنی است و خطر ابتلا به سرطان، به‌خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش را بالا می‌برد.

رضا علوی بازدید : 65 شنبه 26 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

جرم در واقع رسوبی است که روی دندان‌ها و لثه تشکیل می‌شود و نه‌تنها باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود بلکه رنگ و سلامت دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به پوسیدگی آنها و بروز بیماری‌های لثه منجر شود. البته افرادی که زیاد چای و قهوه مصرف می‌کنند و سیگار می‌کشند زودتر دچار جرم دندان خواهند شد. پس به نوعی باید جرم دندان‌ها را از بین ببریم. 
دکتر مهرداد صادقی، دندانپزشک زیبایی دراین‌باره می‌گوید: بزاق دهان به صورت طبیعی دارای املاح بسیاری است که در قسمت‌هایی از دهان و دندان‌ها رسوب می‌کند و به مرور زمان هم میکروب‌های دهانی و مواد غذایی به این رسوبات اضافه می‌شوند. 
در مراحل اولیه این پلاک‌ها براحتی با مسواک‌زدن و نخ‌ دندان کشیدن قابل پاک شدن است، اما به مرور زمان به لایه‌ای سخت تبدیل می‌شود که نیاز به مداخلات درمانی دارد؛ یعنی این‌که برای از بین بردن جرم باید به دندانپزشک مراجعه و جرمگیری کنید.

آیا جرمگیری خطر دارد؟
به گفته دکتر صادقی بیشتر مردم فکر می‌کنند جرمگیری مینای دندان‌ها را از بین می‌برد و زمینه بروز پوسیدگی‌ را فراهم می‌کند در حالی که جرم دندان علاوه بر این‌که برای لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان مضر است، محلی برای تجمع و تکثیر میکروب‌ها به حساب می‌آید و فقط با جرمگیری می‌توان این مشکل را حل کرد. پس این جرم است که ضرر دارد نه جرمگیری!خیلی‌ها می‌گویند جرمگیری باعث حساس شدن دندان‌ها می‌شود و در صورت مصرف نوشیدنی گرم یا سرد دندان‌ها تیر می‌کشند. 
دکتر صادقی معتقد است وجود جرم روی دندان‌ها به علت ضخامتی که دارد به عنوان یک عایق عمل می‌کند و تا حدی جلوی حس دندان‌ها را می‌گیرد. بنابراین طبیعی است که با برداشته شدن آن بهتر متوجه تغییرات حرارتی شویم. البته این حساسیت همیشگی نیست و بعد از چند روز از بین می‌رود، پس نگران نباشید.

جرمگیری و لق شدن دندان‌ها؟
یکی از باورهای نادرست درباره جرمگیری این است که این اقدام درمانی، لق‌شدن دندان‌ها را به همراه دارد. 
به گفته دکتر صادقی با تجمع تدریجی جرم روی دندان‌ها و لثه و بی‌توجهی به این موضوع، مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می‌رود. در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده ولی به علت انباشتگی جرم و چسباندن دندان‌ها به هم، بیمار لق شدن آنها را احساس نکرده است، اما بعد از برداشتن جرم‌ها فرد متوجه آن می‌شود. البته این در مورد همه افرادی که جرمگیری می‌کنند، صادق نیست. مثلا فردی که دندان‌های سالمی دارد بعد از جرمگیری مشکلی نخواهد داشت و اتفاقا از این که بوی بد دهانش از بین رفته و دندان‌های تمیزتری دارد، بسیار راضی و خوشحال است.

جرمگیری چگونه انجام می‌شود؟
در جرمگیری با ابزارهای دستی، دندانپزشک از یک جرمگیر دندان استفاده می‌کند و به‌صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را از بین می‌برد، اما این نوع جرمگیری سطحی و مناسب افرادی است که جرم دندانی زیادی ندارند. 
در جرمگیری با ابزارهای التراسونیک، پزشک به کمک یک دستگاه کوچک و سر فلزی آن پلاک‌ها را از روی سطح دندان‌ها و لثه پاک می‌کند و از اسپری آب برای شستن جرم و سرد نگهداشتن سر دستگاه کمک می‌گیرد. البته سوال بسیاری از متقاضیان جرمگیری از دندانپزشک‌ این است که آیا جرمگیری درد دارد؟
به گفته دکتر صادقی بیمار در حین جرمگیری هیچ دردی را احساس نمی‌کند، چون نوک قلم دستگاه جرمگیری با ایجاد لرزش و ضربه‌های بسیار کوتاه روی جرم‌ها آنها را از بین می‌برد، اما دندان را نمی‌تراشد که باعث ایجاد درد شود.

جرمگیری؛ هر چند وقت یک بار؟
بسیاری از افراد با یک بار جرمگیری و رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان ممکن است تا مدت‌ها نیازی به جرمگیری مجدد نداشته باشند، اما برخی دیگر که به صورت مداوم از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنند، چندان توجهی به زیبایی و سلامت دندان‌هایشان ندارند و شب‌ها به یک مسواک زدن 15 ثانیه‌ای اکتفا می‌کنند زودتر دچار جرم دندانی خواهند شد. 
به گفته دکتر صادقی هر شش ماه یکبار می‌توان دندان‌ها را جرمگیری کرد، اما همه افراد باید حداقل سالی یک بار این کار را انجام دهند.

خمیر دندان‌های ضد جرم
استفاده از خمیردندان‌های ضدجرم موجود در بازار تا حدی می‌تواند جرم دندان‌ها را از بین ببرد، اما باید بدانید این محصولات دارای مقادیر زیادی از مواد ساینده هستند و استفاده همیشگی از آنها توصیه نمی‌شود چون به مرور زمان هم به مینای دندان آسیب می‌رسانند و هم باعث بروز حساسیت‌های دندانی می‌شوند.

بروساژ یعنی چه؟
احتمالا شما هم واژه بروساژ را همراه با جرمگیری دندان دیده یا شنیده‌اید. بد نیست بدانید دندانپزشکان با آغشته کردن دندان‌ها به خمیر مخصوص و نصب برس کوچکی روی یک وسیله خاص چرخشی اقدام به بروساژ سطوح دندانی می‌کنند که این کار معمولا بعد از جرمگیری و برای ایجاد سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که چسبندگی زیادی ندارند، استفاده می‌شود.
این روزها یکی از درمان‌های زیبایی که مردم از دندانپزشکان می‌خواهند، سفید کردن دندان است. یادتان باشد دندانپزشک شما هنگام جرمگیری، رسوبات رنگی و املاح ته‌نشین شده روی دندان‌ها را برمی‌دارد و در نتیجه رنگ داخلی دندان تغییر نخواهد کرد و نباید انتظار سفیدی و درخشندگی داشته باشید؛ هر چند به دلیل از بین رفتن لایه جرم، کمی تغییررنگ را احساس می‌کنید ولی در بلیچینگ (روشی برای سفید کردن دندان‌ها) ماده‌ای به نام پراکسید هیدروژن به درون ساختار مینایی دندان نفوذ کرده و باعث اکسید شدن رنگدانه‌ها و در نتیجه سفید شدن دندان‌ها می‌شود. از طرفی این کار بیشتر جنبه زیبایی دارد، در حالی که جرمگیری یک اقدام درمانی است.


رضا علوی بازدید : 53 شنبه 26 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

وقتی می‌‌خواهید یک تیوب خمیردندان بخرید تعداد گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید گیج‌کننده هستند. آیا باید بدنبال خمیردندانی باشید که جرم‌گیر باشد؟ فلوراید داشته باشد؟ یا هر دو؟ ... یادتان باشد که خمیردندان‌های سفیدکننده یا خمیردندان‌هایی با مواد طبیعی نیز وجود دارند. وقتی پای انتخاب خمیردندان به میان می‌آید، اول از همه باید به نیازهای منحصربه‌فرد خود در بهداشت و سلامت دهان و دندانتان توجه کنید.
خمیردندان به شکل‌های خمیر، ژل یا پودر وجود دارد. با وجود تنوع زیاد خمیردندان، برخی ترکیبات هستند که در بیشتر خمیردندان‌ها مشترک هستند. این ترکیبات عبارت‌اند از:
مادۀ ساینده: موادی زبر، حاوی کلسیم‌کربنات و سیلیکات، هستند که به پاک کردن غذا، باکتری و برخی لک‌های روی دندان کمک می‌کنند.
طعم‌دهنده: شیرین‌کننده‌های مصنوعی، شامل ساخارین، اغلب به خمیردندان اضافه می‌شوند تا مزۀ آنها را بهتر کنند. با اینکه بیشتر مردم طعم نعناع را دوست دارند، خمیردندان در طعم‌های مختلفی، مانند دارچین، لیمو و آدامس (برای کودکان یا بزرگسالانی که با کودک درون زندگی می‌کنند)، وجود دارد.
رطوبت‌نگهدار برای حفظ رطوبت: فرمول‌های خمیری یا ژل اغلب حاوی موادی هستند که گلیسرول دارند تا از خشک شدن خمیردندان پیشگیری کنند.
غلیظ‌کننده: موادی که غلظت خمیردندان را بیشتر می‌کنند، مانند ملکول‌های صمغ و شیره که در برخی گیاهان دریایی یافت می‌شود، به ایجاد و حفظ بافت مناسب خمیردندان کمک می‌کند.
پاک‌کننده: کفی که هنگام مسواک زدن می‌بینید از پاک‌کننده‌هایی نظیر سدیم‌لوریل‌سولفات است.

خمیردندان فلوراید
مهم‌ترین ترکیبی که هنگام خرید یک خمیردندان باید به دنبال آن باشید فلوراید است. فلوراید یک مادۀ طبیعی است. این ماده در کاهش چشم‌گیر پوسیدگی دندان و کرم‌خوردگی طی 50 سال اخیر بسیار سودمند بوده است. باکتری دهان از شکر و نشاستۀ باقی‌مانده روی دندان‌ها پس از غذا خوردن، تغذیه می‌کند. فلوراید دندان‌ها را در برابر اسیدی که پس از این اتفاق ایجاد می‌شود محافظت می‌کند. این کار به دو روش انجام می‌شود: اول اینکه فلوراید مینای دندان را تقویت می‌کند تا کمتر بر اثر اسید آسیب ببینید. در مرحلۀ دوم، با کانی‌شدگی مجددِ مناطقی که شروع به پوسیدگی کرده‌اند آسیب‌های اولیه را ترمیم می‌کند.
استفاده از خمیردندان فلوراید راهی مهم برای اطمینان از این است که دندان‌ها از مزایای این مادۀ معدنی دوستدار دندان بهره‌مند می‌شوند. فکر نکنید اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب فلوریده است نیازی به استفاده از خمیردندان فلوراید نیست. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از خمیردندان فلوراید به افزایش چگالی فلوراید در دندان کمک می‌کند؛ حتی در مناطقی که منابع آب میزان بالایی از مواد معدنی را دارند.

خمیردندان کنترل جرم
خمیردندان‌های بسیاری برای کنترل جرم در بازار وجود دارد که بیشتر آنها حاوی فلوراید است. هر کس لایه‌ای باکتری روی دندان‌هایش دارد که پلاک نامیده می‌شود. اگر پلاک فوراً با رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان برداشته نشود تبدیل به جرم می‌شود. این رسوب، که به سختی پاک می‌شود، روی دندان و زیر لثه انباشته و در نهایت منجر به بیماری لثه می‌شود.
تنوع ترکیباتی که در خمیردندان‌ها برای پیشگیری از جرم روی دندان استفاده می‌شود زیاد است. ترکیبات شیمیایی، شامل پیروفسفات و زینک سیترات، اغلب به خمیرندان افزوده می‌شود و تأثیر آن به اثبات رسیده است. علاوه بر این، برخی از خمیردندان‌های کنترل جرم شامل آنتی‌بیوتیکی به نام تریکلوزان هستند که برخی از باکتری‌های دهان را می‌کشد. خمیردندان‌هایی که حاوی مواد چندگانۀ ضدپلاک هستند در کنترل جرم، از خمیردندان‌هایی که فقط با یک پلاک مبارزه می‌کنند، مؤثرتر هستند.

خمیردندان برای دندان‌های حساس
برای افرادی که دندان‌هایی آنها به‌راحتی تحریک می‌شود، مثلاً با دمای گرم و سرد، خمیردندان‌هایی وجود دارد که برای دندان‌های حساس تولید شده‌اند. این خمیردندان‌ها معمولاً شامل نیترات پتاسیم یا کلوراید استرونتیوم هستند. ترکیبات شیمیایی نام‌برده تا 4 هفته طول می‌کشد تا دندان را تسکین دهد و با بستن راه‌های عبور دندان، که متصل به اعصاب داخل دندان هستند، به حساسیت دندانی کمک کنند.

خمیردندان‌های سفیدکننده
برای کمک به افرادی که دندان‌های سفیدصدفی می‌خواهند، بسیاری از خمیردندان‌های سفیدکننده برای استفادۀ روزمره وارد بازار شده‌اند. خمیردندان‌های سفیدکننده مادۀ سفیدکننده ندارند. در عوض، مواد ساینده‌ یا شیمیایی دارند که به طور مؤثری دندان را جلا می‌دهد یا لکه‌ها را به دام انداخته و آنها را از سطح دندان پاک می‌کند. با اینکه ممکن است نگران باشید که مواد ساینده یا سفیدکننده احتمال آسیب رساندن به دندان‌های شما را دارد، مطالعات نشان می‌دهد که خمیردندان‌های سفیدکننده سخت‌تر از دیگر انواع خمیردندان روی مینای دندان نیستند.

نکاتی برای انتخاب خمیردندان
در اینجا نکاتی برای انتخاب بهترین خمیردندان که مطابق با نیازهای دندانی همۀ افراد خانواده‌تان باشد را عنوان می‌کنیم:
خمیردندانی را انتخاب کنید که مجوز انجمن دندانپزشکی امریکا را داشته باشد. نیاز خمیردندان شما هر چیزی که باشد، حتماً خمیردندانی را انتخاب کنید که مهر تأیید انجمن دندانپزشکی امریکا را داشته باشد. خمیردندان‌هایی که با این مهر متمایز شده‌اند، توسط هیئتی از کارشناسان علمی مستقل برای بی‌خطر بودن و مؤثر بودن محصول ارزیابی شده‌اند. همۀ خمیردندان‌هایی که مهر انجمن دندانپزشکی امریکا را دارند حاوی فلوراید، مهم‌ترین ترکیب هر خمیردندان، هستند.

نیازهای خود و خانواده‌تان را در نظر بگیرید: تا زمانی که از خمیردندان فلوراید استفاده می‌کنید، بهترین خمیردندان بستگی به انتخاب شخصی و اولویت شما دارد. اگر می‌‌خواهید سبک زندگی کاملاً طبیعی داشته باشید، ممکن است دلتان بخواهد به دنبال خمیردندانی باشید که هم مهر انجمن دندانپزشکی امریکا را داشته باشد و هم فقط حاوی مواد طبیعی باشد. برای افرادی که سعی می‌کنند کم‌کم عادات بهداشت و سلامت خوب دهان و دندان را به کودکان خود تزریق کنند، چرا خمیردندان‌هایی انتخاب نکنید که با طعم میوه هستند و براق‌کننده دارند تا کودکان به مسواک زدن دندان‌های خود تشویق شوند؟ برخی افراد می‌خواهند با استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده سفیدی دندان‌های خود را حفظ کنند. برخی دیگر دوست دارند هنگام مسواک زدن خمیردندانی را استفاده کنند که حاوی پراکسید هیدروژن یا جوش شیرین باشد.

رضا علوی بازدید : 50 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

درمان سرطان سینه: کلم خام

انواع کلم های خام را به برنامه روزانه غذای خود اضافه کنید. با کلم سالاد درست و با طعم دهنده های موردعلاقه تان سرو کنید. این سبزی های خوشمزه علاوه بر اینکه شکل و رنگ زیبایی دارند و به میز غذا تنوع می بخشند، برای از بین بردن سلول های سرطانی نیز بسیار مفید هستند. فلاونوئید موجود در کلم خام خاصیت ضدسرطانی دارد و روزی یک کاسه از آن کمک می کند تا هرگز دچار سرطان سینه نشوید.

درمان سنگ کلیه: شربت آبلیمو

به تازگی بیماری سنگ کلیه بیشتر از ناراحتی های قلبی، سکته و دیابت در میان مردم شیوع پیدا کرده است. تعداد افرادی که به این مشکل مبتلا هستند در طول 13 سال گذشته دو برابر شده است. اگر شما نیز به این بیماری دچار هستید تا می توانید لیموناد بنوشید. آب لیمو بیشتر از انواع دیگر مرکبات، سیترات دارد و این سیترات کمک می کند تا رسوبات کلسیم که منجر به ایجاد سنگ کلیه می شوند، از بین بروند. با لیموهای تازه شربت آب لیمو تهیه کنید یا لیموناد آماده بخرید.

درمان موهای نازک: اسموتی موز

اگر موهای نازک و ظریفی دارید احتمالا یکی از نگرانی های شما دیده شدن کف سرتان است. بنابراین باید باعث پرپشتی و ضخامت بیشتر موهای خود بشوید. برای این منظور باید تغذیه درستی داشته باشید و خوراکی های سرشار از پروتئین مصرف کنید. اما علاوه بر آن می توانید ماسک پروتئینی نیز برای موهای خود درست کنید.
بهترین ماسک برای تقویت ریشه و ضخامت موها، اسموتی موز است. این آب میوه مخلوط حاوی موزهای سرشار از اسید و تخم مرغ است که هر دو برای کشسانی، قدرت و ضخامت بخشیدن به مو بسیار مفید هستند. برای تهیه این اسموتی، دو زرده تخم مرغ، دو عدد موز رسیده، دو یا سه قاشق غذاخوری عسل، نصف پیمانه نرم کننده، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم حسابی مخلوط کنید تا پوره ای نرم و لطیف به دست بیاید. این مواد را روی موهای خود بریزید و به مدت 20 تا 30 دقیقه بگذارید روی موهایتان بماند. سپس با آب سرد آبکشی کنید. نتیجه این ماسک را در لحظه می توانید ببینید. البته باید بدانید که این ماسک تا دفعه بعدی که حمام بروید و شامپو بزنید بیشتر پایدار نیست.

درمان گزش پشه: آسپرین

فصل گرما رسیده است و پشه ها راهشان را به خانه های ما پیدا خواهند کرد. هنگامی که مورد گزش پشه قرار گرفتید، خارش و سوزش آن را با خمیر آسپرین کاهش دهید. برای این منظور، یک آسپرین ضعیف را له کنید و یک قطره آب به آن اضافه تا خمیر شود. این خمیر ضد سوزش و التهاب است و قرمزی و باد حاصل از نیش پشه، موهای زیرپوستی و جوش را کاهش می دهد زیرا آسپرین حاوی اسید سیلاسیلیک (ماده ای که در داروهای ضد جوش استفاده می شود) است.

درمان آکنه: نمک

برای جوش های پایدار ابتدا خیلی نرم صورت خود را با سنگ نمک یا نمک های درشت و زبر مالش دهید تا ضدعفونی شود و سپس چند قطره روغن درخت "نیم" روی آن بریزید. پس از چند دقیقه آبکشی کنید و ماسکی از ماست را به مدت 15 تا 30 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. اسید لاکتیک موجود در ماست، لایه بردار طبیعی است که موجب شفافیت بیشتر پوست، از بین رفتن آکنه و کمرنگ شدن لکه ها می شود. 

درمان حالت تهوع: شربت های شیرین

اگر محتویات قرص های ضدتهوع را مطالعه کرده باشید متوجه می شوید مملو از شکر است. به همین دلیل، برای برطرف کردن این حالت خود می توانید شربت شیرین میوه بنوشید. برای تهوع های ناشی از حرکت، استفراغ های صبحگاهی یا دل به هم خوردگی معده آخرین چیزی که لازم دارید، غذای زیاد است. همین شربت های شیرین و سودا به شما کمک می کند تا بهتر شوید.

درمان اسهال: پوست انار

برای برطرف کردن اسهال می توانید از خوراکی های گیاهی کمک بگیرید. به طور مثال، چای تهیه شده از پوست انار به معده به هم ریخته کمک بسیاری می کند. از این پس، انارها را خشک و نگهداری کنید. پوست خشک انار تا 6 ماه می ماند. سپس یک قاشق غذاخوری پر از پودر پوست انار را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید سه تا 4 دقیقه بماند. این ماده سرشار از تانین است که باعث ایجاد مایع لعابی اطراف معده و کاهش درد آن می شوند. دو قاشق غذاخوری از این نوشیدنی را 4 تا 6 بار در روز بنوشید.

درمان شوره سر: زنجبیل

شوره سر در واقع نوعی عارضه پوست سر است که به طور مدام سلول های مرده را دور می ریزد. برای کاهش دادن سرعت پوست ریزی و مبارزه با شوره از ریشه زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل خاصیت ضد التهاب دارد و باعث تسکین کف سر می شود و پوسته های سر را کنترل می کند.
برای این منظور باید نصف یک زنجبیل بزرگ را درون دو پیمانه آب بجوشانید تا به اندازه یک فنجان چای شود. یک قاشق غذاخوری آب لیمو و روغن زیتون به آن اضافه کنید. این مایع را درست روی پوسته های سر بمالید، اجازه دهید خشک شود و سپس با شامپو بشویید. 

درمان افسردگی: قهوه

بسیاری از افرادی که از افسردگی رنج می برند به خرید داروهای گران قیمت روی می آورند. اما محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده اند نوشیدن چند فنجان قهوه در طول روز می تواند نیاز به این داروها را از بین ببرد. آنها ثابت کرده اند، خانم هایی که در طول روز به طور میانگین 4 فنجان قهوه می نوشند، حدود 20 درصد کمتر از افراد دیگر که قهوه یا دیگر نوشیدنی های کافئین دار نمی نوشند، به افسردگی دچار می شوند. کافئین، در برابر سم عصبی که منجر به افسردگی می شود مغز را محافظت می کند. همچنین باعث ایجاد نشاط و انرژی نیز می شود. به همین منظور، بهتر است قهوه را در وعده های صبح خود بگنجانید و سعی کنید از نمونه های ارگانیک استفاده کنید.

رضا علوی بازدید : 47 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

1. سردرد خوشه ای
این نوع سردرد، شدیدترین درد را به همراه دارد، در عین حال کمتر از انواع دیگر شایع است. از هر ۱۰ فرد مبتلا به این بیماری، ۹ نفرشان مرد است که اغلب سیگاری های ماهر و دایم الخمر در زمره این گروه قرار دارند.
سردردهای خوشه ای به صورت گروهی حمله می کنند. معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می کند و ممکن است روزها، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. در نهایت هم این امکان وجود دارد که پس از بهبودی نسبی، درد ماه ها یا سال ها به سراغ فرد نیاید و او فکر کند که کاملا خوب شده است.
در هنگام شروع حمله، دردی شدید و کشنده در یک طرف سر احساس می شود. ضمن آن که ممکن است آبریزش بینی و چشم از همان طرف سر آغاز شود. گاهی اوقات استنشاق اکسیژن خالص در مرحله اول بروز سردرد، ممکن است درد را متوقف کند. هنگامی که به این نوع سردرد مبتلا شدید، سیگار نکشید و از انجام فعالیت های استرس زا خودداری کنید.

2. سردرد تنشی یا هیجانی
این نوع سردرد بسیار شایع است. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت است. مهم ترین دلیل پیدایش این انقباض ها نیز هیجانات عصبی است. سردرد تنشی، هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز می کند و هم به شکل مزمن و حاد گریبان افراد را می گیرد. طوری که شخص در طول یک ماه ممکن است پنج روز با این سردرد دست و پنجه نرم کند.
درد معمولا از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه شروع می شود و به تــدریج تمام کاسه سر را فرا می گیرد. این درد ماهیت فشاری داشته، ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از اینکه سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند، اما به استفراغ دچار نمی شود. این درد می تواند ۳۰ دقیقه تا ۷ روز ادامه داشته باشد.
برای درمان سردردهای پراکنده و نامنظم معمولا می توان از قرص های مسکن استفاده کرد. علاوه بر آن، سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله، یا ماساژ آرام شقیقه و گیجگاه می تواند تاثیر بسزایی در تسکین این نوع سردرد داشته باشد.

3. میگرن
میگرن، سردرد شدید و گذرایی است که گاه در یک قسمت سر پدید می آید. میگرن در زبان یونانی به معنای "نیمه سر" است. معمولا سردرد میگرنی با یک دوره مقدماتی آغاز می شود که طی آن شخص به طرز غیرعادی احساس خستگی و کسالت می کند. سپس حالت تهوع، استفراغ، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور (ترس از نور) به وجود می آید. این دوره مقدماتی ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و متعاقب آن سردرد بروز می کند.
دردی که با میگرن همراه است ربطی به گشاد شدن رگ ها ندارد. در حقیقت، افراد مبتلا به میگرن نمی توانند به خوبی در برابر محرک های محیط از قبیل نور، صدا و حتی علایم درد واکنش نشان دهند، در نتیجه میزان درد شدت می یابد.
با اسکن مغز معلوم گردید به هنگام بروز میگرن، فعالیت ساقه مغز نیز غیر طبیعی می شود. ساقه مغز به ناحیه ای از مغز گفته می شود که کنترل واکنش های مربوط به گرسنگی و تنفس را بر عهده دارد. این ناحیه همانند فیلتر عمل می کند و موجب می شود افراد، پیغام های ناخواسته یا مزاحم مثل صداهای اضافی را از خود دور کنند. هنگامی که ساقه مغز خوب عمل نکند، این پیغام ها به سمت مغز هجوم می برند و موجب پر شدن مغز از بارهای اضافی می شوند.
به نظر می رسد داروهای ضد تشنجی که به منظور جلوگیری از حمله صرع توسط بیماران مبتلا به صرع مصرف می شود، می تواند آن دسته از سلول های عصبی را که موجب بروز میگرن می شوند غیر فعال کند. طبق تحقیقات حدود ۷۰ درصد بیماران مبتلا به میگرن شدید، از این داروها استفاده می کنند. داروهای ضد تشنج، عوارض جانبی مثل خستگی، اضطراب و ریزش مو را به دنبال دارند. بنابراین باید به دنبال داروهای جدیدی بود که تنها روی ساقه مغز اثر بگذارند.

4. سردرد به علت مننژیت (عفونت پرده مغزی)
درد در این بیماران به صورت فشرده است و تمام سر را فرا می گیرد، با استراحت کاهش می یابد و با حرکت بدنی تشدید می شود. وجود علایمی چون تب و سفتی گردن به تشخیص این نوع سردرد کمک می کند.

5. سردرد به علت تومور مغزی
این نوع سردرد معمولا متناوب بوده و در اوایل صبح شدیدتر است و بیشتر ماهیت حمله ای دارد. با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. معمولا سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاهی بیمار به علت سردرد از خواب بیــــــدار می شود.

6. سردرد به علت فشار خون بالا
سردرد در این بیماران، معمولاً زمانی ظاهر می شود که فشار خون ماکزیمم به حدود ۲۰ و فشار خون مینیمم به حدود ۱۲ رسیده باشد. این نوع سردرد غالبا در ناحیه پس سر است و با درمان فشار خون در اکثر موارد از بین می رود.

7. سردرد ناشی از بیماری های چشم
عیوب انکساری چشم، سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می شود. سردرد ناشی از آب سیاه چشم نیز معمولا در ناحیــه پیشانی متمرکز می شود، اما با درد شدید و تهوع همراه است.

8. سردرد ناشی از بیماری سینوس
سردرد ناشی از التهاب و عفونت سینوس ها (سینوزیت) اغلب در ناحیه پیشانــــی متمرکز می شود. این دردها با حرکت سر و دراز کشیدن تشدید می شود و پس از بیدار شدن از خــواب به حداکثر شدت خود می رسد. این سردردها با درمان التهاب یا عفونت سینوس ها مرتفع می شوند.

9. سـردرد ناشی از عفونت دندان
این نوع سردرد غالبا از ناحیه صورت شروع و به تدریج به تمام سر منتشر می شود و با درمان عفونت دندانی، درد از بین می رود.

10. سردرد آلرژیک
این نوع سردرد متعاقب تماس فرد بیمار با ماده حساسیت زا ایجــــاد می شود. معمولا همراه با این نوع سردرد، سایر علایم حساسیت مثل گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و گاهی اسهال دیده می شود و کنترل حساسیت معمولا به کنترل سردرد منجر می شود.

رضا علوی بازدید : 49 سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

۱- مدت زمان مکالمه تان را کاهش دهید

بهترین راهکار این است که مدت زمان مکالمه با تلفن همراه تان را کاهش دهید. مطالعات نشان می دهد اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می گیرد.

۲- کودکان فقط در مواقع ضرورت

به هیچ وجه درست نیست که کودکان یک تلفن همراه مخصوص خودشان داشته باشند، چون مغز کودکان در حال رشد بوده و اثر امواج تلفن همراه بر آنها پنج برابر بیشتر است. بهتر است کودکان جز در موارد ضرورت، با تلفن همراه خود صحبت نکنند.

۳- تلفن همراه را در جیب شلوارتان و یا روی کمربندتان قرار ندهید

بهتر است تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید، چون بافت های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت های سر و صورت، اشعه های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می بینند.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می دهند، تعداد اسپرم هایشان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و دچار عقیمی موقت می گردند.

۴- اول بگذارید ارتباط برقرار شود

وقتی شماره گرفتید، اجازه دهید اول ارتباط با طرف مقابل برقرار شود، سپس موبایل را روی گوش تان قرار دهید. در این صورت تحت اشعه مضر کمتری قرار می گیرید. شما می توانید برقرار شدن ارتباط را روی صفحه تلفن همراه تان ببینید.

۵- تلفن همراه تان را داخل پوشش های فلزی قرار ندهید

برای موبایلتان پوشش های فلزی نخرید. این محفظه های فلزی مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراه را که به سمت بدن شما می آیند، تشدید و منعکس می کنند.

استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است

۶- تلفن همراهی با میزان اِس.اِی.آر پایین تر (جذب پایین اشعه برای بدن) بخرید

هنگام خرید تلفن همراه به میزان اِس.اِی.آر آن توجه کنید. این عدد به طور معمول به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه روی گوشی و یا کاتالوگ آن درج می شود و نشان می دهد که هنگام استفاده از تلفن همراه چه مقدار از امواج جذب بدن شما می شود.

هر چه این عدد در یک گوشی تلفن همراه پایین تر باشد، آن گوشی ایمن تر است.

۷- از هدست استفاده کنید

برای اینکه امواج تلفن همراه هنگامی که آن را روی گوش تان قرار داده اید مغز شما را نشانه نروند، باید آن را از سرتان دور کنید.

بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوش تان، از یک «هندزفری» یا «هدست» سیم دار استفاده کنید. این کار موجب می شود امواج تلفن همراه به سمت مغز شما نیایند.

۸- از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید

برای کاهش تماس با امواج مضر تلفن همراه، هنگام صحبت کردن با آن، از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید. فراموش نکنید در این شرایط تلاش کنید تا می توانید تلفن همراه را دورتر از بدن تان قرار دهید. با بیشتر شدن فاصله، میزان امواج الکترومغناطیس به میزان زیادی کاهش می یابد.

۹- از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید

آنتی اکسیدان ها موادی در بدن هستند که از پیری پیشگیری می کنند و برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند. امواج تلفن همراه می توانند این ترکیبات حیاتی بدن را از بین ببرند و فرمول شیمیایی آنها را بشکنند. بنابراین چون در طول روز شما مدت زیادی تحت تابش این اشعه های مضر قرار می گیرید، خوب است روزانه از موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان بیشتری استفاده کنید.

۱۰- جلوی آنتن موبایلتان را نپوشانید

مسدود کردن آنتن تلفن همراه هنگام استفاده از آن، مقدار پرتوهای جذب شده از طریق مغز را افزایش می دهد. این کار موجب می شود کارایی تلفن همراه کاهش یابد و موجب شود موبایل از نیروی بیشتری برای ایجاد کیفیت بیشتر استفاده کند و پرتوهای بیشتری را منتشر کند.

۱۱- موبایل در منزل

بهتر است موبایل را هنگام خواب دور از خودتان قرار دهید. همچنین در حالت آنتن دهی بالای موبایل در محل سکونت یا محل کار و داشتن علائمی نظیر سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم کیفیت خواب خوب مثل بی خوابی یا کابوس، سوزش چشم ، فشار خون بالا و یا حالت گُر گرفتگی، اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب، استرس و پرخاشگری به احتمال زیاد در معرض امواج قوی الکترومغناطیس قرار دارید. بهتر است نسبت به شناسایی و ایزوله کردن محیط خود در برابر امواج بالا اقدام نمایید.

۱۲- موبایل و خانم باردار

امواج بالای موبایل، آسیب جدی به سلول های در حال شکل گیری و دی ان ای جنین وارد می نماید. لذا بهتر است خانم های باردار در طول ایام بارداری، موبایل را از خود دور نگه دارند، خصوصا در هنگام زنگ خوردن موبایل یا برقرار شدن تماس که بیشترین میزان موج را دارا می باشد، موبایل در نزدیکی بدن آنها نباشد.

قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد

۱۳- موبایل و بیماری های خاص

امواج الکترومغناطیس تاثیرات مخربی بر روی سلول های ضعیف گذاشته و می تواند در پیشرفت بیماری و طولانی شدن درمان آن تاثیر بگذارد.

لذا بهتر است افراد با بیماری های خاص خصوصا تومور، ام اس، لوسمی، اختلالات خونی و قلبی و کلیوی یا افرادی که پروتز یا قعطه فلزی در بدن دارند، از موبایل و امواج الکترو مغناطیس دوری نمایند.

۱۴- موبایل در بیمارستان

استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است.

سازمان جهانی بهداشت یک سری وسایل و تجهیزات پزشکی را مشخص کرده است که موبایل و سیستم های وایرلس از فواصل نزدیک می تواند روی آنها تأثیر بد بگذارد.

۱۵- موبایل در پمپ بنزین

امواج موبایل به دلیل داشتن پرتوهای قوی امواج الکترومغناطیس می تواند با برخورد به اشیای فلزی حالت جرقه ایجاد نماید.

موارد بسیار زیادی از انفجار خودروهای در حال سوختگیری، به دلیل استفاده از موبایل در جایگاه سوخت بوده که پرتوها با ایجاد جرقه در محل بخارهای بنزین، باعث انفجار و شعله وری محل گردیدند.

۱۶- محل قرارگیری موبایل

قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد.

بهتر است موبایل با اعضای اصلی بدن مانند قلب، سر و اندام پایین تنه فاصله داشته باشد.

همچنین زنگ خوردن موبایل در نزدیکی کارت های اعتباری مغناطیسی نیز می تواند باعث اختلال در کارایی آنها گردد.

۱۷- موبایل و استفاده از اینترنت

اتصال به اینترنت موبایل، امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می کند.

بهتر است در موارد ضروری از اینترنت موبایل استفاده کنید و بعد از استفاده، در حالت خاموش قرار دهید و یا بهتر است در مواقع لزوم از وایفای موبایل بجای اینترنت سیم کارت استفاده کنید.

۱۸- موبایل در وسیله نقلیه

موبایل در حال حرکت به میزان چند برابر آلودگی موجی تولید می نماید. همچنین به دلیل وجود دیواره های فلزی در خودرو، امواج در داخل خودرو محبوس شده و باعث جذب و نفوذ بیشتر امواج به بدن می گردد. همچنین استفاده طولانی مدت از موبایل هنگام رانندگی باعث بروز سردرد، سرگیجه، اختلال در هوشیاری و واکنش سریع راننده می گردد.

۱۹- ارتباط موبایل با تومور مغزی

پژوهشگران علوم پزشکی در موسسه ملی بهداشت آمریکا اعلام کردند افرادی که از گوشی های تلفن همراه استفاده می کنند، پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به انواع تومورهای مغزی قرار دارند.

همچنین بر اساس تحقیق سازمان ملل، افرادی که طی ده سال روزانه نیم ساعت به طور مداوم با تلفن همراه صحبت کرده اند، دچار تومور مغزی از نوع گلیوما (تومور بدخیم سیستم عصبی مرکزی) می شوند.

امواج مغناطیسی تلفن همراه روی جریان خون مغز و DNA سلول ها تاثیر می گذارد و باعث ابتلا به تومور مغزی می شود، اما افرادی که برای صحبت طولانی با تلفن همراه از هندزفری استفاده کرده اند، کمتر دچار تومور مغزی شده اند.

۲۰- استفاده از پیام یا تلفن ثابت به جای تماس

از موبایل در مواقع ضروری، استفاده کنید و بیشتر از تلفن ثابت و یا ارسال پیامک استفاده نمایید. البته در این کار هم نباید زیاده روی کنید تا دچار بیماری "گردن پیامکی” نشوید.

رضا علوی بازدید : 51 شنبه 19 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

دست خشک کن برقی یا دستمال کاغذی؟
امروزه در توالت های عمومی معمولا یا دست خشک کن های برقی تعبیه شده است و یا دستمال کاغذی، تا افراد دست های خود را خشک کنند. اما زمانی که صحبت از بهداشت فردی است باید گفت که کارایی این دو وسیله در یک سطح نیست.
دست خشک کن های برقی 60 درصد زمان بیشتری در مقایسه با دستمال کاغذی می گیرند تا دست ها را کاملا خشک کنند. به همین دلیل اکثر مردم حوصله کافی به خرج نمی دهند و قبل از خشک شدن کامل دست ها مکان را ترک می کنند. باید بدانید که دست مرطوب یک فضای مطلوب برای باکتری هاست. در نتیجه توصیه می شود برای خشک کردن کامل دست ها از دستمال کاغذی استفاده کنید.

صابون های آنتی باکتریال: مفید یا مضر؟
چند سالی هست که صابون های آنتی باکتریال محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، به خاطر اینکه برخی تصور می کنند این نوع صابون ها در مقایسه با انواع معمولی آن، باکتری های بیشتری را نابود می کنند. اما نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند که این نوع صابون ها هیچ برتری نسبت صابون های معمولی ندارند و بنا به دلایلی از انواع معمولی خود پرآسیب تر هستند. به خاطر اینکه حاوی ترکیبی به نام «تری کلوزان» است که باعث اختلالات هورمونی می شوند.

قانون 5 ثانیه غلط است
باوری وجود دارد که اگر در طی پنج ثانیه یک ماده غذایی از روی زمین برداشته شود، امکان آلودگی آن وجود ندارد، اما این باور غلط است. واقعیت این است که به محض افتادن ماده ی غذایی روی زمین، 99 درصد باکتری ها روی آن جمع می شوند.

سینک ظرفشویی تمیز نیست
خیلی از مردم جرات نمی کنند که از شیر دستشویی آب بخورند. اما همه ی ما ظرف هایمان را در سینک و با خیال راحت می شوییم، غافل از اینکه این بخش از آشپرخانه کثیف تر از دستشویی می تواند باشد. توجه داشته باشید که سینک ظرفشویی کثیف می تواند صدهزار برابر دستشویی، میکروب داشته باشد. برای همین حتما سینک ظرفشویی را بعد از شستن ظروف و هر کار دیگری، با اسکاچ و مایع ظرفشویی کاملا بشویید، طوری که از تمیزی برق بزند.

ناف نقطه ای فراموش شده
محققان معتقدند که ناف یکی از قسمت های فراموش شده در حین شستشوی بدن است.
نتایج بررسی هایی که روی شصت نفر انجام شده است نشان می دهد که حداقل 2300 باکتری در ناف وجود دارد که 1500 نوع آن قبل از انجام این پژوهش شناخته نشده بود.
در نتیجه این بار که حمام رفتید، حتما این قسمت از بدنتان را نیز بشویید.

مسواک زدن: مهم است اما فراموش شده
همه ی مردم می دانند که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان باید مسواک بزنند، اما معمولا خستگی و تنبلی مانع از این می شود که افراد به طور مرتب مسواک بزنند.
البته این موضوع مربوط به ما نمی شود. اولین مسواک در قرن 15 میلادی ابداع و ساخته شد، در حالیکه عادت مسواک زدن تا جنگ جهانی دوم بین مردم نهادینه نشده بود. برای مراقبت از دندان ها حتما باید با حوصله و دقت مسواک بزنید. در غیر این صورت باید منتظر عواقب آن باشید.

شستشوی روزانه ی موها چندان خوب نیست
همه ی ما از ترس اینکه مبادا موهایمان چرب شود و کثیف به نظر برسد، هر روز دوش می گیریم و موهایمان را می شوییم. اما باید بدانید شستشوی روزانه ی موها باعث افزایش سبوم (چربی طبیعی) کف سر شده و باعث می شود که غدد سباسه، چربی بیشتری تولید کنند. در واقع یک دور باطل شکل می گیرد. هر چه موها را بیشتر بشویید چرب تر می شوند. متخصصان پوست و مو توصیه می کنند که موها هفته ای دو تا سه مرتبه شسته شوند.

یک دنیای کوچک در بین تار و پود فرش
فرش ها در مقایسه با کف پوش های هایی مانند پارکت، سنگ، سرامیک و غیره، 10 برابر گردوخاک بیشتری به خود می گیرند. این گرد و غبار در فرش هایی که کرک های بلندی دارند، به چشم نمی آید. واقعیت این است که لابه لای این دنیای نقش و نگار، پر است از باقیمانده ها و خورده ریزهای غذا، حشرات مرده، خرده های پوست و غیره.

قرار دادن مسواک در دستشویی: وحشتناک ترین اشتباه بهداشتی
اکثر مردم مسواک هایشان را مقابل آینه ی تعبیه شده در دستشویی قرار می دهند. این محل نزدیک ترین محل موجود به کاسه ی توالت و میکروب های معلق موجود در هوا است. اگر فاصله ی مسواک تان تا این محل مورد نظر کمتر از دو متر باشد، امکان آلوده شدن آن به میکروب ها خیلی زیاد است. پس مسواک تان را بیرون از دستشویی بگذارید.

میکروب های بدن از جمعیت کشور بیشتر است
همه ی ما تلاش می کنیم که بدن مان را از شر میکروب ها در امان بداریم، اما به عقیده ی محققان این یک جنگ از پیش باخته است، چون بدن انسان پذیرای حداقل 1000 نوع باکتری و میکروب های گوناگون است. اگر می خواهید آمار دقیق تری از میکروب های موجود در بدن داشته باشید باید بگوییم که چیزی حدود چهار برابر جمعیت کشور است.

رضا علوی بازدید : 49 جمعه 18 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

سردی پا و هزار و یک دلیل
شاید در اطرافیان خود کسانی را بشناسید که مدام از سردی انگشتان پاهای خود شکایت دارند و همواره مجبورند برای فرار از این سرما، حتی در منزل هم جوراب به پا کنند. این حالت می تواند بیانگر برخی مشکلات باشد. یکی از دلایل آن می تواند کاهش جریان خون در عروق باشد. مشکلات گردش خون در افراد با استعمال دخانیات، فشار خون بالا یا بیماری قلبی نیز در ارتباط است. آسیب عصبی دیابت کنترل نشده در مبتلایان به این بیماری نیز می تواند باعث سرد شدن انگشتان پاها شود. کم کاری تیروئید و کم خونی از دیگر دلایلی است که می توان برای این مشکل به آن اشاره کرد.

پای دردناک
اگر بعد از یک روز طولانی، احساس خستگی بسیاری در پاهای خود داشته باشید، نخستین فکری که به نظرتان می رسد این است که کفش هایتان را مقصر اصلی بدانید. ولی در برخی موارد پوشیدن کفش های پاشنه بلند علت اصلی این دردها نیست بلکه شکستگی های تنشی استخوانی نیز می تواند چنین دردهایی ایجاد کند که به دنبال ورزش های شدید و پرجنب و جوش از قبیل بسکتبال و ورزش دوومیدانی ایجاد می شود. استخوان های ضعیف ناشی از پوکی استخوان بخصوص در زنان، احتمال این قبیل دردهای ناحیه پا را افزایش می دهد.

انگشتانی قرمز، سفید و آبی رنگ
گاه انگشتان پاها یا دست ها تغییر رنگ داده و سفید، قرمز یا آبی می شوند. این حالت ها نشانه بیماری سندرم رینود است که باعث تغییر انگشتان به رنگ سفید، سپس آبی و در نهایت قرمز می شود و بعد به رنگ طبیعی خود برمی گردد.
این بیماری به طور ناگهانی به نازک شدن عروق منجر می شود. استرس یا تغییرات ایجاد شده در درجه حرارت بدن، از جمله عوامل بروز چنین حالتی است که مشکل خاص دیگری را ایجاد نمی کند. سندرم رینود ارتباط مستقیمی با التهاب روماتیسمی مفاصل و مشکلات تیروئید دارد.

درد پاشنه
یکی از شایع ترین دردهای ناحیه پا، درد پاشنه است که غالبا به دنبال التهاب غلاف کف پایی ایجاد می شود. التهاب محل اتصال رباط به استخوان پاشنه اصلی ترین علت درد پاشنه است. این درد معمولا ابتدای صبح و بلافاصله پس از برخاستن از رختخواب و اعمال فشار روی آن آغاز می شود. التهاب مفاصل، ورزش شدید و انتخاب کفش نامناسب از جمله علل بروز درد پاشنه است که اغلب به التهاب تاندون منجر می شود. علاوه بر این، در موارد نادر، تحریک شدن یا احساس تیر کشیدن در انتهای پاشنه، عفونت استخوان، تومور یا شکستگی نیز می تواند از علل بروز دردهای پاشنه به شمار رود.

کشیدن پا روی زمین
نخستین علامتی که در پاها به چشم می خورد، نحوه راه رفتن فرد است. فاصله بیش از حد پاها یا کشیدن پا روی زمین از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت. یکی از دلایل اصلی کشیدن پا روی زمین می تواند کاهش حس طبیعی و حساسیت اعصاب پا باشد که از طریق آسیب به اعصاب محیطی ایجاد می شود. حدود ۳۰درصد از این موارد با بروز بیماری دیابت ارتباط تنگاتنگی دارند. آسیب عصبی نیز به دلایل مختلفی مانند عفونت، کمبود ویتامین و اعتیاد به مصرف الکل ممکن است ایجاد شود ولی در بسیاری از موارد علت آسیب وارد شده به عصب ناشناخته باقی می ماند.

برجسته شدن ناخن ها
در چنین حالتی، شکل ناخن ها یا حتی انگشتان پا تغییر کرده و انحنای رو به بیرون پیدا می کند و گنبدی شکل می شود. بیماری های ریوی از شایع ترین علل زمینه ای بروز این مشکل است ولی از سوی دیگر، بیماری های قلبی و انواع عفونت ها نیز می توانند باعث تغییر شکل ناخن ها و انگشتان پا شوند. گاهی این تغییر شکل ها علت خاصی ندارد و عوامل ارثی و ژنتیک مقصر اصلی هستند.

پای ورم کرده
التهاب و ورم پا غالبا مشکل آزاردهنده ای است که به طور موقت بروز می کند و به دنبال ایستادن طولانی مدت یا پروازهای طولانی بخصوص در دوران بارداری بروز می کند. علاوه بر این، التهاب پا می تواند عامل بروز مشکلات جدی تری نیز باشد. یکی از علل آن، نقص در سیستم گردش خون است که بر اثر مشکل ایجاد شده در سیستم لنفاوی بدن یا لخته های خونی بروز می کند. اختلال کلیوی یا حتی تیروئید کم کار نیز می تواند عامل بروز التهاب و ورم پا شود.

سوزش پا
احساس سوزش در پا بویژه در مبتلایان به دیابت ایجاد می شود که از آسیب عصب محیطی رنج می برند. همچنین کمبود ویتامین B، بیماری مزمن کلیوی، کاهش گردش خون در پاها یا کم کاری تیروئید نیز از دلایل آن به شمار می رود.

زخم هایی که درمان نمی شود
زخم هایی که در پا ایجاد شده و براحتی درمان نمی شوند، علامت هشداردهنده ای برای مبتلایان به دیابت محسوب می شود. در واقع، دیابت حس لامسه پاها، گردش خون و قدرت طبیعی ترمیم زخم ها را کاهش داده و حتی بروز کوچک ترین زخمی روی پاهای این بیماران می تواند عوارض جبران ناپذیری برای آنها داشته باشد. در این میان، باید به زخم های شدیدی که احتمال عفونت دارند، بیش از سایر زخم ها توجه کرد. افراد مبتلا به دیابت باید مرتب پاهای خود را شسته و خشک کنند و آنها را برای مشاهده زخم های احتمالی بررسی کنند. درمان زخم های ناحیه پا به دلیل ضعف گردش خون ناشی از مشکلاتی از قبیل بیماری های عروق محیطی، روند کندی دارد.

درد انگشت بزرگ پا
نقرس، معمولا مفصل انگشت بزرگ پا را درگیر می کند و با قرمزی و التهاب همراه است. پوکی استخوان از دیگر عوامل درد و تورم انگشت پا به شمار می رود. سخت شدن و کاهش انعطاف پذیری انگشت بزرگ پا و التهاب مفاصل همراه با احساس درد شدید در استخوان این انگشت از جمله علائم این بیماری محسوب می شود. در مشکل دیگری که به بیماری پای ورزشکاران معروف است، به رباط های اطراف مفصل انگشت بزرگ پا آسیب وارد می شود. این بیماری، بیشتر برای ورزشکارانی که روی زمین های سخت بازی می کنند، پیش می آید.

درد انگشتان کوچک تر پا
درد ناحیه برجستگی کف پا که به انگشتان انتشار می یابد، علامت نوعی سندرم به نام «التهاب عصب مورتون» است که باعث نازک شدن بافت اطراف عصب می شود و معمولا بین انگشت سوم و چهارم قرار دارد. این بیماری در زنان ۸ تا ۱۰ برابر بیش از مردان بروز کرده و علت اصلی آن، اعمال فشار بیش از حد روی انگشتان پاست.

خارش پا
خارش و پوسته شدن پا، علائم شایع بیماری پای ورزشکاران است و نوعی عفونت قارچی به شمار می رود که در مردان و بین ۲۰ تا ۴۰ سال شیوع بیشتری دارد. واکنش به مواد شیمیایی یا هر ماده دیگری که به درماتیت تماسی معروف است، از عمده دلایل خارش، قرمزی و خشکی پا و انگشتان محسوب می شود. ضخیم و برجسته شدن پوست انگشتان پا نیز علامت بیماری پسوریازیس است که نوعی بیماری سیستم ایمنی به شمار می رود.

پنجه های چنگال مانند
تغییر شکل انگشتان پا به گونه ای که شبیه چنگال شود، معمولا با پوشیدن کفش های تنگ و فشار آمدن روی انگشتان پا ایجاد می شود که به اعصاب پا آسیب می زند. دیابت، اعتیاد به الکل و اختلال عصبی نیز می تواند باعث بروز چنین تغییر شکلی در انگشتان پا شود. در این حالت، انگشتان به سمت بالا خم شده و از برآمدگی کف پا فاصله می گیرند.

گرفتگی پا
دردهای ناگهانی ناشی از اسپاسم یا گرفتگی عضلات و ماهیچه های پا که معمولا تا چند دقیقه طول می کشد، بیشتر به دلیل خستگی های مفرط عضلانی ایجاد می شود. ضعف سیستم گردش خون، کم آبی بدن؛ نبود تعادل در میزان پتاسیم، منیزیم، کلسیم یا ویتامین D بدن از دیگر علل گرفتگی های ماهیچه ای پا به شمار می رود. تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری یا بیماری های تیروئید نیز نقش مهمی در بروز چنین حالاتی دارد.

رنگ زرد ناخن های پا
عفونت های قارچی ناخن های پا، باعث ضخیم و زرد شدن آنها می شود. چنین ناخن هایی می تواند بیانگر مشکلات و بیماری های زمینه ای از قبیل التهاب سیستم لنفاوی، مشکلات ریوی یا التهاب روماتیسمی مفاصل باشد.

ناخن های قاشقی
گاهی ناخن های پا تغییر شکل داده و شبیه قاشق فرو رفته می شوند که در بیشتر موارد به دلیل قرار گرفتن در معرض محلول هایی که پایه بنزین دارند به این شکل در می آیند. با وجود این، کمبود آهن در بدن نیز از دیگر عوامل بروز چنین حالتی در ناخن های پاست.

سفیدی ناخن ها
صدمه وارد شده به ناخن ها یا بیماری در هر نقطه ای از بدن می تواند به سفید شدن رنگ ناخن های پا بینجامد. جدا شدن قسمتی از ناخن از بستر گوشت باعث سفید شدن آن می شود. از سوی دیگر، آسیب های وارد به ناخن، عفونت ناخن یا ابتلا به پسوریازیس نیز از علل دیگر این مشکل به شمار می رود. اگر بخش وسیعی از ناخن پا سفید شده باشد، ممکن است بیماری جدی تری پیش رو باشد. از جمله بیماری های کبدی، نارسایی احتقانی قلب یا دیابت.

فرورفتگی روی ناخن ها
گاه مشاهده حفره یا فرورفتگی روی سطح ناخن ها با اختلال در رشد ناخن در ارتباط است. این مشکل در حدود نیمی از مبتلایان به پسوریازیس به چشم می خورد. مواردی که اشاره شد، نشان می دهد نباید به کوچک ترین علامتی در بدن بی توجه بود و حتی تغییر شکل یا رنگی ساده را نیز به دقت باید بررسی کرد تا در صورت وجود مشکل یا بیماری خاص، در کمترین زمان ممکن بتوان درمان مناسبی را برای آن اتخاذ کرد.

رضا علوی بازدید : 49 سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

تخمه ها مانند ماهی ها از نظر امگا ۳ غنی اند. امگا ۳ موجود در تخمه ها به کاهش بی نظمی های ضربان قلب، تری گلیسرید خون، خطرات تشکیل لخته، سرعت سخت شدن شرایین، خطر فشارخون بالا و کاهش سرطان و اختلالات رفتاری در جوانان کمک می کند و برعکس امگا۳ های دارویی، خطر مسمومیت ندارند. تخمه ها منبع غنی چربی هستند که هنگام رسیدن، مقدار زیادی از نشاسته خود را از دست می دهند و به میزان چربی آنها افزوده می شود. از نظر نوع چربی هم دارای اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع هستند که البته مقدار اسیدهای چرب غیر اشباع (مفید) آنها بیشتر است... در ادامه ایمیل به خواص برخی از انواع تخمه ها اشاره می کنیم.

تخمه آفتابگردان: انرژی ساز

تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم، آهن و حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک)، ویتامین۵ Bو ویتامین های دیگر گروه B است که این ویتامین ها باعث می شوند بدن به خوبی بتواند از کربوهیدرات ها (قندها) استفاده کند و پرانرژی باشد. یک مشت تخمه آفتابگردان ۵۵ درصد تیامین یا همان ویتامین ۱ Bموردنیاز روزانه افراد را تامین می کند. تخمه های آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده چند باندی، به خصوص اسیدلینولئیک هستند که نوعی اسیدچرب امگا ۶ محسوب می شود.
علاوه بر این، این تخمه حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده تک باندی نیز است که این اسیدهای چرب برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدند. یک مشت از این تخمه ها، ۹۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین E را تامین می کند. در ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان ۵۸۰ کالری انرژی نهفته است. این تخمه حاوی ۲۴ درصد مواد پروتئینی، ۴۷ درصد روغن، ۲۰ درصد کربوهیدرات و سرشار از فسفر، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین A، B و E است.

تخمه هندوانه: دشمن پوکی استخوان

۱۰۰ گرم تخمه هندوانه، ۵۹۰ کالری انرژی دارد و در ۱۰ عدد آن، ۵ کالری انرژی نهفته است. ترکیب های موجود در این تخمه مانند انواع دیگر است و مصرف متعادل آن می تواند از کم خونی، بی اشتهایی، سوءجذب و التهاب جلوگیری کند. این تخمه بیشتر به نام تخمه جابانی (ژاپنی) معروف است و کلسیم آن برای زنان یائسه در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مفید به نظر می رسد. تخمه جابانی با توجه به گونه های مختلف هندوانه اندازه های ریز و درشت دارد و می توان آن را به صورت بوداده در طعم های نمکی (البته کم نمک)، گلپر و آبلیمو مصرف کرد.

تخمه خربزه: خون ساز

مغز تخمه خربزه بوداده حاوی چربی، پروتئین، آهن، ویتامین E و فیبر است. تخمه خربزه نیز غنی از مواد معدنی و ویتامین هاست، به خونسازی کمک می کند و خاصیت آنتی اکسیدان دارد.

تخمه کدو: سلامت پروستات

با خوردن ۱۰۰ گرم تخمه کدو نیمی از نیاز روزانه بدن به منگنز، منیزیم و فسفر تامین می شود. تخمه کدو می تواند برای سالمندانی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند آجیل مناسبی باشد. به علاوه تخمه کدو در حفظ سلامت پروستات نقش ضدالتهابی ایفا می کند. تخمه کدو تنبل بهترین منبع منیزیم است و به گفته دانشمندان، سطح بالای منیزیم در خون تا ۴۰ درصد احتمال مرگ زودرس را کاهش می دهد.
در پاییز که فصل کدوتنبل است می توانید تخمه آن را خشک و این دانه را به برنامه غذایی روزانه تان اضافه کنید. در هر ۳۰ گرم دانه برشته شده کدو تنبل، ۱۵۰ میلی گرم منیزیم وجود دارد. برخلاف افکار عمومی تخمه کدو دفع کننده کرم است و باعث افزایش و تقویت حافظه می شود. تخمه کدوی کاغذی نیز سرشار از فیتوسترول و ویتامین E و اسیدهای چرب لینولئیک است و برای ورم پروستات و سوزش مجاری ادرار استفاده می شود.

مغز تخمه پوست کنده بخوریم یا نه؟

از مصرف مغز تخمه ها به صورت پوست کنده و آماده حتی الامکان خودداری کنید زیرا در این صورت هم از مصرف تخمه لذت کمتری می برید، هم کالری خیلی بالایی دریافت می کنید. علاوه بر اینها، احتمال اکسیده شدن این مغز تخمه ها بیش از خود تخمه هاست. در ضمن اگر از هر چند تخمه ای که می خورید یکی تلخ است معنی آن این است که این تخمه ها در حال فساد هستند.

و امــــــــا؛ مضرات مصرف بی رویه تخمه ها

در مصرف انواع تخمه ها محتاط باشید چراکه زیاده روی در مصرف آنها به دلیل چربی و کالری بالا منجر به اضافه وزن می شود و نمک به کار رفته در آنها برای طعم دار شدن باعث افزایش فشارخون و برخی عوارض دیگر در بدن خواهد شد بنابراین بهتر است از آجیل هایی استفاده کنید که طعم دیگری به غیر از شوری برای آنها در نظر گرفته شده است. اگرچه تخمه ها از هر نوع فیبر محلول و نامحلول، غنی هستند ولی عمدتا میزان فیبر نامحلول بالاتری دارند. مصرف متعادل این خوراکی برای افرادی که به یبوست، بیماری های التهابی، سرطان روده بزرگ، افزایش چربی و فشارخون مبتلا هستند، مناسب خواهد بود.
فراموش نکنید در اثر حرارت نامطلوب، چربی تخمه نیز دستخوش تغییرات نامطلوب و روغن مفید آن به روغنی مضر تبدیل می شود. پروتئین و کربوهیدرات های آن نیز به علت قهوه ای شدن افت تغذیه ای پیدا می کند. اگر درجه حرارت خیلی بالا باشد، با تشکیل مواد سمی که بوی تند نامطلوبی دارد شروع به تجزیه شدن و سوختن می کنند بنابراین توصیه می شود همیشه از آجیل های بو نداده استفاده کنید یا در صوت لزوم، بو داده آن را از مراکز معتبر وزارت بهداشت که دارای مجوز بهداشتی و تاریخ مصرف هستند، تهیه کنید.

تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما به این سایت چه امتیازی می دهید
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 88
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 187
  • بازدید کلی : 15,558
  • کدهای اختصاصی
    خطاطي نستعليق آنلاين

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    اوقات شرعی